D4 190pk(140kw) maar even snel als een BMW X1 136pk(100kw) ?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

The Mechanic schreef: Kan er niet een Volvo Forum rollerbank meeting worden georganiseerd? Ben wel benieuwd naar de echte vermogens van de huidige modellen. Of na de vele software updates en egr aanpassingen die vele al gehad hebben....
Zou een geweldig idee zijn ! Kunnen we het professioneel aanpakken ;) En kan je meteen even naar de dealer bij een te grote afwijking... :D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hej ho.
Allereerst vervelend dat je het gevoel hebt dat dit de allerslechtste Volvo is in 30 jaar Volvorijden. Jammer.
Maar het is wel de toon die de muziek maakt. Je schreeuwt het uit. (Hoofdletters en vetgebruik.) Dat is niet de manier om hier een topic te beginnen. Dat stuit veel mensen tegen de borst en dan kan je cynische commentaren verwachten.

Mijn oplossing zou zijn om een vergelijking te maken met een andere XC40 D4. En dat met de dealer te bespreken.
Een vergelijking met een niet te vergelijken BMW X1 (hoe men daar ook over denkt) is voor welke dealer dan ook geen reden om actie richting de importeur te nemen.
Overigens ken ik iemand (hier op het forum) die met zijn 3e D4 bezig is en met zijn huidige ook merkt dat deze gevoelsmatig minder presteerd dan zijn vorige. Ook de top is lager. Daar is men nu mee bezig met zijn vaste dealer. Of het helpt is wat anders. (Helaas is succes niet verzekerd.)

Goede raad voor de toekomst. In een openingspost wat minder "schreeuwen" en "hoog van de toren blazen". Je expressie in je latere posts komt beter over. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

V480-S60 schreef: Hej ho.
Allereerst vervelend dat je het gevoel hebt dat dit de allerslechtste Volvo is in 30 jaar Volvorijden. Jammer.
Maar het is wel de toon die de muziek maakt. Je schreeuwt het uit. (Hoofdletters en vetgebruik.) Dat is niet de manier om hier een topic te beginnen. Dat stuit veel mensen tegen de borst en dan kan je cynische commentaren verwachten.

Mijn oplossing zou zijn om een vergelijking te maken met een andere XC40 D4. En dat met de dealer te bespreken.
Een vergelijking met een niet te vergelijken BMW X1 (hoe men daar ook over denkt) is voor welke dealer dan ook geen reden om actie richting de importeur te nemen.
Overigens ken ik iemand (hier op het forum) die met zijn 3e D4 bezig is en met zijn huidige ook merkt dat deze gevoelsmatig minder presteerd dan zijn vorige. Ook de top is lager. Daar is men nu mee bezig met zijn vaste dealer. Of het helpt is wat anders. (Helaas is succes niet verzekerd.)

Goede raad voor de toekomst. In een openingspost wat minder "schreeuwen" en "hoog van de toren blazen". Je expressie in je latere posts komt beter over. 8)
Dank voor de reactie.
De bold en een paar uitroeptekens kon misschien beter. Heb het intussen aangepast. Echter veel moest ik niet aanpassen :) En bold is nl. wel een standaard om tekstmatig een resultaat in de verf te zetten, niet? Als dit niet meer kan dan stel ik voor dat je die keuze ook niet meer kan maken in de editor ;)

Nu, zoals ik al eerder zei, is meten ook weten. Vermogens zijn vermogens. Of het nu een X1, Q3 of XC40 is. Je kan gerust 2 wagens met elkaar vergelijken. Dat is trouwens ook wat vele sites doen. De ene vergelijken tov de andere. Dat doe ik hier ook.
En waarom nam ik de X1? Omdat die mij beschikbaar is én omdat ik wist dat die het qua gevoelsprestatie even goed doet als de XC40 mét meer vermogen (uiteraard ook iets zwaarder, een 10%).
En zoals ik ook schreef is het vrij om testen te vergelijken.(en de cynische reacties op een normale X1 zijn hier wel heel fel overdreven als je het mij vraagt, ondermaats en totaal off-topic, maar kom, case closed...)

De X1 test (en het kon even goed een ander merk zijn) komt overeen met wat fabrikant opgeeft en XC40 naar mijn mening niet. En mijn gevoel ik ook zo.
Het kan gerust zijn dat er wat met de turbo, lekkage e.d. is waardoor dit zo is. Dat ga ik volgende week ook met de dealer bespreken.

Je schrijft ook dat ik zou moeten vergelijken met eenzelfde D4. Ja dat kan, maar als die allemaal een lager vermogen zouden hebben - niet volgens de sitewaarden - kan je het ook gewoonweg niet vergelijken.
En nog : de sprint test van 0-100km is ook en alleen maar de enige gekende test bij vele fabrikanten waarmee je de prestatie van je wagen kan vergelijken met andere modellen. En het gaat hier niet om die sprint. Het gaat hier enkel om de testwaarden. Uit de waarde die de fabrikant opgeeft weet je al wel min of meer of je een pittige dan niet tragere wagen aankoopt.

Als ik dus vele tests doe die er op wijzen dat er een 20% verschil zit met de sitewaarden dan gaat er bij mij toch wel een licht branden. En terecht denk ik.
Ik ga dit ook laten testen op de bank. Indien de resultaten zo afwijkend zijn dan zal er wel degelijk iets mis zijn met mijn motor (en misschien ook met alle andere, omdat ze zo van de band rollen - geen idee)

Ik hou jullie op de hoogte als ik een resultaat heb.


PS : kan je mij de persoon in PM opgeven die ook problemen heeft met zijn vermogen? Dan kan ik het met hem opvolgen. Alvast dank !
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7714
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vermogen missen zou dan in elk bereik het geval moeten zijn, niet alleen in de eerste sprint.
En ja, een logisch vergelijk zou je kunnen maken met een andere XC40 D4.
Indien er al iets mis zou zijn met jouw motor mag je er van uit gaan dat dat exemplarisch is, gebreken komen voor, ook bij nieuwe auto’s maar dat zijn doorgaans 1-lingen. Om nu meteen de mogelijkheid te roepen dat het wellicht bij alle wagens mis is vind ik wel erg overdreven.
En een X1 blijft een X1....
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik heb een D4, welliswaar in een v40. Op de bank gemeten heeft deze 197pk origineel. Dus zeker niet te weinig. En ook de fabriekscijfers qua acceleratie haalt ie. Ik heb wel een handbak. Ik denk zelf dat de automaat veel invloed heeft op de prestaties. Ik heb als leenauto een keer een v40 t3 met automaat meegehad en die was naar mijn idee gewoon erg langzaam. Terwijl de cijfers daarvan wel redelijk waren.
dennisvos1993
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.07.2018 - 16:57

Ook op autowrak kom je dit probleem tegen, autoweek testte de xc40 d4 ook op bijna 10 seconden: https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... -awd-2018/. Ik begrijp de comments hier ook wel dat die 0-100 tijd niet zo heel veel uitmaakt, ik bedoel hoe vaak ga je dat nu met een SUV doen? Maar snap wel dat je je enigszins bedrogen voelt, volvo geeft iets van 7,9 seconden op 3n daar wordt toch echt wel heel goed op afgeweken. Zal trouwens weinig te maken hebben met de motor de 8traps te maken hebben, meer met het gewicht en vele luchtweerstand (hoge auto) van de auto.
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

moos v40 schreef: Ik heb een D4, welliswaar in een v40. Op de bank gemeten heeft deze 197pk origineel. Dus zeker niet te weinig. En ook de fabriekscijfers qua acceleratie haalt ie. Ik heb wel een handbak. Ik denk zelf dat de automaat veel invloed heeft op de prestaties. Ik heb als leenauto een keer een v40 t3 met automaat meegehad en die was naar mijn idee gewoon erg langzaam. Terwijl de cijfers daarvan wel redelijk waren.
Goed om weten. Automaat heeft niet zo veel invloed denk ik maar eerder de AWD die met wat verliezen zit. Nu ik kan me niet inbeelden dat mijn wagen een 190pk heeft als ik met andere zelfde wagens/vermogens vergelijk.
In ieder geval ga ik de D4 AWD ook testen en dan weten we het meteen.
dennisvos1993 schreef: Ook op autowrak kom je dit probleem tegen, autoweek testte de xc40 d4 ook op bijna 10 seconden: https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... -awd-2018/. Ik begrijp de comments hier ook wel dat die 0-100 tijd niet zo heel veel uitmaakt, ik bedoel hoe vaak ga je dat nu met een SUV doen? Maar snap wel dat je je enigszins bedrogen voelt, volvo geeft iets van 7,9 seconden op 3n daar wordt toch echt wel heel goed op afgeweken. Zal trouwens weinig te maken hebben met de motor de 8traps te maken hebben, meer met het gewicht en vele luchtweerstand (hoge auto) van de auto.
Thnx voor de info. De sprint zoals eerder gezegd is het enige aanknopingspunt om te kunnen vergelijken. En vandaar dat ik het verschil tussen website en mijn info toch wel aan de hoge kant vond Vandaar dat ik het hier ook vermeld.
Ik vind wel als je zo een niet-goedkope wagen koopt dat de gegevens op z'n minst wel in de buurt mogen liggen van wat er op de site te vinden is. 20% afwijking - mocht dit ook blijken uit de bank - zal dan wel ergens aan liggen.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8444
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ga nou gewoon proefrijden in een andere XC40 D4 en kijk of die sneller is, is dit het geval kan je je dealer erover contacteren, daar had je heus de beamer er niet voor bij moeten betrekken.

Als je op een forum van Volvo liefhebbers in vet gedrukt met uitroeptekens komt roepen hoeveel de BMW beter is, kan je gepaste reacties verwachten.

Had je het op een normale, vragende manier gesteld, hadden de reacties ook gepast geweest....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7714
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

+1 =)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12650
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Oneens, je kunt ook gewoon de eer aan jezelf houden en iemand op een nette manier hierop wijzen i.p.v. op dezelfde manier de tegenaanval in te zetten.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Meten is weten. Meten is niet 'te doen' met een stopwatch oid, dat zal echt moeten gebeuren met een geautomatiseerd systeem wat een start registreert bij start draaien wiel en bij 100km/u aftikt.
En dan bij herhaling, minimaal 5x zou ik zeggen om een goede gemiddelde waarde te krijgen.
Ook liefst nog even andere kant op over hetzelfde stuk om wind/helling etc weg te poetsen uit de gemiddelden.

Verder even goed kijken;
1- is je auto al goed ingereden? Vermogen neemt zeker toe de eerste paar 1000km ! (al zijn het niet hele sloten, maar kan misschien net genoeg zijn?)
2- hoe is het met je wielen? standaard? Als niet standaard, zijn dan de andere wielmaten ingeleerd met het Volvo systeem?
3- teller afwijking; hiermee rekening gehouden? Die kan anders zijn dan die bij BMW... misschien die van BMW wat te " optimistisch" ? (ook hier geldt; meting alleen te doen met een digitale geijkte meter die verbonden is met de auto electronica en zelf de start registreert EN wanneer de 100km/u gehaald is).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

BlackcurrantV70 schreef: Ga nou gewoon proefrijden in een andere XC40 D4 en kijk of die sneller is, is dit het geval kan je je dealer erover contacteren, daar had je heus de beamer er niet voor bij moeten betrekken.

Als je op een forum van Volvo liefhebbers in vet gedrukt met uitroeptekens komt roepen hoeveel de BMW beter is, kan je gepaste reacties verwachten.

Had je het op een normale, vragende manier gesteld, hadden de reacties ook gepast geweest....
En daar gaan we weer...ga jij ook nog wat olie op het vuur gooien..tjonge jonge...
Ik heb bold gebruikt, een paar uitroeptekens en bracht er ook een X1 bij...blijkbaar te veel van het goede voor de gevoelige Volvo liefhebber ;)
En trouwens lees even goed : ik doe vaststellingen en vraag , ja vraag ook of er andere zijn die hetzelfde ervaren. Punt.

En als de 10 sec wordt gemeten en er 7.9 staat betekent dit 20% afwijking. Of zie ik dat verkeerd ? Mag ik het even melden zeg?

teebee schreef: +1 =)
Van jou had ik niet veel beter verwacht. Kijk maar even naar jouw reacties....die kunnen blijkbaar wel door de beugel ...zielig ben je.
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

Bart schreef: Oneens, je kunt ook gewoon de eer aan jezelf houden en iemand op een nette manier hierop wijzen i.p.v. op dezelfde manier de tegenaanval in te zetten.
Inderdaad. Bedankt voor de steun !
Er zijn er hier die echt op hun tippen lopen...man.
Gebruikersavatar
raystef
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 21.08.2018 - 11:03

VolvoTech schreef: Meten is weten. Meten is niet 'te doen' met een stopwatch oid, dat zal echt moeten gebeuren met een geautomatiseerd systeem wat een start registreert bij start draaien wiel en bij 100km/u aftikt.
En dan bij herhaling, minimaal 5x zou ik zeggen om een goede gemiddelde waarde te krijgen.
Ook liefst nog even andere kant op over hetzelfde stuk om wind/helling etc weg te poetsen uit de gemiddelden.

Verder even goed kijken;
1- is je auto al goed ingereden? Vermogen neemt zeker toe de eerste paar 1000km ! (al zijn het niet hele sloten, maar kan misschien net genoeg zijn?)
2- hoe is het met je wielen? standaard? Als niet standaard, zijn dan de andere wielmaten ingeleerd met het Volvo systeem?
3- teller afwijking; hiermee rekening gehouden? Die kan anders zijn dan die bij BMW... misschien die van BMW wat te " optimistisch" ? (ook hier geldt; meting alleen te doen met een digitale geijkte meter die verbonden is met de auto electronica en zelf de start registreert EN wanneer de 100km/u gehaald is).
Is ook. Meten is weten. Loopt perfect via de OBD en de Torque app. Simpel and effective. Klokt af van 0 tot 100...
Dus laat nu maar die argwaan. Aanvaard het maar gewoon dat de sites een verkeerde waarde opgegeven. Zoals dat trouwens ook meestal gebeurd met het verbruik. We kennen het allemaal.
5l/100 op de site en werkelijk een 6.9l. Zoook in deze met de sprint. Staat trouwens ook in andere artikels.
Laten we wel wezen dat fabrieksresultaten altijd gepamperd worden...

Btw, heeft een 26000 op de teller. En nee, er is niets van vermogen bijgekomen, integendeel. Alles origineel.

Zoals ik al zei : laten we wachten op de resultaten.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7714
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raystef schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Ga nou gewoon proefrijden in een andere XC40 D4 en kijk of die sneller is, is dit het geval kan je je dealer erover contacteren, daar had je heus de beamer er niet voor bij moeten betrekken.

Als je op een forum van Volvo liefhebbers in vet gedrukt met uitroeptekens komt roepen hoeveel de BMW beter is, kan je gepaste reacties verwachten.

Had je het op een normale, vragende manier gesteld, hadden de reacties ook gepast geweest....
En daar gaan we weer...ga jij ook nog wat olie op het vuur gooien..tjonge jonge...
Ik heb bold gebruikt, een paar uitroeptekens en bracht er ook een X1 bij...blijkbaar te veel van het goede voor de gevoelige Volvo liefhebber ;)
En trouwens lees even goed : ik doe vaststellingen en vraag , ja vraag ook of er andere zijn die hetzelfde ervaren. Punt.

En als de 10 sec wordt gemeten en er 7.9 staat betekent dit 20% afwijking. Of zie ik dat verkeerd ? Mag ik het even melden zeg?

teebee schreef: +1 =)
....
...zielig ben je.
Waarvan akte.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13486
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lichtgeraakt type zeg
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mods Break.
Zullen we aub normaal met elkaar omgaan!
Als er nu weer op de man gespeeld wordt gaat het topic op slot.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

V480-S60 schreef: Mods Break.
Zullen we aub normaal met elkaar omgaan!
Kun je dan als eerste daarmee beginnen.

Bv. iemand waarvan je de naam niet kent, aanspreken met meneer.

I.p.v. op een in een vooreeuwse boerachtige manier als
V480-S60 schreef: Hej


T' is maar een tip, maar als je de puntjes op de i wil zetten, is dit ook een i...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40356
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Tja, Ludo, Hej is gewoon Hallo op z'n Zweeds. Niks bijzonders dus.

Om te voorkomen dat dit topic nog verder uit de hand loopt sluit ik het tot nader order.
En die order is het moment dat TS zich bij mij meldt met de resultaten van zijn nieuwe tests.

Overigens kun je nooit gepubliceerde waarden vergelijken met de praktijk.
De cijfers in de folder zijn altijd resultaat van tetst die onder altijd dezelfde omstandigheden, op laboratoriumniveau en niet op de weg.

De enige vergelijking die je kunt doen is tussen auto's van hetzelfde merk en type, met dezelfde belading, dezelfde hoeveelheid brandstof in de tank, een vergelijkbaar aantal gereden kilometers en van een vergelijkbare ouderdom. En hebben ze dezelfde accessoires/stroomverbruikers airco aan/uit etc etc.

En ga zeker geen verschillende automerken vergelijken. Leuk voor de journalistiek maar heeft weinig met de realiteit te maken.

TS heeft een PB mbt het vervolg.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gesloten

Terug naar “XC40”