Beste Forum PIH rijders.
Wat is de beste manier om bij stilstand (bijv een stoplicht) de diesel moter te laten draaien met (redelijk) volle accu.
Ik ben op de hoogte van SAVE mode, POWER mode, AWD mode en de versnelling in handschakelstand zetten.
Die laatste vindt in omslachtig. Omdat je dan geen automaat meer berijd.
SAVE werkt alleen als de accu echt leeg is. Bij capaciteit van 20 km of meer slaat ook dan de motor af.
POWER modes gebruikt ook de electro moter. En dus accu capaciteit. En dat wil ik nou juist niet.
AWD is de beste stand in mijn geval. Maar is dat ook zo? Gebruikt deze modes ook stroom van de accu en heeft deze modes andere concequenties als je die vaak gebruikt?
Ik hoor graag wat jullie ideeën of aanbevelingen zijn.
Beste mannier om motor te laten lopen bij stoplicht.
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Ik zet bij een koude motor in de AWD stand vlak voordat ik de snelweg op rijd. Alleen bij het optrekken wordt stroom gebruikt. In stilstand en constant rijden niet. Na een aantal km's zet ik hem in de save-mode of de hybride-mode afhankelijk waar ik heen moet. (de motor is dan redelijk opgewarmd)
Laatst gewijzigd door henkchroom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik ben het eens met henkchroom. In AWD verbruikt de ERAD amper elekra bij stilstand.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Maar wat doe je dan bij een stoplicht, zoals TS vraagt?henkchroom schreef: Ik zet bij een koude motor in de AWD stand vlak voordat ik de snelweg op rijd. Alleen bij het optrekken wordt stroom gebruikt. In stilstand en constant rijden niet. Na een aantal km's zet ik hem in de save-mode of de hybride-mode afhankelijk waar ik heen moet. (de motor is dan redelijk opgewarmd)
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij rijden in AWD of Pure. Andere standen worden niet gebruikt. Ja, zo af en toe Power..
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Herkenbaar en mee eens. Korte ritten vaak Pure (of Hybrid). Lange ritten AWD (Hybrid bij files of Save als ik perse accucapaciteit wil overhouden).rsnhakan schreef: Wij rijden in AWD of Pure. Andere standen worden niet gebruikt. Ja, zo af en toe Power..
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Interessant. Waarom AWD? Ik rij op de snelweg altijd save, behalve wanneer de range onder de 20 km is, dan hybrid.RoaldH schreef:Herkenbaar en mee eens. Korte ritten vaak Pure (of Hybrid). Lange ritten AWD (Hybrid bij files of Save als ik perse accucapaciteit wil overhouden).rsnhakan schreef: Wij rijden in AWD of Pure. Andere standen worden niet gebruikt. Ja, zo af en toe Power..
Ik heb het idee dat bij AWD de electromotor onnodig weerstand biedt.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij snelwegritten is in AWD de ERAD meteen paraat om ondersteuning te bieden bij inhalen of bij heuvelachtig terrein. De D5 blijft gewoon lopen en dat maakt dat het minder onrustig aanvoelt (door het in- en uitschakelen). Ook kan de accu niet verder dan tot 10 à 15 km ontladen worden. In Hybrid trek je de accu vrijwel helemaal leeg. Zeker met belading kan de auto in Hybrid wat doods aanvoelen. In Power en AWD is die aarzeling weg.Tsjemp schreef: Interessant. Waarom AWD? Ik rij op de snelweg altijd save, behalve wanneer de range onder de 20 km is, dan hybrid.
Ik heb het idee dat bij AWD de electromotor onnodig weerstand biedt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Precies wat Roald zegt. Bij AWD heb je een normale diesel met extra ondersteuning van de elektromotor. De accu blijft op 10 km actieradius staan. Wij vinden het niet prettig dat de motor steeds aan en uit slaat. Als je wil voorkomen dat de elektromotor weinig tot niet draait moet je in Hybrid en manual rijden.
@Roald in Turkije hebben wij bij de grensposten (waar we vaak lang moeten wachten) wel het issue dat de accu leeg loopt in AWD tot 0 km. Zelfs de ISG kan het dan niet aan. Komt door het warme weer icm airco. Ook een keer goed gas geven en hij is een tijdje aan het laden. Maar wat heerlijk in de bergen daar!! Zo veel pk’s en nm’s dat gevoel is niet te beschrijven. Waar vrachtwagens met 20 de berg oprijden kan je er makkelijk met 140-150 op (4-5 baans weg ter info).
@Roald in Turkije hebben wij bij de grensposten (waar we vaak lang moeten wachten) wel het issue dat de accu leeg loopt in AWD tot 0 km. Zelfs de ISG kan het dan niet aan. Komt door het warme weer icm airco. Ook een keer goed gas geven en hij is een tijdje aan het laden. Maar wat heerlijk in de bergen daar!! Zo veel pk’s en nm’s dat gevoel is niet te beschrijven. Waar vrachtwagens met 20 de berg oprijden kan je er makkelijk met 140-150 op (4-5 baans weg ter info).
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
@Hakan: Ik heb ook gemerkt dat de airco bij warm weer de accu langzaam leegtrekt. Hoe koud hebben jullie de airco dan staan en hoe warm is het dan buiten de auto? De koelbehoefte van de airco is een stuk minder als je rijdt dan dat je zeer lang stilstaat met draaiende motor. Heb je dit alleen onder deze situaties? Of merk je dit vaker in Turkije? Gaan jullie binnenkort weer rijden?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Aanvulling: ik herken dat langer bijladen wel als ik op de A20 (Vierzon - Brive) en A89 (Brive - Bergerac) aan het doorblazen ben met dakkoffer erop, airco aan en familie in de auto. Maar het klopt wat je zegt. Het lijkt wel of de andere auto's de handrem hebben aangetrokken heuvelop. 

Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Je kan ook overdrijven hè. Mijn V70 D5 met 245 pk was op de snelweg sneller dan de D6 (in save mode)RoaldH schreef: Aanvulling: ik herken dat langer bijladen wel als ik op de A20 (Vierzon - Brive) en A89 (Brive - Bergerac) aan het doorblazen ben met dakkoffer erop, airco aan en familie in de auto. Maar het klopt wat je zegt. Het lijkt wel of de andere auto's de handrem hebben aangetrokken heuvelop.![]()
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Hahah.Tsjemp schreef:Je kan ook overdrijven hè. Mijn V70 D5 met 245 pk was op de snelweg sneller dan de D6 (in save mode)RoaldH schreef: Aanvulling: ik herken dat langer bijladen wel als ik op de A20 (Vierzon - Brive) en A89 (Brive - Bergerac) aan het doorblazen ben met dakkoffer erop, airco aan en familie in de auto. Maar het klopt wat je zegt. Het lijkt wel of de andere auto's de handrem hebben aangetrokken heuvelop.![]()
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Airco staat vaak op 21-23 graden. Afhankelijk van de temperatuur buiten. Accu raakt inderdaad leeg als je lang stil staat. Vorig jaar (toen was ik niet met de Volvo) heb ik 9 uur stilgestaan met draaiende motor ivm het warme weer. Dit jaar mag de D6 weer!
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Ik rijd op lange snelweg ritten eigenlijk altijd in SAVE mode, dan heb je altijd nog zo'n 20km elektrisch tot je beschikking voor als je ergens binnendoor gaat rijden, in de file komt of als je extra power nodig hebt.
Ik kan me AWD voorstellen als je veel in bergachtig gebied rijd, maar door Duitsland is het allemaal redelijk vlak en bij constante snelheid zie ik het nut van AWD dan niet zo. Je accu loopt tot 10km terug en dus heb je minder elektrische reserve voor wanneer je het nodig hebt. Als ik het nodig vind om heel vlot in te halen, dan druk ik de POWER knop tijdelijk in, sprint er voorbij en weer terug in de SAVE mode.
Mocht je in een langzaam rijdende file komen (veel optrekken en weer remmen), dan heb je meer Kw's tot je beschikking om zuinig te rijden wanneer je ervoor in SAVE hebt gereden, op diesel is file rijden erg ongunstig en ook onnodig vervuilend.
Ik kan me AWD voorstellen als je veel in bergachtig gebied rijd, maar door Duitsland is het allemaal redelijk vlak en bij constante snelheid zie ik het nut van AWD dan niet zo. Je accu loopt tot 10km terug en dus heb je minder elektrische reserve voor wanneer je het nodig hebt. Als ik het nodig vind om heel vlot in te halen, dan druk ik de POWER knop tijdelijk in, sprint er voorbij en weer terug in de SAVE mode.
Mocht je in een langzaam rijdende file komen (veel optrekken en weer remmen), dan heb je meer Kw's tot je beschikking om zuinig te rijden wanneer je ervoor in SAVE hebt gereden, op diesel is file rijden erg ongunstig en ook onnodig vervuilend.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
- Locatie: Zwolle
Ik ben er nu wel achter dat als je weet dat je op de snelweg gaat rijden of lange einden dat je de dieselmotor nodig hebt het beste awd kan kiezen. Het dempt het verbruik bij het optrekken en je draait de diesel motor warm.