Caerbannog schreef:Dat was snel, heb al een foto op internet gevonden
Het gedeelte aan de linkerkant gaat dus je bak in, en het rubber dicht het geheel af. Deze zet je vast met de metalen ring die je ziet.
De vettigheid die je links is dus versnellingsbak olie.
Het lijkt inderdaad dat de homokinetische koppeling in de bak zit, en de hoes zoals je zegt om de bak klemt en voor de afdichting zorgt.
Als de hoes eraf wordt gehaald, loopt alle olie al uit de bak? Dat zou betekenen dat de koppeling ook in de olie draait, en dat lijkt me niet lekker voor de olie. Zou een behoorlijk schuimbad kunnen worden.
Gegroet iedereen, even dit topic terug naar bovenhalen.
Die vettigheid aan de stofhoes aan de kant van de versnellingsbak linksvoor heb ik dus ook, maar ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat het daar droog was, niet bij de vorige volvo 480 turbo, niet bij mijn 440 turbo
Ik heb die cardanas al eens laten vervangen door een goed exemplaar met goede rubber dat ik had, maar toch blijft er vettigheid uitkomen.
Bij het plaatsen hiervan constateerden we wel dat er al vloeibare pakking gebruikt is geweest...
Zijn er nog mensen bij wie dit is? Is het iets om bij te berusten of niet?
Een te hoog olie nivo kan ertoe leiden dat de krukas in de olie slaat, hierdoor onstaat hooguit schuimende olie die overal naar boven trekt, in in de ontluchting die dus weer in je luchtfilterhuis komt (carb versie) en waardoor de motor gaat roken.
Overdruk zal niet meer worden met een toehoog olie nivo, (of je moet hem tot de rand van de vuldotp volgieten)
De Oliekeerring van dekrukas moet echter niet onder de olie staan, bij stilstaande motor moet het nivo onder de keerring blijven anders lekt deze zeker. Door kleine groefje draait de ring de olie weer naar binnen, bij stilstaande motor lekt de keerring door deze groefjes met zekerheid olie als deze olie zo hoog staat.
Olie nivo op midden peilstok is altijd goed. (als je de goede peilstok hebt);
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
is het nog opgelost bij je? ik heb ook een olielekkage probleem. heb al klepdekselpakking vervangen, het leek er op dat ie hier een beetje langs lekte, maar ik denk ook nog ergens anders.
ik heb het carter etc al schoongemaakt met een doek van onder maar het wordt steeds opnieuw nat aan de kant van de distributie. daar loopt het ergens naar beneden en druppelt dan op de grond.
wie kan tegen betaling hier eens naar kijken bij mij? ik woon zelf in breda maar rijden is het probleem niet.
Gisteren eens onder mijn auto gekeken i.v.m. m'n schakelbussen. Tot mijn verbazing kwam ik ook wat olie tegen...
Eerst de plastic beschermplaat onder de motor weggehaald, vervolgens dat kapje onder de v.bak. Wat mij opviel is dat er een druppeltje versnellingsbak olie onder het schakel-hefboommechanisme hing (onder de bak)! Ook lagen er een paar druppeltjes in het plastic kapje...
Ook kwam ik nog wat tegen, motorolie op 't blok boven het carter. Lijkt alsof er iets lekt/zweet. Het is wat nat maar ik zie geen gedruppel ofzo. 't was mij nog niet opgevallen. Oliepijl is ook gewoon goed. Wat zou dit kunnen zijn? Ik kon niet goed zien waar het vandaan kwam, zowieso ergens boven het carter, vanaf boven het motorblok kan ik hier helemaal niks van zien.
Als het aan de rechterkant is dan verden kik het plastic afdekdopje op de oliepomp. vlakbij de sensor. MEt een spiegeltje en zaklamp kun je het zien zitten vanaf de bovenzijde. Het is een zwart plastic dopje, kruis erin en twee gaten voor bevestiging.
Wim
Dank je wel voor je antwoord. Het is aan de rechterkant van 't blok. Is zo'n dopje te vervangen? Is het een moeilijke klus? Er is voor m'n gevoel weing sleutelruimte daar.
Zat ruimte hoor om dat dopje te vervangen. Ik heb die ook vervangen, O ring + kapje. Vaak zweet het hele zooitje daar, kapje/oliepomp/keerringen ect. Zolang het bij zweten blijft lekker laten zitten. Pas als het echt gaat lekken zou ik er wat aan doen.
Nee, het zit aan de achterzijde
Pak op de skydrive de spec "Groep 2 (20-22) B18E.PDF " blader door naar de bladzijde 39 van de PDF (is blad 38 van de manual) en daar staat boven aan een plaatje. Het dekseltje waar de tekst 35Nm overheen staat, dat is het dekseltje. Het is naar boven gericht dus als je kijkt bij jouw auto kijk je er bovenop
Wim
Vandaag even gekeken met een spiegel + zaklamp. Het komt idd exact van die plek. Het is nog niet te merken aan 't olie niveau. Daarom ga ik er (nog) niks aan doen.
Als ik dit toch wil gaan doen (pakking vervangen), hoe kan ik dan 't beste te werk gaan?
Losdraaien, nieuwe dop erop incl rubber ring, vastdraaien.
Kost bijna niets, denk 10 euro of zo en je bent van de lekkage af.
Wim
Nee hoor. Kan iets zijn maar nooit veel, dat is dan een restje wat er toevallig achter zit. Motoroliepeil in carter staat veel lager. Doe het wel met een koude motor, je hebt daar in de buurt vele warme delen (uitlaat)
Wim