10 maanden en 33.000 km verder, de Vialle LPG installatie van 2670 euro is terug verdiend.
Een liter gas voor ruim een euro minder dan een liter benzine, dat wil wel ja.
Had van te voren een berekening gemaakt en verwachte zo tussen 35000 en 40000 km gelijk te spelen met benzine, daarna 'verdienen'. Het is zelfs iets goedkoper dan de diesel.
Vanaf dit moment kan LPG al uit bij 4500 km per jaar
Verder is het een haat liefde verhouding met deze auto. Ik zal nooit de band krijgen die ik had met de D5. Die auto had al een voorsprong door de emotionele waarde van opa destijds.
Deze 2.5t is wel een fijne auto met een snelle en stille benzine motor maar hij mist iets.
Er was vorig jaar ook veel gezeik met de verkoper om de velgen. Ik kocht hem zonder wielen, heb hem omgehaald en mijn eigen winterbanden er onder gezet en de auto meegenomen.
Verkoper had beloofd velgen te regelen maar er was geen haast omdat ik met de D5 reed. Na een jaar gingen we er wel mee rijden en nog steeds geen velgen.
Paar flut setjes aangeboden gekregen, van die 150 euro gespoten velgen bijvoorbeeld of 18 inch R velgen. De auto hoort op 17 inch Thor, die had hij liggen maar waren 'gereserveerd', regel maar vergelijkbaar materiaal.
Uiteindelijk zelf een setje Thor's gekocht met het idee om dit keer een auto met mooie velgen te gaan rijden.
Helaas moet ik zeggen dat ik de 16 inch beter vond rijden, je mist toch wat comfort.
De auto was verlaagd voordat ik hem kocht, en ik ben van mening dat een auto daar niet beter van wordt. Dashboard klappert wel eens, en de ophanging (vooral voor) is aan vervanging toe.
Dat laatste is ook een puntje rond de 300.000 km, en daar zit hij bijna op dus geen probleem. Maar dat dashboard moet er een keer uit en weer goed vast gezet worden.
De binnenbekleding van het dakraam raakt ergens iets waardoor het resoneert. Ook even naar kijken.
De gordelspanner bestuurderszijde of iets in die buurt rammelt...
De koplampsproeiers heb ik iets bijgevijld zodat ze makkelijker naar buiten komen, die wilden om de beurt wel eens weigeren.
Op de ruiten van de voordeuren zat folie, omdat dat mooier stond bij de achterdeuren. Is ook wel zo maar in het donker wordt het wel erg duister door die ramen, dus er af met die meuk.
Zat ook geen certificaat bij (weet ook niet meer wat hij toen zei of het wel of niet kon), dus een fles wasbenzine en een doek, want er bleven best wat lijmresten achter.
Stuk beter zicht in ieder geval.
De automaat is gespoeld, kwam echt pikzwarte olie uit. Ik ben te nuchter om daarna tijdens het rijden te zeggen 'ja dat schakelt echt een stuk mooier'. Nee, dat doet hij niet. Daar gaan een paar dagen overheen tot ik op bepaalde wegen en bochten denk, ja nu doet hij wat anders dan eerder. Handmatig terug schakelen gaat wat soepeler, dat merkte ik dan wel direct.
Ik zal nooit vrienden worden met die Geartronic. Wat een ongelofelijk achterlijk dom inefficiënt schijtapparaat is dat zeg... Het enige goeie aan dat ding is dat hij zelf kan schakelen.
Maar de manier waarop. Rijd je 120, gas los en bij 110 weer cruise control hervatten, schiet 'ie voor die 10 km/u een versnelling terug.
Rij je 85 op cc, duurt het te lang tot hij door schakelt naar de 5.
Onder de 60 km/u gaat hij niet in de lock-up, maar rijdt altijd op de koppel
omvormer opvreter. Ik snap dat dat comfortabel rijdt maar ik wil een vaste verbinding tussen de motor en de wielen. Pas bij 60 in de 4 of 80 in de 5 doet hij dat.
Bij gas los net zo, tot 60 in de 5 of 50 in de 4 blijft hij uitrollen en afremmen op de motor, daar onder gaat hij in de vrijloop en 1500 kilo aan Volvo staal dendert vrolijk door.
Als ik ergens een hekel aan heb ik wel inefficiëntie, en die automaat is daar het perfecte voorbeeld van.
Product eigenschap, dus eerste en laatste Volvo met automaat voor mij.
Pluspunten zijn er ook hoor.
Deze leren stoelen hebben wél verwarming.
Muziek streamen met bluetooth werkt ook heel fijn en klinkt niet slecht.
Dat open dakje, die had ik ook in de 440 en heb ik gemist in de D5.
Hij rijdt lekker goedkoop op LPG.
Het sportstuur dat zo lekker in de hand ligt, en die watchdial klokken die er zo geweldig uit zien.
Die 2.5t wil wel trekken.
We gaan wel zien wat de auto ons brengt. Ik weet wel dat hij het geen 9 jaar gaat volhouden zoals de D5 dat deed.