Heb m 'n XC60 , Inscription T8, met werkelijk alles er op en eraan, (stond in voorraad, was een speciale aanbieding), nu net precies 9 maanden. Na 13 BMW 's was dat best even wennen. Maar intussen weet ik precies hoe alles werkt. En ben in grote lijnen zeer tevreden met de "Volvo".
Had nog geen exact inzicht in m 'n elektra-afrekening, maar kreeg die een dag of wat geleden.
Zodat ik nu precies weet, hoe de vlag er bij hangt. We verbruiken totaal 4000 Kw. Daarvan iets meer dan 1000 KW voor de auto. (In 9 maand) De stroom kost ons bijna € 0.25
*
Rijd niet extreem veel meer. 12.000 km op jaarbasis. Teller staat nu op 9307 km.
Toevallig hebben we, omdat we erg veel korte ritjes maken, evenveel km 's gemaakt op stroom als op benzine.
Aan benzine waren we kwijt € 708.36 en aan stroom € 267.58 / Dat scheelt toch € 450.-- in 9 maanden.
Dus op jaarbasis € 600.--
Een deel daarvan ben je weer kwijt aan meer wegenbelasting, omdat de auto met meer accu gewicht,
fiscaal meer kost. Weet even niet exact, hoeveel dat meer kost per maand. Schat 30 euro. Of iets minder.
Dus gigantische verschillen, als je met de schenker en de bakker hebt afgerekend, maakt het niet uit.
Zit je vast aan een laadpaal, met meerdere fasen, is je stroomverbruik qua "recht" dermate veel duurder,
dat je verdere voordeel, volkomen vervalt. Dat is 1 van de voordelen van 't laden via een normaal stopcontact.
En de auto is na 6 a 7 uur weer vol. In ons geval, geen enkel probleem.
Onderweg laden doen we nooit. Omdat de aanschaf van een extra kabel en/of een laadpas, niet lonend is.
*
Wel krijg je daarvoor terug, een zeer fijn rijdende auto, met een trekkracht, die enorm is.
Maar eerlijk gezegd, gebruik ik die bijna nooit. Rijd altijd in "pure" en geniet vooral van 't "stille" rijden.
Slaat de benzinemotor er dan bij aan, omdat de accu leeg is, moet ik zeggen, dat het motorgeluid me redelijk stoort. Als je heel rustig rijd, valt het wel mee (zeker als de motor warm is).
Maar eerlijk is eerlijk, ik verlang best eens terug, naar 't nauwelijks hoorbare geluid van de BMW 6 cilinder.
Die evenveel pk 's had. Maar alleen hoorbaar was, als je een prestatie vroeg.
Nu heb ik 1 voordeel. Ik ben al een oude kabouter, en wordt wat doof.
Maar als Volvo daar nog wat aan zou kunnen doen, zou ik dat erg fijn vinden.
De motor "roffelt", en klinkt meer als een "brommer", als dan een automotor. Is mijn idee.
Ik weet/besef, dat ik hiermee op "lange tenen" ga staan.
Kruip maar eens in een BMW 6 cilinder, van rond de 320 pk, en je snapt, wat ik bedoel.
't Is niet "lullig" bedoelt.
*
Wat me tevens op viel. Hoe veel korte ritjes je eigenlijk maakt.
Dat ligt natuurlijk bij iedereen anders.
Maar ik had vooraf nauwelijks kunnen inschatten, dat wij op 50/50 zouden uitkomen.
Terwijl er best wel langere ritten worden gemaakt.
*
Vind hybride, ondankls dat het een "tussenpaus" is, eigenlijk verassend goed passen in ons plaatje.
Willen we op vakantie, kan ik gewoon mi 'n gang gaan.
Wil ik een caravan of boot, achter de auto hangen, gaat dat prima.
En ik hoef me nooit zorgen te maken, of er wel een laadpaal vrij is.
Ben er van overtuigd, hoeveel er ook geplaatst worden in de toekomst, dat er daar wat mis gaat!
Hoeveel zin heeft het "cententechnisch", een hybride te rijden.
- diesel01
- Geartronic member
Ik snap het wel en ben weer erg gelukkig met mijn D5 die stukken minder krachtig is maar ook relaxter is om te rijden.
Door dubbelbeglazing geen windgeruis en ja de T8, die ik 4 dagen had, is leuk in de pure stand maar met mijn woon/werk waarbij ik 30km over de A28 rijdt tussen Assen en Groningen brengt mij elektrisch niets en slaat de benzine aan.
In 3 dagen was het tankje leeg, in een eerder topic al gezegd dat ik nog niet om ben!
Wat wel zeer indrukwekkend was van de T8 is de manier waarop het apparaat voorwaarts gaat, tjonge wat kan dat hard op korte stukjes.
Heb eens in de 350pk polestar 5cilinder V60 mogen rijden maar die staat in de schaduw qua beleving van de XC60 T8.
Door dubbelbeglazing geen windgeruis en ja de T8, die ik 4 dagen had, is leuk in de pure stand maar met mijn woon/werk waarbij ik 30km over de A28 rijdt tussen Assen en Groningen brengt mij elektrisch niets en slaat de benzine aan.
In 3 dagen was het tankje leeg, in een eerder topic al gezegd dat ik nog niet om ben!
Wat wel zeer indrukwekkend was van de T8 is de manier waarop het apparaat voorwaarts gaat, tjonge wat kan dat hard op korte stukjes.
Heb eens in de 350pk polestar 5cilinder V60 mogen rijden maar die staat in de schaduw qua beleving van de XC60 T8.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- DB200
- 6th Gear member
Leuke review en mooi om te lezen dat de auto bevalt.
Ik houd juist van een beetje lawaai uit het vooronder. Zo'n nagelende diesel vind ik fantastisch, zeker in combinatie met een 5 cilinder brom. Maar dat is natuurlijk persoonsafhankelijk.Ik weet/besef, dat ik hiermee op "lange tenen" ga staan.
Klopt helemaal. Mijn vrouw heeft nu een elektrische fiets en haar benzine-auto maakt sindsdien flink minder kilometers. In mijn optiek is de elektrische fiets een heel goed alternatief, beter nog dan een hybride.Wat me tevens op viel. Hoe veel korte ritjes je eigenlijk maakt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik denk dat het stuk snelweg tussen je werk en je woning de balans naar de D5 laten omslaan. Zeker als je 138 km/h wil kunnen rijden.diesel01 schreef: Ik snap het wel en ben weer erg gelukkig met mijn D5 die stukken minder krachtig is maar ook relaxter is om te rijden.
Zou je hier in de omgeving wonen, dan was de T8 een betere keuze dan in jouw situatie.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik geloof er heilig in dat Woon/Werk verkeer met een hybride of Electra auto goed te doen is. Ik geloof er ook heilig in dat de actieradius steeds groter gaat worden voor dat soort auto's. ben er nog niet van overtuigd of Electra daadwerkelijk de toekomst wordt. Ik rij een (te zwakke)diesel auto en ik kan daar goed mee uit de voeten. Ik tank om de 2 dagen vanwege een tankje van slechts 55ltr. Voorlopig blijf ik nog ff door dieselen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 6th Gear member
En wij maar denken dat je dichter bij huis ging werken.Hans oet Twent schreef: Ik tank om de 2 dagen vanwege een tankje van slechts 55ltr. Voorlopig blijf ik nog ff door dieselen.

-
- 2nd Gear member
Uit de reacties is te lezen, alhoewel het er nog niet veel zijn, is dat de afstand die je dagelijks rijd,
van grote invloed, is op je keuze.
*
Assen Groningen is, naar ik meen rond de 30 km. Dus grofweg, heen elektrisch, terug op benzine. Mits je op je werk kunt laden.
Maar wat ik niet snap in je verhaal, is dat na 3 dagen, je tankje al leeg is. Dat bestaat niet. Of je rijdt veel meer.
De XC60 is zwaar, en gebruikt dus een beste slok benzine. Maar als je 3 dagen van Assen naar Groningen rijdt, a 30 km op benzine,
is dat in3 dagen, nog geen 100 km op benzine. Stel de auto gebruikt 1 op 12, dan heb je amper 10 liter gebruikt.
Terwijl er een tank in zit van 60 liter. Dat verhaal klopt dus, bij lange na niet. Dat is je gevoel .....
*
Het enige wat naar mijn smaak telt, is dat je liever diesel rijdt. En diesel rijden is heerlijk. Relatief weinig verbruik.
'n Hoog koppel, op lage toeren. Nadeel ..... Je moet veel km 's maken, om 't prijsverschil er uit te halen.
Heb geen ervaring met een Volvo diesel. Maar heb wel ervaring in een BMW 5, en X5. Heerlijke auto 's.
Niet vergelijkbaar, met onze vroegere Volkswagen diesels.
Als je 's morgens vroeg, daarmee weg reed, had je ruzie met de buren. Pokken herrie!
Ook ervaring met meerdere Audi 100 diesels. Motor vergelijkbaar met de VW 's. Waren zuinig, maar verder een ramp.
Met een forse caravan achter de auto, kwamen ze bij Bremen, amper de tunnel uit. Je moest terug in de 3e of 4e versnelling.
*
Ik riep al, dat ik veel BMW 's heb gereden. (13) De meesten waren cabrio 's. Dus benzine. Altijd 6 cilinders. De laatsten met turbo.
De allerlaatste was een BMW 640 cabrio met 320 pk. Een zeldzaam fijne auto. Met een top van 250, die we nooit reden.
Maar als je lange afstanden reed, tijdens vakanties, bijv. naar St. Tropez (1500 km) heen over de snelweg, (Route du Soleil)
terug via de Route Napoleon, bleek dat hij op de snelweg ongeveer 1 op 13 a 14 liep. Met de max. toegestane snelheid (130 km)
Vreemd genoeg pakte hij op de route Napoleon en soortgelijke wegen, eigenlijk best veel meer. Meestal rond de, 1 op 10.
Maar leuk rijden was dat zeker.
*
De reden dat we deze laatste cabrio hebben ingeruild was een heel duidelijke.
Mijn vrouw en ik, beide 78, konden er amper meer in of uit komen. Maar we vonden open rijden zo heerlijk.
En wat bijna niemand weet, is dat een open auto veel stiller is, en totaal niet tocht, als een auto met een schuif/kanteldak.
In de BMW 640, kon je tot rond de 130 km, perfect open rijden. Al was het op de binnen weggetjes, veel leuker.
*
Er zit een nieuwe BMW aan te komen. De X5 4.5E. Vergelijkbaar met de XC90. Een gruwelijk grote bak van een auto.
Dat ding kan 80 km ver komen op 1 acculading.
Dat zou voor ons betekenen, dat er nog maar weinig ritten zouden zijn, die we niet (volledig) elektrisch zouden kunnen doen.
Maar er zijn ook daar wat nadelen.
Het apparaat kost veel meer als een XC60 T8. (schat € 30.000 meer)
Vergelijk je hem met de XC 90, zijn de verschillen niet extreem groot.
Laden kan niet meer met een normaal stopcontact. Meer fasen kost veel en veel meer. Voordeel is dan snel verdampt.
Wat zijn de voordelen. Die 6 cilinder van BMW is zo stil, dat als je omschakelt van "stroom" op benzine, je vrijwel niks hoort.
Verder ben ik nog steeds verkikkerd op BMW. Dat de Volvo geproduceerd gaat worden in China, vind ik nog niet zo 'n voordeel!
Zoals gezegd, mijn vrouw en ik zijn 78 jaar. Rijden niet veel km 's meer. Denk rond de 12.000 km op jaarbasis.
Hoop dat het gezonde verstand, overwint.
Maar als een klein beetje autogek....., weet ik nog niet, wat mijn waarschijnlijk laatste auto gaat worden.
En eerlijk gezegd, weet ik ook nog niet, welke kant het op gaat. Elektrisch. Waterstof. Of iets wat nog niet bekend is.
Sorry, 't is weer een enorm lang verhaal .....
*
Assen Groningen is, naar ik meen rond de 30 km. Dus grofweg, heen elektrisch, terug op benzine. Mits je op je werk kunt laden.
Maar wat ik niet snap in je verhaal, is dat na 3 dagen, je tankje al leeg is. Dat bestaat niet. Of je rijdt veel meer.
De XC60 is zwaar, en gebruikt dus een beste slok benzine. Maar als je 3 dagen van Assen naar Groningen rijdt, a 30 km op benzine,
is dat in3 dagen, nog geen 100 km op benzine. Stel de auto gebruikt 1 op 12, dan heb je amper 10 liter gebruikt.
Terwijl er een tank in zit van 60 liter. Dat verhaal klopt dus, bij lange na niet. Dat is je gevoel .....
*
Het enige wat naar mijn smaak telt, is dat je liever diesel rijdt. En diesel rijden is heerlijk. Relatief weinig verbruik.
'n Hoog koppel, op lage toeren. Nadeel ..... Je moet veel km 's maken, om 't prijsverschil er uit te halen.
Heb geen ervaring met een Volvo diesel. Maar heb wel ervaring in een BMW 5, en X5. Heerlijke auto 's.
Als je 's morgens vroeg, daarmee weg reed, had je ruzie met de buren. Pokken herrie!
Ook ervaring met meerdere Audi 100 diesels. Motor vergelijkbaar met de VW 's. Waren zuinig, maar verder een ramp.
Met een forse caravan achter de auto, kwamen ze bij Bremen, amper de tunnel uit. Je moest terug in de 3e of 4e versnelling.
*
Ik riep al, dat ik veel BMW 's heb gereden. (13) De meesten waren cabrio 's. Dus benzine. Altijd 6 cilinders. De laatsten met turbo.
De allerlaatste was een BMW 640 cabrio met 320 pk. Een zeldzaam fijne auto. Met een top van 250, die we nooit reden.
Maar als je lange afstanden reed, tijdens vakanties, bijv. naar St. Tropez (1500 km) heen over de snelweg, (Route du Soleil)
terug via de Route Napoleon, bleek dat hij op de snelweg ongeveer 1 op 13 a 14 liep. Met de max. toegestane snelheid (130 km)
Vreemd genoeg pakte hij op de route Napoleon en soortgelijke wegen, eigenlijk best veel meer. Meestal rond de, 1 op 10.
*
Mijn vrouw en ik, beide 78, konden er amper meer in of uit komen. Maar we vonden open rijden zo heerlijk.
En wat bijna niemand weet, is dat een open auto veel stiller is, en totaal niet tocht, als een auto met een schuif/kanteldak.
In de BMW 640, kon je tot rond de 130 km, perfect open rijden. Al was het op de binnen weggetjes, veel leuker.
*
Er zit een nieuwe BMW aan te komen. De X5 4.5E. Vergelijkbaar met de XC90. Een gruwelijk grote bak van een auto.
Dat zou voor ons betekenen, dat er nog maar weinig ritten zouden zijn, die we niet (volledig) elektrisch zouden kunnen doen.
Laden kan niet meer met een normaal stopcontact. Meer fasen kost veel en veel meer. Voordeel is dan snel verdampt.
Wat zijn de voordelen. Die 6 cilinder van BMW is zo stil, dat als je omschakelt van "stroom" op benzine, je vrijwel niks hoort.
Verder ben ik nog steeds verkikkerd op BMW. Dat de Volvo geproduceerd gaat worden in China, vind ik nog niet zo 'n voordeel!
Zoals gezegd, mijn vrouw en ik zijn 78 jaar. Rijden niet veel km 's meer. Denk rond de 12.000 km op jaarbasis.
Maar als een klein beetje autogek....., weet ik nog niet, wat mijn waarschijnlijk laatste auto gaat worden.
En eerlijk gezegd, weet ik ook nog niet, welke kant het op gaat. Elektrisch. Waterstof. Of iets wat nog niet bekend is.
- RoaldH
- 6th Gear member
Volgens mij kun je die BMW X5 4.5E gewoon opladen met een mennekes thuislader op 13A. Aangezien de accu van de BMW maximaal 1x zo groot als bij de XC60T8 zal zijn (15 à 18 kWh) heb je aan 12 uur genoeg.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik denk dat enkel een PHEV als de Polestar 1 op 3 fasen geladen kan worden. De rest is allemaal 1 fase met maximaal 16A. Veel 100% elektrische auto’s (muv oa Audi E-Tron, Tesla S3X, BMW i3 en Renault Zoë (deze kunnen 3 fase) kunnen op 1 fase en 32A geladen worden...
-
- Starter
@Tjardi:
Leuke review / samenvatting! Ook wel herkenbaar... ondanks dat jullie een paar jaartjes op ons 'voorliggen' (wij zijn begin 60) zijn wij aan het overschakelen van MB (10 stuks) naar Volvo. Als alles goed gaat rijden we begin volgend jaar in een leuk opgetuigde XC40 twin engine. De installatie van 26 zonnecellen eerder dit jaar heeft ons over de streep getrokken. Ook wij rijden hoofdzakelijk kortere stukken en denken dus aardig in ons eigen verbruik te kunnen voorzien.
Nou moet ik wel eerlijk melden dat we daarnaast nog een leuk mooi weer speeltje hebben: een 16 jaar oude SL500 (zalige, maar technisch wat 'gevoelige' auto).
Het hoge verbruik hiervan moet dan maar een beetje gecompenseerd gaan worden door de XC40
En ja, gezond verstand is belangrijk maar op het gebied van auto's gaat dat volgens mij toch niet altijd helemaal op; ik heb zo'n idee dat het dan knap saai op de weg zou worden...
Leuke review / samenvatting! Ook wel herkenbaar... ondanks dat jullie een paar jaartjes op ons 'voorliggen' (wij zijn begin 60) zijn wij aan het overschakelen van MB (10 stuks) naar Volvo. Als alles goed gaat rijden we begin volgend jaar in een leuk opgetuigde XC40 twin engine. De installatie van 26 zonnecellen eerder dit jaar heeft ons over de streep getrokken. Ook wij rijden hoofdzakelijk kortere stukken en denken dus aardig in ons eigen verbruik te kunnen voorzien.
Nou moet ik wel eerlijk melden dat we daarnaast nog een leuk mooi weer speeltje hebben: een 16 jaar oude SL500 (zalige, maar technisch wat 'gevoelige' auto).
Het hoge verbruik hiervan moet dan maar een beetje gecompenseerd gaan worden door de XC40

En ja, gezond verstand is belangrijk maar op het gebied van auto's gaat dat volgens mij toch niet altijd helemaal op; ik heb zo'n idee dat het dan knap saai op de weg zou worden...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Over dat 3fase-net in huis: kijk eens op de site van je netbeheerder. Je ziet dan dat 3 keer 25 ampère net zo duur is als 1 maal 80 ampère 1fase. Ik heb inmiddels 3fase in huis en betaal net zoveel als op 1 fase.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
76km per dag op hybride en daar zit dan eens een keer even doortrekken bij.Tjardi schreef: Uit de reacties is te lezen, alhoewel het er nog niet veel zijn, is dat de afstand die je dagelijks rijd,
*
*
*
*
*
Ik heb niet kunnen laden omdat de stekker of auto of huis dat niet toe liet.
Overigens ben ik ook iemand die altijd de max of er een paar km overheen zit en daarmee slaat de meter al snel over naar de dieselauto.
Wij werken gewoon(42jaar) en wanneer je alle tijd hebt en niet meer ergens op afgesproken tijd moet staan geloof ik dat het allemaal wel werkt.
Op hybride pakt de T8 op de snelweg gewoon de motor in mijn geval, 60km wegen ook op benzine.
In de stad had ik hem op pure maar ook dat hield vrij snel op.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 2nd Gear member
Als je veel snelweg moet voor Woon-Werk, vind ik een PHEV/PiH niet interessant. De accu is in no-time leeg en je moet daarna wel het extra gewicht meeslepen, dus extra verbruik op je brandstof. Daarnaast ga je vanaf 2021 ook het volle pond aan belasting betalen. Dit is dan voor iets wat je bij veel snelweg minimaal gebruikt.
In geval van de V60 D6 komt er nog bij dat de diesel dermate goedkoop is op dit moment, dat anders laden dan thuis in je eigen stopcontact bijna niet meer uit kan. Als ik het zelf goed uit gerekend is ligt omslagpunt net onder 35 cent per kWh (32-33 cent).
Aangezien het gros van de openbare laadpalen 35 cent of soms nog meer kost, maakt dit een V60 D6 ook minder interessant.
In geval van de V60 D6 komt er nog bij dat de diesel dermate goedkoop is op dit moment, dat anders laden dan thuis in je eigen stopcontact bijna niet meer uit kan. Als ik het zelf goed uit gerekend is ligt omslagpunt net onder 35 cent per kWh (32-33 cent).
Aangezien het gros van de openbare laadpalen 35 cent of soms nog meer kost, maakt dit een V60 D6 ook minder interessant.
Volvo V60 PiH Summum MY14
-
- 2nd Gear member
Omdat m 'n antwoord, er weer eens een keer, wordt weg-gegooid, vanwege tijdsoverschrijding .......
En ik niet van plan ben, m 'n goed gedocumenteerde verhaal te herschrijven .......
Een korte reconstructie ......
*
@ diesel 01.
Ik kom tot de conclusie, dat je in die paar dagen, dat je een T8 hebt gehad, en die je naar zeggen, ook niet hebt geladen,
een verhaal hebt neergezet, wat niet relevant is voor de auto.
De tank is 60 liter. Je beweert, dat je die in 3 a 4 dagen leeg had.
Uit ervaring weet ik intussen, zelfs als je nooit laadt, dat die tank meer dan voldoende is voor 650 km.
Dus je verhaal, neem ik met een "dikke korrel" zout.
Weet intussen dat je met veel plezier in je "diesel" rijdt.
*
Betreffende de BMW X5 4.5e.
Die om en nabij de 80 km kan halen uit een acculading.
Ik weet niet, of de BMWx5 4.5e, is op te laden via een normaal stopcontact.
De gegevens die me daarover intussen zijn bekend, vertellen dat niet.
Maar zelfs 13 uur laden, zouden voor ons geen probleem zijn.
Zeker niet, als de accu niet geheel leeg is, en de laadtijd dus minder zal zijn.
Wat wij niet willen, is een aanpassing van de meterkast.
Als de 3x 25A zekeringen moeten worden aangepast, kost dat vrij veel geld.
*
Wij veronderstellen, dat een toename in acculading, van rond de 10 Kw/u, (Volvo) naar 't dubbele = BMW X5
dus een voor ons, niet altijd gunstig zou uitpakken. Maar weten niet wat dat kost.
*
De techniek en de tijd, zullen in de toekomst aanwijzen waar we heengaan.
Heb zelf de indruk dat waterstof een beter alternatief is.
Maar de tijd zal dat leren.
En ik niet van plan ben, m 'n goed gedocumenteerde verhaal te herschrijven .......
Een korte reconstructie ......
*
@ diesel 01.
Ik kom tot de conclusie, dat je in die paar dagen, dat je een T8 hebt gehad, en die je naar zeggen, ook niet hebt geladen,
een verhaal hebt neergezet, wat niet relevant is voor de auto.
De tank is 60 liter. Je beweert, dat je die in 3 a 4 dagen leeg had.
Uit ervaring weet ik intussen, zelfs als je nooit laadt, dat die tank meer dan voldoende is voor 650 km.
Dus je verhaal, neem ik met een "dikke korrel" zout.
Weet intussen dat je met veel plezier in je "diesel" rijdt.
*
Betreffende de BMW X5 4.5e.
Die om en nabij de 80 km kan halen uit een acculading.
Ik weet niet, of de BMWx5 4.5e, is op te laden via een normaal stopcontact.
De gegevens die me daarover intussen zijn bekend, vertellen dat niet.
Maar zelfs 13 uur laden, zouden voor ons geen probleem zijn.
Zeker niet, als de accu niet geheel leeg is, en de laadtijd dus minder zal zijn.
Wat wij niet willen, is een aanpassing van de meterkast.
Als de 3x 25A zekeringen moeten worden aangepast, kost dat vrij veel geld.
*
Wij veronderstellen, dat een toename in acculading, van rond de 10 Kw/u, (Volvo) naar 't dubbele = BMW X5
dus een voor ons, niet altijd gunstig zou uitpakken. Maar weten niet wat dat kost.
*
De techniek en de tijd, zullen in de toekomst aanwijzen waar we heengaan.
Heb zelf de indruk dat waterstof een beter alternatief is.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Autowina
- 3rd Gear member
@Diesel1 Ik woon in een dorpje vlak naast Assen en werk ook in Groningen. Alleen rijd ik nooit via de snelweg maar binnendoor. Bevalt mij beter met de drukte in de spits. Ik rijd deze ritten allemaal electrisch (laad zowel thuis als op het werk). En als ik een stukje over de snelweg kom blijf ik beneden 130 km/u.
Hoe je een plugin hybride gebruikt (of kunt gebruiken) maakt echt het verschil of het voordelen oplevert.
Belangrijkste voordeel vind ik trouwens nog steeds de rust van het electrisch rijden.
Hoe je een plugin hybride gebruikt (of kunt gebruiken) maakt echt het verschil of het voordelen oplevert.
Belangrijkste voordeel vind ik trouwens nog steeds de rust van het electrisch rijden.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- DB200
- 6th Gear member
Ik denk dat fossiele brandstoffen de komende 30 jaar nog wel even blijven. CNG is een schoon en goed alternatief.Heb zelf de indruk dat waterstof een beter alternatief is.
En natuurlijk de (elektrische) fiets. Veel beter en gezonder dan de automobiel. Maar daar hoor ik nooit iemand over in de mobiliteits/duurzaamheidsdiscussie. Waarschijnlijk niet sexy genoeg?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
#dieseldrammer
- diesel01
- Geartronic member
kreeg er na nog 50km te kunnen rijden 37liter in.
Dat jij dat met een korrel zout neemt vind ik meer dan prima!
@autowina, ik draai om 9:00 de A28 op dan is er geen spits meer, we hebben onze openingtijden daarop aangepast, terug altijd na 18:00.
Ik zou binnendoor kunnen maar dan zou het Eelde-Norg-huis ter heide en norgervaart moeten worden.
Dat is een kwartier extra in de morgen en avond, ik zie dat niet zo snel gebeuren in de manier van reizen.
Dat jij dat met een korrel zout neemt vind ik meer dan prima!
@autowina, ik draai om 9:00 de A28 op dan is er geen spits meer, we hebben onze openingtijden daarop aangepast, terug altijd na 18:00.
Ik zou binnendoor kunnen maar dan zou het Eelde-Norg-huis ter heide en norgervaart moeten worden.
Dat is een kwartier extra in de morgen en avond, ik zie dat niet zo snel gebeuren in de manier van reizen.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
- diesel01
- Geartronic member
Vorig weekend naar die ene goeie chinees gefietst zonder elektriek voor de uitstekende Ti-Pan, enkele reis 14km.DB200 schreef:Ik denk dat fossiele brandstoffen de komende 30 jaar nog wel even blijven. CNG is een schoon en goed alternatief.Heb zelf de indruk dat waterstof een beter alternatief is.
En natuurlijk de (elektrische) fiets. Veel beter en gezonder dan de automobiel. Maar daar hoor ik nooit iemand over in de mobiliteits/duurzaamheidsdiscussie. Waarschijnlijk niet sexy genoeg?
En in mijn geval naar het werk, ik zou het wel kunnen maar zie het mijn vrouw niet doen laat staan mijn “dikke duutser” die altijd mee gaat naar het werk..
V90 T6 Recharge Rdesign
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Als je verkikkerd bent op BMW moet je gewoon BMW kopen en niet proberen mensen die er niks mee hebben te overtuigen om je keuze te verantwoorden.
Dit is een forum van Volvo enthousiasten, dus respecteer dat dan ook.
Ik vind dat BMW de laatste 40 jaar geen mooie auto meer geproduceerd heeft, de 2002 uit de jaren ‘70 was de laatste volgens mij.
Mijn S90 is ook in China geproduceerd en ik heb er nog niets aan gevonden wat zou blijken van mindere kwaliteit, dus die redenering houdt geen steek.
Alle iPhones komen uit China en de hele wereld loopt ermee rond.
Ik vind dat BMW de laatste 40 jaar geen mooie auto meer geproduceerd heeft, de 2002 uit de jaren ‘70 was de laatste volgens mij.
Mijn S90 is ook in China geproduceerd en ik heb er nog niets aan gevonden wat zou blijken van mindere kwaliteit, dus die redenering houdt geen steek.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- diesel01
- Geartronic member
Ik had idd alleen het stukje gelezen wat over mij ging, wel zo makkelijk die sterretjes..BlackcurrantV70 schreef: Als je verkikkerd bent op BMW moet je gewoon BMW kopen en niet proberen mensen die er niks mee hebben te overtuigen om je keuze te verantwoorden.
Ik lees nu pas de hele tegel over BMW die idd beter past op het BMW forum...
Schijnbaar doet het merk Volvo toch iets goed, iemand die eigenlijk geen afscheid heeft genomen van de Duutsers toch kunnen overhalen om een BMW te kopen.
Die nieuwe 3 serie touring is trouwens wel om aan te gluren.
V90 T6 Recharge Rdesign