Automaat D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Hallo,

Ik heb met mijn V70 D5 automaat uit 2002 (310.000 km's) een tijdje (ca. 5.000 km's) het volgende probleem: bij het schakelen van N naar D duurt het soms even totdat de bak daarop reageerd en dan valt de bak met een flinke schok in de D. Meestal is het zo als de motor en bak op temperatuur zijn. Dit verschijnsel doet zich soms ook voor tijdens het rijden, met name op een rotonde. Als ik aan kom rijden en het gas los laat dan krijg ik, als ik de rotonde weer af wil en dus wil optrekken, niet meteen respons op het gaspendaal en na ca. 2 seconde schakeld de bak met een schok naar de juiste versnelling! het gebeurt dus met wegrijden vanuit stilstand en als ik vaart heb en de motor "vrij" loopt en de bak weer moet oppakken.

Wie herkent dit probleem en weet iemand wat de oorzaak, of eigenlijk de oplossing zou kunnen zijn?

Mvg
Wouter
Gast

Ik neem aan dat de olie al eens ververst is, gezien de km-stand?
Zoniet dan wordt het hoog nodig tijd.
Even door spoelen is zeker niet overbodig.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

ik begreep van de dealer dat de olie nooit ververst mag worden!!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

Ha, dat meen je niet! Probleem 1 op 1 herkenbaar. Ik heb exact gelijke problemen gehad met een gelijke auto en bouwjaar.
De bak spoelen, nieuwe olie erin en de software resetten was bij mij de oplossing.
3 maanden geleden kreeg mijn XC90 soortgelijke verschijnselen en na dezelfde stappen was het probleem weer verdwenen.
Ik weet het niet zeker maar ook het filter kan mede vervangen zijn.
Ik ben er morgen toch. Zal 't ff navragen.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Oke, dat klinkt veel goed.
Bedankt, ik ga morgen maar eens langs de dealer om nog eens te vragen hoe het nou zit.
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41243
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En dan wel écht flushen, dus alle olie er uit en allemaal nieuwe er in.
Liter of 7?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

... 7 liter? en dat is zeker geen olie van de bouwmarkt voor 3 euro per liter?
Nouja (grapje) als het probleem over is ben ik wel heel blij.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

offtopic:
Wel eens problemen gehad in die 310000km's?
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Nee, nauwelijks. ik heb een keer de intercooler moeten vervangen vanwege lekkage en een keer een nieuw stuur erin vanwege het kaal worden van de bekleding op het stuur.
Verder buiten het normale onderhoud niets geks. Ja, nu dan die bak! maar ik heb echt niets te klagen over deze auto!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

Ook nooit nieuwe turbo slangen? zeker geen Rica MM.....
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

geen nieuwe slangen nee!!!! sorry, maar zeker geen wat?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

wouter van laer schreef:... 7 liter? en dat is zeker geen olie van de bouwmarkt voor 3 euro per liter?
Nouja (grapje) als het probleem over is ben ik wel heel blij.
Het is feitelijk geen olie maar ATF-vloeistof. Bij automaterialenzaken te koop voor ongeveer 27,- per bus van 5 liter. Losse litertjues zijn veel duurder.
En bij de dealer kost het bijna net zo veel als goud...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

De bak resetten kun je ook gemakkelijk zelf;

Zet de motor uit. Onder de motorkap zit aan de bestuurderszijde een flinke zekeringenkast. Haal de zekeringen 14, 16, 18, 20 eruit.
Wacht zeker 10 minuten.
Stop ze er weer in.
Motor starten en de bak is gereset.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gast

Battlecruiser S80 schreef:De bak resetten kun je ook gemakkelijk zelf;

Zet de motor uit. Onder de motorkap zit aan de bestuurderszijde een flinke zekeringenkast. Haal de zekeringen 14, 16, 18, 20 eruit.
Wacht zeker 10 minuten.
Stop ze er weer in.
Motor starten en de bak is gereset.
Kan je de accu -pool ook even los gooien.
Met contact in stand II, er weer op!
Toch? :P
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ja, dat weet ik niet. Misschien blijft de info wel in een chippie hangen of zo, ik zou het echt niet weten hoe die electronica zijn gegevens blijft vasthouden.
Dit advies heb ik van de zomer gekregen van de garagechef van mijn dealer, dus ik geef het maar exact zo door.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

ik heb eerst het oliepeil maar eens gecontroleerd, met draaiende motor en toen de peilstok schoongemaakt, terug erin en weer eruithalen, maarja, er staat HOT en COLD op en een heleboel streepjes. In het boekje kon ik niets vinden over het peilen van de automaatbakolie. Weet iemand wat en hoe ik kan aflezen van die peilstok?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Freshman
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 22.11.2006 - 00:09

Flushen heeft bij mijn vorige v70 1998 de automaat een heel stuk verbetering gegeven. Veeel minder tot niet stoten en beter vloeiender schakelen.

Ik heb toen wel 4 keer geflushed voordat ik echt schone olie uit de leiding kreeg. Het is ook makkelijk zelf te doen. Olie is wel wat duurder maar bij de Brezan haal je het voor een goede prijs. Je hebt dus meer nodig dan 7 liter om te flushen.

Groet,
Freshman
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik kan alleen maar bevestigen dat flushen echt helpt.
Ik doe het elke 75.000km en je rijdt als nieuw.

Al eerder op het forum vermeld dat ik naar de duitse volvo dealer ga en daar kost echt flushen met uit eindelijk 7 liter nieuwe vloeistof erin 188,=
en origineel Volvo stempel in boekje.

Vraag eens wat men in Nederland vraagt.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Freshman
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 22.11.2006 - 00:09

Ik was met 60 euro en 1 uurtje werk klaar. Eem stempel hoef ik hiervoor niet te hebben. Mocht je de auto verkopen lijkt me dat de kopende partij echt niet gaat vragen of je de bak hebt geflushed. Zolang die maar lekker schakelt. Toch weer 120 euro en een rit naar duitsland in de knip voor hetzelfde resultaat. Ik weet het hoor.. ieder doet het op zijn eigen manier..niks mis mee

Hoewel vanuit alemlo de grens over is 10 minuten geloof ik. ;)
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Freshman schreef:Ik was met 60 euro en 1 uurtje werk klaar. Eem stempel hoef ik hiervoor niet te hebben. Mocht je de auto verkopen lijkt me dat de kopende partij echt niet gaat vragen of je de bak hebt geflushed. Zolang die maar lekker schakelt. Toch weer 120 euro en een rit naar duitsland in de knip voor hetzelfde resultaat. Ik weet het hoor.. ieder doet het op zijn eigen manier..niks mis mee

Hoewel vanuit alemlo de grens over is 10 minuten geloof ik. ;)

Ik heb bij de dealer olie gekocht, en die kost 18 euro per liter, x7 kom ik op 126 euro. Dus voor 60 euro klaar? Hebben ze dan wel de goede olie gebruikt en waar heb je dat laten doen? Incl. fluchen ben je normaal al alleen aan olie (2x 7 liter) zo'n 250 euro kwijt! Dus die Duitsers zijn wel goedkoop volgens mij. Maargoed, ik heb gisteren in de put de olie ververst voor de eerste keer, maar heb nog niet veel verschil gemerkt. Van de week maar eens voor de 2de keer de olie eruit en nieuwe erin. Als dat niet helpt zit er helaas dan toch een revisie aan te komen! :cry:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”