Ervaring met (glass) coating na x jaar
-
- 1st Gear member
Ik begrijp het niet zo. Mijn auto was ik elke week met de hand, nooit in de wasstraat geweest. Overblijfsel uit de tijd dat je problemen met de carrosserie in een vroeg stadium wilde "ontdekken", De lat is uitstekend (nu twee jaar oud), goede kleurdiepte, geen krassen of ander ongemak. Ik begrijp dat je met een coating minder vaak hoeft te wassen. Wat vinden jullie andere eigenschappen om toch de auto in een coating te zetten?
- Gouwe
- 7th Gear member
Even van een website geleend: "Toch biedt een glas- of keramische coating veel voordeel. De auto krijgt een langdurige beschermende laag die de lak minder krasgevoelig maakt. Daarnaast zorgt de coating voor makkelijker wassen, beschermt deze tegen contaminatie, zuren en UV-straling. En ook al is een goede keramische coating als Ceramic Guard niet net zo hard als diamant, het geeft minimaal dezelfde glans."
Samengevat is de theorie dus: minder krasgevoelig, makkelijker wassen, bescherming tegen invloeden van buitenaf en meer glans.
Samengevat is de theorie dus: minder krasgevoelig, makkelijker wassen, bescherming tegen invloeden van buitenaf en meer glans.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Theo V70
- 6th Gear member
En in die conclusie kan ik mij wel vinden.
Minder krassen (en minder snel invreten van vogelpoep),
makkelijker afdrogen na het wassen,
minder invloed van buiten (bij het kleien tref ik nauwelijks vervuiling muv speciefieke plekken onderaan de voordeur, dus achter de voorwielen)
en meer glans maar dat is wel afhankelijk van de voorbehandeling (3- staps polijsten grof > medium > fine)
Minder krassen (en minder snel invreten van vogelpoep),
makkelijker afdrogen na het wassen,
minder invloed van buiten (bij het kleien tref ik nauwelijks vervuiling muv speciefieke plekken onderaan de voordeur, dus achter de voorwielen)
en meer glans maar dat is wel afhankelijk van de voorbehandeling (3- staps polijsten grof > medium > fine)
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
- Theo V70
- 6th Gear member
Update: De auto stond in de straat geparkeerd toen een stukje verderop het huis van de buurman geschilderd werd. Bij de wekelijkse wasbeurt zag ik tot mijn schrik minuscule witte verfspetjes op het zwarte dak. Ondanks de glascoating lukte het niet om de spatjes weg te wassen dus met klei aan de slag en gelukkig verdwenen de spettertjes als sneeuw voor de zon. Maar natuurlijk ook de glascoating…..
Met jouw oprechte vraag in mijn achterhoofd, het feit dat ik weinig tijd had en ik geen glascoating in huis had besloten om het dak met glascoatingspray/shampoo van Detailrs te behandelen.
En op zich geeft dat best een aardig effect maar als je de beading vergelijkt met de glascoating is het toch duidelijk van veel mindere kwaliteit.
Ik heb ook een foto gemaakt van de motorkap waar de glascoating dus nog wel op zit en zie je duidelijk het mindere effect van de shampoo/spray.
Voor de duidelijkheid: Foto 1 is de huidige staat van de motorkap
Foto 2 is de het zwarte dak direct na het aanbrengen van de glascoating
Foto 3 is het zwarte dak met glascoatingspray/shampoo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
- Gouwe
- 7th Gear member
Maar dat verschil zou dus ook veroorzaakt kunnen worden door de kwaliteit van de door jou gebruikte shampoo? Mijn veronderstelling is dat het belangrijkste verschil tussen een goede wax en glascoating toch vooral de standtijd is? Anyway, mooi dat de verfspetters weer weg zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Gouwe
- 7th Gear member
Even een foto van vanmorgen nadat ik gisteren reload op de motorkap heb aangebracht na het wasssen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
Vergelijkbare ervaring als autodetailer en coatings.
Ik kan jouw verhaal bevestigen.
Hobby-coatings zijn prima zelf aan te brengen als je al wat ervaring hebt met polijsten en detailen.
Anders zijn er ook ceramische sprays of waxen die 3-4 maanden prima werken, heel gemakkelijk aan te brengen. Voor 95% van de rijders de makkelijkste, veiligste en vooral goedkoopste oplossing.
Als je anders toch een echte coating wil, ga dan naar een professional maar breng ook een goede portemonnee mee (750-1300 euro). Een dure coating goed onderhouden doe je niet door je auto door de wasstraat te gooien, het gaat er echt af. Een glascoating is maar een heel dun chemisch laagje.
Ik kan jouw verhaal bevestigen.
Hobby-coatings zijn prima zelf aan te brengen als je al wat ervaring hebt met polijsten en detailen.
Anders zijn er ook ceramische sprays of waxen die 3-4 maanden prima werken, heel gemakkelijk aan te brengen. Voor 95% van de rijders de makkelijkste, veiligste en vooral goedkoopste oplossing.
Als je anders toch een echte coating wil, ga dan naar een professional maar breng ook een goede portemonnee mee (750-1300 euro). Een dure coating goed onderhouden doe je niet door je auto door de wasstraat te gooien, het gaat er echt af. Een glascoating is maar een heel dun chemisch laagje.
wiseguy76 schreef: ↑25.05.2023 - 11:59 Ik ben zelf ook al zo'n 10 jaren bezig met autodetailing en heb inmiddels al vele verschillende coatings aangebracht op diverse auto's (waaronder 5 van ons zelf).
Mijn ervaringen met coatings zijn zeer verschillend en varieren van een standtijd van enkele maanden (waarbij de hydrofobische werking van de coating drastisch afgenomen was) tot ongeveer 1 jaar.... heel veel langer blijft een coating doorgaans niet optimaal werken. En dat is overigens met de auto altijd met de hand wassen.... nooit door een wasstraat na aanbrengen van de coating.... bij veel bedrijven vervalt de garantie namelijk zodra je aangeeft dat je de auto hebt gewassen in de wasstraat....
In mijn ogen heeft het dus op zich wel zin, maar 5 jaren standtijd voor een auto die dagelijks wordt gebruikt, zonder tussentijds de hydrofobische laag bij te werken met een middel als CarPro Reload, dat heb ik nog nooit gezien (hoewel uitzonderingen uiteraard altijd de regel bevestigen).
Bovendien is het zo dat het aanbrengen van een glasscoating alleen écht nut heeft wanneer de lak eerst helemaal gepolijst is.... anders heeft het weinig nut. Alleen wanneer het oppervlak goed schoon is en van zichtzelf perfect glanst, dan heeft het nut om een glasscoating aan te brengen en zal de hydrofobische werking van de coating optimaal zijn. Verder is het zo dat als je een coating niet goed genoeg afneemt na het opbrengen, je lelijke vlekken op je lak kan krijgen die je alleen weg kan krijgen door dat deel te polijsten en opnieuw te behandelen. Dat is ook de reden dat het vaak door bedrijven wordt aangebracht en niet door een consument zelf, aangezien de auto dan binnen staat, niet in de zon, de coating kan drogen zonder dat er regen op kan vallen en er vaak goede verlichting aanwezig is om te zien of de coating correct is aangebracht.
Begrijp me niet verkeerd, je kan zelf prima een glasscoating aanbrengen op je auto (ik heb het ook gewoon thuis op de oprit gedaan in de schaduw of onder een partytent oid).... maar de voorbereidingen (als je het GOED wil doen), nemen best wel wat tijd in beslag en in mijn ogen is het leuk voor ongeveer 1 jaar en daarna neemt de werking van de coating echt zienderogen af.
Al met al heb ik zelf besloten geen glasscoating meer toe te passen 3 tot 4 keer per jaar de auto even van een laagje goede pastewax te zetten.... dat werkt net zo goed als een glasscoating (zo niet beter) en je hebt om de 3 maanden een verse hydrofobe bescherming op je auto zitten. En met een pot goede pastewax, kan je je auto jaren lang behandelen voor dezelfde prijs (of zelfs aanzienlijk minder) dan voor de prijs van een glasscoating.
De enige uitzondering voor mij persoonlijk zijn de velgen. Die zet ik het liefst wel in de coating, aangezien dat inderdaad gigantisch scheelt in het schoonmaken.... HD reiniger erop en ze zijn al voor 90% schoon.... Eventueel kan je de koplampen voorzien van een laagje coating en de chromen of high gloss black delen (grill, sierlijsten, etc.) ook in de coating zetten, maar dan meer tegen krassen en invreten van vogelpoep.
Uiteraard is dit mijn mening en verder moet iedereen lekker doen en laten wat hij/zij zelf wil![]()