lekkage door hoog olie niveau?

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

de aandrijfas rechts is gewoon droog
deze zit op de bak gekoppeld dmv een soort spie verbinding.
deze loopt in een kering. deze kering kan lek zijn.

mijn bak lekt ook een beetje....
ik denk dat het ook van die linker as komt.

zou je dat niet kunnen verhelpen met een vloeibare
pakking? die blauwe van loctite?

wel eerst de olie even aftappen van de bak dus ;)
anders komt er een litertje of 4 stinkende drap een ietwat enthousiast naar buiten gezet.
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Inderdaad stinkende drap! Wat een gigantische meur! En je krijgt 't niet weer uit je kleren weg:|
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

ik heb bij de vorige volvo een lekke carterpakking gehad,was ook klein beetje druppel per keer.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Caerbannog schreef:Dat was snel, heb al een foto op internet gevonden :D
Afbeelding

Het gedeelte aan de linkerkant gaat dus je bak in, en het rubber dicht het geheel af. Deze zet je vast met de metalen ring die je ziet.
De vettigheid die je links is dus versnellingsbak olie.
Het lijkt inderdaad dat de homokinetische koppeling in de bak zit, en de hoes zoals je zegt om de bak klemt en voor de afdichting zorgt.

Als de hoes eraf wordt gehaald, loopt alle olie al uit de bak? Dat zou betekenen dat de koppeling ook in de olie draait, en dat lijkt me niet lekker voor de olie. Zou een behoorlijk schuimbad kunnen worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Uit bijgaande tekening zou je kunnen opmaken dat een van de aandrijfassen inderdaad rechtstreeks in de versnellingsbak steekt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die is duidelijk! Wat geleerd in elk geval. Thanks.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
zundappalkmaar
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
Locatie: alkmaar
Contacteer:

ik heb net weer even gekeken.

het lekt inderdaad onder de linker aandrijfas (vanaf achter gezien).
zou het dan die hoes zijn??

ik heb het in ieder geval droog geveegd en dan kijk ik vanmiddag waar het als eerste nat wordt.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Gegroet iedereen, even dit topic terug naar bovenhalen.

Die vettigheid aan de stofhoes aan de kant van de versnellingsbak linksvoor heb ik dus ook, maar ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat het daar droog was, niet bij de vorige volvo 480 turbo, niet bij mijn 440 turbo

Ik heb die cardanas al eens laten vervangen door een goed exemplaar met goede rubber dat ik had, maar toch blijft er vettigheid uitkomen.

Bij het plaatsen hiervan constateerden we wel dat er al vloeibare pakking gebruikt is geweest...

Zijn er nog mensen bij wie dit is? Is het iets om bij te berusten of niet?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Een te hoog olie nivo kan ertoe leiden dat de krukas in de olie slaat, hierdoor onstaat hooguit schuimende olie die overal naar boven trekt, in in de ontluchting die dus weer in je luchtfilterhuis komt (carb versie) en waardoor de motor gaat roken.
Overdruk zal niet meer worden met een toehoog olie nivo, (of je moet hem tot de rand van de vuldotp volgieten)
De Oliekeerring van dekrukas moet echter niet onder de olie staan, bij stilstaande motor moet het nivo onder de keerring blijven anders lekt deze zeker. Door kleine groefje draait de ring de olie weer naar binnen, bij stilstaande motor lekt de keerring door deze groefjes met zekerheid olie als deze olie zo hoog staat.

Olie nivo op midden peilstok is altijd goed. (als je de goede peilstok hebt);
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
twanvz
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 03.01.2010 - 16:34

is het nog opgelost bij je? ik heb ook een olielekkage probleem. heb al klepdekselpakking vervangen, het leek er op dat ie hier een beetje langs lekte, maar ik denk ook nog ergens anders.

ik heb het carter etc al schoongemaakt met een doek van onder maar het wordt steeds opnieuw nat aan de kant van de distributie. daar loopt het ergens naar beneden en druppelt dan op de grond.

wie kan tegen betaling hier eens naar kijken bij mij? ik woon zelf in breda maar rijden is het probleem niet.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Gisteren eens onder mijn auto gekeken i.v.m. m'n schakelbussen. Tot mijn verbazing kwam ik ook wat olie tegen...

Eerst de plastic beschermplaat onder de motor weggehaald, vervolgens dat kapje onder de v.bak. Wat mij opviel is dat er een druppeltje versnellingsbak olie onder het schakel-hefboommechanisme hing (onder de bak)! Ook lagen er een paar druppeltjes in het plastic kapje...
Ook kwam ik nog wat tegen, motorolie op 't blok boven het carter. Lijkt alsof er iets lekt/zweet. Het is wat nat maar ik zie geen gedruppel ofzo. 't was mij nog niet opgevallen. Oliepijl is ook gewoon goed. Wat zou dit kunnen zijn? Ik kon niet goed zien waar het vandaan kwam, zowieso ergens boven het carter, vanaf boven het motorblok kan ik hier helemaal niks van zien.



Afbeelding
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als het aan de rechterkant is dan verden kik het plastic afdekdopje op de oliepomp. vlakbij de sensor. MEt een spiegeltje en zaklamp kun je het zien zitten vanaf de bovenzijde. Het is een zwart plastic dopje, kruis erin en twee gaten voor bevestiging.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Dank je wel voor je antwoord. Het is aan de rechterkant van 't blok. Is zo'n dopje te vervangen? Is het een moeilijke klus? Er is voor m'n gevoel weing sleutelruimte daar.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zat ruimte hoor om dat dopje te vervangen. Ik heb die ook vervangen, O ring + kapje. Vaak zweet het hele zooitje daar, kapje/oliepomp/keerringen ect. Zolang het bij zweten blijft lekker laten zitten. Pas als het echt gaat lekken zou ik er wat aan doen.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Staat het betreffende kapje+o-ring hier op?

Afbeelding
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nee, het zit aan de achterzijde
Pak op de skydrive de spec "Groep 2 (20-22) B18E.PDF " blader door naar de bladzijde 39 van de PDF (is blad 38 van de manual) en daar staat boven aan een plaatje. Het dekseltje waar de tekst 35Nm overheen staat, dat is het dekseltje. Het is naar boven gericht dus als je kijkt bij jouw auto kijk je er bovenop
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Vandaag even gekeken met een spiegel + zaklamp. Het komt idd exact van die plek. Het is nog niet te merken aan 't olie niveau. Daarom ga ik er (nog) niks aan doen.

Als ik dit toch wil gaan doen (pakking vervangen), hoe kan ik dan 't beste te werk gaan?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Losdraaien, nieuwe dop erop incl rubber ring, vastdraaien.
Kost bijna niets, denk 10 euro of zo en je bent van de lekkage af.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Loopt de motorolie er dan niet uit? Of moet ik 't doen bij een oliewissel?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nee hoor. Kan iets zijn maar nooit veel, dat is dan een restje wat er toevallig achter zit. Motoroliepeil in carter staat veel lager. Doe het wel met een koude motor, je hebt daar in de buurt vele warme delen (uitlaat)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”