Is de laatste D4 EGR Update succesvol?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee, dat geldt voor alle milieu systemen, waar de EGR onderdeel van is. Roel van Rica heeft zelf aangegeven dat de VEA motoren niet meer aangepast gaan worden op EGR en roetfilter. Is heel veel werk om uit te zoeken en te testen, en dan het feit dat het niet meer mag heeft hem doen besluiten. Ik denk maar zo dat de grote tuners er niet meer aan beginnen. Reken maar dat deze op een of andere manier contacten hebben met een milieu ambtenaar hoog in de boom die de staatssecretaris informeert.
De kleine tuners hebben de kennis en connecties vermoedelijk niet om de EGR uit te schakelen.

Er is op dit moment nog geen enkele tuner die de EGR kan manipuleren van de VEA motoren, e dat zegt al genoeg denk ik. Ze hebben er al drie jaar de tijd voor gehad!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

RoaldH schreef:
Blue-Eyes schreef: Volgens mij is dat het. Wat veel doen, en dat is idd de vraag of dat nog "handig" is, is de roetfilter verwijderen of doorboren. Dit naast het software matig dichtzetten van de EGR, chippen (EGR en chippen vaak in een actie meegenomen).
Ik zou het filter niet meer doorboren of verwijderen. Dan ben je bij een controle wel "het haasje". Softwarematig dichtzetten van de EGR is niet zo makkelijk op te sporen.

Ook dit geeft een melding in de uitlees apparatuur, dus denk wel heel makkelijk op te sporen. Het beleid van het ministerie is er ook op gericht dat de auto tijdens uitlezen geen foutmeldingen mag geven op de milieu systemen, anders afkeur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Lexus heeft dat ook sterk dichtgetimmerd........

De EGR laat ik nog dichtzetten, ik ben daar alleen nog niet aan toegekomen. De DPF kom ik niet aan, dat is helaas een gegeven. De EGR zie ik niet als nuttig, afgezien van de functionele wens die ik wel snap. Echter is de EGR is zo tegenstrijdig kwa motor kosten, schade aan de motor tov het nieuwe rijden, zuinigheid, lage toeren, etc.
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gelukkig kan dat nog bij jouw motor. waar laat je dat doen? Ben ook altijd nog voornemens de EGR dicht te zetten en tegelijk tuning. Maar Volvotune zit zo ver weg voor mij, en 215 pk rijd op zich ook best goed :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Obbe, in Elst. Kort ritje vanuit Lelystad.
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Ik sluit me ook aan bij de voorstanders. Ik heb inmiddels 155k probleemloze kilometers achter de rug met de 4-cilinder D4. HEERLIJKE motor. Nog geen slag gemist, ik kom alleen bij de dealer voor de beurten. Advies: tijdens de langere privé ritten de motor een keer goed op zijn donder geven. Ik rij regelmatig volgas in Duitsland en dat schijnt een positieve uitwerking te hebben. Zie ook de reactie van Han.
Volgens mijn kameraad, die bij de Volvo dealer werkt, is het probleem van de EGR nu opgelost met de laatste modificatie. De nieuwe slangenset schijnt de oplossing te zijn. Ga ervoor, het is een heerlijke motor.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Dat is idd de "truc". Om de zoveel tijd in zijn drie, veel toeren, een 20 -30 km rijden. De motor even goed schoonbranden!
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Werkt ook in 8 :police:
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Blue-Eyes schreef: Dat is idd de "truc". Om de zoveel tijd in zijn drie, veel toeren, een 20 -30 km rijden. De motor even goed schoonbranden!
Kun je dat ook onderbouwen?
Bij mijn weten is de EGR klep bij hogere toerentallen gesloten.
Als er geen flow langs de EGR klep is, hoe kan het dan schoonbranden?

Volgens mij (correct me if I’m wrong) kun je door zo min mogelijk korte ritten te maken wel voorkomen dat de EGR vervuilt, maar eenmaal opgebouwde vervuiling rij je er niet zomaar weer uit.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

De vervuiling in het EGR systeem komt met name in de lagere toerentallen waarin (te) weinig hitte is, dus een mindere verbranding en meer roetvorming. Dus het dichtslippen van de EGR.
Dus met name als de motor koud is. Dus zeker bij de eerste km's.

Kan heel erg dicht slippen :D

Afbeelding
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Dank voor alle info en raad.
Gisteren maar even wezen kijken en we waren meteen verkocht na de proefrit.
Wat een rust en kracht! Dus de deal was snel gemaakt.
En de modificatie bleek al gebeurd te zijn....
Nu het grote wachten op de aflevering
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10481
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jätte schreef: Dank voor alle info en raad.
Gisteren maar even wezen kijken en we waren meteen verkocht na de proefrit.
Wat een rust en kracht! Dus de deal was snel gemaakt.
En de modificatie bleek al gebeurd te zijn....
Nu het grote wachten op de aflevering
Wel? Wat is het nu geworden?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Blue-Eyes schreef: De vervuiling in het EGR systeem komt met name in de lagere toerentallen waarin (te) weinig hitte is, dus een mindere verbranding en meer roetvorming. Dus het dichtslippen van de EGR.
Dus met name als de motor koud is. Dus zeker bij de eerste km's.

Kan heel erg dicht slippen :D

Afbeelding
Van welk type is deze foto?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Jelmer de Jong schreef: Werkt ook in 8 :police:
Zeker, hoewel de topsnelheid in zijn 7 wordt gehaald en gereden. Iets gas lossen en hij schakelt direct naar de 8. Maar ja, dan ga je weer langzamer :devil:

On topic: gefeliciteerd met de keuze. Daar ga je geen spijt van krijgen.
Laatst gewijzigd door Fredraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn D4 gaat geregeld even los wanneer ik de snelweg op ga.
Pook in D en gewoon door de versnellingen heen tot 180km/u, ik heb met dergelijke rijstijl nog nooit problemen gehad met egr..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

RoaldH schreef: Van welk type is deze foto?

Geen idee, snel een EGR foto gezocht, volgens mij wel van het Volvo forum, Engels.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Het is even geleden, maar ik rij inmiddels een kleine 5 weken in de bewuste S80 my2014 D4. In Kinetic trim met wat goede opties (business pack, chroom rondom aan de buitenkant, stoelverwarming).
Nu met 16" Oden met wintersloffen. De 16" Oden met zomersloffen zullen t.z.t. het veld ruimen voor 18".
Zal me binnenkort even knap voorstellen met wat foto's.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”