Hallo allemaal,
Ik bezit een Volvo V70 T5 handgeschakeld uit 2001 met zo’n 350.000 km op de teller. Ik vind het een hele mooie, fijne en praktische auto maar gezien zijn leeftijd ben ik voorzichtig eens aan het rondkijken naar een waardige opvolger.
Wat globale eisen voor de opvolger zijn:
- Volvo V70 (liefst handgeschakeld)
- Vergelijkbare (of betere) performance dan mijn T5 (hogere topsnelheid, meer koppel, sneller op de 100) of eenvoudig en goedkoper op betere performance te krijgen.
- Bouwjaar >2008 maar wil er niet de hoofdprijs voor betalen
- Liefst geen R versie (prachtige wagen overigens). Deze is technisch complex en duur in onderhoud (ik moet alles bij een garage laten doen).
- Robuust en degelijk. Ik rijd er veel km’s (> 40.000 km/jaar) mee op de Duitse autobahn voor mijn werk.
Wat zijn de opties voor een opvolger?
Loont het nog om een auto te importeren?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten, Dirk-Jan..
Waardige opvolger V70 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15
Als je een R te complex en te duur vind, dan is een T6 ook geen optie. Deze is minstens net zo duur in aanschaf, verbruik, onderhoud en reparatie.
Vwb performance. Aangezien de auto jonger moet zijn dan 2008, kom je al snel bij t5 modellen met 240pk. Maar die zijn een stuk jonger en duur in de aanschaf.
Vwb performance. Aangezien de auto jonger moet zijn dan 2008, kom je al snel bij t5 modellen met 240pk. Maar die zijn een stuk jonger en duur in de aanschaf.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14339
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Volvo 2.0 T uit 2010 niet al te duur en indien gewenst met een tuning tot een super Duitse autobahn volvo te transformeren.
Citaat VOLVO:
De nieuwe turbo van Volvo, de directe injectie en de dubbele variabele nokkenas zorgen voor een unieke combinatie van een laag verbruik, lage emissies en krachtige prestaties over een breed toerenbereik.
Ondanks zijn compacte afmetingen levert de nieuwe benzinemotor niet minder dan 149 kW (203 pk) vermogen. Het maximumkoppel van 300 Nm is al bij 1.750 toeren beschikbaar, wat voor een soepel karakter zorgt. ‘Deze viercilindermotor is net zo sterk als onze 2,5-liter vijfcilinder, maar veel efficiënter'
EINDE CITAAT
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ases/93322
Citaat VOLVO:
De nieuwe turbo van Volvo, de directe injectie en de dubbele variabele nokkenas zorgen voor een unieke combinatie van een laag verbruik, lage emissies en krachtige prestaties over een breed toerenbereik.
Ondanks zijn compacte afmetingen levert de nieuwe benzinemotor niet minder dan 149 kW (203 pk) vermogen. Het maximumkoppel van 300 Nm is al bij 1.750 toeren beschikbaar, wat voor een soepel karakter zorgt. ‘Deze viercilindermotor is net zo sterk als onze 2,5-liter vijfcilinder, maar veel efficiënter'
EINDE CITAAT
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ases/93322
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb lang gezocht en vergeleken naar een opvolger voor een 2.3T5 en helaas heeft Volvo die een tijd lang niet gemaakt. De T6 met 6 cilinders is in kracht wat je wilt, maar gewoonweg veel duurder dan de oude T5. Slokkie meer brandstof, dure onderdelen en meer arbeidsloon omdat alles onhandig in elkaar zit. De 4 cilinder T6 is eigenlijk wat je wilt maar nooit geleverd in de V70 dus dan zit je weer aan duurdere recente modellen vast. De rest van de motoren waar de V70NN ooit mee geleverd werd ga je niet blij van worden als je de 2.3T5 gewend bent, tenzij je concessies wilt doen. Uiteindelijk heb ik voor een D4 gekozen, dat is wel een diesel maar met andere software komt er op papier 260pk met bijna 550nm uit en door de 8 traps automaat doet dat tot de 180 niet onder voor de oude T5. 6.8s naar de 100 (volgens Torque op de telefoon) waar de T5 nog 7.2s over deed. Maar dan heb je niet meer een standaard product van Volvo.DirkBee schreef: Hallo allemaal,
Ik bezit een Volvo V70 T5 handgeschakeld uit 2001 met zo’n 350.000 km op de teller. Ik vind het een hele mooie, fijne en praktische auto maar gezien zijn leeftijd ben ik voorzichtig eens aan het rondkijken naar een waardige opvolger.
Wat globale eisen voor de opvolger zijn:
- Volvo V70 (liefst handgeschakeld)
- Vergelijkbare (of betere) performance dan mijn T5 (hogere topsnelheid, meer koppel, sneller op de 100) of eenvoudig en goedkoper op betere performance te krijgen.
- Bouwjaar >2008 maar wil er niet de hoofdprijs voor betalen
- Liefst geen R versie (prachtige wagen overigens). Deze is technisch complex en duur in onderhoud (ik moet alles bij een garage laten doen).
- Robuust en degelijk. Ik rijd er veel km’s (> 40.000 km/jaar) mee op de Duitse autobahn voor mijn werk.
Wat zijn de opties voor een opvolger?
Loont het nog om een auto te importeren?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten, Dirk-Jan..
Als je vergelijkbare prestaties wilt voor ongeveer dezelfde maandelijkse kosten zijn Volvo's uit de periode 2006-2016 niet wat je zoekt.
Die 2.3T5 was gewoon een erg goede motor.

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Je zou ook een MY2005 T5 met standaard 260 pk kunnen nemen. Zijn makkelijk te tunen tot 300 pk en relatief goedkoop in onderhoud. Weet niet hoe lang deze is geleverd in een V70.
Dennis van volvo service in Elst rijdt trouwens met een heftige V70 D5 AWD. Dat zijn ook wel aardige machines.
Dennis van volvo service in Elst rijdt trouwens met een heftige V70 D5 AWD. Dat zijn ook wel aardige machines.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14339
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nou die tuning is mogelijk wel meer dan het absolute maximum, maar ja als er wat breekt maakt hij het gewoon zelf.t5power schreef: Dennis van volvo service in Elst rijdt trouwens met een heftige V70 D5 AWD. Dat zijn ook wel aardige machines.

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik snap niet zo goed waarom leeftijd nu zo'n probleem is. De latere V70's zijn kwalitatief niet beter. Waarom niet gewoon wat extra investeren in onderhoud? Ik ken iemand die in 1978 een auto heeft gekocht van bouwjaar 1973 en er nog steeds in rond rijdt. Wel 2x een motorrevisie en af en toe laswerk maar vwb. kilometerprijs ongeslagen. Auto wordt goed onderhouden en ziet er nog steeds tiptop uit.Ik vind het een hele mooie, fijne en praktische auto maar gezien zijn leeftijd ben ik voorzichtig eens aan het rondkijken naar een waardige opvolger.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De 2.4T5 valt minder uit te halen dan zijn oudere broertje.t5power schreef: Je zou ook een MY2005 T5 met standaard 260 pk kunnen nemen. Zijn makkelijk te tunen tot 300 pk en relatief goedkoop in onderhoud. Weet niet hoe lang deze is geleverd in een V70.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
andersom, de 2.4T5 kan je 500-600pk probleemloos op gooien, dat oude broertje gaat met iets meer dan de helft al stuk als je pech hebt.Jelmer de Jong schreef:De 2.4T5 valt minder uit te halen dan zijn oudere broertje.t5power schreef: Je zou ook een MY2005 T5 met standaard 260 pk kunnen nemen. Zijn makkelijk te tunen tot 300 pk en relatief goedkoop in onderhoud. Weet niet hoe lang deze is geleverd in een V70.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
In mijn hoofd was de 2.3 het sterkere blok. 

- CH Racing M900
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55
B5244T5 (260 PK 2,4 liter 5-pitter) is één van de sterkste blokken die Volvo heeft gebouwd. ERG geliefd bij tuners en worden ook regelmatig gebruikt ter vervanging van R-blokken.
Gebruikt vanaf de facelift MY 2005 t/m 2007.
Gebruikt vanaf de facelift MY 2005 t/m 2007.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- Vlammembaareg
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09
Mijn R mag binnenkort misschien in de verkoop 
Is wel een 2006 en de 6 traps automaat

Is wel een 2006 en de 6 traps automaat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15
Als ik mij niet vergist, is de 2.4 t5 een 2.3 t5 met een langere slag. Met daarbij de cilinderkop en turbo van de R.
Vwb tuning voor liefhebbers en leken zoals ons ontlopen ze elkaar niet zo. Met een chiptuning zo op 300pk te zetten.
Qua dagelijks gebruik pakt de 2.4 t5 beter op ivm meer motorinhoud en andere turbo.
Op de weg is het een verwaarloosbaar verschil als je het moet uitdrukken prestatie cijfers.
Vwb tuning voor liefhebbers en leken zoals ons ontlopen ze elkaar niet zo. Met een chiptuning zo op 300pk te zetten.
Qua dagelijks gebruik pakt de 2.4 t5 beter op ivm meer motorinhoud en andere turbo.
Op de weg is het een verwaarloosbaar verschil als je het moet uitdrukken prestatie cijfers.
Jelmer de Jong schreef:De 2.4T5 valt minder uit te halen dan zijn oudere broertje.t5power schreef: Je zou ook een MY2005 T5 met standaard 260 pk kunnen nemen. Zijn makkelijk te tunen tot 300 pk en relatief goedkoop in onderhoud. Weet niet hoe lang deze is geleverd in een V70.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 14:44
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb jaren rond gereden met meer dan 300pk (op papier) uit een 2.3T5. Enige wat regelmatig sneuvelde was een stukje turboslang, maar met een setje van DO88 was dat ook verleden tijd. Prachtige auto die ik nooit in had moeten ruilen.DirkBee schreef: Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?

- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Het is heel simpel, een setje ander drijfstangen erin en de 2.3 is tot een kleine 500pk ook onverwoestbaar.DirkBee schreef: Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?
Ik koop die dingen geregeld in, 10-15 sets per jaar, met €250 als de wisselkoers juist is heb je ze en kan je ze monteren.
Dan ben je spekkoper, kan je gelijk de eenvoudige randdelen ontsteking e.d. aanpakken, nakijken, en cilinderkop fris terug monteren.
Die B5244T5 heb ik er momenteel ook 3 van in bezit, maar dat is eigenlijk meer voor de echt hardcore wensen, 500-600pk, daar bouw ik ze voor.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Heb je een eigen bedrijf die dat doet? Wat voor turbo komt er eigenlijk met die 500 pk, neem aan dat de standaard 16T dat niet trekt?V70R^2 schreef:Het is heel simpel, een setje ander drijfstangen erin en de 2.3 is tot een kleine 500pk ook onverwoestbaar.DirkBee schreef: Bedankt allemaal voor jullie reacties!
En... ik ben er nog niet uit wat nu het slimst is om te doen.
Aan de ene kant leer ik hier dat mijn huidige 2.3T5 uit 2001 al een aardig top ding is en potentieel nog lang door kan. Maar ook als ik hem laat chiptunen?
Aan de andere kant lees ik dat de waardige (robuste en betaalbare) opvolger een 2.4T5 met B5244T5 blok moet hebben waar eenvoudig 300 plus PK's uit te halen zou zijn. Hoe vind ik een betrouwbare uitvoering zo'n ding, via Gaspedaal oid?
Ik koop die dingen geregeld in, 10-15 sets per jaar, met €250 als de wisselkoers juist is heb je ze en kan je ze monteren.
Dan ben je spekkoper, kan je gelijk de eenvoudige randdelen ontsteking e.d. aanpakken, nakijken, en cilinderkop fris terug monteren.
Die B5244T5 heb ik er momenteel ook 3 van in bezit, maar dat is eigenlijk meer voor de echt hardcore wensen, 500-600pk, daar bouw ik ze voor.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... 00hp-build
Deze meneer heeft er een Garret GT30R in geschroeft, samen met nog wat andere kleine aanpassingen.
Deze meneer heeft er een Garret GT30R in geschroeft, samen met nog wat andere kleine aanpassingen.