Controlelampje motorblok brandt zonder melding!

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast

Je kan natuurlijk even op de sloop kijken.
Bobines zijn gewoon uitwisselbaar.

Gewoon uitproberen, per keer één uitwisselen. Tot dat de storing weg is.
Wel even vooraf markeren. :P

Kijk ook even naar een bobine bij Renault motoren, bepaalde types zijn gelijk.
Prijzen liggen dan (sloop) tussen 25,- en 50,- euro.

www.volvos.nl heeft ook wel eens wat liggen.
Frumpy
5th Gear member

Prijzig geintje die bobines. :(

Het is inmiddels al duidelijk dat het aan 1001 dingen kan liggen.
Volgens een oude rot in het vak, is het meest waarschijnlijk een vervuild gasklephuis die niet meer op de 0 stand terugkomt, of de luchtmassameter.
Dan ga ik die eerst maar eens met remmenreiniger schoonmaken en een nieuwe pakking.
Frumpy
5th Gear member

Zo, het probleem is opgelost.

Pas na het reinigen van het gasklephuis ging de motor beroerd lopen (vraag me niet waarom?), en het controlelampje bleef branden.

Met het uitlezen werd de storing "voorste lambda-sonde verhoogde waarde" met een code aangegeven.

De lambda sonde is voor 348 euri vervangen en alles werkt weer naar behoren.
paQ
4th Gear member

hatsjeee... niet even langs een BOSCH service gereden?
JosS80
1st Gear member

Mooi dat het probleem is opgelost maar 348 euro is niet mis, nu maar hopen dat het lampje uit blijft. Kan iemand vertellen wat de normale levensduur van zo'n lambda sonde hoort te zijn? Overigens vreemd dat bij een eerder bezoek aan de dealer de computer daar geen storing aangaf.
Gast

paQ schreef:hatsjeee... niet even langs een BOSCH service gereden?
Oké, daar zal hij niet vrolijk van worden.
Maar wat kost ie bij Bosch dan?
En zijn ze gelijk?
Frumpy
5th Gear member

paQ schreef:hatsjeee... niet even langs een BOSCH service gereden?
Zowel de defecte als de nieuwe is van het merk Denso, maar dat is tegenwoordig, geloof ik, hetzelfde?
JosS80 schreef:Mooi dat het probleem is opgelost maar 348 euro is niet mis, nu maar hopen dat het lampje uit blijft. Kan iemand vertellen wat de normale levensduur van zo'n lambda sonde hoort te zijn? Overigens vreemd dat bij een eerder bezoek aan de dealer de computer daar geen storing aangaf.
Het circuit dat storingen signaleert is zeer complex. Ik ben eigenlijk al lang blij dat het meteen met de lambda sonde is verholpen. Volgens de monteur had het, ondanks de diagnose "Lambda", ook nog door het gasklephuis, de luchtmassameter, valse lucht/lekkage in de uitlaat, etc. veroorzaakt kunnen worden. Soms kan een storing toch nog op een zoekplaatje uitdraaien.

Levensduur? Weet ik niet, hopelijk blijft het nu de komende jaren weg.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”