Eerste bevindingen XC40 na 350km

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
PeterBE
1st Gear member

Vorige vrijdag heb ik mijn XC40 R-design D4 AWD Launch Edition in ontvangst mogen nemen (besteld in december 2017).
Komende van een Mercedes-Benz GLA 200 CDI, zijn dit mijn bevindingen:
  • Wat een subliem rijgenot en zitcomfort (leder optie, deze oogde mooier dan de overdreven witte stiknaden van de standaard bekleding imho).
  • Zweeds vlaggetje op passagiersstoel, ipv motorkap = minder vandalismegevoelig.
  • Pilot Assist: de toekomst is al gedeeltelijk gearriveerd ☺ Wat een geweldige feature.
  • Stille krachtige D4 motor, geen storende wind-of rolgeluiden bij hogere snelheden (20inch wielen).
  • De sportvering op deze wagen is zeer comfortabel, dit was bang afwachten maar valt dus super mee.
  • Sensus systeem is een plezier om met te werken, eens je de navigatiestructuur onder de knie hebt.
  • Parkeren en manoeuvreren is kinderspel met de 360˚ camera. Dit is de meest indrukwekkende optie.
  • De positie van de zijspiegels was even wennen, deze staan verder naar achter op de deur ipv in de hoek van de ramen. Heeft als voordeel dat er minder een dode hoek is vooraan.
  • Ik ben geen audio freak, maar het geluid vergde toch wat instellingen voor het goed klonk (tip: surround sound uitschakelen).
  • Volvo On Call app: super handig om logs (privé/werk aanduiding + export naar Excel) en info te kunnen raadplegen, en adressen op voorhand door te kunnen geven naar de XC40.
Enkele mindere ervaringen/bugs:
  • Volvo On Call app laat constant een onbekende bandenspanning status zien, waardoor het lijkt dat je op onderhoud moet.
  • Het Sensus navigatie systeem geeft bij elke opstart weer dat er een update beschikbaar is, maar er valt nergens een update te bespeuren/downloaden. *DIT IS ONDERTUSSEN VERDWENEN*
  • Het Sensus navigatie systeem kan niet automatisch schakelen tussen WIFI (thuis) en de modem van de wagen. Bij een stevige update moet je dus eerst door een hoop menustructuren je thuis wifi netwerk selecteren. Als je dit vergeet uit te zetten, heb je nadien geen connectie meer tijdens het rijden.
  • Ik mis een (zonne-)brilhouder of -vakje.
  • Ik heb nog altijd geen idee wat je in het vakje aan de zijkant van de middenconsole zou kunnen opbergen. Als het iets groter/dieper was geweest, dan kon het een oplossing voor de zonnebril zijn.
  • De handleiding + autopapieren worden in een mooi meegeleverd compact lederen Volvo etui bewaard, maar laat dit etui nu net 5 mm te breed zijn om in het voorziene vakje in het handschoenenkastje te passen. Wat een zonde, dit lijkt me een communicatiefoutje tussen Volvo en de leverancier van de etuis.
  • Jammer dat er maar een beperkt aantal apps zijn, maar dat geldt evenzeer voor Apple CarPlay apps (Waze please!).
  • Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de middenconsole bij de R-design uitvoering in glossy black is (lees: fingerprint magneet), ipv van het matte materiaal op de Momentum en Inscription (wat er naar mijn mening meer premium uitziet).
  • USB-C poort achteraan had best een standard USB aansluiting mogen zijn (of beter: een 12V aansluiting, zodat we zelf kunnen kiezen).
  • De wagen heeft reeds twee maal een bruuske automatische rembeweging gemaakt (met alarmsignaal), zonder dat ik daar een aanleiding voor zag. Het was telkens schrikken waarom dit gebeurd. Ik hoop dat dit een instelling in de software is.
  • Wat me als laatste opvalt: de vele kabels die je ziet als je onder dashboard, stoelen en koffer kijkt. Dat had iets netter weggewerkt kunnen worden. Je ziet het niet vanuit een normale zitpositie, maar van zodra je de wagen begint te 'stofzuigen' kan je er echt niet naast kijken.
Voor mij was en is dit nog steeds dit een ideale vervanger/upgrade van mijn vorige wagen, en de winnaar in het groepje Mercedes GLA, Audi Q2/Q3, BMW X1/X2, Range Rover Evoque, Jaguar E-Pace, etc...
Laatst gewijzigd door PeterBE op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
HanL
2nd Gear member

Leuk bericht, dat ik grotendeels kan delen.
  • Pilot Assist ben ik nog niet zo blij mee. Het principe is mooi, maar ik vind de stuurbewegingen nogal abrupt en weinig vloeiend. Wat mij betreft is daar nog wel een beetje fine-tuning nodig.
  • Ook de T5 is stil en rustig. Daarnaast ook wel dorstig, maar ik hoop dat dat na de eerste kilomers bijtrekt.
  • Ik heb dezelfde ervaring met de bandenspanning op VoC. Heb al opnieuw gekalibreerd maar dat helpt niet.
  • De navi-update kun je downloaden op de supportsite (bijna 50 Gb.). Ik denk dat je ook , net als ik, gezien de afleverdatum versie 1210 hebt. De nieuwste versie is 1216. Updaten via USB is ws. de snelste manier.
  • De gevoeligheid van City Safety (ik neem aan dat daar de remingreep door plaatsvond) kun je instellen in het hoofdmenu.
Daarnaast is bij mij de functie van de mute-button bij de navigatie omgekeerd. Bij mute begint de dame bij mij met de routebegeleiding en bij mute uitgeschakeld is ze stil. Erg vreemd!
Laatst gewijzigd door HanL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
PeterBE
1st Gear member

Mijn gemiddeld brandstofverbruik zie ik ook graag snel lager: momenteel 9.4 l/100km

Wat verder in mijn wagen niet werkt is de stembediening. Ik krijg telkens "Systeem reageert niet".

Jammer dat er geen audiosignaal wordt gegeven bij aankomende flitspalen. Ik vind het al wel positief dat vaste flitspalen in de navigatie software zitten.

Iemand een idee waar ik de versie nummer van de software kan terugvinden?
MichelR
6th Gear member

Over zonnebril houder heb ik al geïnformeerd bij mijn dealer of de zonnebril houder die ik in mijn V40 heb ook past in de XC40 zouden ze naar gaan kijken.
Nog niets gehoord nu hebt ik toch nog een hele tijd te wachten dus vraag er niet meer naar voorlopig.

Maar ik zou bij je dealer eens informeren of dit past.
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... rchall=yes

Moet lukken vervangt gewoon de handgreep.
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Erikho
4th Gear member

Als de handgreep dezelfde is als die vd V40 dan gaat het zeker passen.
Ik haal mijn brilhouder eruit, handgreep er weer in en ik zie wel of hij past in de XC40.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
kitesem
1st Gear member

Is het update bericht niet van de navigatie kaarten die je nog kan downloaden.

O ja, en bij mij past het boekje wel, raar
Laatst gewijzigd door kitesem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MichelR
6th Gear member

Er is verleden week een kaart update uit gekomen dus dat zou het kunnen zijn.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
HanL
2nd Gear member

PeterBE schreef: Iemand een idee waar ik de versie nummer van de software kan terugvinden?
In de app "Download Center" kun je volgens mij de huidige versie van de geinstalleerde kaarten zien.
XC40 P8-AWD Full Options
XC40 T5-AWD R-Design Intro Edition met Luxury en Scandinavian Line in Crystal White Pearl
PeterBE
1st Gear member

De geïnstalleerde kaart is 1216, dat kan inderdaad bekeken worden bij de kaarten (je moet de regio wel openklappen).
Ondertussen is de 'er zijn updates beschikbaar' melding verdwenen.
HanL
2nd Gear member

PeterBE schreef: Ondertussen is de 'er zijn updates beschikbaar' melding verdwenen.
Dan heeft de auto ws. zelf de update opgehaald en geinstalleerd.
Ik hoop voor jou dat dat via WiFi is gedaan anders kost het je veel data.....

Je kunt de automatische update ook uitzetten in het Download Center.
De controle op nieuwe versies blijft dan actief maar je moet zelf een eventuele update starten.
XC40 P8-AWD Full Options
MichelR
6th Gear member

Ik lees in de handleiding dat je wel een geluidssignaal kan laten geven bij naderen flitspaal. Pagina 370
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
PeterBE
1st Gear member

MichelR schreef: Ik lees in de handleiding dat je wel een geluidssignaal kan laten geven bij naderen flitspaal. Pagina 370
Zoals ik het interpreteer, krijg je enkel dat geluidssignaal als je de snelheidslimiet reeds hebt overschreden.
MichelR
6th Gear member

Volgens mij waarschuwt hij bij benadering. Zo werkt het ook op mijn huidige V40.
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Erikho
4th Gear member

MichelR schreef: Volgens mij waarschuwt hij bij benadering. Zo werkt het ook op mijn huidige V40.
Klopt! Was ook bij de demo waar ik een weekend in heb gereden zo.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
PeterBE
1st Gear member

Flitspalen: ondertussen herhaaldelijk op gelet: er verschijnt enkel een icoon op het dashboard en op de map, maar geen auditief signaal helaas (ik heb alle audio/nav settings grondig gecontroleerd).

Het probleem met de stembediening is ook opgelost: blijkbaar stond het volume voor de feedback uitgeschakeld, waardoor het leek dat het systeem niet werkte.

De melding van updates blijft at random verschijnen, terwijl in het Download center geen enkele download beschikbaar is. Op de support site van Volvo merk ik wel dat er een nieuwe Stembediening update is, met een versiedatum na de levering van mijn wagen: https://support.volvocars.com/nl-BE/dow ... ype=speech
Ik heb al enkele keren geprobeerd om deze via USB te installeren, maar zonder success tot dusver.

Wat ik verder ook nog niet onder de knie krijg: de adaptive cruise control die ook rekening zou moeten houden met de max herkende snelheden. Een hoger ingestelde snelheid houdt tot dusver geen rekening met de herkende snelheidslimiet (ook al staat dit bij de settings correct ingesteld).
Laatst gewijzigd door PeterBE op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob M
5th Gear member

Werkte dat laatste niet alleen met de actieve snelheidsbegrenzer?
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
MichelR
6th Gear member

Adaptieve cruisecontrol houdt ook geen rekening met de herkende verkeersborden.
Had dit nog specifiek gevraagd tijdens mijn proefrit.

Dit werkt alleen als je de snelheid limiter gebruikt.. Dan stelt hij de max snelheid in op de gelezen verkeersborden/kaart max. snelheden.
Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
gervo
1st Gear member

Je ontvangt dus echt wel, althans in mijn T5 awd R design waar we nu plm 400 km mee gereden hebben, een specifiek geluidssignaal bij de nadering van een flitspaal.
Gemiddeld verbruik nu 9,9 liter op 100 km. Niet echt zuinig. Verder geen enkel geluidje. De auto rijdt als een kart net als een RR Evoque die we ooit hadden. Heel verrassend, lijkt in weggedrag en prestaties helemaal niet op de T5 MY 2015 die we hiervoor reden. Totaal niet. Wel even wennen. Een heerlijke hoge zit en een veel beter navigatie en communicatie systeem.
TonH53
4th Gear member

MichelR schreef: Adaptieve cruisecontrol houdt ook geen rekening met de herkende verkeersborden.
Had dit nog specifiek gevraagd tijdens mijn proefrit.

Dit werkt alleen als je de snelheid limiter gebruikt.. Dan stelt hij de max snelheid in op de gelezen verkeersborden/kaart max. snelheden.
De vraag is of je dat moet willen; een bord "80" met daaronder een bordje "bij regen", wordt in ook bij droog weer geïnterpreteerd als "80".
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
2025 Polestar 4 (Pilot en Plus)
PeterBE
1st Gear member

gervo schreef: Je ontvangt dus echt wel, althans in mijn T5 awd R design waar we nu plm 400 km mee gereden hebben, een specifiek geluidssignaal bij de nadering van een flitspaal.
Gemiddeld verbruik nu 9,9 liter op 100 km. Niet echt zuinig. Verder geen enkel geluidje. De auto rijdt als een kart net als een RR Evoque die we ooit hadden. Heel verrassend, lijkt in weggedrag en prestaties helemaal niet op de T5 MY 2015 die we hiervoor reden. Totaal niet. Wel even wennen. Een heerlijke hoge zit en een veel beter navigatie en communicatie systeem.
Ondertussen 3000km op de teller (8.2l/100km verbruik).

Dat flitspaal geluidssignaal is hetzelfde signaal als bij de max overschreden snelheid. Je hoort het dus enkel als je te snel nadert. Had beter geweest dat je altijd een flitspaal kon horen (ook bij correcte snelheid), en met een ander audiosignaal. Zo weet je die dingen tenminste staan in het vervolg :)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”