Beste mannier om motor te laten lopen bij stoplicht.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

aristo schreef: Ik ben er nu wel achter dat als je weet dat je op de snelweg gaat rijden of lange einden dat je de dieselmotor nodig hebt het beste awd kan kiezen. Het dempt het verbruik bij het optrekken en je draait de diesel motor warm.
Dat klopt. Ik wijk daar eigenlijk alleen vanaf als ik weet dat ik meer dan 10 km elektrisch moet rijden aan het eind van de reis (of als ik niet zou kunnen laden en de auto langer moet wegzetten).
In AWD reageert de auto trouwens een stuk alerter op het brandstofpedaal dan in Hybrid/Save, zonder het nerveuze gedrag van de Power stand.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Ik heb AWD geprobeert, maar het verbruik gaat dan drastisch omhoog!

Ik rij pure binnen de bebouwde kom, daarbuiten Save. Meestal kom ik eerst op een 80 km weg dus daar kan de motor makkelijk warmdraaien.
Ook op de snelweg kan dit, 2000tpm continu is minder belasting dan optrekken en stoppen binnen de bebouwde kom.
Bij glad weer en in de bergen rijd ik AWD. Power is voor de FUN :)
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Op vakantie naar Frankrijk met de vouwwagen AWD gereden continu.
Verbruik was rond 6-7 liter / 100km. Wat ik zeer acceptabel gebruik vind met snelheid rond 115-120km/u continue.

Mijn ervaring in gebruik:
Onder de 40km retour -> Pure
Onder 80-70km gewoon Hybrid
Boven de 80km, meteen AWD

Voor mij speciek 85km:
eerste 20km 100km/u -> Pure
Daarna 45km AWD 130km/u
Laatste 20km Hybrid vanwege files..
GEbruik rond de 3l/100km

In de winter is het goed als je hybrid rijd om eerst pre-conditioneren, is vloeistof van diesel al opgewarmd, zuiniger en beter voor motor.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Mijn ervaring in gebruik:
Onder de 40km retour -> Pure

Circa 200 retour > binnen bebouwde kom pure bij start, met warme motor rij ik hybrid. Buiten de bb kom Save en als de batterij leeg is dan hybrid of in 6 op de snelweg.
Ik heb het idee dat je met hybrid rijden verder komt op een acculading dan in Save. Beiden rijd met airco aan met dit weer :)
Gemiddeld verbruik bij bovenstaande situatie 1:20. Valt dat mij of tegen? Eigenlijk 1:16 op diesel. Wat me tegenvalt. Mn V70 D5 (245pk) reed 1:14,5 zonder al deze toeters en bellen.
Het is wel heerlijk om binnen de bebouwde kom electrisch te rijden :)
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”