Hallo,
Ik heb met mijn V70 D5 automaat uit 2002 (310.000 km's) een tijdje (ca. 5.000 km's) het volgende probleem: bij het schakelen van N naar D duurt het soms even totdat de bak daarop reageerd en dan valt de bak met een flinke schok in de D. Meestal is het zo als de motor en bak op temperatuur zijn. Dit verschijnsel doet zich soms ook voor tijdens het rijden, met name op een rotonde. Als ik aan kom rijden en het gas los laat dan krijg ik, als ik de rotonde weer af wil en dus wil optrekken, niet meteen respons op het gaspendaal en na ca. 2 seconde schakeld de bak met een schok naar de juiste versnelling! het gebeurt dus met wegrijden vanuit stilstand en als ik vaart heb en de motor "vrij" loopt en de bak weer moet oppakken.
Wie herkent dit probleem en weet iemand wat de oorzaak, of eigenlijk de oplossing zou kunnen zijn?
Mvg
Wouter
Automaat D5
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Ik neem aan dat de olie al eens ververst is, gezien de km-stand?
Zoniet dan wordt het hoog nodig tijd.
Even door spoelen is zeker niet overbodig.
Zoniet dan wordt het hoog nodig tijd.
Even door spoelen is zeker niet overbodig.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
ik begreep van de dealer dat de olie nooit ververst mag worden!!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
- Locatie: Houten
Ha, dat meen je niet! Probleem 1 op 1 herkenbaar. Ik heb exact gelijke problemen gehad met een gelijke auto en bouwjaar.
De bak spoelen, nieuwe olie erin en de software resetten was bij mij de oplossing.
3 maanden geleden kreeg mijn XC90 soortgelijke verschijnselen en na dezelfde stappen was het probleem weer verdwenen.
Ik weet het niet zeker maar ook het filter kan mede vervangen zijn.
Ik ben er morgen toch. Zal 't ff navragen.
De bak spoelen, nieuwe olie erin en de software resetten was bij mij de oplossing.
3 maanden geleden kreeg mijn XC90 soortgelijke verschijnselen en na dezelfde stappen was het probleem weer verdwenen.
Ik weet het niet zeker maar ook het filter kan mede vervangen zijn.
Ik ben er morgen toch. Zal 't ff navragen.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Oke, dat klinkt veel goed.
Bedankt, ik ga morgen maar eens langs de dealer om nog eens te vragen hoe het nou zit.
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
Bedankt, ik ga morgen maar eens langs de dealer om nog eens te vragen hoe het nou zit.
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41243
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
En dan wel écht flushen, dus alle olie er uit en allemaal nieuwe er in.
Liter of 7?
Liter of 7?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
... 7 liter? en dat is zeker geen olie van de bouwmarkt voor 3 euro per liter?
Nouja (grapje) als het probleem over is ben ik wel heel blij.
Nouja (grapje) als het probleem over is ben ik wel heel blij.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Nee, nauwelijks. ik heb een keer de intercooler moeten vervangen vanwege lekkage en een keer een nieuw stuur erin vanwege het kaal worden van de bekleding op het stuur.
Verder buiten het normale onderhoud niets geks. Ja, nu dan die bak! maar ik heb echt niets te klagen over deze auto!
Verder buiten het normale onderhoud niets geks. Ja, nu dan die bak! maar ik heb echt niets te klagen over deze auto!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
geen nieuwe slangen nee!!!! sorry, maar zeker geen wat?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Het is feitelijk geen olie maar ATF-vloeistof. Bij automaterialenzaken te koop voor ongeveer 27,- per bus van 5 liter. Losse litertjues zijn veel duurder.wouter van laer schreef:... 7 liter? en dat is zeker geen olie van de bouwmarkt voor 3 euro per liter?
Nouja (grapje) als het probleem over is ben ik wel heel blij.
En bij de dealer kost het bijna net zo veel als goud...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
De bak resetten kun je ook gemakkelijk zelf;
Zet de motor uit. Onder de motorkap zit aan de bestuurderszijde een flinke zekeringenkast. Haal de zekeringen 14, 16, 18, 20 eruit.
Wacht zeker 10 minuten.
Stop ze er weer in.
Motor starten en de bak is gereset.
Zet de motor uit. Onder de motorkap zit aan de bestuurderszijde een flinke zekeringenkast. Haal de zekeringen 14, 16, 18, 20 eruit.
Wacht zeker 10 minuten.
Stop ze er weer in.
Motor starten en de bak is gereset.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Kan je de accu -pool ook even los gooien.Battlecruiser S80 schreef:De bak resetten kun je ook gemakkelijk zelf;
Zet de motor uit. Onder de motorkap zit aan de bestuurderszijde een flinke zekeringenkast. Haal de zekeringen 14, 16, 18, 20 eruit.
Wacht zeker 10 minuten.
Stop ze er weer in.
Motor starten en de bak is gereset.
Met contact in stand II, er weer op!
Toch?

- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ja, dat weet ik niet. Misschien blijft de info wel in een chippie hangen of zo, ik zou het echt niet weten hoe die electronica zijn gegevens blijft vasthouden.
Dit advies heb ik van de zomer gekregen van de garagechef van mijn dealer, dus ik geef het maar exact zo door.
Dit advies heb ik van de zomer gekregen van de garagechef van mijn dealer, dus ik geef het maar exact zo door.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
ik heb eerst het oliepeil maar eens gecontroleerd, met draaiende motor en toen de peilstok schoongemaakt, terug erin en weer eruithalen, maarja, er staat HOT en COLD op en een heleboel streepjes. In het boekje kon ik niets vinden over het peilen van de automaatbakolie. Weet iemand wat en hoe ik kan aflezen van die peilstok?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 00:09
Flushen heeft bij mijn vorige v70 1998 de automaat een heel stuk verbetering gegeven. Veeel minder tot niet stoten en beter vloeiender schakelen.
Ik heb toen wel 4 keer geflushed voordat ik echt schone olie uit de leiding kreeg. Het is ook makkelijk zelf te doen. Olie is wel wat duurder maar bij de Brezan haal je het voor een goede prijs. Je hebt dus meer nodig dan 7 liter om te flushen.
Groet,
Freshman
Ik heb toen wel 4 keer geflushed voordat ik echt schone olie uit de leiding kreeg. Het is ook makkelijk zelf te doen. Olie is wel wat duurder maar bij de Brezan haal je het voor een goede prijs. Je hebt dus meer nodig dan 7 liter om te flushen.
Groet,
Freshman
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14953
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik kan alleen maar bevestigen dat flushen echt helpt.
Ik doe het elke 75.000km en je rijdt als nieuw.
Al eerder op het forum vermeld dat ik naar de duitse volvo dealer ga en daar kost echt flushen met uit eindelijk 7 liter nieuwe vloeistof erin 188,=
en origineel Volvo stempel in boekje.
Vraag eens wat men in Nederland vraagt.
Ik doe het elke 75.000km en je rijdt als nieuw.
Al eerder op het forum vermeld dat ik naar de duitse volvo dealer ga en daar kost echt flushen met uit eindelijk 7 liter nieuwe vloeistof erin 188,=
en origineel Volvo stempel in boekje.
Vraag eens wat men in Nederland vraagt.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 00:09
Ik was met 60 euro en 1 uurtje werk klaar. Eem stempel hoef ik hiervoor niet te hebben. Mocht je de auto verkopen lijkt me dat de kopende partij echt niet gaat vragen of je de bak hebt geflushed. Zolang die maar lekker schakelt. Toch weer 120 euro en een rit naar duitsland in de knip voor hetzelfde resultaat. Ik weet het hoor.. ieder doet het op zijn eigen manier..niks mis mee
Hoewel vanuit alemlo de grens over is 10 minuten geloof ik.
Hoewel vanuit alemlo de grens over is 10 minuten geloof ik.

- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Freshman schreef:Ik was met 60 euro en 1 uurtje werk klaar. Eem stempel hoef ik hiervoor niet te hebben. Mocht je de auto verkopen lijkt me dat de kopende partij echt niet gaat vragen of je de bak hebt geflushed. Zolang die maar lekker schakelt. Toch weer 120 euro en een rit naar duitsland in de knip voor hetzelfde resultaat. Ik weet het hoor.. ieder doet het op zijn eigen manier..niks mis mee
Hoewel vanuit alemlo de grens over is 10 minuten geloof ik.
Ik heb bij de dealer olie gekocht, en die kost 18 euro per liter, x7 kom ik op 126 euro. Dus voor 60 euro klaar? Hebben ze dan wel de goede olie gebruikt en waar heb je dat laten doen? Incl. fluchen ben je normaal al alleen aan olie (2x 7 liter) zo'n 250 euro kwijt! Dus die Duitsers zijn wel goedkoop volgens mij. Maargoed, ik heb gisteren in de put de olie ververst voor de eerste keer, maar heb nog niet veel verschil gemerkt. Van de week maar eens voor de 2de keer de olie eruit en nieuwe erin. Als dat niet helpt zit er helaas dan toch een revisie aan te komen!