Prachtige V70 aangeschaft

Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Kees Jan schreef: 26.07.2020 - 21:31 .... Bovenin voelt het blok enigszins taai aan, dus een pepertje erin zal hem goed doen...
Dat is inderdaad het karakter van een 2.5T. Die zijn gemaakt om relaxed te cruisen en daar gebruik je het koppel voor, bij weinig toeren.
Wil je de PK's aanspreken, dan moet je in de toeren klimmen en dat kunnen ze wel, maar voelt niet als van harte.
Chip zal dat ongetwijfeld veranderen, maar of het dan ook nog zo lekker relaxed rijdt bij lage toeren zou ik wel even uitzoeken. En als dat niet zo is, kun je je afvragen wat wijzer is en hoe vaak je de PK's nodig hebt t.o.v. het koppel.

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met tunen van een 2.5T. Wel met de T6 en die doet nu beide, kan en relaxed serieus versnellen, maar klimt ook bijzonder gretig in de toeren. En ik moet zeggen dat ik 90% v/d tijd toch voor de relaxte krachtsuitspatting kies.
Ik ben dus wel benieuwd naar jouw ervaring na het tunen van een 2.5T, of de ervaring van anderen daarmee.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met tunen van een 2.5T. Wel met de T6 en die doet nu beide, kan en relaxed serieus versnellen, maar klimt ook bijzonder gretig in de toeren. En ik moet zeggen dat ik 90% v/d tijd toch voor de relaxte krachtsuitspatting kies.
De tuning van een 2.5 zal het zelfde effect hebben. Het taaie gevoel wordt veroorzaakt doordat het koppel na ca 3000 rpm niet meet stijgt.
Wat de goede tuners doen ( ook Polestar), deze laten het koppel vanaf 3000 rpm een licht stijgende lijn volgen waardoor het blok veel vrolijker aanvoelt en tevens het koppel iets later afbouwen, en zie aldaar een fijne 260 pk.
Ook ik rijd meestal rustig maar vind het fijn als de motor gretig wil draaien als ik dat ook wil.

Vwb het onderstel wil ik gaan kijken naar Koni geel. Ik wil het onderstel niet verder verlagen en wat mij betreft zijn de vering en de stabilisatorstangen op order, de demping laat een klein steekje vallen.

Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ontwikkeling die er zeker zullen komen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27516
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Persoonlijk zou ik dan voor Bilstein B6 dempers kijken.
Die dempen prettiger dan de Koni's en zijn kwalitatief ook beter. Alleen niet (beperkt) instelbaar zoals de gele Koni's dat wel zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Ok, Bilstein is een top merk.
Maar gaat door de luchtkamer in deze schokdempers de auto dan weer niet iets omhoog?
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27516
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

B6 is standaard hoogte tot een paar centimeter verlaging.
Auto zal dus niet omhoog gaan.
Je hebt daarna nog de B8 welke wel korter is.
Voor de B6 zit nog de B4, maar die is gelijk aan de standaard demper qua gedrag, B6 is sportiever.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”