Re: Waardige opvolger V70 T5
Geplaatst: 06.09.2019 - 23:23
De handel in onderdelen en het laten produceren van bijv. performance intercoolers/radiateurs in China is meer een vriendendienst, dan dat er geld verdiend wordt (de korting=de marge). Maar wel leuk voor het netwerk, deze groeit dan met vele gelijkgestemde volvo-gekken.t5power schreef:Heb je een eigen bedrijf die dat doet? Wat voor turbo komt er eigenlijk met die 500 pk, neem aan dat de standaard 16T dat niet trekt?V70R^2 schreef:Het is heel simpel, een setje ander drijfstangen erin en de 2.3 is tot een kleine 500pk ook onverwoestbaar.DirkBee schreef: Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?
Ik koop die dingen geregeld in, 10-15 sets per jaar, met €250 als de wisselkoers juist is heb je ze en kan je ze monteren.
Dan ben je spekkoper, kan je gelijk de eenvoudige randdelen ontsteking e.d. aanpakken, nakijken, en cilinderkop fris terug monteren.
Die B5244T5 heb ik er momenteel ook 3 van in bezit, maar dat is eigenlijk meer voor de echt hardcore wensen, 500-600pk, daar bouw ik ze voor.
Zelf inmiddels niet meer elders aan het werk (op wat investeringen/ beleggingen/ speculaties na), maar mijn agenda vult zich met het op mij nemen van projecten van andere enthausiastelingen en het reproduceren van al hetgeen ik inmiddels al vaak voor mijzelf heb gedaan.
O.a. door openlijk te bloggen over al mijn bezigheden, fouten, progressies, gokjes en pionierswerk vult mijn inbox zich dan snel met verzoeken dat voor anderen ook te doen, deels kan ik dat ook zakelijk met factuur, het huishouden = Holding B.V. en daar kan ook gewoon een factuur vanuit geschreven worden.
Bovenal is het hobby, en doe, bouw en koop ik wat ik zelf leuk vind, soms blijft het jaren, soms is het in een weekje weer weg.
Een circuit auto voor de Nürburgring ben ik een ruim jaar geleden mee begonnen, de target, ruim onder de 08:00.
https://ibb.co/rsd2qjZ
en soms eindigt het zoals vandaag in onderdelen (B5244T5! B5244T5!, beide blokken weer voor een leuk 500pk project!) en gaat de rest de shredder in:
https://ibb.co/fNJnfMD
een 16T turbotje is inderdaad niet gechikt voor 300pk of daarboven, echter kan je die wel zodanig bewerken dat die toch flink verder komt, zelf momenteel bezig een ruime 400pk te halen uit die standaard TD04 behuizing, if so, een unicum.
dit expirimentele compressorwiel zit erin: https://ibb.co/MDKyj8c
en ook turbine wiel is iets ruimer, en 9 bladen ipv de nomale 12, (zie het verschil tussen de 9 bladen performance concept 1.0 (normale diameter), en mijn huidige concept 2.0, nog groter)
https://ibb.co/xFTYFQz
Na bewezen te zijn uiteraard voor iedereen toegankelijk als plug&play tuning upgrade.