Na 3,5 jaar en 135.000km afscheid genomen van mijn titaniumgrijze V40 1.6D2 Kinetic. Op 2 maal een losse motorbeschermingsplaat na een prima auto geweest waar ik met veel plezier en super zuinig (1 op 26 gemeten aan de pomp) in gereden heb. Je moet dan wel grotere stukken tussen de 80 en 100 km/u rijden in de hoogste versnelling met goed opgepompte banden en zonder airco.
Sinds een week ben ik nu de trotse bezitter van een "luminous sand"-kleurige V40 2.0D2 Nordic+ met nieuw neusje. Wat een verschil maakt die 400cc / 5pk / 10Nm! Hij is echt een heel stuk sneller en het veelbesproken dipje in de 2e versnelling heb je ook niet meer. Achteruit zit nu naast de 6e versnelling in plaats van naast de 1e, maar dat went snel.
Verder vele nieuwe extra's, zoals LED-koplampen, 62 liter tank, navigatie, regensensor, WiFi aan boord, lederen randje op de stoelen, standkachel, voorruitverwarming, inklapbare spiegels dus laat de winter maar komen!
Het brandstofverbuik lijkt voorlipg vergelijkbaar met de 1.6D2 maar daar kom ik later nog op terug in het juiste topic.
Voorlopig ben ik een blij mens!
Upgrade 1.6D2 Kinetic naar 2.0D2 Nordic+
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Klinkt goed.
Ik ben destijds voor een full options D2 gegaan maar had beter een D4 met wat minder lines kunnen kiezen gezien de 1.6 D2 die wel super zuinig was maar niet bepaald een ster was in acceleraties.
Ik ben destijds voor een full options D2 gegaan maar had beter een D4 met wat minder lines kunnen kiezen gezien de 1.6 D2 die wel super zuinig was maar niet bepaald een ster was in acceleraties.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13779
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
en dat had je niet op voorhand kunnen bedenken? 115pk versus 190pk?sebastiaan84 schreef: Klinkt goed.
Ik ben destijds voor een full options D2 gegaan maar had beter een D4 met wat minder lines kunnen kiezen gezien de 1.6 D2 die wel super zuinig was maar niet bepaald een ster was in acceleraties.
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Gefeliciteerd, een mooie kar, gaat zeker bevallen. Ben benieuwd naar de foto's in deze kleur.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 4th Gear member
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Apart... Ik ben van een C30 1.6D2 naar diezelfde V40 Nordic+ 2.0 D2 gegaan en ik mis nu juist de kracht van die dubbele turbo in de 1.6D2. Het toerental van de 2.0 D2 is bij gelijke rijstijl lager, waardoor de turbo nog niet op gang komt. Accelereren van 100 naar 120 km/h in de 6e versnelling ging bij die 1.6D2 een stuk sneller.
Qua verbruik ligt de 2.0D2 behoorlijk onder de 1.6D2. Tijdens de vakantierit naar Frankrijk heeft de auto 25,2 km op een liter gereden. Gedurende de hele vakantie (3400 km waarvan 2200 lange stukken snelweg en 1200 km binnenweg) kwam ik uit op 24,2 km. Dat haalde ik met de 1.6D2 echt niet.
Qua verbruik ligt de 2.0D2 behoorlijk onder de 1.6D2. Tijdens de vakantierit naar Frankrijk heeft de auto 25,2 km op een liter gereden. Gedurende de hele vakantie (3400 km waarvan 2200 lange stukken snelweg en 1200 km binnenweg) kwam ik uit op 24,2 km. Dat haalde ik met de 1.6D2 echt niet.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik begrijp dimitripb ook nog niet helemaal, de 1.6HDI is echt een single turbo.
De 2.0D2 is in 10,5 op de 100 km/u, en de 1.6D2 pas na 11,9 seconden en dat merk je echt wel.
Die iets lagere toeren van de 2.0D2 klopt wel, met 80 km/u op de teller is 'ie eigenlijk net iets te langzaam voor z'n 6e versnelling.
De 2.0D2 is in 10,5 op de 100 km/u, en de 1.6D2 pas na 11,9 seconden en dat merk je echt wel.
Die iets lagere toeren van de 2.0D2 klopt wel, met 80 km/u op de teller is 'ie eigenlijk net iets te langzaam voor z'n 6e versnelling.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Het brandstoflampje is gaan branden na 1386 km (wow!) en inmiddels getankt bij 1465 km met nog 80 km actieradius aldus de boordcomputer.
Met 55,46 liter tanken kom ik dan op een brandstofverbruik van 1:26,4 wat volgens mij nog niet helemaal het maximale is dat ik er uit kan halen.
Voorzichtige conclusie is dus dat de 2.0D2 inderdaad iets zuiniger is en dat de 6e versnelling iets "overdrive-achtiger" is dan de 1.6D2.
Met 55,46 liter tanken kom ik dan op een brandstofverbruik van 1:26,4 wat volgens mij nog niet helemaal het maximale is dat ik er uit kan halen.
Voorzichtige conclusie is dus dat de 2.0D2 inderdaad iets zuiniger is en dat de 6e versnelling iets "overdrive-achtiger" is dan de 1.6D2.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Gunst.. Dat is wel zuinig!
ik rij met mijn V60 2.0D automaat 1 op 18.3
ik rij met mijn V60 2.0D automaat 1 op 18.3
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ehhh, en die pomp was geijkt
?
Zonder gekheid, dat is een heel net verbruik. Als ik me redelijk netjes gedraag, rustig op trek en niet te veel file heb, haal ik met mijn V70 D4, ook het 4-cilinderblok, 1: 17,5. Maar meestal zit ik zo op de 1:16 (en dat is niet alleen door de files...). Oké, zwaarder, sterker, minder gestroomlijnd maar dat het verschil zo groot is....


Zonder gekheid, dat is een heel net verbruik. Als ik me redelijk netjes gedraag, rustig op trek en niet te veel file heb, haal ik met mijn V70 D4, ook het 4-cilinderblok, 1: 17,5. Maar meestal zit ik zo op de 1:16 (en dat is niet alleen door de files...). Oké, zwaarder, sterker, minder gestroomlijnd maar dat het verschil zo groot is....
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ja, dat verschil er erg groot, veel verder dan 1:18 ga je met een V70 D4 181pk waarschijnlijk niet komen, zie: https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2jalex_h schreef: Als ik me redelijk netjes gedraag, rustig op trek en niet te veel file heb, haal ik met mijn V70 D4, ook het 4-cilinderblok, 1: 17,5. Maar meestal zit ik zo op de 1:16 (en dat is niet alleen door de files...). Oké, zwaarder, sterker, minder gestroomlijnd maar dat het verschil zo groot is....
Een V40 D4 190pk kan met minder gewicht, gestroomlijnder en andere/aangepaste versnellingsbak blijkbaar 1:24 halen, zie https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 30910.html
En wat je onderschrift betreft ben ik graag een realist

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, een v70 weegt "ietsjes" meer dan de C30......... haal ik met mijn V70 D4, ook het 4-cilinderblok, 1: 17,5.
ik heb 3 verschillende wagens gereden met dezelfde D2 motor, en verbruik is best wel verschillend, afhankelijk van gewicht:
- C30 - D2: tussen de 1: 22 - 1: 24.
- V50 - D2: tussen de 1: 18 - 1: 19.
- V60 - D2: tussen de 1: 15 - 1: 17.
alledrie excact dezelfde D2 motor, met de 6 handgeschakelde versn bak.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 4th Gear member
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Ben ook geen expert erin, maar diverse mensen hebben me dit altijd verteld. Ook in dit artikel wordt erover gesproken dat de 1.6D2 een dubbele turbo had:OGA244 schreef: Dubbele turbo op de 1.6D2?
Doe eens n foto en/of nadere beschrijving…
https://www.autozine.nl/volvo/v40/d2-in ... n/autotest
Op verschillende fora komt dit ook terug.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Het staat er wat ongelukkig, maar volgens mij bedoelen ze dat de destijds fiscaal aantrekkelijke 2.0D4 met dubbele turbo vervangen is door een 2.0D2 met enkele turbo.dimitripb schreef: Ook in dit artikel wordt erover gesproken dat de 1.6D2 een dubbele turbo had:
https://www.autozine.nl/volvo/v40/d2-in ... n/autotest