Pagina 2 van 3

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 09.03.2022 - 20:12
door jeroen83
Is het verstandig om de egr weg te laten schrijven om zo problemen hiermee te voorkomen, of gaat dit problemen opleveren met het roetfilter. Bij bmw werken deze namelijk samen.

Ik kan namelijk een hele nette d4 uit 2014 kopen met 142000km, ik krijg ook een heel mooi inruilvoorstel op mijn huidige auto. Vandaar dat ik even in dubio zit. I

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:21
door teebee
Richt je je nu op een V60 of een XC60? (Gezien je andere posts elders op het forum, anders gaat het allemaal dubbel…)

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 09.03.2022 - 21:33
door jeroen83
Beide, en zelfs nu is een v60 hybride een optie.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 09.03.2022 - 23:26
door teebee
jeroen83 schreef: 09.03.2022 - 21:33 v60 hybride
Gebruik zoekopties eens ivm airco problematiek hybrides

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 10.03.2022 - 08:12
door Gouwe
teebee schreef: 09.03.2022 - 23:26
jeroen83 schreef: 09.03.2022 - 21:33 v60 hybride
Gebruik zoekopties eens ivm airco problematiek hybrides
Die met de 2.0 methode helemaal zijn opgelost. Wel zorgen dat je een dealer onderhouden auto koopt!

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 10.03.2022 - 11:04
door jeroen83
Waarom moet de auto dealer onderhouden zijn? Als er met regelmaat onderhoud aan is geweest en dit in te zien is in facturen, dan is dat toch ook goed. Of heeft deze auto een "speciale" behandeling nodig.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 11.03.2022 - 23:12
door Rippie V70
Vanwege de garantie op je aircopomp. Dat kan je zomaar 2000 euro kosten.
En lees je even in op de d4 en de olie verbruik problemen hier op het forum.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 12.03.2022 - 00:45
door teebee
Ergo neem een probleemloze D3

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 12.03.2022 - 07:02
door )()()st
Ik heb zelf een MY2013 D3, de 2 liter 5 cilinder. Ik ben er zeer content over, zeer betrouwbaar en idd een “geknepen” D5, waarbij de D5 ook een twinscroll (?) turbo heeft. Die D5’s blinken niet uit in zuinigheid btw. Nou is zo’n 5-cilinder sowieso niet mega zuinig maar de D3 (of de oude D4) is wel zuiniger.

Even voor het overzicht de typen en namen (à la Volvo is het lekker verwarrend), zal niet helemaal kloppen :)

MY2011-2012
D3: 2.0 5 cilinder 163pk
D5: 2.4 5 cilinder (205pk?)

MY2013
D3: 2.0 5 cilinder 136pk
D4: 2.0 5 cilinder 163pk
Dus zelfde blok, alleen bv voor België sw-matig geknepen
D5: 2.4 5 cilinder

Vanaf MY2013/2014 kwam de nieuwe neus en vind je nog wel soms de 2.0 of 2.4 5-pitter.

De D4 vanaf MY2015 (?) is een 2.0 4 cilinder mee 181pk en de vaker voorkomende EGR en olie problemen.
De D3 vanaf die jaren is diezelfde motor alleen 150pk.
Ik meen dat daar gek genoeg de olie problematiek minder voorkomt dan bij de D4.

De plug-in had idd wel altijd nog de oude 2.4 5 cilinder.

Succes!

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 14.03.2022 - 09:39
door koos
Ik rijd een 2012 D5 met 215PK (automaat), zou niet anders meer willen! Rij 30000KM per jaar en verbruik ligt op 1 op 17. Als je ze kan vinden zker een aanrader!

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 14.03.2022 - 10:09
door jeroen83
Top, dank voor de reacties alleemaal.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 15.03.2022 - 15:24
door jeroen83
De kogel is door de kerk.
Na veel zoeken lezen, en de info vanuit hier en alle + en - en in afweging genomen.
Heb ik toch voor een zilvergrijze V60 D4 R-design D4 uit 2014 gekozen. (RK-584-B)
De auto heeft 123000km gelopen, en bij 70000 is er een nieuw blok in gekomen ivm de olie problemen.
Gelijk alle injectoren en roetfilter vernieuwd. Bij de aflevering wordt de EGR, na advies van Rica weggeschreven.
Hierdoor zouden de problemen niet meer voorkomen.

Interieur is smetteloos, velgjes hebben wat stoeprand schade dus met de tijd worden die vervangen of gerepareerd.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 15.03.2022 - 15:50
door JJG
De 5 cylinders verbruiken nagenoeg geen olie. Kies voor een 163pk 5 cylinder. Die zat eerst in de D3 en later in de D4, Volvo heeft zijn type aanduiding een keer aangepast voor deze motor.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 15.03.2022 - 19:08
door )()()st
JJG schreef: 15.03.2022 - 15:50 De 5 cylinders verbruiken nagenoeg geen olie. Kies voor een 163pk 5 cylinder. Die zat eerst in de D3 en later in de D4, Volvo heeft zijn type aanduiding een keer aangepast voor deze motor.
Hij heeft er al een :)

Mooi ding, is 2014 D4 dan toch al de VEA 4-cilinder?
Veel rijplezier!

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 15.03.2022 - 20:54
door Gouwe
Dat is een mooi exemplaar geworden, veel plezier er mee!

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 15.03.2022 - 20:57
door jeroen83
Bedankt, dat is het zeker. 💪🏼

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 16.03.2022 - 13:38
door fivepack
Mooie bak, maar weet je zeker dat ie uit 2014 is? Of is het een import? Zijn kenteken is namelijk een stuk jonger dan die van mij uit 2016 die begint namelijk met kg

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 16.03.2022 - 13:42
door jeroen83
Is in 2017 geïmporteerd.

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 04.04.2022 - 21:27
door janomill
He Jeroen, fijn dat je een mooie hebt gevonden. Nu ik nog 😀
Ik denk aan een V60 hybrid van 2014-2016.
Lijkt me leuk ervaring met wat elektrisch rijden op te doen. Ik zal afscheid moeten nemen van mijn trouwe XC60 D5 AWD Geartronic uit 2008 met 430.000 op de teller. Dat is wel jammer.
Nu mijn vragen:
-is de V60 D6AWD hybrid als caravan vergelijkbaar met mijn XC60?
- tot wanneer is de wegenbelasting 50%
-wat zijn aandachtspunten? Ik weet dat aircopomp vervangen moet zijn
-hoe houdt het accupakket zich en hoe kan ik dat checken?

Hopelijk kunnen jullie me met deze vragen helpen

Gr
Jan

V60 D5 2013+ aanschaf

Geplaatst: 04.04.2022 - 22:07
door Gouwe
Ik had al gereageerd in je andere topic maar lees nu hier dat een V60 hybrid zoals jij dat noemt overweegt. Voor jou info: Jeroen heeft een gewone D5, geen Twin Engine.
- De D6 weegt denk ik net als jou auto 1800kg. Met ondersteuning van de elektromotor en 215PK is dat echt prima voor een caravan.
- 50% korting geldt t/m 2023. In 2024 geldt nog een korting van 25%, daarna is het de volle mep
- Voor de aandachtspunten even de zoekfunctie gebruiken. Al zoveel over gesproken hier, maar op hoofdlijnen idd de aircopomp, de ISG en het keyless systeem (als dat er op zit). Zorg in ieder geval altijd voor een dealer onderhouden D6 zeker i.v.m. de airco pomp perikelen en laat een aankoopkeuring bij de dealer uitvoeren.
- Accupakket kun je zelf niet checken. Wat je kan checken is de zogenaamde eDTE (https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine), die zal voor een D6 van 2014-2016 bij deze temperaturen en in de stand Pure direct na de start nog een 40 km bedragen, maar dat is geen exacte wetenschap.