Ontzettend bedankt voor jullie input!!
Het schokken is de ene keer wel andere keer niet; de eerste paar minuten schokt meestal (ook na een half uur stil staan) schokt de auto niet.
Buiten de auto ruikt het naar onvolledige verbranding.
Risrael schreef:
Weet je ik zit zelf ook aan een slechte accu te denken. Klinkt misschien vreemd maar ben laatst naar de dealer geweest omdat ik elke keer melding lage accuspann8ng kreeg. Dealer stelt dat accu goed is. Toch laat ik hem preventief vervangen. Motor heeft nog nooit zo soepel gelopen. Dealer zegt dat dat niet kan mara ik weet het zeker. Oh en meldingen lage accuspanning zijn ook weg.
Ik heb ook aan een slechte accu gedacht; maar nog nooit een melding lage accuspanning gehad. Hoe kan ik de accu controleren?
Net na een lange rit file gereden in zijn 1. Bij rijden van 1 snelheid rijden - bijvoorbeeld 1000 toeren - schokt de auto echt ontzettend. Omdat het na een lange rit is, lijkt het bijna onmogelijk dat de accu leeg is?
Fulaks schreef:
Of steenmarters die aan je bedrading komen knagen. In Zeeland zitten ze, en vast nog op tal van andere plaatsen.
De bedrading heb ik helemaal langsgelopen, mijn ervaring is dat bij een beschadiging in de boom een foutmelding volgt.
Volvolof schreef:
Een belangrijke indicatie is dat de auto wel goed rijdt in het noodloop programma.
De input van diverse sensoren wordt dan niet meegenomen. Het lijkt er dus op dat een van de sensoren een verkeerde waarde geeft.
Diverse temperatuur sensoren zijn al gecontroleerd en de LMM is al vervangen lees ik.
Blijft nog de vraag of het uitlezen van die EGR positie wel goed gaat. Jij zegt dat die altijd op 1% staat.
Het zou me niets verbazen als die niet klopt, waardoor de motor misschien wel te veel diesel (of te weinig lucht) krijgt waardoor heb verbruik te hoog is.
Het zuinig rijden in noodloop lijkt mij ook een relevant aanknopingspunt!
Heb de EGR de afgelopen week goed in de gaten gehouden; de EGR blijft allen op 1% staan bij het regenereren. (dat bleek toevallig het geval)
De laatste cycli was de meetwaarde identiek aan de gevraagde waarde.
edraket schreef:
Weet je zeker dat de auto niet gechipt is? Als de EGR is weg geschreven blijft deze ook altijd een paar procent open staan, dus lijkt of dat het geval is. Zou de auto dan eerst origineel maken en kijken of de problemen dan verholpen zijn.
De auto is niet gechipt; ook heeft hij net een total-can update gehad, volgens de dealer wordt eventuele chiptuning dan overschreven.
DB200 schreef:
Dit is een diesel, dan zou je dit ook bij koude start merken door een slechte start (gloeiers) en dat lijkt niet het geval.
EGR vind ik wel een goede suggestie om verder te onderzoeken.
Hoe kan ik de EGR goed controleren?
M&M schreef:
Vreemde storingen soms ook vanuit de dynamo spanningsregelaar en/of slechte accu ?
Nee - helemaal geen storingen/meldingen (buiten de bluetooth microfoon)
erichendri schreef:
Je kunt kijken of de stekker goed in de dynamo zit.
Rommel eens aan die draden terwijl de motor loopt.
Wat geven ze op voor de raildruk?
Inlaatspruitstuk wil ook wel eens dichtslibben waardoor de kanalen
soms wel eens nog maar een cm in diameter zijn ipv +/- 4 cm.
Eventuele wervel kleppen in de inlaat nog gangbaar?
Turbodrukken zijn gewoon te meten of uit te lezen.
Al eens wezen rijden terwijl je de sensoren afleest?
Dat kan met een app en een dongeltje in de obd stekker.
Eric
De wervenkleppen zijn 90.000 km geleden vervangen. Ik verwacht dat de inlaat in de tussentijd niet is dichtgeslibd, de buis naar het inlaatspruitstuk was niet dichtgekoekt, het inlaatspruitstuk is helaas niet eenvoudig te controleren.
Raildruk schommelt flink bij stationair draaien; tussen de 298.000 hpa en 340.000 hpa maar ik weet niet of dat oorzaak of gevolg is. Heb naar mijn idee alle relevante raildruksensoren vervangen.
Omdat het schokken voorkomt bij stationair denk ik niet direct aan een defecte turbo - omdat die pas bij meer toeren flink begint te draaien.
Ik ben inderdaad gaan rijden met de auto aan de computer. Muv raildruk geen rare waarden (naar mijn beoordeling althans). Zie hierbij de waarden:
ECM Vehicle speed 0 km/h 0 km/h
ECM Outdoor temperature 7 C 7 C
ECM Engine collant 74 C 76 C
ECM Control module voltage 13,8 V 13,61 V
ECM Boost pressure desired 102 kPa 102,5 kPa
ECM Boost pressure 103 kPa 103,3 kPa
ECM Baromatic pressure 1030 hPa 1030 hPa
ECM Air flow rate from MAF 50,4 kg/h 50,29 kg/h
ECM Accelerator position (via CAN) 8,24 % 7,84 %
ECM Accelerator position 8,24 % 8,24 %
ECM Air mass desired 238,8 mg/s 249,9 mg/s
ECM Air mass/stroke 241,5 mg/s 452 mg/s
ECM Boost pressure actuator, PWM 64,18 % 58 %
ECM Current trough fuel pressure regulator valve 716 mA 723 mA
ECM Fuel pressure 329600 hPa (schommelt tussen 305.000 hpa en 338.000 hpa) 323000 hPa (schommelt tussen 298.000 hpa en 340.000 hpa)
ECM fuel pressure nominal value 325000 hPa 325000 hPa
ECM Fuel temperature 37,46 C 39,36 C
ECM Intake air temperature (MAF) 38,66 C 37,76 C
ECM Intake air temperature (TMAP) 32 C 35 C
ECM Absulute Trottle position 87,84 % 87,84 %
ECM Alternator current 19,42 A 22,07 A
ECM EGR valve commanded 100 % 100 %
ECM EGR valve position sensor 1 % 0,85 %
ECM Engine oil temperature 75,76 C 81,16 C
ECM Engine speed 699 rpm rpm
ECM Lambda 0,21 0,2
ECM Pressure sensor particular filter 2 hPa 3 hPa
ECM Temperature sensor 1 catalyst 113,76 120,26
ECM Temperature sensor 2 catalyst 109,46 115,96
ECM AC Relay status Not activated Not activated
ECM AC pressure 8905 hPa 8072 hPa
ECM Brake light switch Not activated Not activated
ECM Clutch pedal Not activated Not activated
ECM Cooling fan actuator duty cycle 7 % 7 %
ECM Glow plug relay Not activated Not activated
ECM Swirl actuator position 44 % 46,48 %
ECM Swirl actuatior, PWM 1,01 % ? %
De eerste waarde is zonder schokkende auto, de tweede waarde is met een schokkende auto. Opvallend verschil bij het wel/niet lekker lopen zie ik enkel in in de "Air mass/stroke".
Algemeen lijkt mij de "alternator current" erg laag en de "Accelerator pedal position" erg hoog.