Puzzel: Hoog verbruik & niet netjes stationair lopen

noahm
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.03.2017 - 11:44

noahm schreef: Is de lambdasensor niet defect? De waarde leek mij al vreemd en deze geeft instructies mbt lucht & brandstofaanvoer :fgrin:
Vandaag zonder lambdasensor gereden; de auto lijkt meer vermogen te hebben.

Het verbruik & het roeten was vergelijkbaar hoog.

Vreemd genoeg is de lambdasensor 60.000 geleden ook al vervangen, maar wellicht is deze versneld versleten door veelvuldig regenereren (de normale levensduur is 250.000).
Gebruikersavatar
freelermarc
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 15.08.2014 - 18:46
Locatie: 040

XC40 Recharge ER Ultimate RWD MY2024
V70 Dynamic D4 GT, MY2016
XC60 Momentum D4 GT, MY 2015
V70 Limited Edition 2.4D GT, MY2010
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je daar aandelen in?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij levert Forte alleen aan zakelijke klanten en niet aan particulieren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
noahm
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.03.2017 - 11:44

Dank voor de tip!
De meeste vervuiling slaat meestal aan op de EGR & de aanvoerbuis naar het kleppendeksel. De EGR & aanvoerbuis waren opvallend schoon, verwacht niet dat daar het probleem zit. Als het inlaattraject vervuild is haal ik liever het inlaatspruitstuk open (beetje jammer dat de verstuivers er daarvoor uitmoeten).

De retourtest van de verstuivers was onder de max, als deze op zijn moeten er gewoon nieuwe in.

En de roetfilter lijkt het probleem niet te zijn omdat de problemen ook voorkomen als deze is losgehaald.

Preventief werkt het ongetwijfeld, maar om heel eerlijk te zijn geloof ik nooit in dit soort middeltjes als er al serieuze problemen zijn. Ik gooi voor elke beurt een flesje wyns injector treatment in een 1/4 tank.
Gebruikersavatar
freelermarc
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 15.08.2014 - 18:46
Locatie: 040

Nee, ik heb geen aandelen
Volvo Bluekens in Breda gooit bij elke beurt een flesje advanced diesel fuel conditioner van Forte in tank. Sinds ik dat wist heb ik dat in vorige Volvo's ook wel eens tussendoor gedaan als ze niet meer heel strak liepen. Instant succes!
Dat spul is te koop bij de Sweden parts site die dit forum sponsort, maar het kan goedkoper bij Kimman http://kimmanparts.nl/forte-diesel
succes
Marc
XC40 Recharge ER Ultimate RWD MY2024
V70 Dynamic D4 GT, MY2016
XC60 Momentum D4 GT, MY 2015
V70 Limited Edition 2.4D GT, MY2010
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Of hier.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Veel roeten duif op onvolledige verbranding of wel te veel brandstof of te weinig lucht, is de brandstofpomp inwendig niet versleten?
Verder zou ik het zo niet weten
Erg vervelend
keep calm!, your randomizer is running
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Bleef hier eenvoudig de egr klep niet openstaan? De positie sensor bleef onveranderd. Mijn ervaring leert dat de mechanische nylon tandwielen soms compleet vergaan.

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
noahm
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.03.2017 - 11:44

evert65 schreef: Veel roeten duif op onvolledige verbranding of wel te veel brandstof of te weinig lucht, is de brandstofpomp inwendig niet versleten?
Verder zou ik het zo niet weten
Erg vervelend
Omdat de raildruk ook niet stabiel is verdenk ik ook de pomp, deze wordt vrijdag samen met de verstuivers getest.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”