Eerste bevindingen XC40 na 350km

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
AlbVolvo
2nd Gear member

Ik heb mijn XC40 nu ongeveer een maand. Hier wat indrukken en opmerkingen.
Ik rij mijn hele leven al Volvos (+/- 35 jaar) en ik heb tot op heden daar geen spijt van. De XC40 rijdt heel erg goed voor een SUV en de toeters en bellen functioneren goed tot zeer goed. Uiteraard kan het beter.
De uitvoering is T4 Geartronic Momentum, met IntelliSafe Pro Line, Business Pack Connect, Connectivity Line en Versatility Line & DAB+. We hebben de XC40 via Volvo Private Leasing aangeschaft. Merkwaardigerwijs kon je niet de optie 360 graden bird’s eye view erop krijgen. Dat doen we dan de volgende keer wel.

Rijimpressie (ik zal me tot de hoofdpunten beperken):
• Lekker hoge zit, goed uitzicht.
• Stuurt goed, niet te licht, niet te zwaar (Comfort mode).
• Vrij korte draaicirkel, valt alleszins mee.
• Heeft verbazend veel binnenruimte ondanks dat deze auto qua buitenmaten (lengte, breedte) marginaal groter is dan onze vorige: V40XC.
• Prima geluidssysteem, ondanks dat het niet de Kardon premium uitvoering is.
• Autopilot: afstand houden gaat erg goed. Wel een beetje leren wat de beperkingen zijn, bv: de auto voor je die een vrij scherpe bocht maakt en dus uit het zicht verdwijnt, leidt tot een ongewenste versnelling.
• Elektrische achterklep: ik kan niet meer zonder!

De verbeterpunten:
• Autopilot: stuurt te schokkerig, mijn vrouw wil het ‘uit’ hebben, het lijkt te veel op dat iemand die te kort voor zich uitkijkt en dus te abrupt bijstuurt.
• Autopilot: houdt af en toe niet het midden van de twee (duidelijk aanwezige) lijnen, kruipt te veel naar de linker lijn. Ook al een paar keer meegemaakt dat hij de middenlijn als ‘middengeleider’ gebruikt (ofwel: linkerwielen links ervan en de rechterwielen rechts ervan). Dus dat gebruiken we nog maar nauwelijks.
• Autopilot: bij filerijden: als de motor afslagen is moet je weer gasgeven als de auto voor je weg rijdt. Dit is niet nodig als de motor nog draait, de XC40 volgt dan weer. Je moet dus luisteren of de motor wel of niet draait. Niet handig.
• Een irritante misser vind ik: geen USB-aansluiting in de middenconsole-opbergruimte. Ik bewaar mijn Ipod daarin; nu moet ik elke keer een draadje aansluiten over de console heen voor het wegrijden. Het staat ook rommelig, zo’n draadje. USB-aansluiting was wel aanwezig in de V40XC.
• Bediening Ipod: ik kan niet met de knop ‘volgend nummer’ naar het volgende nummer gaan. Noch de knop op het stuur reageert, noch de knop op de console. Zal wel een bug zijn.
Volvo On Call App: vermelding totaal gereden kilometers erbij zou handig zijn. Correctie: staat er wel in.
• Volvo On Call App: duurt heel erg lang voordat hij ingelogd is.
• Tankinhoud erg klein, 60 l zou toch wel het minste moeten zijn.

Dat was het. Zoals gezegd, kan je nog wel enkele A-4tjes volschrijven, maar dat doen we maar niet. Al met al zijn we bijzonder tevreden met deze XC40. Dit betekent dus niet, meneer Volvo, dat bovenstaande punten niet zo nodig verbeterd hoeven te worden!
Laatst gewijzigd door AlbVolvo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 242
Plaats reactie

Terug naar “XC40”