Sinds mijn V60 PIH z'n 120.000 km beurt heeft gehad gaat hij regelmatig tijdens lange ritten spontaan de accu bijladen.
Dat is dus op momenten dat hij de accu al heeft leeg gereden ( -- op de accubereikmeter). Hij gaat dan blijvend de motor aan houden, ook bij gas loslaten. Vervolgens loopt de accubereikmeter weer op tot 20 - 30 km. Dit kost natuurlijk onnodig veel brandstof.
Er is maar één manier om het laden te stoppen en dat is overstappen van Hybrid naar de Pure modes. Waarmee de accu weer wordt leeggereden.
Mijn garage weet er niet goed raad mee. Er zijn geen foutcodes die iets aangeven. Ze hebben een "spanningsopnemer" opnieuw gecalibreerd maar dit heeft niet geholpen.
De voorgaande 120.000 km heb ik hier geen last van gehad. Het is na de beurt (en softwareupdate ?) gekomen.
Herkent iemand dit?
V60 PIH gaat plotseling laden tijdens lange ritten
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Had mijn oude ook, pure zetten inderdaad!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
Ik herinner me ook dat ik na software update meer "last" van had. Het hangt er een beetje af hoeveel je rijdt. Bij mij ging die roetfilter om de 600-750 km regenereren. De "truuk" is idd even naar pure en dan terug, maar hij zal niet al te lang erna toch nog proberen. Ik vond het ook storend dat je er geen invloed op had, hij geeft ook niet aan dat hij het doet. De auto rijdt gewoon waardeloos in die modus.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee is niet je roetfilter, hij laadt hier echt vanuit de motor de accu. Dit deed mijn oude ook opeens vaker dan normaal.
Wat ik met de oude had en ook met de nieuwe, rij je even plank gas om afritje te pakken ofzo
En je staat daarna stil onderaan de snelweg, dan blijft hij ook draaien. Enige oplossing is dan hem op Pure te zetten.
Regeneratie, deed oude om de 5000km, de nieuwe wilde het eigenlijk pas doen rond de 9000km, maar ja toen wilde ik alleen de auto even van het garage pad halen. Dus de arme wagen heeft het nog niet kunnen doen, poging twee gebeurde namelijk ook met verplaatsen van de auto...
Wat ik met de oude had en ook met de nieuwe, rij je even plank gas om afritje te pakken ofzo

Regeneratie, deed oude om de 5000km, de nieuwe wilde het eigenlijk pas doen rond de 9000km, maar ja toen wilde ik alleen de auto even van het garage pad halen. Dus de arme wagen heeft het nog niet kunnen doen, poging twee gebeurde namelijk ook met verplaatsen van de auto...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
hoe weet je of hij aan het regenereren is dan? je kan dat nergens aan zien behalve laden van de accu. ik heb dit toen aan de dealer gevraagd. de auto zou de motor extra willen belasten om meer warmte te genereren om het filter schoon te branden. verder is het denk ik afhankelijk van of je veel lange afstanden rijdt op de diesel. hier op een forum heb ik toen al een topic over gestart, er zijn meer mensen die er last hebben.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dat kan je zien omdat als je dan switched naar Pure, dan zegt hij dit is niet mogelijk vanwege tijdsbeperking.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2017 - 13:39
Bedankt voor alle reacties. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.
Ik denk niet dat het het regenereren van het roetfilter is. Hierbij krijg je, zoals anderen ook schrijven, de melding dat het Hybride systeem tijdelijk niet beschikbaar is als je op Pure wil overschakelen.
In mijn situatie is er geen enkele melding. De motor blijft draaien, zelfs als ik stil sta, in stand Hybride en er zelfs nog lading voor x km in de accu zit. Zie bijgaande foto die dit bewijst.
Overschakelen op Pure is nu wel mogelijk en dan stopt het laden en slaat de motor af.
Zoals ik al eerder schreef is het probleem ontstaan na de 120.000 beurt.
Er is weer een afspraak ingepland bij mijn Volvo dealer. Ze willen het "logboek" gaan uitlezen en bestuderen...
Ik denk niet dat het het regenereren van het roetfilter is. Hierbij krijg je, zoals anderen ook schrijven, de melding dat het Hybride systeem tijdelijk niet beschikbaar is als je op Pure wil overschakelen.
In mijn situatie is er geen enkele melding. De motor blijft draaien, zelfs als ik stil sta, in stand Hybride en er zelfs nog lading voor x km in de accu zit. Zie bijgaande foto die dit bewijst.
Overschakelen op Pure is nu wel mogelijk en dan stopt het laden en slaat de motor af.
Zoals ik al eerder schreef is het probleem ontstaan na de 120.000 beurt.
Er is weer een afspraak ingepland bij mijn Volvo dealer. Ze willen het "logboek" gaan uitlezen en bestuderen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JaapDubbelaar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Dit heb ik ook al lang. Ik dacht dat het inderdaad het regenereren van de roetfilter was... blijkbaar dus niet. De accu wordt tot de helft geladen en dan is het over.
Hoor graag van je wat het is volgens je dealer.
Hoor graag van je wat het is volgens je dealer.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- Poni
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31
Bij het regenereren wordt er op mijn auto juist helemaal niet bijgeladen. Zelfs niet als je remt.
Ik heb heel af en toe dat hij na het leegrijden door blijft gaan met laden. Laatste keer was meer dan half jaar geleden.
Normaal, als alle streepjes in het middendisplay weg zijn, gaat hij wel laden, maar stopt nadat er weer drie streepjes geladen is.
Ik heb heel af en toe dat hij na het leegrijden door blijft gaan met laden. Laatste keer was meer dan half jaar geleden.
Normaal, als alle streepjes in het middendisplay weg zijn, gaat hij wel laden, maar stopt nadat er weer drie streepjes geladen is.
Poni
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik heb dit alleen tijdens het regenereren en kan de stand Pure ook niet kiezen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2017 - 13:39
Mijn V60PIH is vandaag bij de dealer geweest.IV39 schreef: Dit heb ik ook al lang. Ik dacht dat het inderdaad het regenereren van de roetfilter was... blijkbaar dus niet. De accu wordt tot de helft geladen en dan is het over.
Hoor graag van je wat het is volgens je dealer.
Ze hebben niets kunnen vinden. Geen enkele foutcode sinds mijn voorgaande bezoek.
Het probleem wordt aan de Volvo Helpdeks in Brussel voorgelegd.
Zodra daar een antwoord vandaan komt wordt er weer verder gewerkt aan een oplossing.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2017 - 13:39
Beste IV39,IV39 schreef: Dit heb ik ook al lang. Ik dacht dat het inderdaad het regenereren van de roetfilter was... blijkbaar dus niet. De accu wordt tot de helft geladen en dan is het over.
Hoor graag van je wat het is volgens je dealer.
Ik weet natuurlijk niet of jouw wagen binnenkort aan een servicebeurt toe is?
Zo ja, zou je dan ook melding willen maken van dit probleem?
Hoe meer klachten, hoe sneller opgelost, neem ik aan...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Mijn auto moet eind september voor een beurt naar de garage, ik zal dan melding maken van het probleem. Ik moet wel zeggen dat ik er niet veel last van heb.JaapDubbelaar schreef:Beste IV39,IV39 schreef: Dit heb ik ook al lang. Ik dacht dat het inderdaad het regenereren van de roetfilter was... blijkbaar dus niet. De accu wordt tot de helft geladen en dan is het over.
Hoor graag van je wat het is volgens je dealer.
Ik weet natuurlijk niet of jouw wagen binnenkort aan een servicebeurt toe is?
Zo ja, zou je dan ook melding willen maken van dit probleem?
Hoe meer klachten, hoe sneller opgelost, neem ik aan...
Ik laat het gewoon laden of ik druk even op Pure.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Die is er volgens mij al zo vaak af geweest..... dan had het allang over moeten zijn
.... bij mij althans.

Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2017 - 13:39
Bij mij is het meerdere keren per week.IV39 schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik er niet veel last van heb.

- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Roetfilter regenereren gebeurt alleen als de motor op bedrijfstemperatuur is.Paul schreef: Regeneratie, deed oude om de 5000km, de nieuwe wilde het eigenlijk pas doen rond de 9000km, maar ja toen wilde ik alleen de auto even van het garage pad halen. Dus de arme wagen heeft het nog niet kunnen doen, poging twee gebeurde namelijk ook met verplaatsen van de auto...
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik heb het vooral als ik de auto net heb gestart en ik rij de auto langzaam van zijn plaats. Dan is er een aarzeling en gaat de D5 ineens aan en begint de regeneratie. Bij mij is dat ook om de 5000 a 6000 km.IkeV70 schreef:Roetfilter regenereren gebeurt alleen als de motor op bedrijfstemperatuur is.Paul schreef: Regeneratie, deed oude om de 5000km, de nieuwe wilde het eigenlijk pas doen rond de 9000km, maar ja toen wilde ik alleen de auto even van het garage pad halen. Dus de arme wagen heeft het nog niet kunnen doen, poging twee gebeurde namelijk ook met verplaatsen van de auto...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Bovenstaande klopt bij mijn weten niet.JaapDubbelaar schreef:
Ik denk niet dat het het regenereren van het roetfilter is. Hierbij krijg je, zoals anderen ook schrijven, de melding dat het Hybride systeem tijdelijk niet beschikbaar is als je op Pure wil overschakelen.
De melding: Hybride systeem tijdelijk niet beschikbaar. heeft andere gevolgen.
- elektromotor kan niet gebruikt worden , (puur, AWD, power)
- de accu wordt niet geladen met afremmen, of door de dynamo (IGS)
Bij ons is het ook een paar x voor gekomen dat de auto zelfstandig ging bijladen tot ca. 20-30km bereik.
Aan het geluid te horen was hij toen wel aan het regeneren.
Bij regeneren wordt de accu ook geladen, alleen zie je dit in tegenstelling tot bij remmen, dit nergens op de instrumenten. (bubbeltje of de meter in toerenteller mode)
Het lijkt wel of de auto het laatste jaar minder vaak regenereert dan voorheen, nu denk ik zo om de 1000 km een keer.
Laats op een hoge berg in Zwitserland. Accu naar de --- gereden. Wilde starten met de afdeling van 19km om hierbij de accu lekker op te laden. Kwam die melding. Hybride systeem tijdelijk niet beschikbaar. Dus terugladen niet mogelijk.
Dan zet ik de auto even een minuut of 10 uitgeschakeld aan de kant. Daarna is alles normaal.
Onder aan de berg bleek ik 35km geladen te hebben. Dat is leuk met de hybride in de bergen.
Let er dan wel op dat je niet te hard remt want dan worden de remmen te warm. Op ons traject was de afdeling dusdanig dat ik alles elektrisch kon remmen. Uiteindelijk de remmen gevoeld en deze waren nog relatief koud. (buiten 30 graden)
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.