Pagina 2 van 2

Remschijven

Geplaatst: 08.05.2020 - 11:46
door edraket
fredhead schreef: 08.05.2020 - 07:24 Als jij puur een grotere schijf neemt en verder niets aanpast is mijn praktijkervaring dat je niet meer remvermogen hebt.
Je zal dan ook iets met de klauw of het remblok moeten doen.
Als de schijf groter wordt heb je simpelweg meer hefboom om te remmen, dat is basis natuurkunde. Dat is dan nog afgezien dat een grotere schijf beter in staat is warmte te absorberen en af te staan aan de omgeving. Dat verschil ga je zeker merken met remmen als je verder niets aanpast.

Remschijven

Geplaatst: 08.05.2020 - 13:10
door Jelmer de Jong
Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.

Remschijven

Geplaatst: 08.05.2020 - 13:29
door diesel01
Van de V90 zijn ze 345mm maar de XC90 schijnen ze ook van 366mm, dat gaat vast verschil maken.
Ik ben net overgegaan van OEM Volvo blokken naar Brembo remblokken en die geven net wat meer bite, ook op AP waarbij ik inloop op langzamer verkeer gooit hij een redelijk anker uit.

Remschijven

Geplaatst: 08.05.2020 - 20:54
door Kees Jan
Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.

Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.

Remschijven

Geplaatst: 08.05.2020 - 21:26
door V70R^2
Kees Jan schreef: 08.05.2020 - 20:54 Bewust testen. Als je de remmen voluit benut door de remkracht rustig op te bouwen, vanaf hoge snelheid, zodat de krachten en gewichtsverdeling goed verdeeld worden. Als je dan nog hard kan doorremmen zodat het abs aanspreekt is de remkracht voldoende, meer kunnen de banden niet aan.
Wel op een droog een stroef wegdek uitproberen.

Eenmaal doen, want je sloopt de gehele installatie, maar dan weet je hoe het ervoor staat.
Je sloopt de gehele installatie als je het meer dan 1 maal doet? ik doe het 100x direct achter elkaar op het circuit, niks aan de hand..

En hoezo, meer kunnen de banden niet aan?

Remschijven

Geplaatst: 09.05.2020 - 07:58
door Edgecrusher
Rinootje schreef: 08.05.2020 - 08:30
edraket schreef: 07.05.2020 - 23:06 Waarop baseer je dat ze minder goed zouden remmen? Ja als je naar het aantal blokjes kijkt op die site en vergelijkt met circuit blokken leveren ze remkracht in, maar dat doen standaard blokken ook tov circuit blokken. De ATE keramische blokken remmen even goed als de normale.
Als je mijn link goed bekeken had en naar de bovenste balkjes (stopping power) had gekeken, en dan vergeleken had met de gewone remblokken, lager op de pagina, zie je dat de ceramische gemiddeld een blokje minder scoren dan de gewone.
Hier staat dan ook geen vergelijk met de standaard remblokken, want daar staan dan weer geen waardes bij.
Dus wel even een eerlijke vergelijking doen.
Alleen de stopping power zegt niet zoveel, ook de cold bite, fade resistent, control e.d. zijn belangrijk.
Een track blok heeft nog meer stopping power, maar zeker koud niet echt geschikt voor dagelijks gebruik.
De ATE ceramic en ECB Redstuff (ceramic) doen zeker niet onder voor de oem blokken.
Afbeelding

Remschijven

Geplaatst: 09.05.2020 - 08:02
door Edgecrusher
Jelmer de Jong schreef: 08.05.2020 - 13:10 Het staat of valt een beetje met het verschil in diameter. Van 300 naar 316 remt iets beter maar niet overweldigend ondanks dezelfde blokken en klauwen, maar als je van 300 gelijk naar 350 gaat moet het wel als een anker voelen. Dat is 16% tegenover een krappe 5% verbetering.
Dit is alleen de percentage in diameter of arm, maar het oppervlak wordt een stuk groter dan deze percentages, wat de warmteafvoer ook een stuk beter maakt.

Remschijven

Geplaatst: 09.05.2020 - 21:32
door Bover
ik heb mn Volvo nooit een "bijtertje" gevonden met remmen.
Remmen doen hun werk wel maar het is nooit dat ik denk aan 'Ankers"
Kortom zou wel wat beter mogen....voor het gevoel dan.. en dat is geen objectieve parameter

Remschijven

Geplaatst: 10.05.2020 - 23:39
door V70R^2
DS2500 eronder, en een maatje groter.