Pagina 2 van 4
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:17
door Freshman
Wij hebben toen met zijn vieren in een keer betseld..dus dat scheelde nogal wat met de volle korting van Brezan erbij. Wij hebben de oude olie laten aflopen. Dezez was echt zwart .Opnieuw gevuld en de slang in een opvang bak gehangen vervolgens iemand in de auto.motor starten en in zijn eerste versnelling gezet...net zolang tot de je eerste bubbles ziet..motor uit en weer bijvullen. Dat hebben we gedaan totdat de olie weer een doorzichtige rode kleur had.
Wij hebben het dus gewoon zelf gedaan..geen garage maar gewoon met volvo members.
Wat was de kleur van de olie bij jou na het aftappen? Olie oet wel enigszins een beetje warm zijn..wordt hij wat dunner van...er ligt ook wel wat troep onderin de bak. Vandaar het flushen anders zou het verversen zijn lijkt me.
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:25
door wouter van laer
1e versnelling? ik heb het over een automaat, volgens mij heb jij het over een schakelbak, of niet?
Bij mij was de olie goed zwart, de olie was nog aardig warm, toch heb ik er maar 4 liter uit kunnen krijgen, dus er zit ergens nog 3,5 liter in de bak. Ik durf niet zo goed de motor te starten terwijl ik olie aan het vullen bent, lijkt me niet goed voor de bak!! De dealer had het er over dat er ergens een filter zit, maar dat kun je niet vervangen, maar die moet dus wel schoon gespoeld worden lijkt me!
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:28
door Bover
@Fresman:
Natuurlijk is goedkoper als je hetzelf doet.
Hoop dat je de goede olie erin hebt.
Ik was inderdaad in Duitsland ( 22 km verderop ) 50,= arbeidsloon kwijt.
Nou dat heb ik zelf wel voor over. Geen geknoei met olie e.d.
Inderdaad ieder op zijn eigen manier.
Wel even peil meten nadat je wat rondgereden hebt mat je nieuwe olie.

Geplaatst: 03.12.2006 - 11:28
door Freshman
Sorry dat bedoel ik ook mijn fout...

Geen idee waarom ik dat zei...lol omdat je namelijk zowat geen gas geeft en dus hij schakelt niet op...lol foutje bedankt..
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:30
door Freshman
@Bover
Ja de goede olie gebruikt na navraag bij volvo. Het gaat om een bepaald type nummer olie die erin gaat. Merk is minder belangerijk.
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:32
door Bover
Ha dat is mooi. het gaat erom dat de specificaties kloppen. Maar dat wist je al.
heb je nou een handbak gedaan of een automaat?
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:33
door Freshman
@wouter..je moet sowieso het laagste punt pakken. Je kunt de motor gewoon starten..als je een doorzichtige afvoerslang hebt..kun je doorgaag totdat je echt een bellen stroom ziet komen. GOED OPLETTEN DUS. De pomp circuleert het er dan uit. Daarna ga je opnieuw vullen dus niet vullen terwijl je afvoert. Na het vullen weer even de motor laten draaien en dan weer aftappen. De druk is niet groot op de slang trouwens. Je kunt hem zo terugklikken en even vasthouden zonder dat deze weer definitief vast zit.
@Bover
Automaat
ATF olie die voldoet aan de DexronIII specificaties die bij de Volvo dealer is veel duurder
Geplaatst: 05.12.2006 - 15:06
door Dee 5
Hoi,
Met interesse deze topice gevolgd. Ook mijn D5 automaat heeft enige vertraging bij het oppikken na eerst te hebben afgeremd.
Iets vervelender vind ik het feit dat de automaat zichzelf in de vrij gooit onder de 1500 RPM bij gasloslaten. In dremppelland Holland blijven we vervolgens aan het remmen terwijl een heel deel door de motorrem zou kunnen worden opgevangen. Iemand van jullie die dit ook zo ervaart?
Geplaatst: 05.12.2006 - 15:22
door wouter van laer
Freshman: dus ik kan de motor gewoon laten draaien terwijl ik de bak aftap? komt er dan ook meer olie uit?, want nu had ik 7 liter olie gekocht, maar er kwam maar 4 liter uit de bak. De olie koste me 15 euro per liter, bij de dealer.
Geplaatst: 05.12.2006 - 15:23
door wouter van laer
Dee 5: ik herken jouw probleem met in de vrij gooien niet, maar ik kan me voorstellen dat het ook met de olie te maken heeft! die van mij lijkt soms in z'n vrij te vallen, maar pakt dan toch weer op, met vertraging!
Geplaatst: 05.12.2006 - 15:53
door Ludo
Freshman schreef: @Bover
Automaat
ATF olie die voldoet aan de DexronIII specificaties die bij de Volvo dealer is veel duurder
in een ander topic heb ik het ook al geschreven:
let op dat je de goeie olie neemt.
DexronIII bestaat zowel in minerale, half synthetisch als volsynthetisch.
is niet onbelangrijk!.
Geplaatst: 05.12.2006 - 23:34
door Freshman
Ja wouter je kan de motor starten en hem in de D zetten.(wel de rem ingedrukt blijven houden natuurlijk

Het spuit er niet krachtig uit..dat gaat in een normaal tempo. Even opvangen in een bak. Nogmaals goed op de bellen letten (doorzichtige slang nemen) zodra dat er veel worden motor afzetten.
Geplaatst: 06.12.2006 - 09:11
door wouter van laer
Erg bedankt voor de reactie's, ik ga maar weer eens de put in!
Groeten,
Wouter
Geplaatst: 10.12.2006 - 10:50
door Bover
Nou dat in de vrij gooien herken ik wel.
Je raakt je tracktie kwijt op rotndes of in de bocht afrit autobaan...
Heb daar nog geen oplossing voor gevonden.... automatisch dan.
Wat je wel kunt doen is handmatig in de "3" zetten als je gas los laat voor de bocht en dan met tractie erop erin.....
Weer terug naar de "D".
Maar ja daar heb je geen automaat voor. met glad weer doe ik het wel.
Geplaatst: 10.12.2006 - 17:42
door V70 titanium
In mijn vorige auto een s80 van 2003 ging de automaat bij de rem vasthouden bij stilstand ook in de vrij,en met de rem loslaten schakelde hij weer in.
Ale je te snel bent met gasgeven kreeg je dus een flinke klap.
Volvo deed dit vanwege de brandstof besparing.
Heeft dit misschien te maken met het vrijkomen?
Ik heb dit software matig op laten lossen.
Theo
Geplaatst: 10.12.2006 - 17:45
door Ben
V70 titanium schreef:In mijn vorige auto een s80 van 2003 ging de automaat bij de rem vasthouden bij stilstand ook in de vrij,en met de rem loslaten schakelde hij weer in.
Daar heb ik nog nooit van gehoord :shock:
Geplaatst: 10.12.2006 - 18:58
door Bover
Ben schreef:V70 titanium schreef:In mijn vorige auto een s80 van 2003 ging de automaat bij de rem vasthouden bij stilstand ook in de vrij,en met de rem loslaten schakelde hij weer in.
Daar heb ik nog nooit van gehoord :shock:
Ha Ben,
Ik heb dit vaker voorbij zien komen op het forum.
Een bepaalde versie was zo geprogrameerd maar is snel veranderd.
( ik heb de klok horen luiden maar weet in dit geval de klepel niet meer te vinden. )
herken je dan het "in de vrij vallen" van de automaat?
Geplaatst: 10.12.2006 - 19:09
door V70 titanium
Het vrij gaan staat zelfs vermeld in het instructieboek met de vermelding dat dit was ivm. brandstofbesparing.
Theo.
Geplaatst: 10.12.2006 - 20:05
door NOS
Bedoel je de Lock-up functie?
Geplaatst: 10.12.2006 - 20:47
door Ludo
NOS schreef:Bedoel je de Lock-up functie?
nee is niet de lock up, het is een koppeling.
staat hier ook beschreven:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=