dieeeeepere roffel, v70 t5
-
- 6th Gear member
Ben je nu ook van de flexibele S-bocht bij de intercooler af? Die wil ook graag scheuren omdat spetters motorolie vanaf de turbo hier in blijven hangen en het rubber opvreten.
- maartjinski
- 2nd Gear member
nee, die zit er nog maar staat zeker op mijn to-do-lijstje.
Maar ik heb de auto nog niet zo lang en ik wil eerst afwachten of ik niks groots tegen ga komen.
Ze heeft natuurlijk al behoorlijke ervaring dus je weet maar nooit.
Is die flexibele bocht 1 geheel met dat rechte deel waar een sensor enz op zit?
Ik heb nog een sillicone bocht over namelijk
Maar ik heb de auto nog niet zo lang en ik wil eerst afwachten of ik niks groots tegen ga komen.
Ze heeft natuurlijk al behoorlijke ervaring dus je weet maar nooit.
Is die flexibele bocht 1 geheel met dat rechte deel waar een sensor enz op zit?
Ik heb nog een sillicone bocht over namelijk

Laatst gewijzigd door maartjinski op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
Ik bedoel degene bij de rechter koplamp, waar de buis over de motor op vast zit. Die links(naar de gasklep) was bij mij een geheel en had het eeuwige leven.
- maartjinski
- 2nd Gear member
ah duidelijk, ja ik heb hem geheel van turbo tot intercooler vervangen.
edit: het probleem is nog steeds aanwezig
edit: het probleem is nog steeds aanwezig

Laatst gewijzigd door maartjinski op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
Heb je je wastegate wel eens laten afstellen?
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- maartjinski
- 2nd Gear member
Nee nog niet, is die zelf te testen op functioneren?
Het lastige is natuurlijk dat ie eigenlijk getest moet worden op het moment dat de storing zich voordoet.
Of hoe zien jullie dat?
Het lastige is natuurlijk dat ie eigenlijk getest moet worden op het moment dat de storing zich voordoet.
Of hoe zien jullie dat?
-
- 6th Gear member
Die wastegate moet bij een bepaalde druk open gaan, je kan dat zelf stellen als je de druk weet.
(Fiets)pomp
slangen
nippels
drukmeter
ventiel
Met de pomp zet je druk op de wastegate en je draait het ventiel dicht als je de juiste druk hebt bereikt. Daarna stel je de wastegate af zodat die net wel/niet open staat. Dit is heel eenvoudig, het meeste werk ben je kwijt aan het verwijderen van spullen die in de weg zitten.
(Fiets)pomp
slangen
nippels
drukmeter
ventiel
Met de pomp zet je druk op de wastegate en je draait het ventiel dicht als je de juiste druk hebt bereikt. Daarna stel je de wastegate af zodat die net wel/niet open staat. Dit is heel eenvoudig, het meeste werk ben je kwijt aan het verwijderen van spullen die in de weg zitten.
- maartjinski
- 2nd Gear member
kan ik de recirculatieklep ook testen, mijn idee is namelijk dat die open blijft staan als ie warm is en daardoor ook het zwaardere inlaat-geluid geproduceerd word
- maartjinski
- 2nd Gear member
ik ben nog niet toegekomen aan het onderzoeken van de actuator en de recirculatieklep, maar vandaag ging mijn motorstoringslampje aan.
Gelijk de obd2 dongel aangesloten en uitgelezen dmv Torque.
Resultaat is foutcode: p0013 - nokkenassensor of nokkenas versteller aan de uitlaat zijde.
Na wat ge-Google heb ik gelezen dat dit oa ook een beperking in vermogen kan veroorzaken.
Morgen maar eens uitzoeken wat dit grapje kost en waar die onderdelen zich bevinden.
Gelijk de obd2 dongel aangesloten en uitgelezen dmv Torque.
Resultaat is foutcode: p0013 - nokkenassensor of nokkenas versteller aan de uitlaat zijde.
Na wat ge-Google heb ik gelezen dat dit oa ook een beperking in vermogen kan veroorzaken.
Morgen maar eens uitzoeken wat dit grapje kost en waar die onderdelen zich bevinden.
- maartjinski
- 2nd Gear member
Na die foutcode ben ik online me in gaan lezen en kwam ik tot het vervangen van de nokkenassensor.
Met een endoscoop kon ik het onderdeelnummer achterhalen zonder het te hoeven demonteren, de sensor zit namelijk aan de achterkant net boven de turbo op mijn blok.
Aangezien die bij de dealer 215,- euro kost en ik er niet 100% zeker van was of er niet meer aan de hand was, heb ik een tweedehandse via een sloperij laten toesturen voor 40 euro.
In slechts 30 min was de sensor vervangen en tot nu toe heb ik de vreemde storing niet meer opgemerkt.
Uiteindelijk dus best een paar onderdelen vervangen die misschien niet direct de storing veroorzaakte maar die sowieso in slechte staat waren.
Nu maar hopen dat dit het was want zoals ie nu loopt ben ik heel erg tevreden
Met een endoscoop kon ik het onderdeelnummer achterhalen zonder het te hoeven demonteren, de sensor zit namelijk aan de achterkant net boven de turbo op mijn blok.

Aangezien die bij de dealer 215,- euro kost en ik er niet 100% zeker van was of er niet meer aan de hand was, heb ik een tweedehandse via een sloperij laten toesturen voor 40 euro.
In slechts 30 min was de sensor vervangen en tot nu toe heb ik de vreemde storing niet meer opgemerkt.
Uiteindelijk dus best een paar onderdelen vervangen die misschien niet direct de storing veroorzaakte maar die sowieso in slechte staat waren.
Nu maar hopen dat dit het was want zoals ie nu loopt ben ik heel erg tevreden

-
- 6th Gear member
Ik lees dit nu pas, mooi dat je het (tot nu toe) op hebt kunnen lossen!
- maartjinski
- 2nd Gear member
Het is niet opgelost helaas, Tips zijn welkom!
Ondernomen stappen tot nu toe:
-Aanzuigbuis van luchtfilter naar turbo vervangen, was ingescheurd
-Drukbuis tussen turbo en intercooler vervangen, was ingescheurd
-TCV vervangen
-de 3 Vacuümslangen van tcv vervangen (zijn er nog meer die de aansturing van de turbo beïnvloeden?)
-Wastegate klep in de turbo gereinigd
-Nokkenas sensor (uitlaatzijde) vervangen
-Nokkenas versteller gereinigd
-Turbo druk sensor gereinigd
-Lucht temperatuur sensor gereingd
Het lijkt op https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12196 alleen is de oplossing nooit online gezet, weet iemand hoe het bij hem is opgelost of kent iemand hem?
Ps. Is er iemand in de omgeving Eindhoven met bijvoorbeeld VIDA die mijn auto eens voor me wil uitlezen??
Ondernomen stappen tot nu toe:
-Aanzuigbuis van luchtfilter naar turbo vervangen, was ingescheurd
-Drukbuis tussen turbo en intercooler vervangen, was ingescheurd
-TCV vervangen
-de 3 Vacuümslangen van tcv vervangen (zijn er nog meer die de aansturing van de turbo beïnvloeden?)
-Wastegate klep in de turbo gereinigd
-Nokkenas sensor (uitlaatzijde) vervangen
-Nokkenas versteller gereinigd
-Turbo druk sensor gereinigd
-Lucht temperatuur sensor gereingd
Het lijkt op https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12196 alleen is de oplossing nooit online gezet, weet iemand hoe het bij hem is opgelost of kent iemand hem?
Ps. Is er iemand in de omgeving Eindhoven met bijvoorbeeld VIDA die mijn auto eens voor me wil uitlezen??

Laatst gewijzigd door maartjinski op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
Rijd eens een keer langs bij autobedrijfsanders.nl in Veldhoven, op de Kruisstraat. Is vlakbij de McDonalds bij Veldhoven. Die hebben VIDA en kennis.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- maartjinski
- 2nd Gear member
Helemaal niet bij stil gestaan, die hadden 20 jaar geleden al altijd 850 t5jes voor het pand staan meen ik.
Daar zal ik eens contact mee opnemen, dank je wel
Daar zal ik eens contact mee opnemen, dank je wel
- maartjinski
- 2nd Gear member
Even van alles tussendoor gekomen, maar er zijn weer stappen gemaakt.
2 weken geleden de auto bij VolvoService Elst uit laten lezen en de wastegate af laten stellen.
Zoals ik had ingeschat stond de wastegate zwaar verkeerd.
De turbodruk sensor gaf een verkeerd beeld, dus die is gewisseld met een gebruikte.
Ook bleek bij uitlezen dat de oliedruk niet helemaal jofel was, dus gelijk een afspraak gemaakt voor oliedruk herstel.
Vandaag hebben ze in 2 uurtjes de nodige ringetjes vervangen en nu is er weer ruim oliedruk in de kop
Aangezien oa de nokkenasverstelling op oliedruk werkt kan het goed zijn dat dit de orginele veroorzaker van de brom is geweest.
Als het dit niet was dan is de volgende stap nog die nokkenas solenoid en anders het door oliedruk geregelde nokkenastandwiel.
Maar.... de gehele terugreis heb ik met een grijns van oor tot oor afgelegd
Wat een bak meer power en souplesse tov de heenreis
2 weken geleden de auto bij VolvoService Elst uit laten lezen en de wastegate af laten stellen.
Zoals ik had ingeschat stond de wastegate zwaar verkeerd.
De turbodruk sensor gaf een verkeerd beeld, dus die is gewisseld met een gebruikte.
Ook bleek bij uitlezen dat de oliedruk niet helemaal jofel was, dus gelijk een afspraak gemaakt voor oliedruk herstel.
Vandaag hebben ze in 2 uurtjes de nodige ringetjes vervangen en nu is er weer ruim oliedruk in de kop

Aangezien oa de nokkenasverstelling op oliedruk werkt kan het goed zijn dat dit de orginele veroorzaker van de brom is geweest.
Als het dit niet was dan is de volgende stap nog die nokkenas solenoid en anders het door oliedruk geregelde nokkenastandwiel.
Maar.... de gehele terugreis heb ik met een grijns van oor tot oor afgelegd

Wat een bak meer power en souplesse tov de heenreis

- maartjinski
- 2nd Gear member
Loopt nog steeds als een dolle, maar heeft wel 2x nog dieper gebromd... 
Edit:
Gister heb ik haar in Nijmegen vermoord
Witte rook van onder de motorkap en melding koelvloeistof te laag.
Direct gecontroleerd en er zat nog een beetje in.
Met in het achterhoofd dat ik pas geleden een kleine lekkage aan de radiateur had en visueel verder geen andere lekkage kunnen vinden, ben ik naar Volvo service in Elst gegaan.
Dat was namelijk nog maar een klein stukje rijden.
Daar aangekomen zagen we dat de bovenste radiateurslang finaal was afgebroken...
Na controle met een laser thermometer bleek de kop 200 graden te zijn...
Dat is zo heet dat de plastic afdekkapjes op de kop aan het smelten waren.
2 uur later was de motor genoeg afgekoeld om de slang tijdelijk terug te zetten zodat we konden testen wat de motor had geleden.
Ze starten direct en liep super rustig... totdat de motor op bedrijfstemperatuur kwam...
De slangen van de koeling werden hard en de conclusie "koppakking lek" was snel gemaakt.
Na een aantal opties te hebben gekregen en een nacht (onrustig) te hebben geslapen heb ik het volgende besloten:
Ze gaat uit elkaar, er wordt gekeken naar de evt motorschade en dan komt er een plan van aanpak.
De motor repareren of een ander blok erin.
Verder natuurlijk de radiateur vervangen en gelijk ook de intercooler (die is namelijk net zo oud als de radiateur).
Ook een kleine lekkage aan de automaat word tijdens dit werk makkelijker bereikbaar en word mee gepakt.
Dit alles doet even pijn (understatement van het jaar) maar mijn filosofie hier achter is dat ze na dit alles weer bijna zo fris is als toen ze uit de fabriek kwam rollen, klaar voor de volgende 455.000 km

Edit:
Gister heb ik haar in Nijmegen vermoord

Witte rook van onder de motorkap en melding koelvloeistof te laag.
Direct gecontroleerd en er zat nog een beetje in.
Met in het achterhoofd dat ik pas geleden een kleine lekkage aan de radiateur had en visueel verder geen andere lekkage kunnen vinden, ben ik naar Volvo service in Elst gegaan.
Dat was namelijk nog maar een klein stukje rijden.
Daar aangekomen zagen we dat de bovenste radiateurslang finaal was afgebroken...

Na controle met een laser thermometer bleek de kop 200 graden te zijn...

Dat is zo heet dat de plastic afdekkapjes op de kop aan het smelten waren.
2 uur later was de motor genoeg afgekoeld om de slang tijdelijk terug te zetten zodat we konden testen wat de motor had geleden.
Ze starten direct en liep super rustig... totdat de motor op bedrijfstemperatuur kwam...
De slangen van de koeling werden hard en de conclusie "koppakking lek" was snel gemaakt.

Na een aantal opties te hebben gekregen en een nacht (onrustig) te hebben geslapen heb ik het volgende besloten:
Ze gaat uit elkaar, er wordt gekeken naar de evt motorschade en dan komt er een plan van aanpak.
De motor repareren of een ander blok erin.
Verder natuurlijk de radiateur vervangen en gelijk ook de intercooler (die is namelijk net zo oud als de radiateur).
Ook een kleine lekkage aan de automaat word tijdens dit werk makkelijker bereikbaar en word mee gepakt.
Dit alles doet even pijn (understatement van het jaar) maar mijn filosofie hier achter is dat ze na dit alles weer bijna zo fris is als toen ze uit de fabriek kwam rollen, klaar voor de volgende 455.000 km

- maartjinski
- 2nd Gear member
Alsnog de oplossing voor iemand met soort gelijk probleem:
Uiteindelijk een lekke interne BOV vervangen voor https://www.europeantuning.nl/revisie-k ... latie-klep en alle vacuüm slangen vervangen en toen was het opgelost.
Uiteindelijk een lekke interne BOV vervangen voor https://www.europeantuning.nl/revisie-k ... latie-klep en alle vacuüm slangen vervangen en toen was het opgelost.