Puzzel: Hoog verbruik & niet netjes stationair lopen

noahm
1st Gear member

Ik heb een puzzel waar ik jullie hulp bij nodig heb, want ik weet niet waar ik het moet zoeken ;-)

Probleem:
1) het verbruik van de auto is hoog (1:12 - 1:13) bij 100 km/h - In (geforceerde) noodloop loopt de auto wel gewoon 1:20
2) Als de motor warm is loopt hij soms rauw en niet constant stationair (alsof je in benzine auto zit waarvan 1 bougie af en toe niet vonkt)
3) bij met een warme motor stationair uitrijden schommelt de toerenteller soms behoorlijk, zonder gas te geven

Ik had gehoopt dat groot onderhoud zou zorgen voor een oplossing, maar helaas.

Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen :
  • Gloeibougies
  • Druksensor op rail
  • Drukregelklep op rail
  • Druksensor op brandstofpomp
  • Luchtmassameter
  • Nokkenassensor
  • Brandstoftemperatuursensor
  • Luchtfilter
  • Brandstoffilter
  • Map sensor
  • Verschildruksensor roetfilter
  • Motorolie & filter
  • Versnellingsbakolie
  • Stuurbekrachtigingsolie
  • Aircopomp
  • Koelvloeistofthermostaat
  • Olieafscheider incl slangen
  • Hulpriemen & spanners
Er is een fles injector cleaner in de tank gedaan en een total can update uitgevoerd

Controles die uitgevoerd zijn:
  • Remblokken, lopen niet aan
  • retourtest verstuivers (binnen marge)
  • correctietest verstuivers (binnen marge)
  • inlaattraject is afgeperst (geen lekkage)
  • egr en gasklep bekeken: zijn niet dichtgekoekt; de gasklep is opvallend schoon
Wat mij opviel bij het uitlezen:
  • geen foutmeldingen, muv bluetooth microfoon
  • waarden waaronder rail druk gaan bij stationair draaien op en neer (tussen 300 & 340 bar)
  • EGR klep sensor lijkt op 1% te blijven staan (geen foutmelding)
Ik denk in de volgende hoeken:
  • elektra probleem: kortsluiting, te weinig stroom, geen aarding, relais, losse connectie
  • Lucht probleem, valse lucht oid
  • Sensor probleem; verkeerde meetwaarde
  • Brandstof probleem
Ik verdenk zelf (ondanks het ontbreken van foutmeldingen):
  • gasklep
  • verstuiver
  • egr
  • variable nozzle / wastegate of dumpvalve op de turbo
  • Zeef turbo / zeef oliepomp
  • turbodruksensor
De Auto is een V70 MY 2008, D5 met 185 pk met handbak. Het enige waarvan ik weet dat hij niet meer 100% is het 2e massa vliegwiel, maar dan zou niet tot een hoger vebruik moeten leiden? Op de (snel)weg rijd hij als zonnetje en op de trekkracht is buiten het verbruik niks op de auto aan te merken!
Laatst gewijzigd door noahm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JosW
5th Gear member

Jemig, wat een verhaal.
Mijn idee: EGR weg laten schrijven, roetfilter verwijderen en daarna een air-intake reiniging laten uitvoeren.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
DB200
6th Gear member

Je pakt het grondig aan zodat al veel is uit te sluiten. Twee mogelijkheden waar ik aan denk gebaseerd op mijn ervaringen:
1. Algen/bio kweek in de brandstof tank. Remedie: Biocide toevoegen aan de diesel, bijv. Grotamar71.
2. DPF verstopt waardoor de uitlaatgassen niet lekker weg willen. Remedie: zie hierboven.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
erichendri
3rd Gear member

Zo, dat is al een beste waslijst met vervangen onderdelen.
Zo maar op goed geluk of onderbouwd.
Al eens de inlaattemperatuur sensor uitgelezen wat hij aan geeft??
Het zelfde verhaal ook voor de motortemperatuursensor.
Wat was het verbruik eerst en kwam dat hoge verbruik ineens?
Neem aan dat de foutcodes ook zijn uitgelezen?

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
noahm
1st Gear member

Gisteren viel me op dat het stotteren van de motor bij stationair draaien de binnenverlichting minder fel brandt op elke stotter.

Het meest opvallende (bij het uitlezen) is dat de raildruk erg schommelt - terwijl beiden sensoren op de rail en de sensor op de pomp vervangen zijn.

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken/doormeten?
JosW schreef: Jemig, wat een verhaal.
Mijn idee: EGR weg laten schrijven, roetfilter verwijderen en daarna een air-intake reiniging laten uitvoeren.
Ik begin niet aan aanpassingen (van bijvoorbeeld de EGR) zonder dat de auto goed loopt.

Laatst heb ik een stuk zonder roetfilter gereden - fijne herrie :-) Maar het schokken bij stationair blijft onveranderd & verbruik wordt een heeeel klein beetje beter.
De intake (met name de gasklep) is erg schoon.
DB200 schreef: Je pakt het grondig aan zodat al veel is uit te sluiten. Twee mogelijkheden waar ik aan denk gebaseerd op mijn ervaringen:
1. Algen/bio kweek in de brandstof tank. Remedie: Biocide toevoegen aan de diesel, bijv. Grotamar71.
2. DPF verstopt waardoor de uitlaatgassen niet lekker weg willen. Remedie: zie hierboven.
Aan bacterie/schimmel in de brandstoftank heb ik ook gedacht, mijn ervaring is dat bij dergelijke problemen de brandstoffilter onder slijmdraaien zit - dit is niet het geval.
Het rijden zonder DPF maakt geen verschil in het schokken.
erichendri schreef: Zo, dat is al een beste waslijst met vervangen onderdelen.
Zo maar op goed geluk of onderbouwd.
Al eens de inlaattemperatuur sensor uitgelezen wat hij aan geeft??
Het zelfde verhaal ook voor de motortemperatuursensor.
Wat was het verbruik eerst en kwam dat hoge verbruik ineens?
Neem aan dat de foutcodes ook zijn uitgelezen?

Eric
Onderdelen zijn een voor een vervangen; in de veronderstelling dat vervangen het probleem zou oplossen.

De temperaturen zijn beiden correct;
- de inlaattemperatuur meters op de map en de lmm geven de buitentemperatuur + een paar graden aan
- koelwatertemperatuur geeft na 15 minuten continu 88 graden aan (voor het vervangen van de koelwaterthermostaat was dit overigens een stuk lager)

De problemen zijn langzaam ontstaan, kan geen moment aanwijzen

Foutcodes zijn er niet (muv de microfoon)
Laatst gewijzigd door noahm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
M&M
2nd Gear member

Vreemde storingen soms ook vanuit de dynamo spanningsregelaar en/of slechte accu ?
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Fulaks
6th Gear member

M&M schreef: Vreemde storingen soms ook vanuit de dynamo spanningsregelaar en/of slechte accu ?
Of steenmarters die aan je bedrading komen knagen. In Zeeland zitten ze, en vast nog op tal van andere plaatsen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Volvolof
3rd Gear member

Een belangrijke indicatie is dat de auto wel goed rijdt in het noodloop programma.
De input van diverse sensoren wordt dan niet meegenomen. Het lijkt er dus op dat een van de sensoren een verkeerde waarde geeft.
Diverse temperatuur sensoren zijn al gecontroleerd en de LMM is al vervangen lees ik.
Blijft nog de vraag of het uitlezen van die EGR positie wel goed gaat. Jij zegt dat die altijd op 1% staat.
Het zou me niets verbazen als die niet klopt, waardoor de motor misschien wel te veel diesel (of te weinig lucht) krijgt waardoor heb verbruik te hoog is.
edraket
7th Gear member

Weet je zeker dat de auto niet gechipt is? Als de EGR is weg geschreven blijft deze ook altijd een paar procent open staan, dus lijkt of dat het geval is. Zou de auto dan eerst origineel maken en kijken of de problemen dan verholpen zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DB200
6th Gear member

Vreemde storingen soms ook vanuit de dynamo spanningsregelaar en/of slechte accu ?
Dit is een diesel, dan zou je dit ook bij koude start merken door een slechte start (gloeiers) en dat lijkt niet het geval.

EGR vind ik wel een goede suggestie om verder te onderzoeken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
erichendri
3rd Gear member

Je kunt kijken of de stekker goed in de dynamo zit.
Rommel eens aan die draden terwijl de motor loopt.
Wat geven ze op voor de raildruk?

Inlaatspruitstuk wil ook wel eens dichtslibben waardoor de kanalen
soms wel eens nog maar een cm in diameter zijn ipv +/- 4 cm.
Eventuele wervel kleppen in de inlaat nog gangbaar?

Turbodrukken zijn gewoon te meten of uit te lezen.

Al eens wezen rijden terwijl je de sensoren afleest?
Dat kan met een app en een dongeltje in de obd stekker.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Risrael
5th Gear member

Weet je ik zit zelf ook aan een slechte accu te denken. Klinkt misschien vreemd maar ben laatst naar de dealer geweest omdat ik elke keer melding lage accuspann8ng kreeg. Dealer stelt dat accu goed is. Toch laat ik hem preventief vervangen. Motor heeft nog nooit zo soepel gelopen. Dealer zegt dat dat niet kan mara ik weet het zeker. Oh en meldingen lage accuspanning zijn ook weg.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
noahm
1st Gear member

Ontzettend bedankt voor jullie input!!

Het schokken is de ene keer wel andere keer niet; de eerste paar minuten schokt meestal (ook na een half uur stil staan) schokt de auto niet.

Buiten de auto ruikt het naar onvolledige verbranding.

Risrael schreef: Weet je ik zit zelf ook aan een slechte accu te denken. Klinkt misschien vreemd maar ben laatst naar de dealer geweest omdat ik elke keer melding lage accuspann8ng kreeg. Dealer stelt dat accu goed is. Toch laat ik hem preventief vervangen. Motor heeft nog nooit zo soepel gelopen. Dealer zegt dat dat niet kan mara ik weet het zeker. Oh en meldingen lage accuspanning zijn ook weg.
Ik heb ook aan een slechte accu gedacht; maar nog nooit een melding lage accuspanning gehad. Hoe kan ik de accu controleren?
Net na een lange rit file gereden in zijn 1. Bij rijden van 1 snelheid rijden - bijvoorbeeld 1000 toeren - schokt de auto echt ontzettend. Omdat het na een lange rit is, lijkt het bijna onmogelijk dat de accu leeg is?
Fulaks schreef: Of steenmarters die aan je bedrading komen knagen. In Zeeland zitten ze, en vast nog op tal van andere plaatsen.
De bedrading heb ik helemaal langsgelopen, mijn ervaring is dat bij een beschadiging in de boom een foutmelding volgt.
Volvolof schreef: Een belangrijke indicatie is dat de auto wel goed rijdt in het noodloop programma.
De input van diverse sensoren wordt dan niet meegenomen. Het lijkt er dus op dat een van de sensoren een verkeerde waarde geeft.
Diverse temperatuur sensoren zijn al gecontroleerd en de LMM is al vervangen lees ik.
Blijft nog de vraag of het uitlezen van die EGR positie wel goed gaat. Jij zegt dat die altijd op 1% staat.
Het zou me niets verbazen als die niet klopt, waardoor de motor misschien wel te veel diesel (of te weinig lucht) krijgt waardoor heb verbruik te hoog is.
Het zuinig rijden in noodloop lijkt mij ook een relevant aanknopingspunt!

Heb de EGR de afgelopen week goed in de gaten gehouden; de EGR blijft allen op 1% staan bij het regenereren. (dat bleek toevallig het geval)
De laatste cycli was de meetwaarde identiek aan de gevraagde waarde.
edraket schreef: Weet je zeker dat de auto niet gechipt is? Als de EGR is weg geschreven blijft deze ook altijd een paar procent open staan, dus lijkt of dat het geval is. Zou de auto dan eerst origineel maken en kijken of de problemen dan verholpen zijn.
De auto is niet gechipt; ook heeft hij net een total-can update gehad, volgens de dealer wordt eventuele chiptuning dan overschreven.
DB200 schreef: Dit is een diesel, dan zou je dit ook bij koude start merken door een slechte start (gloeiers) en dat lijkt niet het geval.
EGR vind ik wel een goede suggestie om verder te onderzoeken.
Hoe kan ik de EGR goed controleren?
M&M schreef: Vreemde storingen soms ook vanuit de dynamo spanningsregelaar en/of slechte accu ?
Nee - helemaal geen storingen/meldingen (buiten de bluetooth microfoon)
erichendri schreef: Je kunt kijken of de stekker goed in de dynamo zit.
Rommel eens aan die draden terwijl de motor loopt.
Wat geven ze op voor de raildruk?

Inlaatspruitstuk wil ook wel eens dichtslibben waardoor de kanalen
soms wel eens nog maar een cm in diameter zijn ipv +/- 4 cm.
Eventuele wervel kleppen in de inlaat nog gangbaar?

Turbodrukken zijn gewoon te meten of uit te lezen.

Al eens wezen rijden terwijl je de sensoren afleest?
Dat kan met een app en een dongeltje in de obd stekker.

Eric
De wervenkleppen zijn 90.000 km geleden vervangen. Ik verwacht dat de inlaat in de tussentijd niet is dichtgeslibd, de buis naar het inlaatspruitstuk was niet dichtgekoekt, het inlaatspruitstuk is helaas niet eenvoudig te controleren.

Raildruk schommelt flink bij stationair draaien; tussen de 298.000 hpa en 340.000 hpa maar ik weet niet of dat oorzaak of gevolg is. Heb naar mijn idee alle relevante raildruksensoren vervangen.

Omdat het schokken voorkomt bij stationair denk ik niet direct aan een defecte turbo - omdat die pas bij meer toeren flink begint te draaien.
Ik ben inderdaad gaan rijden met de auto aan de computer. Muv raildruk geen rare waarden (naar mijn beoordeling althans). Zie hierbij de waarden:

ECM Vehicle speed 0 km/h 0 km/h
ECM Outdoor temperature 7 C 7 C
ECM Engine collant 74 C 76 C
ECM Control module voltage 13,8 V 13,61 V
ECM Boost pressure desired 102 kPa 102,5 kPa
ECM Boost pressure 103 kPa 103,3 kPa
ECM Baromatic pressure 1030 hPa 1030 hPa
ECM Air flow rate from MAF 50,4 kg/h 50,29 kg/h
ECM Accelerator position (via CAN) 8,24 % 7,84 %
ECM Accelerator position 8,24 % 8,24 %
ECM Air mass desired 238,8 mg/s 249,9 mg/s
ECM Air mass/stroke 241,5 mg/s 452 mg/s
ECM Boost pressure actuator, PWM 64,18 % 58 %
ECM Current trough fuel pressure regulator valve 716 mA 723 mA
ECM Fuel pressure 329600 hPa (schommelt tussen 305.000 hpa en 338.000 hpa) 323000 hPa (schommelt tussen 298.000 hpa en 340.000 hpa)
ECM fuel pressure nominal value 325000 hPa 325000 hPa
ECM Fuel temperature 37,46 C 39,36 C
ECM Intake air temperature (MAF) 38,66 C 37,76 C
ECM Intake air temperature (TMAP) 32 C 35 C
ECM Absulute Trottle position 87,84 % 87,84 %
ECM Alternator current 19,42 A 22,07 A
ECM EGR valve commanded 100 % 100 %
ECM EGR valve position sensor 1 % 0,85 %
ECM Engine oil temperature 75,76 C 81,16 C
ECM Engine speed 699 rpm rpm
ECM Lambda 0,21 0,2
ECM Pressure sensor particular filter 2 hPa 3 hPa
ECM Temperature sensor 1 catalyst 113,76 120,26
ECM Temperature sensor 2 catalyst 109,46 115,96
ECM AC Relay status Not activated Not activated
ECM AC pressure 8905 hPa 8072 hPa
ECM Brake light switch Not activated Not activated
ECM Clutch pedal Not activated Not activated
ECM Cooling fan actuator duty cycle 7 % 7 %
ECM Glow plug relay Not activated Not activated
ECM Swirl actuator position 44 % 46,48 %
ECM Swirl actuatior, PWM 1,01 % ? %

De eerste waarde is zonder schokkende auto, de tweede waarde is met een schokkende auto. Opvallend verschil bij het wel/niet lekker lopen zie ik enkel in in de "Air mass/stroke".

Algemeen lijkt mij de "alternator current" erg laag en de "Accelerator pedal position" erg hoog.
Laatst gewijzigd door noahm op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
noahm
1st Gear member

De afgelopen week zonder roetfilter gereden, daarbij viel op dat (juist bij een warme motor) de auto gigantisch veel roet. Kan dat een aanknopingspunt zijn?

Opvallend is dat de auto vooral roet als hij ook onregelmatig stationair loopt en de roetuitstoot nihil is als de auto goed stationair loopt.

In Vida lees ik (is weliswaar een beetje cryptisch omschreven) dat de lambda sensor 1,5-4 moet aangeven, klopt dat naar jullie idee?
MichelV70
2nd Gear member

Veel roeten kan duiden op defecte intercooler!
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
tvc15
3rd Gear member

Weet je zeker dat de auto niet gechipt is? Als de EGR is weg geschreven blijft deze ook altijd een paar procent open staan, dus lijkt of dat het geval is. Zou de auto dan eerst origineel maken en kijken of de problemen dan verholpen zijn.
Hoe kan je zonder roetfilter rijden met de originele software? De ECM zou op basis van het signaal van de druksensor die de verschildruk over het filter meet moeten constateren dat er iets mis is en in noodloop overschakelen.
erichendri
3rd Gear member

Motortemp lijkt mij een beetje aan de koude kant.
Moet volgens mij rond de 85-90 graden liggen.
Intercooler stuk kan maar dat merk je aan een trager optrekkende auto.
Neem aan dat hij nog prima optrekt toch??
Maar de boost druk is ook laag zo te zien, moet dat niet 700 kPa zijn?

Eric
noahm
1st Gear member

MichelV70 schreef: Veel roeten kan duiden op defecte intercooler!
Dacht ik ook aan!! Stond erg hoog op mijn lijst, maar bij het afpersen hebben ze niks kunnen vinden
tvc15 schreef: Hoe kan je zonder roetfilter rijden met de originele software? De ECM zou op basis van het signaal van de druksensor die de verschildruk over het filter meet moeten constateren dat er iets mis is en in noodloop overschakelen.
Klopt! Als je de verschildruk sensor tijdelijk op 1 buis zet kan je rijden zonder noodloop
erichendri schreef: Motortemp lijkt mij een beetje aan de koude kant.
Moet volgens mij rond de 85-90 graden liggen.
Intercooler stuk kan maar dat merk je aan een trager optrekkende auto.
Neem aan dat hij nog prima optrekt toch??
Maar de boost druk is ook laag zo te zien, moet dat ni et 700 kPa zijn?

Eric
Motortemperatuur is meestal rond de 88 graden, in dit geval had ik niet veel km's gemaakt.

De auto trekt prima op.

De meting is bij een stationair lopende motor; volgens vida moet de boost druk rond de 98 zijn.

Zaken die ik nu monitor zijn:
Lambda
Wat is bij jullie lambda waarde bij stationair?

Swirl actuator position
De swirl actuator position lijkt mij aan de hoge kant (gemiddeld 43% ipv 30%)

schommelende fuel pressure
Wat mij ook opviel is dat bij een motor waarbij het contact aan staat (maar niet loopt) de fuel pressure op en neer gaat tussen de 8700 hpa en 10900 hpa (tikt zo'n beetje elke seconde) - ik ga binnenkort eens kijken of dat bij een koude motor ook zo is

Accelerator pedal position
Staat deze bij jullie ook standaard op 8%?

Air flow rate from MAF
Air mass/stroke
Boost pressure actuator, PWM
Absulute Trottle position
Alternator current
EGR valve commanded
EGR valve position sensor
Laatst gewijzigd door noahm op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvolof
3rd Gear member

Wat mij opvalt:
Als de motor goed draait meet hij ongeveer dezelfde luchtmassa als gewenst.
Als hij slecht draait wordt het dubbele gemeten.
Ik denk dan in eerste instantie aan een drukregeling bij de turbo die niet goed werkt.
Maar je zegt ook dat je dan last hebt van veel roet. Dat wijst juist op te weinig lucht ipv te veel lucht.
Het lijkt erop dat de LMM een verkeerde waarde doorgeeft en dat vervolgens extra brandstof wordt ingespoten, waardoor het verbruik omhoog gaat, de motor slecht loopt en veel roet uitstoot.
Ik zou de bekabeling naar de LMM nog eens extra controleren. Kan het ook zijn dat ergens valse lucht wordt aangezogen in de buurt van de LMM ?
noahm
1st Gear member

Volvolof schreef: Wat mij opvalt:
Als de motor goed draait meet hij ongeveer dezelfde luchtmassa als gewenst.
Als hij slecht draait wordt het dubbele gemeten.
Ik denk dan in eerste instantie aan een drukregeling bij de turbo die niet goed werkt.
Maar je zegt ook dat je dan last hebt van veel roet. Dat wijst juist op te weinig lucht ipv te veel lucht.
Het lijkt erop dat de LMM een verkeerde waarde doorgeeft en dat vervolgens extra brandstof wordt ingespoten, waardoor het verbruik omhoog gaat, de motor slecht loopt en veel roet uitstoot.
Ik zou de bekabeling naar de LMM nog eens extra controleren. Kan het ook zijn dat ergens valse lucht wordt aangezogen in de buurt van de LMM ?
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen;
voor mij blijft het vreemd dat de raildruk zo extreem op en neer gaat, lijkt mij iets mis in de aansturing daarvan.

Omdat het inlaattraject al is afgeperst, een nieuwe luchtmassameter geen verschil maakt en alle sensoren op de rail zijn vervangen (en de raildruk heeel fors schommelt);

Is de lambdasensor niet defect? De waarde leek mij al vreemd en deze geeft instructies mbt lucht & brandstofaanvoer :fgrin:
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”