V60 D5 2013+ aanschaf

Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een Volvo V60, liefst een met de D5 motor (diesel) dit ivm de betrouwbaarheid. De 2.0 diesel is ook een optie maar las hierover dat deze nogal wat problemen met de egr en olieverbruik kunnen hebben.

Liefst moet het een model na 2013 tot 2016 ongeveer zijn.
De 5 cillinder lijkt alleen maar in de plug in hybride te liggen.

Wat betreft de hybride aandrijving, laad deze bv ook op tijdens remmen en gas los etc. Of ben je echt aangewezen op een stekker? Het zal "vloeken in de kerk zijn" maar een auto met een stekker hoort niet naar mijn idee ;)

Meestal rijd ik mijn auto's niet heel lang, dus wat betreft de mrb en wegenbelasting maak ik mij ook geen zorgen. Daarbij rijd ik op dit moment een Range Rover 4.4 v8 waar de mrb toch al op een 160,- p/maand ligt.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja de PIH laadt ook op met gas los en remmen, maar reken dan op een verbruik van niet beter dan 1:14-15. Met laden is afhankelijk van je rijpatroon een 1:25-30 ook goed mogelijk. Ga eens met een plug in hybride rijden zou ik zeggen. Gaat een wereld voor je open. De V60 D6/D5 PIH zijn heerlijke auto's en meestal goed uitgerust. En die stekker moet je wel ontkoppelen anders rijdt je zo voor l@l :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Je zou ook de d3/d4 versie kunnen proberen; ik zeg d3/d4 want die is halverwege een keer omgekat naar d4: betreft een uiterst betrouwbare en sterke 5cilinder, maar iets minder pk’s dan de d5 Mijn pa rijd zo een al 300k zonder 1 probleem, behalve dat ie graag een andere wil maar geen afscheid kan en durft te nemen van de betrouwbare wagen.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De D3 en D4 5 cilinders zijn de 2 liter versies van de D5. Fijne en goede motoren en goed te tunen naar 200 pk en 450/480 Nm. Daar kom je in principe niets te kort aan.

De D3 en D4 is volgens mij altijd euro5, terwijl de D5 (ook?) euro6 is.
Laatst gewijzigd door Ferrari op 07.03.2022 - 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Klopt, zat het net te lezen. Standaard hebben ze iets van 135pk ofzo. Of zijn daar ook wel verschillende types in, want zag er ook al een met 150pk.

Ik heb een d3 op het oog met std 135pk en getuned naar 180.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Overig las ik iets over olieverbruik en een cillinderwand die kan scheuren, in hoeverre komt dit voor, of ben je uiteindelijk de pineut.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Er rijdt ook een aantal V60 D5’s niet zijnde hybrides. Het aantal is niet heel groot maar ze zijn er zeker. Zoeken is het probleem niet, er eentje (naar wens) vinden wel.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ferrari schreef: 07.03.2022 - 12:23 .......... Daar kom je in principe niets te kort aan.
Het voordeel van de 2 liter vijfcilinder vindt ik persoonlijk dat hij onderin wat soepeler loopt, maar bovenin vindt ik hem haast amechtig hijgen naar zuurstof. Het is letterlijk een geknepen motor. Kortom geeft mij de D5 maar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

jeroen83 schreef: 07.03.2022 - 11:59 De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
D3 is een prachtige 5 cilinder 2 liter met 163 woeste paarden onder de kap. Probleemloos blok (ook geen EGR toestanden).
Aanrader….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

teebee schreef: 07.03.2022 - 14:21
jeroen83 schreef: 07.03.2022 - 11:59 De d3/4 is dan een 2L begrijp ik.?
D3 is een prachtige 5 cilinder 2 liter met 163 woeste paarden onder de kap. Probleemloos blok (ook geen EGR toestanden).
Aanrader….
ok en vanaf welk bouwjaar is de D3 5cill dan met 163pk. Degene die ik nu tegenkom zijn of 136 of 150pk

Ik zoek rond een bedrag van 17000 niet te hoge kmstand, omdat ik zelf veel rijd. En liefst beetje leuk aangekleed.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De D3 en D4 5 cilinders zijn voor zover ik het begrepen heb exact dezelfde motoren, alleen de software is anders. Bij de C70 heeft de D3 150 pk en de D4 177 pk. Ik kan me voorstellen dat er ook 136 pk D3 versies zijn en 163 pk D4 versies, voor bijvoorbeeld de Belgisch markt. Die hebben alleen op papier minder vermogen om in een gunstiger belastingtarief te vallen. Of ze zijn bij andere Volvo modellen bewust iets teruggetuned, maar dat durf ik niet te zeggen.

Een D5 is een 2.4 liter, dus altijd sterker dan een 2.0 liter D3/D4.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mijn D3 was van my12 en had 163 pk, ik weet niet precies vanaf wanneer het gewijzigd is. In België had hetzelfde blok 136 pk vanwege de belasting obv uitstoot/vermogen. Ook in Duitsland (dus ook import in NL) had de D3 veelal 136pk.
Een beetje goed rondneuzen, wellicht vind je een mooie D3 met 163pk in een speciale uitvoering (bv Ocean Race) met de nodige extra’s.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

my13 is het d4 geworden, daarvoor was hetzelfde blok een D3, ik praat dus altijd over de 163pk versie:
dit is er een: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... ief-cruise
maar dit is er een met dezelfde motor https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... on-navi-18 (let op dit is een import auto, dus in werkelijkheid wat ouder dan het kenteken doet vermoeden)
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Om het allemaal makkelijker te maken die verschillende types 😜

Ik vind de modellen vanaf 2014 mooier, vooral de neus en het interieur lijkt iets anders.
Nadeel is dat de 5cill dunner bezaaid is.

De 2.0 diesel d4 is ook een optie. Ik kan een hele mooie D4 uit 2014 kopen, een R-design, 142000km nederlandse auto. Maar ben bang voor het olieverbruik.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

front is idd licht gewijzigd, maar daar verschillen de meningen over. Interieur nauwelijks verschil.
De 5 cylinder kan je als nagenoeg probleemloos zien, de 4-pitters van latere jaren hebben veel vaker last van EGR problemen etc. Dat is zeker iets om mee te nemen in je keuze.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Ok, wat betreft de problemen met de egr en olieverbruik. Is het zo dat je een keer aan de beurt bent met beide, of komt dit weleens (wellicht iets vaker) voor
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bij de D3-5pitter zijn EGR problemen redelijk zeldzaam.
De 4pitters zijn gevoeliger zeker naarmate de km stand oploopt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
jeroen83
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 17.12.2014 - 00:45

Egr probleem vind ik niet zo heel erg. De egr kan ik eventueel zelf wel vervangen..Belangrijker vind ik meer het overmatig olieverbruik..Dat resulteert in een revisie.
Volvo V60 D4 R-Design
my2015
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

jeroen83 schreef: 07.03.2022 - 23:33 Egr probleem vind ik niet zo heel erg. De egr kan ik eventueel zelf wel vervangen..Belangrijker vind ik meer het overmatig olieverbruik..Dat resulteert in een revisie.
Gaat hand in hand, 5pitter is verstandiger; olieverbruik is te verwaarlozen.
Maar vergis je niet in de EGR problematiek.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”