Automaat in N tijdens rijden
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
De kans op kromme schijven neemt toe als je veel stilstaat op de rem, zeker na hard remmen. De warmte van de schijven moet wegkunnen maar als je remt kan op die specifieke plaatsen waar de blokken tegen de schijf zitten gedrukt de warmte niet weg. Gevolg kromme trekkende schijven.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 6th Gear member
Kromme schijven lukt je op die manier alleen als de schijven voor het stilstaan roodgloeiend zijn. Geen fabriant zal hedendaagse auto's met automaat met zulke dunne schijven uitrusten, stilstaan met de voet op de rem is onderdeel van dagelijks gebruik en daarmee onderdeel van het ontwerp.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat ben ik zeker met je eens Jelmer. Zelfs met mijn 17 jaar oude privé "ding" heb ik geen last van kromme schijven. Alleen versleten remblokken ...
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Thnx guys voor de uitleg. Daar kan ik wat mee. NU weer on-topic.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dat is niet mijn ervaring. Ik doe dat regelmatig met de bus. Dat ding rolt in de versnelling gas los 1200 meter uit van 80 naar 40, in de N duurt dat nog langer.Casey schreef:Nou is de vraag: als ik op de motor afrem is het verbruik 0 (er wordt helemaal niets meer ingespoten). Maar als ik in N de auto laat uitrollen draait de motor stationair. Daarvoor wordt er m.i. toch een beetje diesel ingespoten. Dus klopt mijn gevoel dat 'uitrollen in N' zuiniger is wellicht helemaal niet...
Bij gas los is het verbruik 0, in N is het zo'n 5-6 liter. Maar dat laatste houdt hij zo lang vol dat het verbruik toch verder terug loopt dan bij gas los.
Niet helemaal vergelijkbaar want hij weegt 11 tot 16 ton leeg, maar hij slikt ook wat meer diesel stationair.
Het gaat me bij de Volvo (auto) niet eens om het verbruik, maar vooral bij stadsritten met koude motor laat ik hem weel stationair van kruispunt naar kruispunt rollen.
Mijn gevoel zegt dat dat beter is. Verbruik wordt ook wel degelijk minder, op die manier heb ik een keer 1 op 22,8 gehaald met een tank diesel.
Ik denk net als jij Han. En is die slijtage van de bak dan erger dan kromme schijven?Hans oet Twent schreef:Echt? Ik doe dat regelmatig....... Ik denk hoe langer de voet op de rem hoe meer kans op kromme schijven...... Maar goed dat denk ik.Sander02 schreef:Ik heb op het forum wel eens gevraagd of ik de N stand kon gebruiken in stilstand voor een stoplicht, zodat ik rem los kan laten. Dat werd afgeraden. Extra slijtage.
De S60 is in 2013 uitgeleend aan twee dames, één daarvan heeft rechts voor een schijf krom getrapt (vraag me niet hoe). Weet toch wel vrij zeker dat die niet roodgloeiend geweest is. Meer onkunde van de bestuurder.
Dus wat slijt er dan zo hard als je D-N-D schakelt voor het rode licht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 6th Gear member
Het wisselen van een remschijf kan iedereen die weet hoe een steeksleutel werkt in principe zelf en hoeft geen honderden euro's te kosten, reviseren van een (automatische)versnellingsbak is net een stapje hoger. 

- diesel01
- Geartronic member
Geen moment dat het bij mij op komt om de bak in N te zetten om zodoende brandstof verbruik te verminderen.
Ook heb ik de voet op de rem bij verkeerslichten of kruispunt en zet het start/stop uit omdat deze een irritante vertraging heeft bij opstarten.
De automaat heeft voor mij 1 hele grote + en dat is comfort, voor mij is comfort iets waar je niet bij na hoeft te denken maar gewoon dingen doet die ik zelf niet beter zou kunnen doen.
Alleen in de bergen op vakantie ga ik zelf poken maar ander is het de D van Drive en lekker genieten.
Ook heb ik de voet op de rem bij verkeerslichten of kruispunt en zet het start/stop uit omdat deze een irritante vertraging heeft bij opstarten.
De automaat heeft voor mij 1 hele grote + en dat is comfort, voor mij is comfort iets waar je niet bij na hoeft te denken maar gewoon dingen doet die ik zelf niet beter zou kunnen doen.
Alleen in de bergen op vakantie ga ik zelf poken maar ander is het de D van Drive en lekker genieten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bij lang stilstaan zet ik de bak ook wel in N (of in P als de weg een beetje helt), puur om geen druk op de rem te hoeven blijven uitoefenen.
Eingenlijk net als ik een handbak bij lang stilstaan in vrij zet om de koppelingvoet te ontlasten.
Dit laatste doe ik eigenlijk sinds ik meest automaat rij steeds vaker, linker been is niets meer gewend
Eingenlijk net als ik een handbak bij lang stilstaan in vrij zet om de koppelingvoet te ontlasten.
Dit laatste doe ik eigenlijk sinds ik meest automaat rij steeds vaker, linker been is niets meer gewend

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer