Verbruik Volvo XC90 T8 bj2018 (zonder opladen elektromotor)

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Goed om te weten dat e.e.a. ook samenwerkt met Sensus, althans met een late 22. Geen idee of hij dat ook zo in mijn MY16 doet. Ik gebruik standaard Waze, maar zal het eens proberen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Rudyvg schreef: โ†‘10.07.2023 - 10:00 Dat van die remlichten twijfel ik over. Vriend van me waarmee ik op wintersport ging en achter me reed maakte opmerkingen over de remlichten terwijl ik bij mijn weten het rempedaal niet aanraakte. Maar dat zal vast ergens in de instructieboekjes terug te vinden zijn. Het zou in mijn ogen niet raar zijn als het wel zo is. De auto vertraagt (meer dan bij gas los) en dus zou het logisch zijn om de achteropkomende auto te waarschuwen.
Mijn ervaring is als volgt:
Als ik met de caravan rijd kan ik goed zien wanneer de remlichten branden en wanneer niet. De caravan reflecteert de remlichten.
De versnellingsbak in D, gas los en coasten: geen remlichten. Uiteraard als ik dan het rempedaal iets aantik gaan de remlichten branden.
De versnellingsbak in B (waar ik met caravan voornamelijk in rijd ivm handschakelen); gas los remmen op de remgenerator: remlichten gaan branden. Door gedoseerd het gaspedaal los te laten kan je ook coasten in B, dan branden de remlichten niet. Coasten in B doe ik door het rempedaal voor mijn gevoel 1-2 mm los te laten. Op de regeneratiemeter in het dashboard kom ik dan uit op ongeveer 2 streepjes. Laat ik het gaspedaal nog verder los gaan de remlichten branden.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan lijkt dat toch een verschil in gedrag te zijn tussen een MY16 en 22? Bij mij branden de remlichten zeker niet in de B-stand. Mogelijk wel als de cruise is ingeschakeld en de auto dus met de rem bergaf de ingestelde snelheid vast probeert te houden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Gouwe schreef: โ†‘04.08.2023 - 16:40 Dan lijkt dat toch een verschil in gedrag te zijn tussen een MY16 en 22? Bij mij branden de remlichten zeker niet in de B-stand. Mogelijk wel als de cruise is ingeschakeld en de auto dus met de rem bergaf de ingestelde snelheid vast probeert te houden?
Dat lijkt dan inderdaad een fundamenteel verschil. Ik vind dat best link als de remlichten niet branden bij remmen in de B stand. De auto remt dan echt flink op de remgenerator hoor. Doorgaans rem ik niet zo hard.

Maar even voor de zekerheid; heeft MY2016 ook โ€˜one pedal driveโ€™ in de B stand? Want daar heb ik het hier wel over.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OPD heeft een MY2016 niet. Vertraging in B is bij mij niet meer dan gas los bij een normale benzine auto. Overigens dacht ik dat OPD alleen maar bij de volledige EV's van Volvo beschikbaar is/was?

Leuk artikel vond ik net wat voor mij bevestigd wat ik al langer zeg: OPD leidt tot verlies van efficiency door de omzetting van energie: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ogle.nl%2F
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De longranges kunnen duidelijk meer regenereren en hebben opd
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

NielsPHEV schreef: โ†‘05.08.2023 - 17:50 De longranges kunnen duidelijk meer regenereren en hebben opd
Over meer regeneren weet ik niet. Wel OPD, dat kan ik bevestigen.
Laatst gewijzigd door AirBoxeRT op 05.08.2023 - 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Gouwe schreef: โ†‘05.08.2023 - 10:59 Leuk artikel vond ik net wat voor mij bevestigd wat ik al langer zeg: OPD leidt tot verlies van efficiency door de omzetting van energie:
Ben het eens met het artikel. Het is echter wel een of-of verhaal. Als je goed anticipeert kan je met OPD ook goed coasten. Dat doe ik veelvuldig. Dus niet geheel gaspedaal los en vol in de remmen. De XC90 gaat echt goed in de ankers! Maar gewoon het gas 1 a 2 mm los en coasten. Als je ziet dat je meer door moet remmen, meer het gas los.
Kortom: ik maak gebruik van alle twee: coasten en OPD.

Overigens, mijn vader heeft een KIA Niro hybride. Hij kreeg nooit zijn accu vol. Bij de Niro kan je het regeneratieniveai instellen. Met OPD kreeg ik op een verre rit van Venlo richting regio Rotterdam de accu geheel vol met dito laag benzine verbruik, door coasten in combinatie met OPD/ Max regeneratie.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

OPD vind ik ver gaan. Althans, het remmen stopt als de snelheid < 5 km/u is. Oftewel je moet altijd nog even zelf remmen om stil te komen staan voor het stoplicht. Maar goed dat we er uit zijn voor wat betreft de remlichten. Die branden dus wel in de B stand, maar niet in de eerdere versies. Vandaar de verwarring waarschijnlijk :)

Op Nederlandse snelwegen lukt het amper om iets te regereneren is mijn ervaring. Doe je dat in wat meer heuvelachtig gebied, dan levert het je wel best wat extra kilometers op.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vergeet niet dat wat je regenereert, je ook weer gebruikt bijvoorbeeld bij het optrekken. Als je in de app kijkt zie je zo maar dat je bijvoorbeeld 8 kW hebt gebruik, 3 kW hebt geregenereerd en dat je nog ruim een halve acculading over hebt aan het eind van de rit.

@AirBoxeRT: kan je redenatie wel volgen maar lijkt me wel wat meer "krampachtig" rijden.
Kun je de mate van OPD/vertraging instellen trouwens in jou geval?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Rudyvg schreef: โ†‘07.08.2023 - 11:33 OPD vind ik ver gaan. Althans, het remmen stopt als de snelheid < 5 km/u is. Oftewel je moet altijd nog even zelf remmen om stil te komen staan voor het stoplicht. Maar goed dat we er uit zijn voor wat betreft de remlichten. Die branden dus wel in de B stand, maar niet in de eerdere versies. Vandaar de verwarring waarschijnlijk :)

Op Nederlandse snelwegen lukt het amper om iets te regereneren is mijn ervaring. Doe je dat in wat meer heuvelachtig gebied, dan levert het je wel best wat extra kilometers op.
OPD valt en staat volgens mij en in mijn ogen niet met het geheel stoppen van de auto. Bij afremmen op een brandstofmotor kom je ook niet helemaal stil te staan, want er blijft aandrijving vanuit het stationair draaien van de motor.

Ook bij afdalen in de bergen heb je altijd al energie moeten leveren met bergopwaarts rijden. Dus je genereert nooit extra. Het mooie van het systeem is dat je de warmte en slijtage in remblokken en schijven nu omzet in elektriciteit middels de remgenerator.

Ben het niet eens dat je in Nederland op snelwegen nauwelijks regenereert. Onderstaand een recente rit van een half uur met denk ik 60% snelweg en veel doorgaand verkeer. Verbruik 5,7 kWh en regeneratie 1,1 kWh. Dat is 19%. Best aanzienlijke vind ik. En tegelijkertijd vind ik het lastig inschatten hoeveel je precies regeneeert op snelwegen, als je met constante snelheid rijdt regeneer je uiteraard niets. En dat is uiteindelijk wel het zuinigste !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door AirBoxeRT op 09.08.2023 - 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Gouwe schreef: โ†‘09.08.2023 - 08:07 @AirBoxeRT: kan je redenatie wel volgen maar lijkt me wel wat meer "krampachtig" rijden.
Kun je de mate van OPD/vertraging instellen trouwens in jou geval?
Heb gister geprobeerd om meer te coasten in de D stand zoals jij aangaf. In de MY2022 rem ik dan helemaal niet af. De auto blijft nagenoeg op constante snelheid doorrollen. Ik denk dat er op 500 meter 1km/h afgeremd wordt. Dat is dan wel een hele lange remweg voor een rood stoplicht. Ik ervaar coasten in de B stand niet als krampachtig rijden.

Helaas kan ik het niveau van regeneratie niet instellen. Zou opzich best handig zijn als je bij drukte en veel moeten afremmen en optrekken meer kan laten regeneren dan bijv op cruisen op de snelweg.

Ben het geheel eens met het eerste deel van jouw post ๐Ÿ‘. Het zou onzinnig zijn en meer energie kosten om steeds op te trekken en af te remmen om zo energie te regeneren. Uiteraard hebben wij het hier over de momenten dat je moet afremmen omdat het druk is of stoplicht op rood staat. Dan is het mooi dat je de vertragingsenergie om kan zetten in nuttige energie.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ชMijn persoonlijke weblog๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

[/quote]
OPD valt en staat volgens mij en in mijn ogen niet met het geheel stoppen van de auto. Bij afremmen op een brandstofmotor kom je ook niet helemaal stil te staan, want er blijft aandrijving vanuit het stationair draaien van de motor.

Ook bij afdalen in de bergen heb je altijd al energie moeten leveren met bergopwaarts rijden. Dus je genereert nooit extra. Het mooie van het systeem is dat je de warmte en slijtage in remblokken en schijven nu omzet in elektriciteit middels de remgenerator.

Ben het niet eens dat je in Nederland op snelwegen nauwelijks regenereert. Onderstaand een recente rit van een half uur met denk ik 60% snelweg en veel doorgaand verkeer. Verbruik 5,7 kWh en regeneratie 1,1 kWh. Dat is 19%. Best aanzienlijke vind ik. En tegelijkertijd vind ik het lastig inschatten hoeveel je precies regeneeert op snelwegen, als je met constante snelheid rijdt regeneer je uiteraard niets. En dat is uiteindelijk wel het zuinigste !
[/quote]

Ik kan je wel volgen (heb de ritgegevens van vanochtend ook eens gecheckt) dat je wel degelijk regenereert. Maar inderdaad, niet als je constante snelheid rijdt. En mocht je in B rijden dan gaat dus ook wel continu het remlicht aan bij gas los. Dat kan je dan weer oplossen door te coasten in D en vervolgens als je meer moet vertragen weer naar B te gaan. Maar er was hier iemand die iets over schakelen in een automaat zei en dat is natuurlijk ook wel weer waar :)

Feit (althans voor mij): hele fijne auto die, als je gelegenheid hebt om voor korte ritten veel te stekkeren, weinig benzine verbruikt. Maar op lange ritten een aardig slokje lust. Wat niet gek is gezien de omvang en het gewicht. De longrange zal nog wat meer invloed hebben omdat er gewoon wat meer op stroom kan worden gereden voordat de accu leeg is. Met de nieuwe benzineprijzen zal het zeker lonend zijn. Maar als je drijfveer is om zuinig te rijden (in zijn algemeenheid) was je nooit bij deze auto uitgekomen.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Hier gaat iets niet goed met 'quoten' zo te zien...
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar โ€œXC90 vanaf MY2015โ€