Hoeveel zin heeft het "cententechnisch", een hybride te rijden.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
360Degreez
5th Gear member

Athome schreef: Als je veel snelweg moet voor Woon-Werk, vind ik een PHEV/PiH niet interessant. De accu is in no-time leeg en je moet daarna wel het extra gewicht meeslepen, dus extra verbruik op je brandstof. Daarnaast ga je vanaf 2021 ook het volle pond aan belasting betalen. Dit is dan voor iets wat je bij veel snelweg minimaal gebruikt.

In geval van de V60 D6 komt er nog bij dat de diesel dermate goedkoop is op dit moment, dat anders laden dan thuis in je eigen stopcontact bijna niet meer uit kan. Als ik het zelf goed uit gerekend is ligt omslagpunt net onder 35 cent per kWh (32-33 cent).
Aangezien het gros van de openbare laadpalen 35 cent of soms nog meer kost, maakt dit een V60 D6 ook minder interessant.
Als je sec. brandstof en stroom vergelijkt kom je bij een non-hybride diesel inderdaad terecht bij gelijke kosten. Toch is het uiteindelijke verbruik afhankelijk van meer factoren.

- Een koude diesel zuipt. Rij je veel korte stukken wordt het verschil plots veel groter.
- Regeneratief remmen en uitrollen waarmee je stroom terugwint.
- Openbaar, op het werk of bij familie kan je wellicht gratis laden. Dat scheelt een hoop, vooral als je dichtbij een gratis oplaadpunt woont.
- Meer kans op een parkeerplek in drukke stadscentra of parkeergarages.
- Je gaat onbewust bewuster rijden :-). Of in mijn geval maak je er een spelletje van.
tjardi schreef: Onderweg laden doen we nooit. Omdat de aanschaf van een extra kabel en/of een laadpas, niet lonend is.
Ik heb goedkoop een laadkabel van Marktplaats gehaald en heb een abonnement zonder kosten van E-Flux waarbij je alleen een starttarief van €0,15 betaalt per laadsessie. (en geen kosten bij gratis laadpunten) Bij incidenteel laden loont dit.
Tjardi
2nd Gear member

@diesel

Intussen denk ik te weten hoe 't komt dat ik je benzine verhaal in twijfel trok.
Je hebt ongetwijfeld gereden in een "oude versie" van een T8, die een zeer kleine tank had.
Dat had ik over 't hoofd gezien. Sorry.

*
Verder vind ik het eigenlijk een beetje onzin, dat je geen andere auto mag noemen, op de Volvo site,
omdat je dan geen Volvo fan bent.

In een van de 1e regels staat juist, dat ik zeer tevreden ben met de XC60.
Maar daar bedoel ik niet mee te zeggen, dat ik bijv. de BMW niet mooi, of plezierig vind.

Ieder merk heeft zo z 'n betere en minder goede punten.

De X5 4.5e, heb ik genoemd, omdat die een 80 km bereik heeft.
Maar verder is me die auto veel te groot. Bovendien te kostbaar.

Het geluid van de BMW 6 cilinders, vind ik beter qua geluid dan de 4 cilinder Volvo, die overigens evenveel
pk 's peutert uit een 4 cilinder. Maar ik prefereer het geluid van de BMW.
Ben ik daarom vooringenomen of geen Volvo fan? Dat lijkt me flauwekul.

@360 dgreez

Dank voor de tip. Ga eens kijken hoe dat uitpakt.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gouwe
7th Gear member

Tjardi schreef: @360 dgreez

En anders is er deze nog: https://bmwshop.ekris.nl/nl/accessoires ... lusief-tas
Heb ik ook, super handige kabel door de vorm en past mooi bij de kleur van mijn D6 en heb je nog een beetje BMW voor de Volvo :-).
Scheelt al gauw een 130 euro met Volvo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tjardi
2nd Gear member

@Gouwe

Dank voor je tip.

Heb intussen wat zitten neuzen op een kaart waar "palen staan".

In 't mooie Giethoorn, waar we wonen, staan 0 palen.
Ondanks dat er hier jaarlijks waanzinnig veel bezoekers komen. Schatting is bijna 1 miljoen.
Waaronder zeker 200.000 a 3000.000 Chinezen, en andere Aziaten. Maar uiteraard komen die niet per auto.
Maar wel enorm veel Duitsers, Fransen en vreemd genoeg, veel Italianen.

En hier in Giethoorn laden we thuis. Wonen godzijdank, niet in de drukte van 't "Binnenpad".

*
Maar we gaan bijv. heel graag naar Ter Apel. Naar 't Boschhuis, met het oude Klooster er naast.
Eten daar met enige regelmaat, en blijven ook vaak slapen. 2 a 3 x per jaar.
Toevallig weet ik, dat er daar 1 paal staat. Wel de enige in km 's omtrek. Dat levert amper wat op.

En dat is eigenlijk ons probleem. Wij zoeken juist de plaatsen op waar weinig mensen komen.
Dan heeft die kabel, "welke dan ook", nauwelijks zin.

*
Ekris (Nijkerk) ken ik goed. Onze beide zoons hebben er meerdere auto 's gekocht.
De oudste, een BMW 5 M. 10 cil. 500 pk. Maar die werd na 10 maanden gestolen.
Heeft nu een BMW 3 serie. Ook weer een M.

En de jongste zoon heeft er zijn 5 serie 2.5l. diesel gekocht. Ook een hele fijne diesel.
En de ouwe heer doet het intussen heel rustig aan, in een T8. Heerlijk op je ouwe dag!
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
360Degreez
5th Gear member

Gouwe schreef:
Tjardi schreef: @360 dgreez

En anders is er deze nog: https://bmwshop.ekris.nl/nl/accessoires ... lusief-tas
Heb ik ook, super handige kabel door de vorm en past mooi bij de kleur van mijn D6 en heb je nog een beetje BMW voor de Volvo :-).
Scheelt al gauw een 130 euro met Volvo.
Goede vondst! Grappig genoeg zat bij aankoop van mijn huidige auto de thuislader in een tasje van een BMW i3.

Overigens ben ik ook niet vies van Duits rijgeweld hoor. Een van mijn droomauto's is een 735CSI. Ook heb ik een tijdje in een 2004 530i (E60) van de baas mogen rijden. Best leuk speelgoed als je begin 20 bent. Bovendien is het nog steeds de allermooiste moderne 5-serie.
diesel01
Geartronic member

Ik vind het nobel hoor om vanuit milieu/klimaat te stekkeren maar ik heb het al eens vaker gezegd en ik zeg het nogmaals
Dit ga je gezien de opkomst van markten als China en en India niet redden in NL.
Komende week weer een klimaattop in de buurt van Palermo, 1x raden hoe de hotemetoten daar naar toe gaan??
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RoaldH
6th Gear member

In China zetten ze enorm in op 100% elektrisch. Maar India loopt behoorlijk achter...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
BlackcurrantV70
7th Gear member

RoaldH schreef: In China zetten ze enorm in op 100% elektrisch. Maar India loopt behoorlijk achter...
En die “schone” electrische auto wordt geladen met electriciteit uit de bruinkoolcentrale....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
diesel01
Geartronic member

BlackcurrantV70 schreef:
RoaldH schreef: In China zetten ze enorm in op 100% elektrisch. Maar India loopt behoorlijk achter...
En die “schone” electrische auto wordt geladen met electriciteit uit de bruinkoolcentrale....
Touche....
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RoaldH
6th Gear member

diesel01 schreef:
BlackcurrantV70 schreef:
Touche....
Heb je in ieder geval minder smog in het centrum van de stad...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
mga1600
6th Gear member

In een ander recent topic gaf ik mijn ervaring: mijn vorige auto was een 2016 XC60 T6. Met beleid en veel moeite kon ik daar een verbruik van 10l/100 km mee halen. Mijn huidige auto is een 2017 XC90 T8. In principe dezelfde benzine motor maar dan aangevuld met het hybride deel naar wel in een aanzienlijk grotere en hogere auto. Mijn rijstijl noch de typische trajecten zijn veranderd (waarbij ik denk ik wel wat steviger ben gaan rijden omdat het hoge koppel verslavend werkt). En toch rij ik nu gemiddeld 6,7l/100 km, dat is dus 2/3 van het XC60 verbruik...... “I rest my case”.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Athome
2nd Gear member

Weegt dat op tegen de extra kosten van de belasting, verzekering, onderhoud en electrakosten.
Dit soort gegevens zijn vooral interessant voor de particuliere (niet lease) rijder.

Ik heb mijn V60 D6 nu een week of 7. Kan relatief veel electrisch rijden en laad altijd thuis. Domweg omdat openbare laadpalen te duur zijn. Rijden op Diesel is dan goedkoper.
Kan de D6 uit in vergelijking tot een traditionele D5 of een D4 (een tammere motor wil ik echt niet). Ik heb daar mijn twijfels over. Nog tot eind 2020 is er halve wegenbelasting. Dat maakt een hoop goed maar daarna denk dat een D6 toch wat duurder is om te rijden. Het verschil zal niet groot zijn.
Daar staat tegenover dat een V60 D6 als tweedehands een stuk interessanter is in aanschaf dan een vergelijkbare D5 of D4.

We zijn mede om de aanschafprijs voor een D6 zijn. Ook zijn we beiden wel gecharmeerd van gadgets ( de man wat meer dan de vrouw). Het electrisch rijden van de D6 heeft ons beiden er wel toch gezet om te gaan kijken of een volledig electrisch auto als volgende auto haalbaar zal zijn. Electrisch rijden is toch wel lekker.
Laatst gewijzigd door Athome op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
JoopXC
2nd Gear member

mga1600 schreef: In een ander recent topic gaf ik mijn ervaring: mijn vorige auto was een 2016 XC60 T6. Met beleid en veel moeite kon ik daar een verbruik van 10l/100 km mee halen. Mijn huidige auto is een 2017 XC90 T8. In principe dezelfde benzine motor maar dan aangevuld met het hybride deel naar wel in een aanzienlijk grotere en hogere auto. Mijn rijstijl noch de typische trajecten zijn veranderd (waarbij ik denk ik wel wat steviger ben gaan rijden omdat het hoge koppel verslavend werkt). En toch rij ik nu gemiddeld 6,7l/100 km, dat is dus 2/3 van het XC60 verbruik...... “I rest my case”.
Daar zullen de kosten van electra dan nog wel bij komen?
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
mga1600
6th Gear member

JoopXC schreef:
mga1600 schreef: In een ander recent topic gaf ik mijn ervaring: mijn vorige auto was een 2016 XC60 T6. Met beleid en veel moeite kon ik daar een verbruik van 10l/100 km mee halen. Mijn huidige auto is een 2017 XC90 T8. In principe dezelfde benzine motor maar dan aangevuld met het hybride deel naar wel in een aanzienlijk grotere en hogere auto. Mijn rijstijl noch de typische trajecten zijn veranderd (waarbij ik denk ik wel wat steviger ben gaan rijden omdat het hoge koppel verslavend werkt). En toch rij ik nu gemiddeld 6,7l/100 km, dat is dus 2/3 van het XC60 verbruik...... “I rest my case”.
Klopt natuurlijk, maar dat is in mijn situatie een kwestie van een eenmalige investering in een paar extra panelen op het dak. Mijn auto valt overigens nog in het oude “regime” van <50 gr en ik betaal daarom (als particulier) slechts “halve” wegenbelasting. Met wat fantasie kun je zeggen dat ik daar die panelen van betaalde....
JoopXC
2nd Gear member

mga1600 schreef:
JoopXC schreef:
Klopt natuurlijk, maar dat is in mijn situatie een kwestie van een eenmalige investering in een paar extra panelen op het dak. Mijn auto valt overigens nog in het oude “regime” van <50 gr en ik betaal daarom (als particulier) slechts “halve” wegenbelasting. Met wat fantasie kun je zeggen dat ik daar die panelen van betaalde....
Da's nog iets wat ik ook aan het overwegen ben, zonnepanelen... Ik verbruik nu volgens mijn energieleverancier dubbel zoveel electriciteit als de doorsnee woning in mijn buurt, ik denk daarom dat het best interessant zou zijn om er een stuk of wat op het dak te laten plaatsen?
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
mga1600
6th Gear member

JoopXC schreef:
mga1600 schreef:
JoopXC schreef: Daar zullen de kosten van electra dan nog wel bij komen?
Da's nog iets wat ik ook aan het overwegen ben, zonnepanelen... Ik verbruik nu volgens mijn energieleverancier dubbel zoveel electriciteit als de doorsnee woning in mijn buurt, ik denk daarom dat het best interessant zou zijn om er een stuk of wat op het dak te laten plaatsen?
We gebruikten ook al zonder T8 nogal wat stroom thuis met z’n tweeën (ordegrootte 4800 kWh) op jaarbasis) en hebben vorig jaar daarom panelen laten leggen. De payout periode is weliswaar een jaar of 7 maar het geeft ook een goed gevoel om “iets te doen”. We hebben daarom nu 16 panelen waarmee we per jaar zo’n 5400 kWh op wekken. Samen met wat meer “bewust” zijn over het overige gebruik schiet er dan wel zo’n beetje genoeg over voor de auto en toch uiteindelijk op “nul” uit te komen.
Edgecrusher
4th Gear member

Natuurlijk veel voordeliger om te kijken of je makkelijk kunt besparen voordat je panelen gaat leggen.
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, dus minder panelen nodig en dus minder kosten.
(Trias energetica)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
edraket
7th Gear member

Athome schreef: Weegt dat op tegen de extra kosten van de belasting, verzekering, onderhoud en electrakosten.
Dit soort gegevens zijn vooral interessant voor de particuliere (niet lease) rijder.

Ik heb mijn V60 D6 nu een week of 7. Kan relatief veel electrisch rijden en laad altijd thuis. Domweg omdat openbare laadpalen te duur zijn. Rijden op Diesel is dan goedkoper.
Kan de D6 uit in vergelijking tot een traditionele D5 of een D4 (een tammere motor wil ik echt niet). Ik heb daar mijn twijfels over. Nog tot eind 2020 is er halve wegenbelasting. Dat maakt een hoop goed maar daarna denk dat een D6 toch wat duurder is om te rijden. Het verschil zal niet groot zijn.
Daar staat tegenover dat een V60 D6 als tweedehands een stuk interessanter is in aanschaf dan een vergelijkbare D5 of D4.

We zijn mede om de aanschafprijs voor een D6 zijn. Ook zijn we beiden wel gecharmeerd van gadgets ( de man wat meer dan de vrouw). Het electrisch rijden van de D6 heeft ons beiden er wel toch gezet om te gaan kijken of een volledig electrisch auto als volgende auto haalbaar zal zijn. Electrisch rijden is toch wel lekker.
De D6 is vooral interessant geweest voor ondernemers. Er waren zoveel fiscale voordelen, dat is de reden dat de D6 zo'n groot succes is geweest. Heel veel auto voor weinig zeg maar.
Als particulier zou ik nooit een D6 aanschaffen. Je kunt er echt op leeglopen, en er zijn best wel grote problemen mee. De dealer heeft zijn handen er nog niet vanaf getrokken kwa garantie vd aircopomp, maar dat gaat wel een keer gebeuren. En elke keer een rit naar de garage zou voor mij echt de reden zijn om een andere auto te kiezen.

Ik ben ik elk geval blij dat ik een D5 (geen twin engine) rijd ipv een D6.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Tjardi
2nd Gear member

Wat mij opvalt, is dat de benzine-hybride steeds wordt vergeleken met een diesel. Vooral qua km prijs.

Ik ben er van overtuigd, dat als je echt veel rijdt, zeg 40.000 km per jaar, het volstrekt onmogelijk,
om met een hybride, zelfs maar in de buurt te komen.
En zou ik persoonlijk nooit een hybride kopen. Als alleen om de centjes ging.

Ooit is dat iets anders geweest toen Volvo ook een hybride had gecombineerd met een diesel. Maar das war einmal.
Wordt niet meer gemaakt, naar ik meen.

Wat wel aan de orde is, is dat bij inruil, de diesel niet echt meer gewenst is. Of je nu Volvo, Ford, Mercedes, BMW of wat dan ook rijdt.
En dat verhoogt je km prijs.
Dat was vroeger wel anders!

Mijn zwager rijdt al jaren Volvo V60 of V70 diesels. Koopt die meestal met 2 ton op de teller en rijdt er dan weer 2 ton mee.
Veelal tegen zeer nette kosten, en weinig gelazer.

Wat me ook valt, is dat alle grote merken, die rond 1 a 2 jaar geleden, nog toeterden, de diesel in de ban te doen,
daar intussen niet meer over smoezen. En ze stiekem weg toch nog gewoon maken.

*
Vroeger reed ik jaarlijks rond de 40.000 km, maar intussen al langdurig met pensioen,
zit ik slechts op 12.000 km. Om die reden is een diesel voor mij volstrekt niet interessant meer.
Maar een "uitsluitend benzine", zeker een wat grotere met forse CO2 uitstoot, weer aan de dure kant. Komt vooral door de BPM.

Van die 12.000 km, schat ik ongeveer de helft op benzine, en de andere helft op stroom te rijden.
Dan komt vooral door de vele korte stukjes.

En dus in vergelijking met benzine heeft het zeker zin. (Zie berekening op de 1e pagina)
Scheelt op jaarbasis, 600 euro brandstof, waarin de stroomprijs is meegenomen.

Daaraantoe voegend, dat we ook nog eens veel 80 km wegen rijden, omdat we die veel leuker vinden dan de snelweg.
Vanmorgen naar Loenen, Veluwe, 10 km achter Apeldoorn via snelweg. Terug via de IJsseldijkjes bij Deventer, t/m Hattum.

Ook dan is de auto eigenlijk veel zuiniger dan ik verwacht had.
Van Giethoorn naar Zwolle, toen was de accu leeg. Via snelweg naar Loenen.
Gecombineerd verbruik met accu 1 op 24. (Tot aan Loenen)
Op de terugweg, dus uitsluitend op benzine, 1 op 15.5. Dat vind ik voor zo 'n grote zware auto geweldig netjes.

Wel in "pure", en met een zeer voorzichtig voetje.
Trap je hem dik op z 'n staart, vliegt het gebruik omhoog, en is 't amper een kunst hem 1 op 10 te laten lopen!

Dus ook qua gebruik ben ik zeer tevreden.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
diesel01
Geartronic member

Je vat perfect samen waarom ik een D5 heb en niets kan met de T8 hybride.
V90 T6 Recharge Rdesign
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”