Is de laatste D4 EGR Update succesvol?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Beste Volvo liefhebbers,

Hopelijk kunnen jullie me helpen bij het volgende "dilemma":

Na een reeks ellendige zaken met m'n huidige VAG-product, ben ik zover dat ik deze graag kwijt wil.
Komende zaterdag ga ik een pracht van een S80 bekijken uit begin 2014 met effe meer dan 100K op de teller.
Het is er eentje met de 4-cilinder D4 onder de kap.

Op dit forum lees ik echter dat er (veelal tot in 2015) fors wat gevallen zijn met de EGR problematiek.
Ik heb geleerd dat er door Volvo reeds een aantal modificaties op de EGR heeft losgelaten.
Met de laatste update (nieuwe slangen, klep, etc) zou het probleem de wereld uit zijn.
Het is mij opgevallen dat er grofweg na de laatste update niet veel probleemgevallen zijn gemeld.

Nu is het zo dat ik niet een enorme veelrijder ben. Woon-werk afstand is zo'n 22 km enkele afstand (30 minuten), dus de motor zal dan niet verschrikkelijk warm worden. In het weekend wordt regelmatig een langere rit gemaakt
Met al de probleemverhalen in het achterhoofd twijfel ik ernstig of ik er goed aan doe om de D4 aan te schaffen.
Jaarkilometrage is ca. 18.000; afgezet tegen m'n huidig blik, is het goedkoper om in de diesel-S80 te rijden.

Zijn de problemen met de EGR nu met de laatstgenoemde modificatie de wereld uit en kan ik de S80 met een gerust hart aanschaffen?
Alvast bedankt (hopelijk kan ik me binnenkort met een paar mooie foto's van de nieuwe schicht wat beter als 'newbee' introduceren :D ).

Groet,
Marco
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik zou er niet aan beginnen met zo weinig kilometers per rit, grote kans dat hij vaak het regeneratieproces niet kan afmaken. Los van eventuele problemen leidt dat zeker tot een hoger verbruik. Lekker een benzine kopen!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Juist deze korte stukjes vinden de moderne diesels (ja ook die bij andere) niet zo lekker. Mijn schoonvader rijdt nu in mijn oude V40 D2 (het nieuwe 2.0liter blok) en had ook de issues omdat hij veel te veel korte stukjes rijdt. Over 2 weken komt er dus een trailer aan bij Hooftman met een nieuwe V60 T2 GT
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Misschien is een onderbouwing van m'n mogelijke keuze op z'n plaats.
Ik rij er 3 á 4 dagen in de week mee naar de zaak en de rest zijn langere privé ritten.
Naar een benzineversie heb ik ook gekeken. Het probleem bij de S80 is dat deze bijna niet voorradig zijn.
Het klinkt vreemd, maar een V70 is niet ruim genoeg.
Als ik me fatsoenlijk achter het stuur heb gepositioneerd, is de ruimte op de achterbank niet genoeg ☹️. Wielbasis S80 is groter en dat gaat dan prima.
Vandaar dat ik een berekening voor diesel heb gemaakt. Daarin is de keuze ruimer.
Stadritten met de auto doe ik niet en het regeneratieproces zou ik af kunnen laten lopen (stukje doorrijden op de snelweg). Wordt dit trouwens op het dashboard aangegeven?
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Wordt dit trouwens op het dashboard aangegeven?
Nee, volgens mij niet. Je kunt het eigenlijk alleen zien aan het 'huidige verbruik'. Dat is dan gedurende een aantal minuten significant hoger (bij mijn D3 vaak tussen 6,5 en 8,0 ipv 5,5...) op de snelweg.
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3094
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ook BMW diesels geven grote problemen met herhaalde korte afstanden, niet alleen VAG dus. Maar lis daarvan: met oog op het anti-dieselsentimrnt dat nu overal in steden en landen opduikt in combinatie met het geplande kilometertrage van slechts 18.000/jr. (dat is echt niet boven het omslagpunt) zou ik zeker voor een benzine-auto kiezen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Casey schreef:
Wordt dit trouwens op het dashboard aangegeven?
Nee, volgens mij niet. Je kunt het eigenlijk alleen zien aan het 'huidige verbruik'. Dat is dan gedurende een aantal minuten significant hoger (bij mijn D3 vaak tussen 6,5 en 8,0 ipv 5,5...) op de snelweg.
Herkenbaar, maar dan niet enkele minuten, maar enkele 10-tallen km's.

mga1600 schreef: Ook BMW diesels geven grote problemen met herhaalde korte afstanden, niet alleen VAG dus. Maar lis daarvan: met oog op het anti-dieselsentimrnt dat nu overal in steden en landen opduikt in combinatie met het geplande kilometertrage van slechts 18.000/jr. (dat is echt niet boven het omslagpunt) zou ik zeker voor een benzine-auto kiezen.
EGR is idd ook bij BMW een issue, ik zou 'm laten afsluiten, dat scheelt je veel ellende!
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat werkt alleen bij 'oude' auto's. Toen men dat door had is er een startblokkering toegevoegd bij een defecte EGR.
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Vergeef me m'n "stijfkoppigheid"; ik waardeer alle b.g. info ten zeerste, maar ik wil een deugdelijke keuze maken en de berichten die ik hoor zijn heel divers.
Als ik het omslagpunt bereken zonder afschrijving, dan zit ik t.o.v. een S80 1.6 T4 precies op het omslagpunt. T.o.v. m'n huidige benzineslurpende VAG product, ben ik vanaf 15.500 km goedkoper uit.
Wat meespeelt is dat ik een erg goeie prijs terug krijg op een zeer schappelijke aanschafprijs. M.a.w. ik hoef véél minder bij te leggen t.o.v. een andere benzineslurper.
De kosten achterwegen latend; is de nieuwe D4 na de laatste EGR update (2 jaar terug?) betrouwbaarder geworden?
Ervan uitgaande dat ik de relatief korte woon-werk kilometers compenseer door wekelijks de auto lekker warm te rijden en twee keer per jaar de motor terg met een caravan aan de haak...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: Ook BMW diesels geven grote problemen met herhaalde korte afstanden, niet alleen VAG dus. Maar lis daarvan: met oog op het anti-dieselsentimrnt dat nu overal in steden en landen opduikt in combinatie met het geplande kilometertrage van slechts 18.000/jr. (dat is echt niet boven het omslagpunt) zou ik zeker voor een benzine-auto kiezen.
Ik merk daar helemaal niets van..
Is dit niet een beetje als een Amsterdammer die denkt dat de zwarte pieten discussie overal een issue is? Bij ons zijn ze gewoon zwart.
Ik tokkel met mijn diesels al een paar jaar enkele reis 36km en heb al 7 jaar 0 problemen met regeneratie of ander diesel gerelateerde problemen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

diesel01 schreef: Ik tokkel met mijn diesels al een paar jaar enkele reis 36km en heb al 7 jaar 0 problemen met regeneratie of ander diesel gerelateerde problemen.
36 of 22 is nogal een verschil...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

4wielen schreef:
diesel01 schreef: Ik tokkel met mijn diesels al een paar jaar enkele reis 36km en heb al 7 jaar 0 problemen met regeneratie of ander diesel gerelateerde problemen.
36 of 22 is nogal een verschil...
TS zegt al dat hij 3 tot 4 dagen naar de zaak rijd en de rest zijn langere privé ritten.
Ik vind de rustige loopcultuur en altijd kracht wanneer er om gevraagd van een diesel erg fijn, je moet nogal een benzine motor hebben om dat te kunnen evenaren.
Niet iedereen kan zich een 250pk benzine veroorloven.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Definieer oud?

Bij mijn weten kan je nog steeds de EGR laten afsluiten. Zeker voor mijn oude V60 D4 MY2012 (softwarematig). Of is er wat veranderd met de huidige auto's?
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10481
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jätte schreef: Vergeef me m'n "stijfkoppigheid"; ik waardeer alle b.g. info ten zeerste, maar ik wil een deugdelijke keuze maken en de berichten die ik hoor zijn heel divers.
Als ik het omslagpunt bereken zonder afschrijving, dan zit ik t.o.v. een S80 1.6 T4 precies op het omslagpunt. T.o.v. m'n huidige benzineslurpende VAG product, ben ik vanaf 15.500 km goedkoper uit.
Wat meespeelt is dat ik een erg goeie prijs terug krijg op een zeer schappelijke aanschafprijs. M.a.w. ik hoef véél minder bij te leggen t.o.v. een andere benzineslurper.
De kosten achterwegen latend; is de nieuwe D4 na de laatste EGR update (2 jaar terug?) betrouwbaarder geworden?
Ervan uitgaande dat ik de relatief korte woon-werk kilometers compenseer door wekelijks de auto lekker warm te rijden en twee keer per jaar de motor terg met een caravan aan de haak...
Keerl, Vake bin ie te bange! Oftewel als jij die auto hebben wil dan haal je hem gewoon op. Ik heb een D4 uit 2015 met 167000km vandaag op de klok en dat ding heeft helemaal nergens last van. Echterrrrrr ik rij veel en soms ook hard en hij wordt wel gebruikt zullen we maar zeggen. Jazeker ik geloof bij 100 duuzend en een beetje is de EGR ook bij mij schoongemaakt. En ik merkte het omdat ik de auto veel op lange stukken in Deutschland niet meer op z'n oude waardes kreeg. Hier in NL merkt ik er helemaal niks van.
Ach en dan laat je het een keer schoonmaken of je doet het zelf so what? Bij mijn D5 uit 2005 heb ik het zelf een keer schoongemaakt. Prima te doen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik sluit me toch aan bij Hans en Tom. Ik denk dat je langere ritten voldoende zijn om de EGR voldoende schoon te houden, zeker na de modificatie. Wat ook helpt is niet te rustig te rijden en de auto af en toe flink te laten werken.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Blue-Eyes schreef: Definieer oud?

Bij mijn weten kan je nog steeds de EGR laten afsluiten. Zeker voor mijn oude V60 D4 MY2012 (softwarematig). Of is er wat veranderd met de huidige auto's?
EGR afsluiten bij de nieuwe motoren schijnt nog niet mogelijk te zijn. Maar dat is over een tijdje ook wel te verwachten.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De tuners gaan er niet meer aan beginnen, temeer omdat het binnenkort ook strafbaar wordt. Vergeet dus een afgesloten EGR bij D4 4 pitter!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

edraket schreef: De tuners gaan er niet meer aan beginnen, temeer omdat het binnenkort ook strafbaar wordt. Vergeet dus een afgesloten EGR bij D4 4 pitter!
Toch alleen het verwijderen van het roetfilter? Je kan de EGR toch dicht laten zetten en de regeneratie van het roetfilter actief laten?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

RoaldH schreef:
edraket schreef: De tuners gaan er niet meer aan beginnen, temeer omdat het binnenkort ook strafbaar wordt. Vergeet dus een afgesloten EGR bij D4 4 pitter!
Toch alleen het verwijderen van het roetfilter? Je kan de EGR toch dicht laten zetten en de regeneratie van het roetfilter actief laten?

Volgens mij is dat het. Wat veel doen, en dat is idd de vraag of dat nog "handig" is, is de roetfilter verwijderen of doorboren. Dit naast het software matig dichtzetten van de EGR, chippen (EGR en chippen vaak in een actie meegenomen).
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Blue-Eyes schreef: Volgens mij is dat het. Wat veel doen, en dat is idd de vraag of dat nog "handig" is, is de roetfilter verwijderen of doorboren. Dit naast het software matig dichtzetten van de EGR, chippen (EGR en chippen vaak in een actie meegenomen).
Ik zou het filter niet meer doorboren of verwijderen. Dan ben je bij een controle wel "het haasje". Softwarematig dichtzetten van de EGR is niet zo makkelijk op te sporen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”