Upgrade 1.6D2 Kinetic naar 2.0D2 Nordic+

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Jij stelde toch zelf dat jouw ”dubbele turbo” 1.6 D2 zoveel beter presteerde dan de nieuwe 2.0 D2 ?
(Je had er van mij niet bij hoeven zetten dat je geen verstand van had, dat snapte ik zelf meteen al)
Ik vind dat ik hier toch even op moet reageren.
Een forum is , volgens mij, bedoelt om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Niet om denigrerende opmerkingen te plaatsen. Niet iedereen is zo "bijdehand".
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat werkt wel 2 kanten uit, weet je iets zinnigs kun je een ander met feiten overtuigen, roep je gewoon maar iets kun je daar op worden aangesproken
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1227
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

En dat doe jij maar al te graag OGA244 en helaas vaak op een ruziezoekende manier. Mijn persoonlijke mening is dat jouw reacties vaak niet bijdragen aan een positieve sfeer op het forum.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

-KJ- schreef: En dat doe jij maar al te graag OGA244 en helaas vaak op een ruziezoekende manier. Mijn persoonlijke mening is dat jouw reacties vaak niet bijdragen aan een positieve sfeer op het forum.
dank voor deze (volgens mij) positief bedoelde correctie
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Update na de 2e tankbeurt: Hij is echt zuiniger, 1:27 ofwel 3,7l/100km aan de pomp gemeten is een feit.

Wellicht was 'ie de eerste keer niet helemaal goed afgetankt en moest ik nog even wennen aan de nieuwe motor en versnellingsbak.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

OGA244 schreef: Jij stelde toch zelf dat jouw ”dubbele turbo” 1.6 D2 zoveel beter presteerde dan de nieuwe 2.0 D2 ?
(Je had er van mij niet bij hoeven zetten dat je geen verstand van had, dat snapte ik zelf meteen al)
Mijn indruk is nog steeds dat die oude 1.6D2 sneller accelereerde dan de nieuwe 2.0 D2. Mij is verteld dat dat kan kloppen vanwege de bijgestelde CO2-eisen zodat die V40 D2 in 2016 nog op 14% bijtelling geplaatst kon worden én omdat de 1.6D2 een dubbele turbo zou hebben. Ik ben geen motorspecialist (en dat pretendeer ik ook niet) dus ik moet uitgaan van wat mij verteld wordt door Volvo zelf. Dat heb ik hier neergezet. Het feit dat op verschillende fora ook gesproken wordt over een dubbele turbo in een D2 heeft mij niet doen twijfelen aan de info die ik bij Volvo kreeg. Ik leer graag bij, dus alle verbeteringen aan mijn adres zijn welkom, echter de manier waarop jij op een forum reageert gaat volledig voorbij aan het doel van een forum.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo zegt dat nergens, het is ook niet zo.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Zucht... het is me door een verkoper van Volvo verteld en achteraf blijkt het niet te kloppen. Is het dan heel gek dat ik voor waar aanneem wat een Volvo-verkoper mij vertelt?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het blijven natuurlijk autoverkopers, zelfs bij Volvo. :bandit:
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29594
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er zijn gelukkig ook uitzonderingen onder de autoverkopers maar de meeste verkopers zijn logischerwijs beter in het kopen/verkopen van auto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Longone schreef: Update na de 2e tankbeurt: Hij is echt zuiniger, 1:27 ofwel 3,7l/100km aan de pomp gemeten is een feit.

Wellicht was 'ie de eerste keer niet helemaal goed afgetankt en moest ik nog even wennen aan de nieuwe motor en versnellingsbak.
:fgrin: QUE?!?!?
maar hoe is jouw mix van wegen dan?
want dit is errug zuinig
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10673
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

jalex_h schreef: Ehhh, en die pomp was geijkt O-) :D ?
Zonder gekheid, dat is een heel net verbruik. Als ik me redelijk netjes gedraag, rustig op trek en niet te veel file heb, haal ik met mijn V70 D4, ook het 4-cilinderblok, 1: 17,5. Maar meestal zit ik zo op de 1:16 (en dat is niet alleen door de files...). Oké, zwaarder, sterker, minder gestroomlijnd maar dat het verschil zo groot is....
Ik rij dan met een fluwelen sok over mijn rechter dikke teen om dat te halen. Gemiddeld zo 1 op 16/17 is haalbaar. Maar ik zit meer richting een gemiddelde van 1 op 14/15 hoor.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

+++t blijft behelpen+++ schreef: :fgrin: QUE?!?!?
maar hoe is jouw mix van wegen dan?
want dit is errug zuinig
Ongeveer 5 km stad met 4 stoplichten, 5 km 80 km-weg met 1 stoplicht en 65 kilometer snelweg op de rechterbaan in 1 rit.

Het eerste stuk warmt de motor op en zit je op ca. 1:21 als je de snelweg oprijdt.

Dan gaat 'ie door naar 1:28 op boordcomputer mits je ca. 95 km/u blijft rijden, de airco uitstaat en de banden op 2.5 bar staan.

Voornaamste blijft dat je geen haast hebt en geen indruk hoeft te maken op anderen.

V: Ja, maar ik mag toch 120/130?
A: Klopt, maar boven de 100 km/u neemt de luchtwrijving exponentieel toe en gaat iedere auto "zuipen".
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Ik zou gewoon gaan lopen. Ben je nog goedkoper uit.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

bemmelenan schreef: Ik zou gewoon gaan lopen. Ben je nog goedkoper uit.
Zuurpruim, als het me om kosten ging was ik wel in mijn oude auto blijven rijden.
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Pfff zit je daar te zweten met 95 in de rechterbaan. Wel rustgevend, maar ik doe het alleen met aanhanger. Verder heb ik het geduld er niet voor en vind ik het niet leuk.
Af en toe even de pk's loslaten vinden we allebei fijn :)
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Longone schreef: Ongeveer 5 km stad met 4 stoplichten, 5 km 80 km-weg met 1 stoplicht en 65 kilometer snelweg op de rechterbaan in 1 rit.

Het eerste stuk warmt de motor op en zit je op ca. 1:21 als je de snelweg oprijdt.

Dan gaat 'ie door naar 1:28 op boordcomputer mits je ca. 95 km/u blijft rijden, de airco uitstaat en de banden op 2.5 bar staan.

Voornaamste blijft dat je geen haast hebt en geen indruk hoeft te maken op anderen.

V: Ja, maar ik mag toch 120/130?
A: Klopt, maar boven de 100 km/u neemt de luchtwrijving exponentieel toe en gaat iedere auto "zuipen".
AH dat verklaart een boel. Het is zoals priusrijders ook op 1 op 22 komen.
Het verbruik neemt inderdaad enorm toe boven de 110.
Ik hoef ook niet te racen (kan ook niet met een D2), dus ik hou me aan de snelheid, maar dat is voor mij persoonlijk wel een beetje te gortig.
Met name het subjectieve gevoel dat iedereen je voorbij rijdt en om je heen moet chicaneren als je een vrachtwagen gaat inhalen lijkt mij zeer onprettig.
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

+++t blijft behelpen+++ schreef: Ik hoef ook niet te racen (kan ook niet met een D2), dus ik hou me aan de snelheid, maar dat is voor mij persoonlijk wel een beetje te gortig.
Met name het subjectieve gevoel dat iedereen je voorbij rijdt en om je heen moet chicaneren als je een vrachtwagen gaat inhalen lijkt mij zeer onprettig.
Je kunt jezelf daarop trainen, je moet je uberhaupt nooit op laten fokken door anderen is mijn motto.

En waarom schiet 95 km/u lekker op als je maar 80 mag? En waarom is diezelfde 95 km/u zo traag als een slak als er een 130 bord staat?

Het zit allemaal tussen je oren.
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Zuurpruim, als het me om kosten ging was ik wel in mijn oude auto blijven rijden.
Het woord zuurpruim mag je op jezelf projecteren.
Ik vergelijk alleen jouw manier van autorijden met een kleurentelevisie.
Deze op zwart wit zetten en het geluid uit. En er dan prat op gaan hoe weinig stroom je gebruikt.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Longone schreef:
+++t blijft behelpen+++ schreef: Ik hoef ook niet te racen (kan ook niet met een D2), dus ik hou me aan de snelheid, maar dat is voor mij persoonlijk wel een beetje te gortig.
Met name het subjectieve gevoel dat iedereen je voorbij rijdt en om je heen moet chicaneren als je een vrachtwagen gaat inhalen lijkt mij zeer onprettig.
Je kunt jezelf daarop trainen, je moet je uberhaupt nooit op laten fokken door anderen is mijn motto.

En waarom schiet 95 km/u lekker op als je maar 80 mag? En waarom is diezelfde 95 km/u zo traag als een slak als er een 130 bord staat?

Het zit allemaal tussen je oren.
Dat lijkt me evident. Het is de relatieve snelheid t.o.v. je mede-weggebruikers en de ontworpen wegsnelheid.
95 gaan rijden op een weg waar iedereen rond die 130 rijdt is volgens mij relatief onveilig, zeker als je ook nog middenbaanplakkers hebt.
Als je tussen de vrachtwagens gaat rijden is het nog daar aan toe, maar met die snelheid gaan inhalen of in het midden blijven rijden is echt not done.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “V40”