Pagina 2 van 3

Re: V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 15.09.2019 - 20:56
door Fredhead
De geartronic heeft dacht ik 163 pk, de handbak had er ietsje meer.
Of was het verschil alleen in koppel?

Re: V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 16.09.2019 - 01:03
door riffii
DB200 schreef: Deze D5 heeft 163pk. Heeft de Hollandse D5 dat ook of was het 185pk?
Iemand had mij ooit uitgelegd dat er na 2005 een nieuwer type werd uitgebracht meer meer vermogen (180 pk).
Herkenbaar aande grijze afdekkap onder de motorkap ipv zwart.

Dit type had wat meer kwaaltjes zoals de kleppenstoters die eerder kapot gingen .
Maar kan t ook verkeerd onthouden hebben hoor...

Re: V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 16.09.2019 - 08:46
door ruuds70
In België kan het vermogen van 163pk ook fiscale redenen hebben, het betreft dan een 'geknepen' versie omwille van die reden.

Re: V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 16.09.2019 - 11:21
door Jelmer de Jong
fredhead schreef: De geartronic heeft dacht ik 163 pk, de handbak had er ietsje meer.
Of was het verschil alleen in koppel?
Beide 180pk, maar de automaat 50nm minder. De 163pk komt niet origineel uit NL.

Re: V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.09.2019 - 13:30
door laurens8
Frits V70 schreef: De D3 is het 2.4 5 cil blok met een kortere slag. Zo komt men aan de 2.0 liter. Verder onverwoestbaar zoals de 2.4 en nog zuiniger ook.
Ik heb zelf tzt voor een D2 gekozen omwille van zuinig rijden. Wat ik begreep is dat de 2.0d iets minder zuinig is dan de 1.6/D2(makes sense) en juist de 5-cilinders wel een slokje lusten.
Aangezien de D3/4 eigenlijk het D5 blok is en daarmee dezelfde (interne)massa in beweging te brengen heeft kun je dan net zo goed de D5 nemen. Of zeg ik nu iets total onlogisch?

Dat de D5 een degelijk blok is, is bekend. Echter ook de 2.0d zie je met serieuze km standen >400.000km. Kortom beide lijken me geen slechte keus en vwb het 2e hands aanbod heb je met de 2.0d veel meer keus.

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 28.11.2019 - 23:47
door riffii
Nou na een hoop gezoek en heel wat bezoekjes ben ik den ik geslaagd!

Ben gevallen voor beestje uit 2009, 2.0 d icm automaatbak. Na leasecontract door leaserijder gekocht en daarna bij dochter terecht gekomen .. volvo gekken net als ik.

Deze deed er gelukkig afstand van ivm een andere lease wagen.
Moet zeggen dat de wagen lekker op de weg ligt met 17 inch velgjes, trekt aardig voor de 136pktjes die dit blok heeft. Ben altijd 163+40 (tuning) gewend maar moet bekennen... is echt vlot!!

Heerlijk wagentje tot nu toe , wat me we opviel is bij kickdown opmde snelweg er wel een kleine rookpluim steeds verschijnt. Dat is iets om in de gaten te houden.... kan van alles zijn.

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 28.11.2019 - 23:48
door riffii
14100E35-3F79-4AD7-AEF9-89CB22786A15.jpeg
914F9922-2CB4-4D8A-8E8A-2BA6CB736260.jpeg
F4B0827D-2DDB-43B9-BA5F-B087D1B2257A.jpeg
5390C4C4-ECED-4F04-9360-B706A5AE8E45.jpeg

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 08:48
door T5 gek
Mooie wagen! Gefeliciteerd!

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 12:06
door The Mechanic
Regelmatig olie peilen bij de 2.0d.icm automaat!

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 14:36
door Jelmer de Jong
Beter te weinig olie dan te veel. 😛

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 15:30
door The Mechanic
Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 17:37
door Delta
Mooie wagen hoor, interieur ook knap in de uitvoering.
Ik rijd zelf ook 2.0d incl automaat heerlijke combi!, die van mijn staat nu op 380.000 en rijd nog steeds top.
Gr Pieter

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 29.11.2019 - 19:52
door sequence
Heel mooi met dat lichte interieur!

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.11.2019 - 12:35
door ruuds70
Mooie V50, leuke kleur en interieur

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.11.2019 - 21:30
door riffii
The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30
Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.11.2019 - 21:31
door riffii
Thnx allemaal mannen... ben ook heel erg happy met de kleurcombo. Nu kijken hoe we em verder kunnen ‘verbeteren’ met wat dingetjes haha

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.11.2019 - 21:36
door sequence
riffii schreef: 30.11.2019 - 21:30
The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30
Jelmer de Jong schreef: 29.11.2019 - 14:36 Beter te weinig olie dan te veel. 😛
Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje
Wanneer de regeneratie van het roetfilter niet goed gaat / niet afgemaakt kan worden kan dit voorkomen. Tijdens de regeneratie wordt er extra dieselolie ingespoten, dit loopt ook een klein beetje langs de zuigerwanden in het carter. gaat dit proces continu door dan komt er zoveel diesel bij de olie dat het oliepeil stijgt. Het is dus een typisch diesel-roetfilter probleem, sommige motoren zoals de 2.0D hebben daar meer last van...

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 30.11.2019 - 22:00
door The Mechanic
sequence schreef: 30.11.2019 - 21:36
riffii schreef: 30.11.2019 - 21:30
The Mechanic schreef: 29.11.2019 - 15:30

Idd, maar dat teveel is nogal een dingetje bij deze motoren. Daarom elke week even kijken of het peil niet oploopt.
hoe kan de olie nou oplopen? Normaal moet t toch zakken?

Dit is iets nieuws voor me. Verder ben ik echt happy met mijn nieuw schatje... heerlijk zuinig. Mis alleen t gebrom van de D5 een beetje
Wanneer de regeneratie van het roetfilter niet goed gaat / niet afgemaakt kan worden kan dit voorkomen. Tijdens de regeneratie wordt er extra dieselolie ingespoten, dit loopt ook een klein beetje langs de zuigerwanden in het carter. gaat dit proces continu door dan komt er zoveel diesel bij de olie dat het oliepeil stijgt. Het is dus een typisch diesel-roetfilter probleem, sommige motoren zoals de 2.0D hebben daar meer last van...
Een veel voorkomend probleem bij de 2.0D met roetfilter. Als je niet regelmatig olie peilt en het loopt op zonder dit in de gaten te hebben gaat de motor op hol en is het einde verhaal. Zo hebben zich in de loop der jaren al het hoop 2.0D's zichzelf geëlimineerd...

Moet trouwens op niet op max (100%) staan op de peilstok maar op zo'n 75%.

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 01.12.2019 - 01:33
door riffii
En als ik zeg roetfilter eruit slopen ... ben ik dan van dit mogelijk voorkomend kwaaltje af? Zou toch doodzonde zijn om zo een motor om zeep te helpen.

Vind t trouwens nogal wat om iedere week je motorolie te peilen. Alleen daarom zou ik die roetfilter eruit willen hebben. Verder is het brandstofverbruik dan ook een stuk minder heb ik me ooit laten vertellen

V50 2.4 D5 vs 2.0 D, welke motor betrouwbaarder

Geplaatst: 01.12.2019 - 11:21
door ruuds70
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe krijg ik een teveel aan motorolie er uit?