Ik vraag me af, is het technisch gezien slecht voor een automaat om hem tijdens het rijden van D-N-D te wisselen?
Wat gebeurd er in die bak als je dat doet? Gaat hij er kapot van?
Automaat in N tijdens rijden
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9126
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9126
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Omdat ik soms de auto in de N wil laten rollen. Dat het misschien onveilig is en niet werkt heb ik genoeg gelezen.
Ben gewoon benieuwd wat dat met een automaat doet. Lees eigenlijk nergens het technische verhaal
Ben gewoon benieuwd wat dat met een automaat doet. Lees eigenlijk nergens het technische verhaal
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik kan niet bedenken wat daar kwaad aan kan zijn.
Zolang de motor loopt, is er olie circulatie. Wordt hier ook bevestigd: https://mechanics.stackexchange.com/que ... ansmission
Zolang de motor loopt, is er olie circulatie. Wordt hier ook bevestigd: https://mechanics.stackexchange.com/que ... ansmission
front pump on the transmission is being turned by the torque converter and is lubricating the transmission which is also circulating fluid through the transmission cooler.
I don't see how it could cause premature failure of the transmission. Technically you are shifting out of gear and back into gear one extra time when you decide to do this, but it's not really any different that a regular shift so it shouldn't cause extra wear.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Ik ga het ook niet proberen
maar van D naar N gaat wel, maar volgens mij krijg je m rollend niet meer in D. Je moet eerst de rem intrappen voordat de vergrendeling eraf is.

Laatst gewijzigd door Nomad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20890
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Geen probleem Jeroen. Met de wat oudere vloeistofautomaten kun je zelfs je motor afzetten mits de pook in N staat. Hoe dat werkt met de geavancerrde bakken gaat weet ik dan weer niet.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Nee, dan rem je af op de motor (althans, bij mijn GT6)OGA244 schreef: Maar laat je gas los ontkoppelt hij toch al?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Niet als de auto rolt, alleen bij stilstand.Nomad schreef: Ik ga het ook niet proberenmaar van D naar N gaat wel, maar volgens mij krijg je m rollend niet meer in D. Je moet eerst de rem intrappen voordat de vergrendeling eraf is.
Ik heb het wel eens geprobeerd, uit nieuwsgierigheid, op een lange, flauwe helling.
In D zonder gas nam de snelheid langzaam af, in N langzaam toe.
Onder aan de helling gewoon weer in D, de bak schakelt gewoon heel soepel de juiste versnelling weer in.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13493
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
als je bij een slip op een gladde ondergrond je gas loslaat ontkoppelt een automaat, remmen op de motor zou het probleem vergrotenMarcnij schreef:Nee, dan rem je af op de motor (althans, bij mijn GT6)OGA244 schreef: Maar laat je gas los ontkoppelt hij toch al?
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Hoe verklaar je dit dan?OGA244 schreef:als je bij een slip op een gladde ondergrond je gas loslaat ontkoppelt een automaat, remmen op de motor zou het probleem vergrotenMarcnij schreef:Nee, dan rem je af op de motor (althans, bij mijn GT6)OGA244 schreef: Maar laat je gas los ontkoppelt hij toch al?
Het remmend vermogen is wel erg klein, omdat de automaat normaal gesproken naar de hoogst mogelijke versnelling schakelt.Ik heb het wel eens geprobeerd, uit nieuwsgierigheid, op een lange, flauwe helling.
In D zonder gas nam de snelheid langzaam af, in N langzaam toe.
Ook zou het toerental in geval van vrij schakelen bij gas los naar stationair moeten terug vallen. Ook dat gebeurt niet.
Ik heb het hier overigens over mijn eigen auto: C70 D3 GT6
Wellicht dat de nieuwe GT8 anders functioneert.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3699
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Onze GT5 2000-2004 geleverd in V70:
Rijdend tussen N en D wisselen kan zonder de rem in te trappen.
In D gas los: 'koppeling/lockup' blijft tot 1500rpm (afremmen op motor)
daaronder vrijloop.
Rijden met caravan: in M en de 'lock-up' blijft. (als een 'vaste koppeling')
1e en 2e trap hebben dat sprongetje naar de lock-up niet maar blijven bergaf afremmen op de motor.
Heerlijk zo'n GT met een caravan over de bergpassen.
Maarre: houdt hem op toeren voor de automaatkoeling
en nog belangrijker: ververs / flush de olie volgens schema: 80.000km
Rijdend tussen N en D wisselen kan zonder de rem in te trappen.
In D gas los: 'koppeling/lockup' blijft tot 1500rpm (afremmen op motor)
daaronder vrijloop.
Rijden met caravan: in M en de 'lock-up' blijft. (als een 'vaste koppeling')
1e en 2e trap hebben dat sprongetje naar de lock-up niet maar blijven bergaf afremmen op de motor.
Heerlijk zo'n GT met een caravan over de bergpassen.
Maarre: houdt hem op toeren voor de automaatkoeling
en nog belangrijker: ververs / flush de olie volgens schema: 80.000km
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb de GT8. Rollend kan je van N naar D schakelen, en zelfs tot pakweg 2 seconden na uitrollen, en dit zonder de rem in te drukken. Wanneer ik vertrek met koude motor, zet ik de S/S altijd af. Als ik even moet stilstaan, bijv. aan een verkeerslicht, schakel ik altijd naar N en dan terug naar D wanneer het groen wordt. Lijkt mij beter voor de techniek dan de rolneiging van de automaat te onderdrukken met de remmen.
Bij gas los tijdens het rijden rem je op de motor, maar niet zo sterk als bij een handgeschakelde bak (ook niet wanneer je via handmatig schakeln ingrijpt). Enkel wanneer de ECO+ stand is ingeschakeld gaat de automaat naar neutraal om te 'zeilen'. Ik gebruik die stand niet, want ik vind dat erg onprettig rijden, veel te laag in de toeren, veel te vroeg naar hogere versnelling en slechte gasrespons.
Wil je echt een goede gasrespons, dan zet je de pook in sport en het DSTC zet je af in het MyCar menu. Het lijkt dan wel of je een andere auto hebt. Maar voor dagelijks gebruik vind ik dat te nerveus, en ik ben te lui om dat telkens via MyCar te gaan instellen. Bovendien rijdt de normale stand van de GT8 prima, slechts zelden doe ik een manual override met de flippers aan het stuur. De sportstand gebruik ik enkel in bergachtig gebied of wanneer ik eens gek wil doen (en dat komt zelden voor, ben opgevoed met het principe "doe maar gewoon, da's al gek genoeg").
Bij gas los tijdens het rijden rem je op de motor, maar niet zo sterk als bij een handgeschakelde bak (ook niet wanneer je via handmatig schakeln ingrijpt). Enkel wanneer de ECO+ stand is ingeschakeld gaat de automaat naar neutraal om te 'zeilen'. Ik gebruik die stand niet, want ik vind dat erg onprettig rijden, veel te laag in de toeren, veel te vroeg naar hogere versnelling en slechte gasrespons.
Wil je echt een goede gasrespons, dan zet je de pook in sport en het DSTC zet je af in het MyCar menu. Het lijkt dan wel of je een andere auto hebt. Maar voor dagelijks gebruik vind ik dat te nerveus, en ik ben te lui om dat telkens via MyCar te gaan instellen. Bovendien rijdt de normale stand van de GT8 prima, slechts zelden doe ik een manual override met de flippers aan het stuur. De sportstand gebruik ik enkel in bergachtig gebied of wanneer ik eens gek wil doen (en dat komt zelden voor, ben opgevoed met het principe "doe maar gewoon, da's al gek genoeg").
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9126
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Motor blijft draaien, dan kan het dus geen kwaad
Bij gas los ontkoppelt de GT5 inderdaad, had liever gehad dat hij in de versnelling zou uitrollen en langzaam terugschakelt maar helaas. Pas onder een bepaalde snelheid trouwens, boven de 60-70 lijkt hij dat niet te doen. Is dat uit te schakelen?
Ik doe het bij een bus ook wel eens, daar vooral voor het verbruik. Kan gewoon weer van N naar D tijdens het rijden, net als in de auto.
Bij een auto doe ik het vooral met koude motor.

Bij gas los ontkoppelt de GT5 inderdaad, had liever gehad dat hij in de versnelling zou uitrollen en langzaam terugschakelt maar helaas. Pas onder een bepaalde snelheid trouwens, boven de 60-70 lijkt hij dat niet te doen. Is dat uit te schakelen?
Ik doe het bij een bus ook wel eens, daar vooral voor het verbruik. Kan gewoon weer van N naar D tijdens het rijden, net als in de auto.
Bij een auto doe ik het vooral met koude motor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Volgens mij is daar software voor inderdaad!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9126
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Oke, zal ik dat eens gaan uitzoeken.
Mees, dat uitrollen in M ga ik ook even bekijken. Als hij dan in de 4 of 5 onder 1500 rpm niet in de vrijloop gaat maar 3-2-1 pakt is het ook goed.
Daarna bij wegrijden blijft hij hangen in de versnelling waar hij in zat bij M? Of gaat hij zelf weer omhoog?
Mees, dat uitrollen in M ga ik ook even bekijken. Als hij dan in de 4 of 5 onder 1500 rpm niet in de vrijloop gaat maar 3-2-1 pakt is het ook goed.
Daarna bij wegrijden blijft hij hangen in de versnelling waar hij in zat bij M? Of gaat hij zelf weer omhoog?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3699
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Als je in M 4e trap bijvoorbeeld 90km/u rijdt
en je laat je gas los omdat er een stoplicht aan komt,
rolt hij rustig uit (met de lockup erbij), op de motor afremmend.....
en als de lock-up vrijloop wordt bij 1500rpm, zie je hem (nog steeds) in M,
even later bij een lage snelheid 'vanzelf' naar 3 gaan
en weer even later in M 'vanzelf' naar 2
Als het licht net weer op groen springt voordat je stilstaat en je geeft weer gas,
blijft hij (in M nog steeds) in 2 staan
en moet je zelf weer doorschakelen naar 3 etc (je eigelijke vraag)
Kom je volledig tot stilstand, gaat de GT vanzelf naar 1e trap.
Indien niet, dan heb je hetzelfde probleem
en later vreugde, als waarvoor ik op dit forum kwam:
....een superdank naar Obbe, Dennis en Gery toentertijd voor de ruilbak en de garantie-service.
Zie eerste posting.
en je laat je gas los omdat er een stoplicht aan komt,
rolt hij rustig uit (met de lockup erbij), op de motor afremmend.....
en als de lock-up vrijloop wordt bij 1500rpm, zie je hem (nog steeds) in M,
even later bij een lage snelheid 'vanzelf' naar 3 gaan
en weer even later in M 'vanzelf' naar 2
Als het licht net weer op groen springt voordat je stilstaat en je geeft weer gas,
blijft hij (in M nog steeds) in 2 staan
en moet je zelf weer doorschakelen naar 3 etc (je eigelijke vraag)
Kom je volledig tot stilstand, gaat de GT vanzelf naar 1e trap.
Indien niet, dan heb je hetzelfde probleem
en later vreugde, als waarvoor ik op dit forum kwam:
....een superdank naar Obbe, Dennis en Gery toentertijd voor de ruilbak en de garantie-service.
Zie eerste posting.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Ik heb het regelmatig toegepast met mijn 2006 D5 GT6, en doe het nog steeds af en toe met de 2011 D3 GT6: vanaf de kruising provinciale weg tot dorpskern is ca. 1,5 km. Dan geef ik eerst ff beetje gas (tot ca. 80 km/uur) en zet de bak dan in N. UItrollend haal ik dan net de eerste rotonde in het dorp (waar je maar 30 km/u mag). Vaak om nog ff het ritverbruik een tiende naar beneden te krijgen...
Wanneer ik gewoon in D blijf rijden kan ik pas op ca. 400m voor de rotonde gas loslaten omdat ie dan idd op de motor remt.
Nou is de vraag: als ik op de motor afrem is het verbruik 0 (er wordt helemaal niets meer ingespoten). Maar als ik in N de auto laat uitrollen draait de motor stationair. Daarvoor wordt er m.i. toch een beetje diesel ingespoten. Dus klopt mijn gevoel dat 'uitrollen in N' zuiniger is wellicht helemaal niet...
Wanneer ik gewoon in D blijf rijden kan ik pas op ca. 400m voor de rotonde gas loslaten omdat ie dan idd op de motor remt.
Nou is de vraag: als ik op de motor afrem is het verbruik 0 (er wordt helemaal niets meer ingespoten). Maar als ik in N de auto laat uitrollen draait de motor stationair. Daarvoor wordt er m.i. toch een beetje diesel ingespoten. Dus klopt mijn gevoel dat 'uitrollen in N' zuiniger is wellicht helemaal niet...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Ik wissel voor remmen op de motor soms naar handbediening en dan schakel ik naar 4 dan naar 3. De N stand nog nooit geprobeerd. Ik heb op het forum wel eens gevraagd of ik de N stand kon gebruiken in stilstand voor een stoplicht, zodat ik rem los kan laten. Dat werd afgeraden. Extra slijtage.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Echt? Ik doe dat regelmatig....... Ik denk hoe langer de voet op de rem hoe meer kans op kromme schijven...... Maar goed dat denk ik.Sander02 schreef:Ik heb op het forum wel eens gevraagd of ik de N stand kon gebruiken in stilstand voor een stoplicht, zodat ik rem los kan laten. Dat werd afgeraden. Extra slijtage.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge