Dag!,
Mijn 440 Turbo heeft een beetje last van olie lekkage en dat staat niet zo mooi op de parkeerplaats.
Als ik even snel onder de auto kijk zie ik niet echt waar het vandaan komt maar binnenkort zet ik hem op de brug.
echter, als ik de olie pijl-stok eruit trek zie ik dat het oliepijl ongeveer 0,5 cm boven max staat, zou het kunnen dat de motor(net als mijn brommer dat doet) het teveel aan olie naar buiten gooit tot hij goed op niveau staat?
lekkage door hoog olie niveau?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
hmm, dat klinkt niet zo vrolijk...
zal maar snel kijken waar het vandaan komt inderdaad
zal maar snel kijken waar het vandaan komt inderdaad
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Aandrijfashoezen moet je wel redelijk kunnen zien vanaf boven.
De meeste volvo's uit de 4 serie lekken wel een beetje bij de carterpan pakking of bij de carterstop. Het ligt er maar net aan hoeveel het is of het echt ernstig is.
De meeste volvo's uit de 4 serie lekken wel een beetje bij de carterpan pakking of bij de carterstop. Het ligt er maar net aan hoeveel het is of het echt ernstig is.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Als je een 1.8 hebt, moet je ff de carterontluchtingsslang schoonblazen met de compressor. Dan is het olie lekken ook zo weg.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Even ongeacht waar de lekkage vandaan komt, zou ik toch die halve liter te veel aan motorolie proberen te verwijderen. Te veel olie is (net als bij je brommer) niet goed voor je motor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- sytzos
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 26.06.2006 - 11:18
- Locatie: Assen
- Contacteer:
het kan ook een lekke olie dop zijn 

ehmm ben je standaard rijd je een VW heb je smaak rij je een Volvo 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
nee, het is geen lekke oliedop, het lekt echt in het midden van de motor (onder t carter)
het is geen 1.8 maar een 1.7 Turbo, die heeft vast ook een ontluchtings slang die ik kan doorblazen, maar welke moet ik dan hebben?
IK denk idd ook dat het ergens een pakking is, het is niet zo dat de olie eruit stroomt maar toch wel 1 of 2 druppels per dag (staat zo slordig op de parkeerplaats he)
het is geen 1.8 maar een 1.7 Turbo, die heeft vast ook een ontluchtings slang die ik kan doorblazen, maar welke moet ik dan hebben?
IK denk idd ook dat het ergens een pakking is, het is niet zo dat de olie eruit stroomt maar toch wel 1 of 2 druppels per dag (staat zo slordig op de parkeerplaats he)
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Waar ik bang voor ben.....
Keerring bij de krukas, achter het vliegwiel. Had mijn oude 480 ook. Het begint met een heel klein beetje, wat steeds erger wordt. Uiteindelijk besmeurde het mijn koppelingsplaat waardoor deze begon te slippen.
Is een kwaaltje wat meer voorkomt. Als dit het geval is, komt de olie duidelijk zichtbaar tussen het blok en de bak weg.
Keerring bij de krukas, achter het vliegwiel. Had mijn oude 480 ook. Het begint met een heel klein beetje, wat steeds erger wordt. Uiteindelijk besmeurde het mijn koppelingsplaat waardoor deze begon te slippen.
Is een kwaaltje wat meer voorkomt. Als dit het geval is, komt de olie duidelijk zichtbaar tussen het blok en de bak weg.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit is niet juist wat je schrijft. Als een aandrijfas stuk is komt er hooguit wat vet uit welke in de homokineet zit. Bakolie komt zeker niet bij de aandrijfas hoes terecht.480S60 schreef:Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Het is niet zozeer erg dat er bakolie lekt, maar het zou duur zijn om te repareren.
Het meest waarschijnlijke is inderdaad de krukaskeerring aan de bakzijde of aan de distributiezijde. In het eerste geval moet de bak eraf, en dat is erg duur of veel werk. In het tweede geval kun je erbij door de poelies te demonteren. Je kunt dan bij de keerring.
Het kan ook nog zijn dat er een aandrijfas keerring lekt, daar waar de as de bak in gaat. Dat is ook relatief makkelijk te verhelpen. Is het motorolie of bakolie, en aan welke kant van de motor lekt het?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Klopt niet Edraket!
Bij een 4 serie is de hoes aan de kant van de bak zo dat hier ook bakolie in zit. Als deze dus lekt, lekt er meteen bakolie uit. Als je de aandrijfas aan de kant van de bestuurder eruit trekt, heb je ook meteen alle bakolie eruit liggen.
Bij een 4 serie is de hoes aan de kant van de bak zo dat hier ook bakolie in zit. Als deze dus lekt, lekt er meteen bakolie uit. Als je de aandrijfas aan de kant van de bestuurder eruit trekt, heb je ook meteen alle bakolie eruit liggen.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 15:32
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
Ik heb echt nog geen idee waar het vandaan komt, als ik onder de auto kijk lijkt het precies in het midden van het carter maar het zal wel ergens anders vandaan komen en gewoon via het carter naar benden lopen.edraket schreef:Dit is niet juist wat je schrijft. Als een aandrijfas stuk is komt er hooguit wat vet uit welke in de homokineet zit. Bakolie komt zeker niet bij de aandrijfas hoes terecht.480S60 schreef:Dag!
Het hoeft niet de motorolie te zijn die lekt.
Het kan erger zijn. In dat geval is het versnellingsbak olie die er lekt. Dat is een nogal duur en speciaal goedje dat erin zit. En dat moet specifiek die olie zijn en geen cardanolie of iets dergelijks. Het lekken daarvan duidt op versleten aandrijfashoezen.
Het is niet zozeer erg dat er bakolie lekt, maar het zou duur zijn om te repareren.
Het meest waarschijnlijke is inderdaad de krukaskeerring aan de bakzijde of aan de distributiezijde. In het eerste geval moet de bak eraf, en dat is erg duur of veel werk. In het tweede geval kun je erbij door de poelies te demonteren. Je kunt dan bij de keerring.
Het kan ook nog zijn dat er een aandrijfas keerring lekt, daar waar de as de bak in gaat. Dat is ook relatief makkelijk te verhelpen. Is het motorolie of bakolie, en aan welke kant van de motor lekt het?
Zodra ik tijd heb en de brug op m'n werk vrij is ga ik kijken waar het precies vandaan komt.
voor zover ik kan zien is het in de afgelopen maand niet erger geworden dus ik maar me (nog) niet zoveel zorgen.
Als het inderdaad een kering is die ver weg verstopt zit wordt het natuurlijk een ander verhaal.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bedoel je niet de keerring van de aandrijfas? Ik kan me haast niet voorstellen dat de ashoes ook als olie keerring dienst doet. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen expert ben op de 400 serie. Ik leer graag bij.Caerbannog schreef:Klopt niet Edraket!
Bij een 4 serie is de hoes aan de kant van de bak zo dat hier ook bakolie in zit. Als deze dus lekt, lekt er meteen bakolie uit. Als je de aandrijfas aan de kant van de bestuurder eruit trekt, heb je ook meteen alle bakolie eruit liggen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Overigens nog een toevoeging: te hoog olienivo is nooit goed. De carterdruk kan hoog oplopen, waardoor keringen gaan lekken. Ik zou er wel wat uithalen, al vermoed ik niet dat een halve cm het verschil zal maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Is wel zo Ed! Ik heb hier nog wel een aandrijfas liggen, wil wel een fotootje maken ter verduidelijking.
Wanneer je de as aan de bestuurderskant eruit haalt, heb je alle bakolie er ook uit. Dat wist ik de eerst keer niet.... :oops:
Wanneer je de as aan de bestuurderskant eruit haalt, heb je alle bakolie er ook uit. Dat wist ik de eerst keer niet.... :oops:
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
OK, ben erg benieuwd naar de foto. Als je de moeite zou willen nemen.
Ik heb zelf ook even in een reparatie handleiding gesnuffeld, en daar wordt wel gesproken over vet in de stofhoes (geen olie dus). Weet je zeker dat je niet de keerring bedoelt die de as op de bak afdicht?
Ik heb zelf ook even in een reparatie handleiding gesnuffeld, en daar wordt wel gesproken over vet in de stofhoes (geen olie dus). Weet je zeker dat je niet de keerring bedoelt die de as op de bak afdicht?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Eehm... Het kan klok/klepel verhaal zijn in mijn geval :oops:
Ik zal sowieso de foto even maken, dan weten we beide in ieder geval dat we over 't zelfde praten;)
Ik zal sowieso de foto even maken, dan weten we beide in ieder geval dat we over 't zelfde praten;)
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Dat was snel, heb al een foto op internet gevonden 

Het gedeelte aan de linkerkant gaat dus je bak in, en het rubber dicht het geheel af. Deze zet je vast met de metalen ring die je ziet.
De vettigheid die je links is dus versnellingsbak olie.


Het gedeelte aan de linkerkant gaat dus je bak in, en het rubber dicht het geheel af. Deze zet je vast met de metalen ring die je ziet.
De vettigheid die je links is dus versnellingsbak olie.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:

Dit is overigens een aandrijfas rechts (bijrijder). Daar is het volgens mij wel zoals jij zegt Edraket.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.