Start/stop uitzetten, is dat mogelijk?

The Mechanic
5th Gear member

gebla schreef:
The Mechanic schreef: Kun je niet gewoon de secundaire accu loskoppelen?
Die zorgt ervoor dat alles aanblijft als de motor uitstaat. Zal denk ik andere problemen veroorzaken
Maar als die daar een lage, of geen spanning meet zal die dus niet afslaan...
gebla
2nd Gear member

The Mechanic schreef:
gebla schreef:
The Mechanic schreef: Kun je niet gewoon de secundaire accu loskoppelen?
Die zorgt ervoor dat alles aanblijft als de motor uitstaat. Zal denk ik andere problemen veroorzaken
Maar als die daar een lage, of geen spanning meet zal die dus niet afslaan...
Haha ja dat klopt weer. Blijft een niet zo nette oplossing die vermoedelijk ook een error geeft op je display
Nomad
5th Gear member

Voor iedereen die een PM heeft gestuurd: Helaas. Het is nog niet mogelijk om Start/Stop uit te zetten op het SPA platform. Alles ervoor is wel mogelijk. Zodra het wel mogelijk is, zal ik hier een update geven.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
gebla
2nd Gear member

Nomad schreef: Voor iedereen die een PM heeft gestuurd: Helaas. Het is nog niet mogelijk om Start/Stop uit te zetten op het SPA platform. Alles ervoor is wel mogelijk. Zodra het wel mogelijk is, zal ik hier een update geven.
Bedankt voor de update.
Voodoo077
3rd Gear member

Nomad schreef: Voor iedereen die een PM heeft gestuurd: Helaas. Het is nog niet mogelijk om Start/Stop uit te zetten op het SPA platform. Alles ervoor is wel mogelijk. Zodra het wel mogelijk is, zal ik hier een update geven.
Kan er iemand me hier uitleggen wat de reden zou zijn van die uit te zetten? Zie ik iets over het hoofd?
gebla
2nd Gear member

Voodoo077 schreef:
Kan er iemand me hier uitleggen wat de reden zou zijn van die uit te zetten? Zie ik iets over het hoofd?
Omdat je airco uitgaat op het moment dat de motor uit gaat. Als je dan je dak open hebt staan (of het is gewoon warm buiten) wordt het meteen ook warm in de auto. Daarnaast is start stop ook gewoon irritant als je weg wil rijden
gebla
2nd Gear member

Voodoo077 schreef:
Omdat je airco uitgaat op het moment dat de motor uit gaat. Als je dan je dak open hebt staan (of het is gewoon warm buiten) wordt het meteen ook warm in de auto. Daarnaast is start stop ook gewoon irritant als je weg wil rijden
crackedtooth
5th Gear member

Rinootje schreef: Er zit inderdaad een sensor op de accu, de BMS (Battery Monitor Sensor).
Ik weet dit, omdat ik op dit moment dus een aantal problemen heb ermee. Bij mijn onderhoud heb ik al aangegeven, dat ik de accu niet vertrouw, standkachel wilde niet starten, na een ritje van 200 km, de auto thuis parkeren en dan de melding krijgen "accuspanning laag" etc etc.
Toen is deze sensor schoon gemaakt en heeft start/stop een dag gewerkt. Nu heb ik weer een afspraak staan, en gaan ze een dag eraan sleutelen. Volgens hun eerdere onderzoek, was de accu met de tester wel goed. Als ik Torque aanzet, dan is mijn laadstroom 14,3 Volt, maar zodra het start/stop systeem inzet, nog maar 11,9 Volt. Dus volgens mij, is dan de accu niet helemaal lekker meer. Maar dat mag de dealer binnenkort gaan uitzoeken.

Saillant detail: de accu (en auto) is twee en een half jaar oud met 32000 km op de teller... (wel heel erg snel!)
Maar het start/stop systeem werkt dus niet (het enige, waar ik niet rouwig om ben)
Start/stop -> auto/motor uit.. dan geen draaiende dynamo.. dus geen 14.3 laadspanning
ACCU zelf is 11.9 volt..
Motor aan/dynamo aan dan 13.7 tot 14.5 volt spanning omdat hij de accu via de Dynamo laad.

dus zonder de 14.3 laadspanning 11.9 meten , feitelijk bij een auto die "uit" staat is gewoon een goede accu aangezien accu 12 volt is.. alles 11.5-12v is goed
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Voodoo077
3rd Gear member

gebla schreef:
Voodoo077 schreef:
????
Ik rij nu met mijn tweede auto met start/stop en ik zet dat nooit uit en die airco daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ik ga daar nu eens opletten maar dat heeft me niet gestoord de laatste 6 jaar dus???
De start/stop bij Volvo leek me inderdaad wel niet goed te werken. Bij mijn Beamer en zeker bij Seat reageren die vlotter maar was tijdens een testrit en dus wil ik het niet veroordelen.
gebla
2nd Gear member

Voodoo077 schreef:
gebla schreef:
Voodoo077 schreef: Kan er iemand me hier uitleggen wat de reden zou zijn van die uit te zetten? Zie ik iets over het hoofd?
????
Ik rij nu met mijn tweede auto met start/stop en ik zet dat nooit uit en die airco daar heb ik nooit iets van gemerkt. Ik ga daar nu eens opletten maar dat heeft me niet gestoord de laatste 6 jaar dus???
De start/stop bij Volvo leek me inderdaad wel niet goed te werken. Bij mijn Beamer en zeker bij Seat reageren die vlotter maar was tijdens een testrit en dus wil ik het niet veroordelen.
Ik merkte het vooral als zonnedak open staat. Nu ik er op let merk ik het altijd.
ruuds70
5th Gear member

Ik heb onlangs een Volvo V50 gekocht met Start/Stop.
En deze heeft nog nooit gewerkt. Krijg geen storingsmelding op mijn display, enkel bij het starten dat start/stop aan staat en als ik op het knopje druk de melding start/stop uit. Maar bij het vrij zetten (neutraal) en de koppelingspedaal niet ingedrukt blijft de diesel gewoon ratelen.
Zoiets willen de topic starter ook, maar ik weet niet hoe het komt.
Misschien dat ik meer kan vertellen na een garagebezoek waarbij dit euvel wordt bekeken, al heeft het geen haast, want als ik dit topic lees moest ik eigenlijk blij zijn.
(Ben ik ook, de V50 bevalt opperbest)
Laatst gewijzigd door ruuds70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Voodoo077
3rd Gear member

gebla schreef:
Voodoo077 schreef:
gebla schreef: Omdat je airco uitgaat op het moment dat de motor uit gaat. Als je dan je dak open hebt staan (of het is gewoon warm buiten) wordt het meteen ook warm in de auto. Daarnaast is start stop ook gewoon irritant als je weg wil rijden
????
Ik merkte het vooral als zonnedak open staat. Nu ik er op let merk ik het altijd.
Deze morgen speciaal opgelet, dak was open en airco blijft wel degelijk werken als motor uit is. Lijkt me toch meer dan logisch!
Jelmer de Jong
6th Gear member

Er komt lucht uit je roosters en die zal vanmorgen best koud aangevoeld hebben, maar de aircopomp staat gewoon stil als de motor uit gaat waardoor je niet lager komt dan de buitentemperatuur.
gebla
2nd Gear member

Voodoo077 schreef:
gebla schreef:
Voodoo077 schreef: ????
Deze morgen speciaal opgelet, dak was open en airco blijft wel degelijk werken als motor uit is. Lijkt me toch meer dan logisch!
Welke motor heb je? Bjj een T5 staat de airco echt uit, kan technisch gezien niet aanstaan. Fan blijft wel doordraaien maar lagere snelheid en zonder airco
Voodoo077
3rd Gear member

Jelmer de Jong schreef: Er komt lucht uit je roosters en die zal vanmorgen best koud aangevoeld hebben, maar de aircopomp staat gewoon stil als de motor uit gaat waardoor je niet lager komt dan de buitentemperatuur.
Mogelijk maar ik kan je melden met mijn huidige wagen (geen Volvo) als de wagen pas net gestart is dat dan de motor blijft draaien omdat de airco aanstaat maar na een tijdje rijden, valt de motor WEL uit en blijft de airco WEL aan hoor :D
En dit lijkt me toch gewoon het meest logische...
Risrael
5th Gear member

Eerlijk gezegd denk ik dat de airco uitgaat maar zodra de temperatuur in de auto te hoog wordt de motor weer aanslaat en de airco ook.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Kurt1975
4th Gear member

Risrael schreef: Eerlijk gezegd denk ik dat de airco uitgaat maar zodra de temperatuur in de auto te hoog wordt de motor weer aanslaat en de airco ook.
Inderdaad. That's how the cookie crumbles.
Een airco werkt met een compressor die aangedreven wordt door de V-riem (die ook de alternator aandrijft). Die compressor kan technisch gezien niet draaien als de motor stil ligt.
Uitzondering hierbij zijn elektrische airco compressoren in hybride en elektrische wagens. Die kunnen blijven draaien als de conventionele motor uitligt.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
stingray71
2nd Gear member

gebla schreef: 20.05.2019 - 11:52
Reden om het uit te zetten kwam ik achter tijdens het mooie weer. Ik heb een open dak en als je die open hebt voor een stoplicht wordt het meteen warm in de auto als de airco uitgaat (omdat de motor uit is, is de airco ook uit). Plus dat als je met vrienden in de auto zit krijg je continu te horen dat je de motor uit laat vallen :).
Ik heb geen reden nodig. Het is bedoelt voor het milieu als ik dat belangrijk had gevonden dan had ik geen D5 gekocht;'-). Ik wil helemaal niet dat de motor uitgaat. Dit start stop systeem vind ik echt een nadeel van de Volvo en het feit dat er geen fullsize reservewiel inzit. Maar goed als ik jullie zo beluister is er eigenlijk geen "normale" manier om het uit te zetten. Wellicht nog een slim iemand die met dummy stekker voor de aanhangwagen toch de parkeersensoren kan laten werken ?
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
AndreS60R
2nd Gear member

In mijn 2019 S60Rdesign T5 zet ik echt iedere keer voordat ik ga rijden het S/S systeem uit. Eigenlijk het enige irritante puntje aan de auto. In mijn vorige A6 heb ik hem zo laten programmeren dat hij de laatste stand altijd onthield. Dus stond hij altijd uit. Of de S60 moet in de ‘flipperstand’ staan, dan blijft de motor ook gewoon draaien als je stilstaat.
Als de R is in de maand.........
Knippie
2nd Gear member

Een idee: als je de optie hebt driver modus te kiezen, dan kan je bij “individual” niet alleen je toeren, sturen etc. veranderen, maar OOK start stop uitzetten. Dan moet je nog steeds een handeling doen, maar wellicht deed je die al als je graag in dynamic rijdt ofzo.

Bij mij werkt het prima zo
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”