dieeeeepere roffel, v70 t5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
maartjinski
2nd Gear member

Goede dag lezers,

Ik heb een uitdaging in mijn ervaren v70 t5 met automaat uit 2000 en ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken.
Met zeer grote regelmaat als ik mijn luxe paardje met WARME motor start dan is met rijden het motorgeluid veel zwaarder.
De auto komt dan moeilijker op snelheid en laat veel meer inlaat-geluid horen.
Net of de turbo niet mee wil spelen.
Het lijkt kwa geluid vergelijkbaar met wanneer je een stijle helling op rijdt en het gaspedaal op de bodem houd, diepe zware roffel.
Menig bestuurder met petje zou er jaloers op zijn :bandit: ( om maar ff in hokjes te denken 8-) )
Als ik dan het gas wat dieper in trap komt de turbo uit het niets in, en niet zo'n beetje ook niet.
Dan trekt ie ineens strepen over het asfalt. :devil:
Dit gebeurt alleen wanneer ik dus met een warme motor herstart en ga rijden.

Mijn idee is dat het in de aansturing van de turbo zit en dat op 1 of andere manier de Watergate open blijft staan.
Heeft iemand hier al eens zoiets gehad en wat denken jullie dat er mis kan zijn? :-/

Voor zover ik weet is de auto helemaal standaard op het open luchtfilter na.
Laatst gewijzigd door maartjinski op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Je zou denken dat deze geen zin meer heeft:
[youtube]qvpjhN-2DdI[/youtube]

Maar wat de relatie tot warme motor is....
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
maartjinski
2nd Gear member

Dat is eigenlijk ook waar ik denk dat het hem in zit.
Misschien dat ie door de warmte blijft hangen en zich gaat misdragen?
Maar zeker weten doe ik het niet, vandaar dat ik hoop dat er iemand ervaring mee heeft.
WimS60
3rd Gear member

Ik had hetzelfde met onze V50 T5. Ik heb toen deze TCV klep vervangen (34 Euro bij de onderdelenwinkel) en hij rijdt weer lekker soepel met genoeg vermogen.
Bij mijn V70R deze klep meteen ook maar vervangen (is zelfde onderdeelnr.) en de motor pakt nu ook soepeler op.
Ik zou deze klep maar eens vervangen, voor de kosten hoef je het niet te laten.
maartjinski
2nd Gear member

thnx dan wordt dat de stap die ik eerst ga nemen
Jelmer de Jong
6th Gear member

9473212 is het winnende lotnummer.
maartjinski
2nd Gear member

hahaha ja dat klopt.
Ik had online gezocht op kenteken op diverse onderdelen sites maar nergens werd aangegeven welk type klepje er in de mijne thuis hoort.
Zelfs nadat ik het nummer van mijn eigen klepje gebruikte stond er dat die niet in mijn v70 thuis hoort.
Gelukkig kreeg ik na een belletje aan een volvo dealer duidelijk dat dit nummer klep wel degelijk bij mijn auto gebruikt word.
Dus ik heb hem online besteld, scheelt toch bijna 30 euro tov exact hetzelfde onderdeel bij de dealer.
maartjinski
2nd Gear member

wachten duurt lang... nu al een week en nog niks binnen gekregen
maartjinski
2nd Gear member

Het klepje is binnen en gelijk gemonteerd.
Ik heb het nog niet uitgebreid getest maar wel een paar rondjes rond en door het dorp en tot nu toe lijkt het al een heel andere auto 8-)
De turbo komt nu veel eerder in en is beter doseerbaar.
Zodra ik nog wat meer met de auto heb gereden zal ik mijn bevindingen weer met jullie delen :-)
maartjinski
2nd Gear member

We zijn weer een paar km verder en in eerste instantie leek het probleem verholpen.
Heel eigenaardig maar het vervangen van die turboregelklep heeft de eerste week de problemen compleet verholpen en toen kwam het uit het niets 1 x terug.
Toen bleef het weer een halve week weg en nu is het terug.
Niet meer zo constant als eerst maar toch met regelmaat (als de motor warm is) bromt ie weer diep en is het vermogen minder en onvoorspelbaar.
Iemand nog een idee waar ik nu zou kunnen zoeken??
Jelmer de Jong
6th Gear member

De bijbehorende slangen kunnen lek zijn en door jouw gefriemel tijdelijk niet meer helemaal lek zijn. Volgens mij 5mm intern, maar dat moet je voor de zekerheid opmeten. Brandstofslang is een prima vervanger en kan je overal krijgen.
Bover
8th Gear member

je bent verbonden met het programma 8-) "Jelmer weet raad" :D
tof man!!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
maartjinski
2nd Gear member

:D :D :D
Dan leg ik de afstandsbediening goed aan de kant zodat ik niet per ongeluk naar een andere zender zap :whistle:

Ik had het vervangen ervan al op mijn to-do-wensen-lijst staan dus dat wordt het eerst volgende klusje.
Daar kunnen natuurlijk ook eigenaardige problemen vanuit ontstaan.
Hoog tijd om de v70 neus maar eens richting de locale onderdelenboer te richten.
Enig idee hoeveel meter slang er ruwweg nodig is om het hele vacuümsysteem van nieuw rubber te voorzien? o.O
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ik had bij het vervangen van de carterventilatie alle slangen vervangen en volgens de bon 6 meter van drie soorten besteld, 5mm, 6mm & 8mm. Dat maak je natuurlijk niet op, maar het geeft je wel wat ruimte voor creativiteit. :D
maartjinski
2nd Gear member

is dat 2 meter per diameter?

Ik hou wel van creativiteit wat dat betreft, gewoon zodat iedere slang naar mijn zin in de motorruimte kan rusten
Laatst gewijzigd door maartjinski op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Bover
8th Gear member

Jelmer de Jong schreef: Ik had bij het vervangen van de carterventilatie alle slangen vervangen en volgens de bon 6 meter van drie soorten besteld, 5mm, 6mm & 8mm. Dat maak je natuurlijk niet op, maar het geeft je wel wat ruimte voor creativiteit. :D
nou er staat taalkundig gezien 6 meter van elke soort! dus 6meter 5 mm, 6 meter 6mm enz.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
maartjinski
2nd Gear member

ja zo las ik het ook, maar ik heb geen behoefte om onderdelen naar de kofferbak te gaan verplaatsen :D :D
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ja, ik had zes meter van ieder besteld. :fgrin: Iets minder kan ook wel, maar hoeveel minder zou ik niet meer weten.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
maartjinski
2nd Gear member

Gister 2,5 meter brandstofslang gehaald en vandaag aan het knutselen geslagen.
De slangen waren matig dus de vervanging was sowieso geen weg gegooid geld :-)

Voor het gemak en ter controle van de turbo heb ik de aanzuigbuis die tussen luchtfilter en turbo zit ook even gedemonteerd.

Het goede nieuws is dat ik iig geen speling op mijn turbo heb. 8-)
Het slechte nieuws is dat die buis ingescheurd bleek aan de kant van de turbo. :-/

Voor nu (kerstdagen en geen autobedrijf is voorlopig geopend) heb ik mijn open filter eraf gehaald en de originele luchtfilterbak terug geplaatst.
Deze biedt meer steun aan die buis.
Tijdens een uitgebreide proefrit is de auto continu goed blijven presteren, dus voor nu is het in iedere geval fatsoenlijk rijdbaar :whistle:
maartjinski
2nd Gear member

ik denk dat ik het heb opgelost beste lezers =)
De oorzaak (naar mijn mening) van de ingescheurde buis tussen luchtfilter en turbo was de bovenste motorsteun.
Die was aardig versleten... zo zie je maar dat al die stempels van onderhoud niet voorkomen dat de monteurs wel eens iets over het hoofd zien.

Ben ik vrolijk bezig met los halen van de drukbuis tussen turbo en intercooler zodat ik het kapje kan demonteren dat over de bobines en die versleten motorsteun loopt, kom ik er achter dat die drukbuis aan de kant van de turbo ook is ingescheurd o.O

Bij navraag bleek die bewuste drukbuis ongeveer dezelfde prijs te hebben als wanneer ik met losse delen van Chargertech hem zelf zou recreëren.
3 x raden waar ik voor gekozen heb O-)

Inmiddels zit alles weer netjes waar ik het hebben wil en heb ik al wat ermee gereden.
Tot nu toe is dat vreemde geluid niet meer terug gekomen en rijdt de auto zoals het (waarschijnlijk) hoort :love:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”