J33Bee schreef: ↑21.03.2025 - 08:19
SvdM Dit was nog met Sensus. Ik zie dat jij issues ervaart met AAOS. Heb je de tip van
-KJ- al kunnen testen?
Met HFP komen de berichten helaas maar half binnen, en is de geluidskwaliteit ondermaats.
Ik heb nu al een oplossing gevonden. Helaas is het zo dat Volvo niet tegelijkertijd met meerdere Bluetooth-profielen overweg kan (en dat terwijl andere merken dat wel kunnen).
Je moet dus een keuze maken: wil je het A2DP geluid van FM goed over je speakers horen, dan moet de Volvo zo ingesteld zijn dat deze media kan ontvangen via Bluetooth. Ofwel, de ingebouwde Bluetooth media-speler moet zijn aangeklikt. Echter, je kan dan niet tegelijkertijd radio luisteren of bijv. de muziek-app (bijv. Spotify of Deezer) gebruiken. Heel onhandig.
Als ik wél muziek wil luisteren én FM-berichten wil ontvangen, moet alles via Bluetooth van de smartphone lopen (dus bijv. ook via een radio-app, of Spotify/Deezer via de smartphone, en niet via het AAOS in de Volvo).
Dit is allemaal grotendeels op te lossen door via Apple CarPlay de verbinding te maken. Dan loopt ook alles via de smartphone. Echter, dát heeft dan weer als nadeel dat bijv. de ingebakken telefoon-app van AAOS niet werkt, want de smartphone maakt dan immers verbinding via CarPlay als tussenstap, waardoor de basis Bluetooth-functionaliteit van AAOS wordt uitgezet (in mijn vorige auto (Mercedes) bleef dit gewoon aan staan, en kon ik dus tegelijkertijd meerdere Bluetooth-profielen gebruiken: alle media werd gewoon via systeem-apps afgespeeld, de rechtstreekse Bluetooth-verbinding werkte én Apple CarpPlay werkte naadloos en tegelijkertijd). Bellen en gebeld worden kan nog steeds natuurlijk, maar loopt dan dus ooo via CarPlay, en niet via AAOS (terwijl die telefoon-app juist een handig overzicht geeft van je contacten, etc., maar ja, omdat Bluetooth van AAOS uit staat als de verbinding via CarPlay wordt opgebouwd, werkt die telefoon-app dus niet). En ik vind zo een-twee-drie niet de contacten-app in het CarPlay-menu.
Ofwel, waar bij Volvo slechts één systeem tegelijkertijd blijkt te werken, kunnen andere auto’s wel met drie systemen tegelijkertijd overweg. Tja.., Mercedes bouwt hun hele systeem in-house, terwijl Volvo dat niet doet (het is immers een Google-systeem).
En omdat ik een hekel heb aan kabeltjes (Volvo biedt vooralsnog alleen bedrade Apple CarPlay (behalve in de EX30 en EX90), heb ik er nu een kastje tussen gezet. De CarlinKit 5.0 2Air bleek niet goed te werken (teveel vertraging, mijns inziens slechtere geluidskwaliteit, langzame opstart en geen mogelijkheid om muzieknummers te skippen), dus deze afgelopen week afgekoppeld en vervangen door de Ottocast U2Air Pro, die wel meteen goed werkt.
Wat een gedoe allemaal!