haperen motor bij bepaalde toeren

Geleverd vanaf 2003
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

josh25246 schreef: Update:

ELM werkt prima, hoewel ik er niet veel raars vanaf kan lezen. Maar ben hier nog mee bezig.
Ik heb verschillende ELM's; USB, BlueTooth, WIFI, en ook geprobeert met diverse programma's maar het is het net niet (of eigenlijk gewoon niet).

VIDA/DICE is het nou net wel, kost iets meer maar is ook zoveel beter.
V50 1.6D DRIVe MY2010
josh25246
1st Gear member

josh25246 schreef:
redracer schreef:
josh25246 schreef: Update

Het stotteren lijkt ook minder te zijn als ik wat minder rustig rij.
Voorheen schakelde ik bijna altijd rond de 1800 toeren. Nu doe ik dit rond de 2000 toeren en trek af en toe goed op, dit lijkt het gestotter te verhelpen.
Schakelen bij 1800 ? Ondanks dat het vast allemaal kan lijkt het me veels te vroeg . Rond de 2000-2200 Zou ik zeggen bij rustig (koud) rijden. Ook ivm volgende versnelling kom je dan beter uit. Een lagere versnelling is soms nog zuiniger . Rij bijv eens 50 in 3 en 80 in 4 . En wat je zelf al zegt af en toe eens lekker doortrappen of hoogtoerig rijden om de boel even schoon te krijgen . Waarschijnlijk is alles intern vervuilt/aangekoekt met deze rijstijl . Denk aan lmm of egr-klep die niet goed functioneren
Ik geef je gelijk. Vond het zelf wel lekker rustig rijden en wilde kijken of dat invloed had op het verbruik, maar nauwelijks. Alleen uiteindelijk was het erin gesleten (ritme) en had ik niet meer door dat ik dit deed. Het was me aangeraden door een collega...

Kan dus zijn dat dit het gewoon was! (dom dom dom)
Laatste twee tankbeurten hierdoor wel 1:12 gereden volgens het aantal liter wat ik heb getankt tegenover de km-stand... Ook niet helemaal optimaal.
redracer
4th Gear member

Nee het meerverbruik van een lagere versnelling zou slechts een paar tienden moeten zijn . Dit klinkt meer als dat er iets met regenereren/roetfilter niet goed gaat dan heb je tijdelijk deze waarden 7/8 L 100km . Vanuitgaande dat je roetfilter ook daadwerkelijk vervangen is , je oliepeil is en blijft wel normaal ?
pjdamen
2nd Gear member

En? Hoe staat het ervoor?
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
josh25246
1st Gear member

pjdamen schreef: En? Hoe staat het ervoor?
Weinig vooruitgang
Met vlagen heb ik er geen last meer van. Dus met vlagen ook.
M'n verbruik blijft rond de 1 op 13 (gemiddeld over 10 tank beurten).

Tegenwoordig start hij soms ook slecht (sporadisch) en ik begin een vermoede te krijgen dat het misschien te maken kan hebben met afstellen van de motor...

In Januari moet hij weer een nieuwe APK en is hij toe aan een beurt. Ik doe dan een grote beurt en vraag ook hiernaar te kijken. Misschien dat ze dan iets vinden.

Op dit moment ben ik er even klaar mee me er over druk te maken :)

(Met de ELM meter heb ik ook niets raars kunnen zien overigens)
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Veelste hoog verbruik. 1 op 18 - 1 op 20 moet haalbaar zijn.

Zou je het oliepeil eens goed willen controleren?
josh25246
1st Gear member

Poika schreef: Veelste hoog verbruik. 1 op 18 - 1 op 20 moet haalbaar zijn.

Gisteren al gedaan, is te hoog nu. Ga dus even kijken of ze voor nu om de hoek wat weg willen pompen. In week 1 of 2 januari moet hij voor een grote beurt.

Op z'n top was het 1 op 15 (goed oliepeil). Dus hij heeft altijd al veel verbruikt :(
Laatst gewijzigd door josh25246 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Echt niet mee door rijden hoor!

Bij een te hoog oliepeil kan de motor op hol slaan. Einde oefening dan.

Daarbij is de olie nu verdund met diesel, erg schrale olie dus, slechte smering.

Hoge verbruik komt dus door de hele tijd te regenereren van t roetfilter.
JohanHB
1st Gear member

Ter info... dit was de peilstand van mijn S40 2.0D een uur later nadat de motor op hol sloeg (zie bijgevoegde foto). Mijn auto is een van de weinigen die deze 'aanslag' heeft overleefd als ik dit forum mag geloven.

Als ik de peilstok zo bekijk was de stand ongeveer 2 liter boven maximum. Bij een olieverversing inclusief filter van type motor gaat er circa 5 liter in dus reed ik ten tijde dat mijn motor op hol sloeg met een mengverhouding van 70% olie op 30% diesel. Je kunt dan wel nagaan dat dit mengsel wel erg dunvloeibare eigenschappen had.

Resume: bij jou is het overduidelijk. Je auto regenereert veel meer dat het zou moeten. Je filter zit vol met roet OF de druksensor voor het filter of achter het filter registreert niet goed de druk waardoor de boordcomputer simpelweg zijn programmaregels volgt en bij een te grote drukverschil gaat regenereren (= diesel inspuiten in de loze slag).

Ik heb een week later mijn auto laten tunen waarbij het uitschrijven van het regenereren inbegrepen was. Voor mij hoefde die extra pk's niet want ik spreek ze nauwelijks aan. Na het tunen kreeg ik weer een normaal verbruik van 1 op 18 en mijn oliepeil bleef normaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans oet Twent
8th Gear member

In de Mondeo 2.0D had ik een probleem met een één of andere Solenoid. Die zorgde ervoor dat de auto af en toe hikte. Bij vermogen vragen gaf hij een korst hikje. smoorde ff en ging dan weer door. Bij constante snelheden zegmaar 130 km/h op de snelweg hikt hij ook. Nadat deze Solenoid vervangen is geen enkel probleem meer. Verbruik was 1 op 15/16 met die auto.
Solenoid zat rechts van het midden bovenop het blok. Weet echt niet meer welke het was.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Enige goede oplossing. Naar obbe. Egr en dpf OFF, en roetfilter eronderuit.
TijnOnlijn
2nd Gear member

josh25246 schreef:
Poika schreef: Veelste hoog verbruik. 1 op 18 - 1 op 20 moet haalbaar zijn.

Gisteren al gedaan, is te hoog nu. Ga dus even kijken of ze voor nu om de hoek wat weg willen pompen. In week 1 of 2 januari moet hij voor een grote beurt.

Op z'n top was het 1 op 15 (goed oliepeil). Dus hij heeft altijd al veel verbruikt :(
Ik zou het verversen direct laten doen en dat bij de grote beurt weglaten. Het is nogal slecht met zo'n schrale olie te rijden, Bedenk je eens in procenten hoeveel slechter de olie nu smeert, en zeker auto's met een turbo zijn daar aardig gevoelig voor.
TijnOnlijn
2nd Gear member

Poika schreef: Enige goede oplossing. Naar obbe. Egr en dpf OFF, en roetfilter eronderuit.
Vertel je bij een dergelijk advies er dan ook even bij dat controle op de aanwezigheid een apk punt gaat worden? Voor zover ik weet is nog niet bepaald hoe ze dat willen gaan doen maar het is niet heel onwaarschijnlijk dat dit met een camera in de uitlaat zal gaan zijn. En dan is er geen ontkomen meer aan.

Overigens kun je het tzt wel oficieel op het kentekenbewijs laten vermelden maar daar hangen dan ook weer consequenties aan.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Dat wil ik wel.

Zie link voor complete uitleg.

http://www.volvotune.nl/Category.aspx?cat=2227&tran=nl
JohanHB
1st Gear member

Beste Tijn,

Bij apk hoeft men niet de roetmeting te doen als de OBD geen foutmelding geeft. Als er een herkeuring komt middels steekproef dan wordt op het punt roetmeting niet nog eens een test gedaan met nullast/vollast. Een doorgewinterde APK-keurmeester die een steekproef doet weet vrij goed dat er een klein aantal diesels zijn die een doorboorde filter hebben maar moet dan bij vermoeden afgaan op visuele check. Wellicht ziet zijn kennersoog dat er een verweerde roetfilter met vrij nieuwe boutjes/moertjes bevestigd zijn. Hij zal dan aan de monteur vragen waarom er nieuwe boutjes/moertjes op zitten.

Wat betreft een camera in de uitlaat... zoals je weet zit er achter het roetfilter nog een achterdemper. In zo'n demper zitten schotten dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je een camera langs die schotten krijgt.

Ter info... mijn S40 2.0D met doorboorde roetfilter ging onlangs zonder problemen door de apk. Er was geen herkeuring. De OBD gaf geen foutmelding aan op het punt roetmeting dus hoefde er geen nullast/vollast-meting te worden gedaan.
josh25246
1st Gear member

Helaas kan ik niet zomaar ophouden met rijden dus ik rij nu inderdaad met schrale olie :/

Donderdag avond breng ik m weg voor een beurt en om hier naar te kijken (in Elst) en ze hadden niet nadrukkelijk gezegd dat ik er niet meer in moest rijden, dus ik hoop dat het mee valt. Als het mee zit is het vrijdag einde dag verholpen.

Zal zaterdag laten weten wat het is geworden.
josh25246
1st Gear member

Gisteren opgehaald Garage Gijsberts.

Wat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was, was een lekke interkoeler slang. Hierdoor zoog de motor valse (warme) lucht aan, waardoor de verbranding niet goed was. Dit zorgde voor meer roet, meer roet zorgde voor regeneren, wat zorgde voor een oplopend oliepijl. Daarnaast zorgde dit dus ook voor het hikken.

Er is mij verteld dat het nog even aan kan houden, maar minder zal worden. Het echte stotteren heb ik niet meer gevoeld...
redracer
4th Gear member

Goed nieuws ! verbruik gelijk al drastisch gedaald ?
josh25246
1st Gear member

redracer schreef: Goed nieuws ! verbruik gelijk al drastisch gedaald ?
Verbruik moet ik nog zien (heb een kinetic, dus geen boord computer, weet ik als ik een volle tank gereden heb). Stotteren doet hij nog steeds, wat ze bij de garage ook voorspelden, dus heb nog geen verschil kunnen merken. Hoop dat het minder gaat worden dus.

Keep you posted.
Laatst gewijzigd door josh25246 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
josh25246
1st Gear member

update:

Gebruik is hetzelfde gebleven. Er is mij aangeraden nu met hogere toeren te rijden (3500 tot 4500 RPM) dus daar ben ik nu mee bezig. Dit zou het overtollig roet weg moeten branden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”