Komende van een Mercedes-Benz GLA 200 CDI, zijn dit mijn bevindingen:
- Wat een subliem rijgenot en zitcomfort (leder optie, deze oogde mooier dan de overdreven witte stiknaden van de standaard bekleding imho).
- Zweeds vlaggetje op passagiersstoel, ipv motorkap = minder vandalismegevoelig.
- Pilot Assist: de toekomst is al gedeeltelijk gearriveerd ☺ Wat een geweldige feature.
- Stille krachtige D4 motor, geen storende wind-of rolgeluiden bij hogere snelheden (20inch wielen).
- De sportvering op deze wagen is zeer comfortabel, dit was bang afwachten maar valt dus super mee.
- Sensus systeem is een plezier om met te werken, eens je de navigatiestructuur onder de knie hebt.
- Parkeren en manoeuvreren is kinderspel met de 360˚ camera. Dit is de meest indrukwekkende optie.
- De positie van de zijspiegels was even wennen, deze staan verder naar achter op de deur ipv in de hoek van de ramen. Heeft als voordeel dat er minder een dode hoek is vooraan.
- Ik ben geen audio freak, maar het geluid vergde toch wat instellingen voor het goed klonk (tip: surround sound uitschakelen).
- Volvo On Call app: super handig om logs (privé/werk aanduiding + export naar Excel) en info te kunnen raadplegen, en adressen op voorhand door te kunnen geven naar de XC40.
- Volvo On Call app laat constant een onbekende bandenspanning status zien, waardoor het lijkt dat je op onderhoud moet.
- Het Sensus navigatie systeem geeft bij elke opstart weer dat er een update beschikbaar is, maar er valt nergens een update te bespeuren/downloaden. *DIT IS ONDERTUSSEN VERDWENEN*
- Het Sensus navigatie systeem kan niet automatisch schakelen tussen WIFI (thuis) en de modem van de wagen. Bij een stevige update moet je dus eerst door een hoop menustructuren je thuis wifi netwerk selecteren. Als je dit vergeet uit te zetten, heb je nadien geen connectie meer tijdens het rijden.
- Ik mis een (zonne-)brilhouder of -vakje.
- Ik heb nog altijd geen idee wat je in het vakje aan de zijkant van de middenconsole zou kunnen opbergen. Als het iets groter/dieper was geweest, dan kon het een oplossing voor de zonnebril zijn.
- De handleiding + autopapieren worden in een mooi meegeleverd compact lederen Volvo etui bewaard, maar laat dit etui nu net 5 mm te breed zijn om in het voorziene vakje in het handschoenenkastje te passen. Wat een zonde, dit lijkt me een communicatiefoutje tussen Volvo en de leverancier van de etuis.
- Jammer dat er maar een beperkt aantal apps zijn, maar dat geldt evenzeer voor Apple CarPlay apps (Waze please!).
- Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de middenconsole bij de R-design uitvoering in glossy black is (lees: fingerprint magneet), ipv van het matte materiaal op de Momentum en Inscription (wat er naar mijn mening meer premium uitziet).
- USB-C poort achteraan had best een standard USB aansluiting mogen zijn (of beter: een 12V aansluiting, zodat we zelf kunnen kiezen).
- De wagen heeft reeds twee maal een bruuske automatische rembeweging gemaakt (met alarmsignaal), zonder dat ik daar een aanleiding voor zag. Het was telkens schrikken waarom dit gebeurd. Ik hoop dat dit een instelling in de software is.
- Wat me als laatste opvalt: de vele kabels die je ziet als je onder dashboard, stoelen en koffer kijkt. Dat had iets netter weggewerkt kunnen worden. Je ziet het niet vanuit een normale zitpositie, maar van zodra je de wagen begint te 'stofzuigen' kan je er echt niet naast kijken.