Hi,
Bij een Bosch en Volvo garage hadden ze niet zo snel een idee waar dit aan kon liggen. De Turbo was geopperd, maar het vervangen daarvan zal net zoveel kosten als dat de auto nu waard is. Dit doe ik dus liever niet zomaar.
Het gaat om een Volvo v50 2.0D 2005, nu 290000 op de teller.
Wat er aan gedaan is afgelopen jaar is, brandstof systeem gereinigd, D-riem, Filters vervangen, nieuwe roetfilter.
Het euvel:
Als ik 100 rij in z'n 6 staan de toeren ongeveer op 1800. Dan gaat de motor haperen. Dit gebeurd meestal, maar als het gebeurd is het hier. Het haperen gebeurd ook in andere versnellingen (andere toeren) maar bij deze situatie nagenoeg altijd.
Bijkomend: hij verbruikt vrij veel. Ik rijd voornamelijk grote wegen en dan 1:15.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
haperen motor bij bepaalde toeren
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik gok lucht wat de motor binnen gaat zonder dat het langs de luchtmassameter geweest is of niet de motor haalt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
Ok, deze is nieuw, ga ik wat meer info over zoeken.Jelmer de Jong schreef: Ik gok lucht wat de motor binnen gaat zonder dat het langs de luchtmassameter geweest is of niet de motor haalt.
Langs Elst rijden vindt ik minder optimaal, maar kan ik altijd doen als ik er echt niet meer uitkomt. Bedankt

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52
Is wellicht wel een structurele oplossingLangs Elst rijden vindt ik minder optimaal, maar kan ik altijd doen als ik er echt niet meer uitkomt. Bedankt![]()

Laatst gewijzigd door mxeryus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41053
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Let even op in welk board je een topic start.
Deze stond in een V70 board en is verplaatst naar de juiste plek.
Let even op in welk board je een topic start.
Deze stond in een V70 board en is verplaatst naar de juiste plek.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als motormanagement info krijgt die niet klopt wordt het een zooitje. Ik heb uren zitten klooien met wisselen van sensors terwijl in de praktijk een lekke slang alleen op trad bij een bepaalde kracht/kantelen van de motor.josh25246 schreef:Ok, deze is nieuw, ga ik wat meer info over zoeken.Jelmer de Jong schreef: Ik gok lucht wat de motor binnen gaat zonder dat het langs de luchtmassameter geweest is of niet de motor haalt.
Langs Elst rijden vindt ik minder optimaal, maar kan ik altijd doen als ik er echt niet meer uitkomt. Bedankt![]()
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 06.02.2016 - 19:38
- Contacteer:
Dit ga ik even volgen!
Ik heb, vermoed ik, hetzelfde probleem. Echt merkbaar schokken rond de 1800 tpm. (ook in 4/5) . Ik merk het als ik de snelheid bereikt heb, zeg maar. Onder belasting geen probleem, maar zodra je de b.v. 100 gehaald hebt, en je laat het gas zover los dat je de snellheid houd, schokt ie soms. Ook met cruise control (al heb ik het idee dat het dan minder is, maar dat kan ik niet echt bevestigen...?!)
Ik heb er niet echt naar laten kijken, maar de dingen die je schreef heb ik ook al gedaan, met reguliere beurt.
Zelf had ik het idee dat de rubber van de motorsteun, en/of de versn.bak steun rot zijn.
Ook las ik ergens over problemen met de sensor oid van het gaspedaal? Maar dat weet ik zo niet meer.
Ik heb, vermoed ik, hetzelfde probleem. Echt merkbaar schokken rond de 1800 tpm. (ook in 4/5) . Ik merk het als ik de snelheid bereikt heb, zeg maar. Onder belasting geen probleem, maar zodra je de b.v. 100 gehaald hebt, en je laat het gas zover los dat je de snellheid houd, schokt ie soms. Ook met cruise control (al heb ik het idee dat het dan minder is, maar dat kan ik niet echt bevestigen...?!)
Ik heb er niet echt naar laten kijken, maar de dingen die je schreef heb ik ook al gedaan, met reguliere beurt.
Zelf had ik het idee dat de rubber van de motorsteun, en/of de versn.bak steun rot zijn.
Ook las ik ergens over problemen met de sensor oid van het gaspedaal? Maar dat weet ik zo niet meer.
V70 classic 1999, 2.5D. V50 2006 2.0D (Obbe tuning), V70 2008 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
Hi,darko360 schreef: Dit ga ik even volgen!
Ik heb, vermoed ik, hetzelfde probleem. Echt merkbaar schokken rond de 1800 tpm. (ook in 4/5) . Ik merk het als ik de snelheid bereikt heb, zeg maar. Onder belasting geen probleem, maar zodra je de b.v. 100 gehaald hebt, en je laat het gas zover los dat je de snellheid houd, schokt ie soms. Ook met cruise control (al heb ik het idee dat het dan minder is, maar dat kan ik niet echt bevestigen...?!)
Ik heb er niet echt naar laten kijken, maar de dingen die je schreef heb ik ook al gedaan, met reguliere beurt.
Zelf had ik het idee dat de rubber van de motorsteun, en/of de versn.bak steun rot zijn.
Ook las ik ergens over problemen met de sensor oid van het gaspedaal? Maar dat weet ik zo niet meer.
Het lijkt net anders. Ik heb er juist last van als ik het gas erop houdt/op cruise control rijdt. In de 4 en 5 heb ik er ook last van, dat wel.
Dat zou bij mij de sensor van het gaspedaal dus weer uitsluiten.
Misschien dat ik binnenkort dan een trip langs Elst rijdt, maar uitlezen geeft dus tot nu toe helemaal geen aanvullende informatie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 06.02.2016 - 19:38
- Contacteer:
Ik bedoel waarschijnlijk hetzelfde, heb 't alleen wat vreemd opgeschreven, als ik het zo teruglees. 
Ik wil er eigenlijk ook mee naar Elst, maar dat kost me weer een vrije dag. En zo erg vind ik 't (nog) niet. Heb 't er al wel een half jaar ofzo, of langer, inzitten.
Maar als je er geweest bent, of iemand weet de oplossing, hoor ik 't graag.

Ik wil er eigenlijk ook mee naar Elst, maar dat kost me weer een vrije dag. En zo erg vind ik 't (nog) niet. Heb 't er al wel een half jaar ofzo, of langer, inzitten.
Maar als je er geweest bent, of iemand weet de oplossing, hoor ik 't graag.
V70 classic 1999, 2.5D. V50 2006 2.0D (Obbe tuning), V70 2008 2.0
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
- JohanHB
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
- Locatie: Heerhugowaard
Hallo Josh,
Ik heb je topic/vraag gelezen en de suggesties daarop van forum-leden gelezen... ik weet niet of je in de tussentijd nog iets hebt gedaan aan dit probleem. Wellicht herken iets van je symptomen in onderstaand verhaal van mij...
Ik heb een S40 2.0D bouwjaar 2006 met de kilometerteller op 280.000 km op het moment van schrijven. Ik heb mijn auto 4 jaar geleden gekocht met 180.000 op de teller. Twee jaar geleden bij een stand van rond de 230.000 km viel het mij op dat mijn verbruik van 1 op 16.5 naar 1 op 14 ging in een paar maanden tijd. Bij een bepaalde toerental-range tussen de 2200 en 2500 'haperde' de motor af en toe. Vaak kon ik dit vermijden door een andere versnelling te nemen zodat ik dan niet in dat 'haper-gebied' kwam... Ook had ik 1 of 2x in de maand een noodloop als ik iets te hard optrok. Ter aanvulling: ik gebruik mijn auto voor woon-werk en overbrug een afstand van 40km waarvan 30km snelweg. Ik rijd vaak in spitstijden dus kom ik vaak niet boven de 100.
Kun je aangeven wat het verbruik van je boordcomputer aangeeft (stand: huidig) als je in je 6 rijdt op een 100-weg of autosnelweg en je een tijdje 100 rijdt in zijn 6 op cruise control? Ook makkelijk als het stuk weg vrijwel vlak is... Is het verbruik zo rond de 5,2 a 5,3 l/100 km? Fluctueert het verbruik als je op cruise control rijdt aangenomen dat je niet een heuveltje op of afrijdt? Zo ja, gaat het verbruik dan naar de 7 l/100 km/h? En als het verbruik stijgt... blijft dit hoge verbruik lang of zakt dit naar verloop van tijd?
Ik denk namelijk dat je roetfilter behoorlijk verstopt zit en dat het overtollige roet niet meer weg te krijgen is met regeneratie. Ik heb mijn auto in onderhoud bij een vakgarage en daar gaf ik vorig jaar aan dat mijn verbruik wel erg hoog was. Ook merkte ik dat het verbruik op de snelweg meer dan 75% van de tijd rond de 7 liter per 100 km bedroeg. Dit extra verbruik kan niet anders zijn dan regenereren. Dit kon ik in mijn geval ook horen aan de motor onder het rijden... de motor bromde meer en haperde en/of bokte bij bovengenoemde toerental. Als er geen regeneratie was (kon ik zien aan huidig verbruik op de boordcomputer) dan had mijn auto niet dit haper-gedrag.
Afijn... om de hoge kosten te vermijden van een nieuwe roetfilter, besloten ik en de vakgarage om er schuim op te doen die het roet absorbeerde. Na een uurtje inwerken reden we een rondje om het schuim er uit te blazen. Deze schuimbehandeling hielp niet... het werd alleen maar erger. Nog meer haperen, hoog verbruik, diverse noodlopen bij te hard optrekken. Wel eens geprobeerd om de uitlaat schoon te branden door op een stukje rustige snelweg 10km lang in zijn 3 te rijden met 5000 toeren. Hielp ook niet.
Als klap op de vuurpijl sloeg begin dit jaar mijn motor op hol. Rookgordijn achter mij... toen de motor op hol sloeg, reed ik 50 en kon door 'm in zijn 2 te drukken, koppeling opkomen en af te remmen de auto in de kant zetten. Daarna liep de motor nog 5 seconden en viel deze gelukkig stil. Een minuut later kon ik starten en wegrijden met een licht rookgordijn...
Wat bleek... door het vele regeneren is er veel onverbrande diesel niet op de binnenkant van de roetfilter gekomen maar via de zuigerwanden in de motorolie. Na het gevalletje rookgordijn las ik het olie af op de peilstok... 2 liter boven peil !
Die dag voorzichtig naar de garage gereden, oude olie met diesel eruit... nieuwe erin. Gelijk VolvoTune Elst gebeld voor een afspraak. Ik had dit bedrijf al eerder op het oog vanwege dit forum maar door mijn lakse gedrag stelde ik het maar uit. Bij VolvoTune chiptuning gedaan met Eco. Ook het filter door laten boren. Het laatste 1/2 jaar geen problemen meer. Gemiddeld verbruik 1 op 18 en als ik lange rit over de snelweg maak, 100 rijd in zijn 6 op cruise control, dan is het verbruik volgens de boordcomputer 3,8 l per 100 km. En dat klopt redelijk met aftanken... ik heb wel eens 1 op 21 gehaald nadat er zo'n lange snelwegrit in zat! Ook na het tunen geen noodloop meer gehad. Een nadeel: bij stevig optrekken zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een beetje rook.
Suggestie: houd je huidig verbruik onder het rijden eens in de gaten... als je verbruik meer dan de helft van de tijd op 7 of hoger ligt, dan wordt het hoog tijd voor een andere roetfilter of wellicht een bezoekje VolvoTune. Tot nu toe verdient het zich elke maand zich weer terug wat mij betreft. Bij mij is dat 1,5 liter per 100km.
gr, Johan
Ik heb je topic/vraag gelezen en de suggesties daarop van forum-leden gelezen... ik weet niet of je in de tussentijd nog iets hebt gedaan aan dit probleem. Wellicht herken iets van je symptomen in onderstaand verhaal van mij...
Ik heb een S40 2.0D bouwjaar 2006 met de kilometerteller op 280.000 km op het moment van schrijven. Ik heb mijn auto 4 jaar geleden gekocht met 180.000 op de teller. Twee jaar geleden bij een stand van rond de 230.000 km viel het mij op dat mijn verbruik van 1 op 16.5 naar 1 op 14 ging in een paar maanden tijd. Bij een bepaalde toerental-range tussen de 2200 en 2500 'haperde' de motor af en toe. Vaak kon ik dit vermijden door een andere versnelling te nemen zodat ik dan niet in dat 'haper-gebied' kwam... Ook had ik 1 of 2x in de maand een noodloop als ik iets te hard optrok. Ter aanvulling: ik gebruik mijn auto voor woon-werk en overbrug een afstand van 40km waarvan 30km snelweg. Ik rijd vaak in spitstijden dus kom ik vaak niet boven de 100.
Kun je aangeven wat het verbruik van je boordcomputer aangeeft (stand: huidig) als je in je 6 rijdt op een 100-weg of autosnelweg en je een tijdje 100 rijdt in zijn 6 op cruise control? Ook makkelijk als het stuk weg vrijwel vlak is... Is het verbruik zo rond de 5,2 a 5,3 l/100 km? Fluctueert het verbruik als je op cruise control rijdt aangenomen dat je niet een heuveltje op of afrijdt? Zo ja, gaat het verbruik dan naar de 7 l/100 km/h? En als het verbruik stijgt... blijft dit hoge verbruik lang of zakt dit naar verloop van tijd?
Ik denk namelijk dat je roetfilter behoorlijk verstopt zit en dat het overtollige roet niet meer weg te krijgen is met regeneratie. Ik heb mijn auto in onderhoud bij een vakgarage en daar gaf ik vorig jaar aan dat mijn verbruik wel erg hoog was. Ook merkte ik dat het verbruik op de snelweg meer dan 75% van de tijd rond de 7 liter per 100 km bedroeg. Dit extra verbruik kan niet anders zijn dan regenereren. Dit kon ik in mijn geval ook horen aan de motor onder het rijden... de motor bromde meer en haperde en/of bokte bij bovengenoemde toerental. Als er geen regeneratie was (kon ik zien aan huidig verbruik op de boordcomputer) dan had mijn auto niet dit haper-gedrag.
Afijn... om de hoge kosten te vermijden van een nieuwe roetfilter, besloten ik en de vakgarage om er schuim op te doen die het roet absorbeerde. Na een uurtje inwerken reden we een rondje om het schuim er uit te blazen. Deze schuimbehandeling hielp niet... het werd alleen maar erger. Nog meer haperen, hoog verbruik, diverse noodlopen bij te hard optrekken. Wel eens geprobeerd om de uitlaat schoon te branden door op een stukje rustige snelweg 10km lang in zijn 3 te rijden met 5000 toeren. Hielp ook niet.
Als klap op de vuurpijl sloeg begin dit jaar mijn motor op hol. Rookgordijn achter mij... toen de motor op hol sloeg, reed ik 50 en kon door 'm in zijn 2 te drukken, koppeling opkomen en af te remmen de auto in de kant zetten. Daarna liep de motor nog 5 seconden en viel deze gelukkig stil. Een minuut later kon ik starten en wegrijden met een licht rookgordijn...
Wat bleek... door het vele regeneren is er veel onverbrande diesel niet op de binnenkant van de roetfilter gekomen maar via de zuigerwanden in de motorolie. Na het gevalletje rookgordijn las ik het olie af op de peilstok... 2 liter boven peil !
Die dag voorzichtig naar de garage gereden, oude olie met diesel eruit... nieuwe erin. Gelijk VolvoTune Elst gebeld voor een afspraak. Ik had dit bedrijf al eerder op het oog vanwege dit forum maar door mijn lakse gedrag stelde ik het maar uit. Bij VolvoTune chiptuning gedaan met Eco. Ook het filter door laten boren. Het laatste 1/2 jaar geen problemen meer. Gemiddeld verbruik 1 op 18 en als ik lange rit over de snelweg maak, 100 rijd in zijn 6 op cruise control, dan is het verbruik volgens de boordcomputer 3,8 l per 100 km. En dat klopt redelijk met aftanken... ik heb wel eens 1 op 21 gehaald nadat er zo'n lange snelwegrit in zat! Ook na het tunen geen noodloop meer gehad. Een nadeel: bij stevig optrekken zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een beetje rook.
Suggestie: houd je huidig verbruik onder het rijden eens in de gaten... als je verbruik meer dan de helft van de tijd op 7 of hoger ligt, dan wordt het hoog tijd voor een andere roetfilter of wellicht een bezoekje VolvoTune. Tot nu toe verdient het zich elke maand zich weer terug wat mij betreft. Bij mij is dat 1,5 liter per 100km.
gr, Johan
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Precies mijn ervaring, gelukkig met uitzondering van het op hol slaan van de motor. Bij mij was het DPF pas 3 jaar oud en toch bleef hij soms regenereren ondanks dat ik al een heel stuk snelweg had gereden en bijna nooit korte stukjes rijd. Hij pluimt nu wel iets bij gas geven, maar loopt echt veel mooier/rustiger en zuiniger nadat het DPF is doorboort en uitgeprogrammeerd bij Volvoservice/Volvotune in Elst.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
Hi Johan,JohanHB schreef: Hallo Josh,
....
Kun je aangeven wat het verbruik van je boordcomputer aangeeft (stand: huidig) als je in je 6 rijdt op een 100-weg of autosnelweg en je een tijdje 100 rijdt in zijn 6 op cruise control? Ook makkelijk als het stuk weg vrijwel vlak is... Is het verbruik zo rond de 5,2 a 5,3 l/100 km? Fluctueert het verbruik als je op cruise control rijdt aangenomen dat je niet een heuveltje op of afrijdt? Zo ja, gaat het verbruik dan naar de 7 l/100 km/h? En als het verbruik stijgt... blijft dit hoge verbruik lang of zakt dit naar verloop van tijd?
...
gr, Johan
Ik heb geen boordcomputer waarbij ik het gebruik kan zien, helaas (heb een kinetic).
De roetfilter is dus onlangs vervangen maar het lijkt erop dat het olie peil alsnog op loopt (ik check dit regelmatig, nog niet zeker). Het lampje brandt wel voor een beurt en dan zal de olie ververst worden.
Wat is precies de functie van de filter doorboren? Eco chip-tuning lijkt me mooi, maar ook kostbaar...
gr
Godard
Laatst gewijzigd door josh25246 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- JohanHB
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
- Locatie: Heerhugowaard
Hoi Godard (Josh25246),
Da's nou heel erg jammer dat je geen trip computer hebt. Ik dacht dat standaard alle S40 en V50 MY2005 en later dit standaard hadden. Als je namelijk wel 'huidig verbruik' kon zien tijdens het rijden, dan heb je het direct in de gaten wanneer je dieselmotor regenereert. Het regenereren merk je overigens ook onder het rijden als je een constante snelheid hebt. Dan hoor en voel je heel lichtjes een ander soort diepere bromtoon. Een trip computer bevestigt dit gelijk met een gelijktijdig oplopend verbruik.
Roetfilter doorboren gaat op de volgende manier. De filter wordt vanzelfsprekend gedemonteerd. In mijn geval kostte dat enige moeite want de bouten en moeren waren flink gecorrodeerd. Daarna wordt er met een lange betonboor (gokje... boor 15) 1 gat geboord. Dit kost best wel veel kracht want het inwendige filtermateriaal laat zich nauwelijks doorboren. Een aantal keren werd de boor er uit gehaald en dan zag je dat de punt roodgloeiend was. Na 5 minuten is het filter doorboord en wordt er met een bandenlepel het gat groter gemaakt ter grootte van de diameter van een stofzuigerpijp. Je zou denken dat door dit gat het uitlaatgeluid anders is. Het werd mij door Volvotune gezegd dat de akoestiek nauwelijks anders is na het doorboren. Dit kan ik inderdaad bevestigen... geen merkbaar verschil wat betreft uitlaatgeluid.
Je kan overigens je auto laten ECO-tunen, maar als het verschil van de drukwaarde van de roetfilter voor en achter steeds (te) hoog is, dan kan de motormanagement niets anders doen dan regelmatig regenereren.
Dit zijn nogmaals mijn verbruikswaarden:
Na aankoop en 2 jaar later: gemiddeld verbruik 1 op 16. Trip computer geeft bij 100 km/h en in zijn 6 een verbruik van 5.2/100 km
Nadat het roetfilter vol liep: verbruik 1 op 13. Tripcomputer bij bovengenoemde snelheid tussen 5.5l/100 k en 7,6l/100km... meer dan de helft van de tijd regenereren.
Na Ecotune en doorboren filter: gemiddeld verbruik 1 op 17,5 en bij 100 km/h 3,7l/100 km. Dit laatste getal is echt waar... niet de laagste waarde maar constant. Dan staat de airco nog aan ook. Als ik deze uitzet, dan daalt het verbruik naar 3,6.
De eerstvolgende APK voor mijn S40 is in februari 2018. Als het goed is, wordt de OBD uitgelezen. Geeft deze aan dat er geen overbodig roet is geproduceerd, dan is mijn auto op dat punt goedgekeurd.
Succes met het nemen van pragmatische beslissingen. Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg.
Ander punt: het toevoegen van kleine flesjes diesel-cleaners helpt geen ene moer. Diesel in Nederland is bij de merkpompen behoorlijk schoon. En voor je brandstofpomp zit een fijnmazig brandstoffilter. Uiteraard moet je wel het filter op de door Volvo vaste intervallen vervangen.
Da's nou heel erg jammer dat je geen trip computer hebt. Ik dacht dat standaard alle S40 en V50 MY2005 en later dit standaard hadden. Als je namelijk wel 'huidig verbruik' kon zien tijdens het rijden, dan heb je het direct in de gaten wanneer je dieselmotor regenereert. Het regenereren merk je overigens ook onder het rijden als je een constante snelheid hebt. Dan hoor en voel je heel lichtjes een ander soort diepere bromtoon. Een trip computer bevestigt dit gelijk met een gelijktijdig oplopend verbruik.
Roetfilter doorboren gaat op de volgende manier. De filter wordt vanzelfsprekend gedemonteerd. In mijn geval kostte dat enige moeite want de bouten en moeren waren flink gecorrodeerd. Daarna wordt er met een lange betonboor (gokje... boor 15) 1 gat geboord. Dit kost best wel veel kracht want het inwendige filtermateriaal laat zich nauwelijks doorboren. Een aantal keren werd de boor er uit gehaald en dan zag je dat de punt roodgloeiend was. Na 5 minuten is het filter doorboord en wordt er met een bandenlepel het gat groter gemaakt ter grootte van de diameter van een stofzuigerpijp. Je zou denken dat door dit gat het uitlaatgeluid anders is. Het werd mij door Volvotune gezegd dat de akoestiek nauwelijks anders is na het doorboren. Dit kan ik inderdaad bevestigen... geen merkbaar verschil wat betreft uitlaatgeluid.
Je kan overigens je auto laten ECO-tunen, maar als het verschil van de drukwaarde van de roetfilter voor en achter steeds (te) hoog is, dan kan de motormanagement niets anders doen dan regelmatig regenereren.
Dit zijn nogmaals mijn verbruikswaarden:
Na aankoop en 2 jaar later: gemiddeld verbruik 1 op 16. Trip computer geeft bij 100 km/h en in zijn 6 een verbruik van 5.2/100 km
Nadat het roetfilter vol liep: verbruik 1 op 13. Tripcomputer bij bovengenoemde snelheid tussen 5.5l/100 k en 7,6l/100km... meer dan de helft van de tijd regenereren.
Na Ecotune en doorboren filter: gemiddeld verbruik 1 op 17,5 en bij 100 km/h 3,7l/100 km. Dit laatste getal is echt waar... niet de laagste waarde maar constant. Dan staat de airco nog aan ook. Als ik deze uitzet, dan daalt het verbruik naar 3,6.
De eerstvolgende APK voor mijn S40 is in februari 2018. Als het goed is, wordt de OBD uitgelezen. Geeft deze aan dat er geen overbodig roet is geproduceerd, dan is mijn auto op dat punt goedgekeurd.
Succes met het nemen van pragmatische beslissingen. Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg.
Ander punt: het toevoegen van kleine flesjes diesel-cleaners helpt geen ene moer. Diesel in Nederland is bij de merkpompen behoorlijk schoon. En voor je brandstofpomp zit een fijnmazig brandstoffilter. Uiteraard moet je wel het filter op de door Volvo vaste intervallen vervangen.
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Ik (met mijn moderne diesel met helaas allerlei eco-aanhangsels) heb ook problemen met haperen. Als ik 60km/h rijdt dan houdt de motor regelmatig in. Niks te vinden uiteraard bij uitlezen en dan word je door de dealer niet serieus genomen. Daar kijkt men helaas alleen maar op de diagnoselaptop als je met een klacht komt. Staat daar niks geks, dan bestaat het niet.
Voor een paar Euro heb ik zo'n OBD-diagnoseding gekocht dat via bluetooth met je telefoon kan communiceren. Met de app Torque Lite kun je tijdens het rijden een logging opslaan van verschillende parameters, bijvoorbeeld toerental en snelheid. Daar heb ik nu glashard mee vastgesteld dat op een vlakke weg met gebruik van cruisecontrol het toerental af en toe gedurende een seconde 30 toeren zakt. Dit voelt als hapering hoewel die 30 toeren op de 1350 toeren die de motor draait weinig voorstelt. Maar ergens moet die daling vandaan komen. Bij het onderhoud binnenkort sta ik met een keurige grafiek aan de balie. Als ik dit als leek met houtje-touwtje-spul uit China kan vaststellen, dan zal dat met een retedure Vida toch ook moeten kunnen? Misschien een optie voor jou om zo'n ding aan te schaffen. Google eens op ELM327, dat is de adapter.
Voor een paar Euro heb ik zo'n OBD-diagnoseding gekocht dat via bluetooth met je telefoon kan communiceren. Met de app Torque Lite kun je tijdens het rijden een logging opslaan van verschillende parameters, bijvoorbeeld toerental en snelheid. Daar heb ik nu glashard mee vastgesteld dat op een vlakke weg met gebruik van cruisecontrol het toerental af en toe gedurende een seconde 30 toeren zakt. Dit voelt als hapering hoewel die 30 toeren op de 1350 toeren die de motor draait weinig voorstelt. Maar ergens moet die daling vandaan komen. Bij het onderhoud binnenkort sta ik met een keurige grafiek aan de balie. Als ik dit als leek met houtje-touwtje-spul uit China kan vaststellen, dan zal dat met een retedure Vida toch ook moeten kunnen? Misschien een optie voor jou om zo'n ding aan te schaffen. Google eens op ELM327, dat is de adapter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door -KJ- op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
De roetfilter is dus vervangen, dus als ik het goed begrijp is dat dus niet meer van toepassing.JohanHB schreef: Hoi Godard (Josh25246),
Roetfilter doorboren gaat op de volgende manier. De filter wordt ... betreft uitlaatgeluid.
Goede tip! Zat ik al een tijdje over na te denken, maar nu ga ik die zeker bestellen.-KJ- schreef: Ik (met mijn moderne diesel met helaas allerlei eco-aanhangsels) heb ook problemen met haperen. Als ik 60km/h rijdt dan houdt de motor regelmatig in. Niks te vinden uiteraard bij uitlezen en dan word je door de dealer niet serieus genomen. Daar ... jou om zo'n ding aan te schaffen. Google eens op ELM327, dat is de adapter.
Kleine update: onlangs de olie laten vervangen. Nu kan het toeval zijn, maar het leek erop dat de eerste gereden 100 kilometer het stotteren weg was (maar dit gebeurde hiervoor soms ook) en later weer op kwam. (A12 kan je mooi 40 minuten 100 rijden, dus was een goede test).
Hij stotterde vanochtend weer 'normaal', hetzij wat minder erg dan voorheen, lijkt het. Zelf kan ik hier niet een conclusie uit trekken, maar misschien iemand anders wel.
Ik laat t weten als ik de ELM327 heb en of hij nog steeds regenereert. Toch denk ik dat het regenereren niet zoveel invloed zou moeten hebben op het vermogen. Het is namelijk goed voelbaar voor inzittende. Maar misschien dat ik iets anders ermee zie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
Update:
ELM werkt prima, hoewel ik er niet veel raars vanaf kan lezen. Maar ben hier nog mee bezig.
Het stotteren lijkt ook minder te zijn als ik wat minder rustig rij.
Voorheen schakelde ik bijna altijd rond de 1800 toeren. Nu doe ik dit rond de 2000 toeren en trek af en toe goed op, dit lijkt het gestotter te verhelpen.
Iemand een idee wat dit kan betekenen? Het zou misschien dan toch de turbo zijn, maar daar die repareren zou het einde zijn. Ik begin ook te vermoeden dat hij ooit misschien raar gechiptuned is?
ELM werkt prima, hoewel ik er niet veel raars vanaf kan lezen. Maar ben hier nog mee bezig.
Het stotteren lijkt ook minder te zijn als ik wat minder rustig rij.
Voorheen schakelde ik bijna altijd rond de 1800 toeren. Nu doe ik dit rond de 2000 toeren en trek af en toe goed op, dit lijkt het gestotter te verhelpen.
Iemand een idee wat dit kan betekenen? Het zou misschien dan toch de turbo zijn, maar daar die repareren zou het einde zijn. Ik begin ook te vermoeden dat hij ooit misschien raar gechiptuned is?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Schakelen bij 1800 ? Ondanks dat het vast allemaal kan lijkt het me veels te vroeg . Rond de 2000-2200 Zou ik zeggen bij rustig (koud) rijden. Ook ivm volgende versnelling kom je dan beter uit. Een lagere versnelling is soms nog zuiniger . Rij bijv eens 50 in 3 en 80 in 4 . En wat je zelf al zegt af en toe eens lekker doortrappen of hoogtoerig rijden om de boel even schoon te krijgen . Waarschijnlijk is alles intern vervuilt/aangekoekt met deze rijstijl . Denk aan lmm of egr-klep die niet goed functionerenjosh25246 schreef: Update
Het stotteren lijkt ook minder te zijn als ik wat minder rustig rij.
Voorheen schakelde ik bijna altijd rond de 1800 toeren. Nu doe ik dit rond de 2000 toeren en trek af en toe goed op, dit lijkt het gestotter te verhelpen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 14.07.2017 - 09:08
Ik geef je gelijk. Vond het zelf wel lekker rustig rijden en wilde kijken of dat invloed had op het verbruik, maar nauwelijks. Alleen uiteindelijk was het erin gesleten (ritme) en had ik niet meer door dat ik dit deed. Het was me aangeraden door een collega...redracer schreef:Schakelen bij 1800 ? Ondanks dat het vast allemaal kan lijkt het me veels te vroeg . Rond de 2000-2200 Zou ik zeggen bij rustig (koud) rijden. Ook ivm volgende versnelling kom je dan beter uit. Een lagere versnelling is soms nog zuiniger . Rij bijv eens 50 in 3 en 80 in 4 . En wat je zelf al zegt af en toe eens lekker doortrappen of hoogtoerig rijden om de boel even schoon te krijgen . Waarschijnlijk is alles intern vervuilt/aangekoekt met deze rijstijl . Denk aan lmm of egr-klep die niet goed functionerenjosh25246 schreef: Update
Het stotteren lijkt ook minder te zijn als ik wat minder rustig rij.
Voorheen schakelde ik bijna altijd rond de 1800 toeren. Nu doe ik dit rond de 2000 toeren en trek af en toe goed op, dit lijkt het gestotter te verhelpen.
Kan dus zijn dat dit het gewoon was! (dom dom dom)