Pagina 2 van 4
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 19:42
door teebee
Ben ik niet met je eens, de 5 cylinder D3 is aanzienlijk ongevoeliger voor bv EGR problemen dan latere (4cylinder) diesels.
Ik heb er 1 probleemloos gereden met minder dan 20k per jaar (mix van korte en langere ritten).
Wat ook voor deze D3 geldt is dat hij zich met de benodigde regelmaat moet kunnen regenereren. Dat doet ie vanzelf en als ie er niet aan toekomt geeft ie een melding dat ie ‘nodig moet’, en dan volstaat een rit van een uur ruimschoots.
Ik zeg: indien je graag een diesel wilt rijden dan zou ik met jouw geringe kms beslist de gok durven nemen een D3 5cylinder te gaan rijden.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 20:29
door Sander02
Grappig, ik had altijd begrepen dat als het niet om de kosten zou gaan menigeen bij voorkeur een benzine auto rijd.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 21:15
door V480-S60
Nee, het is juist andersom. Menigeen rijdt graag diesel.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 21:49
door DB200
Dus.. kort samengevat:
Je slaat de spijker op zijn kop. Doordieselen met jouw V40 is een goed idee met het oog op de portemonnee. En het design is nog altijd tijdloos, in mijn optiek.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 21:58
door V40man
Ik wil heel graag geloven wat Teebee zegt, maar zou het graag even bevestigd zien door enkele andere forumleden.
Scenario zou dan zijn dat ik nog even met de V40 verder ga en ondertussen rustig blijf uitkijken naar de ideale D3-occasie, of gewoon heel snel weet wat ik moet kopen als opvolger van mijn V40 als die toch plots zwaar in de kosten zou belanden..
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 22:16
door diesel01
Of een V70N.
In heb een 126pk diesel gehad in een S60, een 5 cilinder die 1op20 liep met een 5 handbak.
Het ding had 300nm koppel en dat was meer dan voldoende, omdat hij relatief laag in het vermogen zat voor een 5 cilinder ging daar niets aan kapot.
Onze zaak groeide en daarmee de wens naar een 185pk D5, maar de loopcultuur van die 126pk was ongeëvenaard.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 22:54
door michel11
Heb een S60 D3 , 163 pk automaat 5 cilinder R-Design, bouwjaar juni 2011 met 141000 km.
Doe hem weg wegens aankoop nieuwe S60 T5.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 11.05.2019 - 23:19
door teebee
Tja, een S is weer een lastige met kids en al hun toeters en bellen die geregeld moeten worden vervoerd...
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 12.05.2019 - 09:07
door BlackcurrantV70
Onze C70 D3 hebben we in 2011 niwue gekocht en staat inmiddels op 105.000km, dus ook wel laag voor een diesel.
Veelal korte ritten van minder dan 20km en nog nooit enig probleem gehad, zelfs geen melding dat hij nodig moest regenereren.
De S90 D4 VEA heb ik in februari dit jaar gekocht met 5300km erop en die zit nu aan 10.500km, ook vrij veel korte ritten, ook geen enkel probleem tot nu toe.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 12.05.2019 - 09:48
door teebee
Je zou
deze eens kunnen bekijken, met deze lage km stand is het blok net ingereden

Kan je imho een boel fijne kms mee gaan maken.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 12.05.2019 - 10:50
door Jelmer de Jong
teebee schreef:
Ben ik niet met je eens, de 5 cylinder D3 is aanzienlijk ongevoeliger voor bv EGR problemen dan latere (4cylinder) diesels.
Ik heb er 1 probleemloos gereden met minder dan 20k per jaar (mix van korte en langere ritten).
Wat ook voor deze D3 geldt is dat hij zich met de benodigde regelmaat moet kunnen regenereren. Dat doet ie vanzelf en als ie er niet aan toekomt geeft ie een melding dat ie ‘nodig moet’, en dan volstaat een rit van een uur ruimschoots.
Ik zeg: indien je graag een diesel wilt rijden dan zou ik met jouw geringe kms beslist de gok durven nemen een D3 5cylinder te gaan rijden.
Ik vind dat een beetje subjectief. Jouw D3 is niet veel anders geweest dan de andere diesels, gebaseerd op het oude blok uit 2002. Allemaal met vijf cylinders en de laaste 10(?) jaar EGR toevoegingen.
De VEA D4 met vier cylinders had inderdaad vroegtijdig gedoe met de EGR installatie daar op, ook niet zo vreemd want dit was Volvo's eerste poging met een geheel nieuw motorblok. Latere D2/3/5 varianten in o.a. de V90 hebben dit probleem niet en voor bestaande motoren is er vanaf april 2016 een modificatie die Volvo gratis toepast.
Olieverbruik is iets waar sommige VEA D4 last van hebben, maar er zijn ook 5 cylinders die spontaan de koppakking op vakantie sturen. Zo heeft elk model wel iets.
Neemt niet weg dat dieselmotoren graag ritjes van 100km en meer rijden en dat er bij moderne auto's meer onderhoudskosten in zitten. Als je geen elektrisch inklapbare spiegels met verwarming hebt kunnen ze ook niet stuk.

zelfde geldt voor een motor met dubbele turbo, supercharger en variabel inlaatspruitstuk vs. een ongeblazen variant uit het jaar 2000.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 12.05.2019 - 11:26
door teebee
Ergo alles kan kapot...

Uiteraard is mijn mening enigszins subjectief, ik heb immers geen vergelijk met andere (Volvo) moderne diesel motoren.
Maar volgens mij is er gemiddeld genomen met een 5cylinder diesel aanzienlijk minder kans op bv EGR gedoe, en dat zonder (al dan niet werkende) modificatie.
Ik spreek slechts uit mijn ervaring, en die is met een dergelijk blok probleemloos, daarnaast de mening van mijn dealer en chef werkplaats aldaar (een ‘ouwe rot’ in het vak met heeeeeeeel wat jaren Volvo ervaring) hun “meneer die 5cylinders zijn absoluut probleemloze motoren” bevestigde mijn ervaring keer op keer.
Dus... aan de TS om hier wel of niet wat mee te doen.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 12.05.2019 - 11:31
door Kurt1975
teebee schreef:
Ergo alles kan kapot...

Uiteraard is mijn mening enigszins subjectief, ik heb immers geen vergelijk met andere (Volvo) moderne diesel motoren.
Maar volgens mij is er gemiddeld genomen met een 5cylinder diesel aanzienlijk minder kans op bv EGR gedoe, en dat zonder (al dan niet werkende) modificatie.
Ik spreek slechts uit mijn ervaring, en die is met een dergelijk blok probleemloos, daarnaast de mening van mijn dealer en chef werkplaats aldaar (een ‘ouwe rot’ in het vak met heeeeeeeel wat jaren Volvo ervaring) hun “meneer die 5cylinders zijn absoluut probleemloze motoren” bevestigde mijn ervaring keer op keer.
Dus... aan de TS om hier wel of niet wat mee te doen.
+1. Nog geen enkel probleem gehad, met de laatste 2 jaren ook voornamelijk korte ritten. +150K ervaring met deze motor in 2 auto's.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 13.05.2019 - 14:27
door ZombieRofl
Ik las dat je liever geen oudere V70 wilt aanschaffen, maar er is een (2de generatie) bi-Fuel model. Zo heb je dan ook de optie om op gas te rijden. I know, niet helemaal te vergelijken met de nieuwe V70, maar wel een betrouwbaar blok.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 13.05.2019 - 17:40
door V40man
Hallo, ik ben vertrouwd met het bi-fuel model. Het is werkelijk de bedoeling om een "update" te kopen als ik mijn 2002 V40 vervang, dus niet iets dat groter is maar even oud. Dus sowieso een 3e generatie als ik eentje zou kopen. Zoals het er nu naar uit ziet, blijf ik nog een poosje met de V40 rijden. Ik hou het vanaf nu in de gaten. Stel dat ik een onweerstaanbaar mooi aanbod tegenkom op autoscout wat betreft een 163PK sterke 5cil dieselmotor of wanneer mijn V40 plots toch oververwachts hoge kosten maakt, stap ik over op een 5 cil diesel van 2010-2013. Moest mijn situatie tegen dan zo veranderd zijn dat ik nog maar ruim 10.000 km doe per jaar, zou ik uiteraard voor een benzine gaan.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 13.05.2019 - 18:26
door t5power
Ik zou nog even doorrijden met je V40 en, gezien het geld wat je er voor krijgt, een chiptuning erop loslaten. Dan heb je voor je gevoel toch even een andere auto (die misschien nog eens zuiniger is ook).
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 13.05.2019 - 18:58
door teebee
..... mooi aanbod tegenkom op autoscout wat betreft een 163PK sterke 5cil dieselmotor....
De link welke ik je gaf is een scherpe prijs voor een prachtige V60 met “nauwelijks” kilometers voor een diesel.
Dus nog maar ns de tip:
deze
Nou weet ik niet wat jij ‘onweerstaanbaar’ vindt, maar een 5cylinder diesel (nota bene ook nog een lekkere R-design) met 105k op de teller voor een leuke prijs valt bij mij in die categorie. Ook nog ns bij een solide dealer dus betrouwbaar.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 13.05.2019 - 19:28
door V480-S60
t5power schreef:
Ik zou nog even doorrijden met je V40 en, gezien het geld wat je er voor krijgt, een chiptuning erop loslaten. Dan heb je voor je gevoel toch even een andere auto (die misschien nog eens zuiniger is ook).
Ik ben niet anti (chip)tuning maar voor deze V40 PhaseII zou ik dat niet overwegen. Dit blok is in deze wagen krachtig genoeg en bovendien ook behoorlijk zuinig.
En hoewel ik het niet aanraad (ik blijf huiverig voor diesel bij jou gebruik) die V60 bij Serva is wel een mooie aanbieding.
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 14.05.2019 - 21:45
door V40man
Ik kan de link niet aanklikken, jullie wel?
Re: Kan de V70 mijn droomwagen blijven?
Geplaatst: 14.05.2019 - 22:03
door teebee
Heb het vermoeden dat het ‘helaas pindakaas’ is, was een absoluut koopje en zal vermoed ik verkocht zijn.
Hij verschijnt nog wel op gaspedaal.nl (
deze) maar die link levert hetzelfde vreemde scherm op.
De site van Serva zelf levert ook niks op.
Ps. Mocht je op zoek gaan naar een 5cylinder D3, let dan op dat import vanuit bv België, Frankrijk of Duitsland minder pk’s hebben, deze zijn teruggeschroefd naar 136 ipv 163, dit ivm uitstoot en dus kosten.