Verbruik Volvo XC90 T8 bj2018 (zonder opladen elektromotor)

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Beste Leden,

Ik ga over een aantal weken op vakantie met mijn Volvo XC90T8 uit 2018.

Opladen onderweg zal er niet van komen.
Dus zal mijn autovakantie heenweg naar bestemming van een kleine 3000km enkel op verbrandingsmotor zijn.

Heeft iemand ervaring hoeveel een XC90 T8 compleet bepakt verbruikt. (incl dakkoffer / bagage in de cabine / totaal 6 personen )
Zelf denk ik een gemiddelde snelheid van tussen de 130 a 150km aan te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

hoor graag,

mvg

sjef
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sjefi schreef: 07.07.2023 - 14:53 Beste Leden,

Ik ga over een aantal weken op vakantie met mijn Volvo XC90T8 uit 2018.

Opladen onderweg zal er niet van komen.
Dus zal mijn autovakantie heenweg naar bestemming van een kleine 3000km enkel op verbrandingsmotor zijn.

Heeft iemand ervaring hoeveel een XC90 T8 compleet bepakt verbruikt. (incl dakkoffer / bagage in de cabine / totaal 6 personen )
Zelf denk ik een gemiddelde snelheid van tussen de 130 a 150km aan te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

hoor graag,

mvg

sjef
Ik heb je topic verplaatst naar het juiste board (voor de zekerheid met een quote van je eigen bericht zodat je het zeker weten ziet)

Persoonlijk zou ik gokken op max 1 op 10.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zeker max 1:10, maar bij 150 kruissnelheid én een dakkoffer denk ik dat het eerder richting de 1:8 a 9 gaat. Fijne vakantie!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5116
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een MY 2018 heeft volgens mij wel de grotere tank, dat is erg fijn. Ik haalde met 130 zonder dakkoffer al zeker geen 1 : 10, dat was gewoon 1 : 9, bij 150 en met koffer denk ik echt dat je eerder rekening moet houden met 1 : 7 maar goed het blijft een ideale machine om met veel mensen en bepakking op pad te gaan, comfortabel en veilig
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

NielsPHEV schreef: 08.07.2023 - 14:04 Een MY 2018 heeft volgens mij wel de grotere tank, dat is erg fijn. Ik haalde met 130 zonder dakkoffer al zeker geen 1 : 10, dat was gewoon 1 : 9, bij 150 en met koffer denk ik echt dat je eerder rekening moet houden met 1 : 7 maar goed het blijft een ideale machine om met veel mensen en bepakking op pad te gaan, comfortabel en veilig
Hi Niels,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb (helaas) een 50ltr tank. Weet niet precies wanneer deze overgaat op een 70ltr tank.

Veelal kan ik maar 40liter tanken aan de pomp nadat het lampje brand.Dus dat zou betekenen dat ik met 1 op 7 verbruik een kleine 300km halen.
(Wordt min 10x tanken voor mij totdat ik op bestemming ben :-p....) of rustiger rijden.

Wat ik mij ook afvraag is of het ik er goed aan doe om de "charge" tegel in het middenpaneel aan te zetten zodat mijn accu van de elektromotor zich laadt als ik met de verbrandingsmotor rij. Natuurlijk zal de auto meer verbruiken. Is dit zinvol ? Wat voor voor en nadelen zitten hier aan vast.

Ik zou dat graag verduidelijkd willen hebben om zoveel mogelijl rendement te kunnen behalen en de opties van de auto te kunnen benutten.

(Ik zal de overig gebruikers ook om hun mening vragen)

Hoor graag

mvg sjef
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

fredhead schreef: 07.07.2023 - 15:00 [quote=Sjefi
Ik heb je topic verplaatst naar het juiste board (voor de zekerheid met een quote van je eigen bericht zodat je het zeker weten ziet)

Persoonlijk zou ik gokken op max 1 op 10.

Beste Fredhead,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb (helaas) een 50ltr tank. Weet niet precies wanneer deze overgaat op een 70ltr tank.

Veelal kan ik maar 40liter tanken aan de pomp nadat het lampje brand.Dus dat zou betekenen dat ik met 1 op 10 verbruik een kleine 400km halen.
(Wordt min 7 a 8 x tanken voor mij totdat ik op bestemming ben :-p....) of rustiger rijden.

Wat ik mij ook afvraag is of het ik er goed aan doe om de "charge" tegel in het middenpaneel aan te zetten zodat mijn accu van de elektromotor zich laadt als ik met de verbrandingsmotor rij. Natuurlijk zal de auto meer verbruiken. Is dit zinvol ? Wat voor voor en nadelen zitten hier aan vast.

Ik zou dat graag verduidelijkd willen hebben om zoveel mogelijl rendement te kunnen behalen en de opties van de auto te kunnen benutten.

(Ik zal de overig gebruikers ook om hun mening vragen)

Hoor graag

mvg sjef
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Gouwe schreef: 07.07.2023 - 15:16 Zeker max 1:10, maar bij 150 kruissnelheid én een dakkoffer denk ik dat het eerder richting de 1:8 a 9 gaat. Fijne vakantie!

Beste gouwe

Wat ik mij ook afvraag is of het ik er goed aan doe om de "charge" tegel in het middenpaneel aan te zetten zodat mijn accu van de elektromotor zich laadt als ik met de verbrandingsmotor rij. Natuurlijk zal de auto meer verbruiken. Is dit zinvol ? Wat voor voor en nadelen zitten hier aan vast.

Ik zou dat graag verduidelijkd willen hebben om zoveel mogelijl rendement te kunnen behalen en de opties van de auto te kunnen benutten.

(Ik zal de overig gebruikers ook om hun mening vragen)

Hoor graag

mvg sjef
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5116
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Charge gebruiken zal het verbruik doen toenemen. Mijn ervaring is dat het verbruik boven de 110 echt fors toeneemt als gevolg van de luchtweerstand
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12310
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou onder het rijden niet laden, het verbruik neemt daardoor toe terwijl je niet echt iets wint in je actieradius.
Zou wel in B rijden, je regenereert dan wat zonder extra verbruik
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Had ook al even een reactie gestuurd op je PB. Ik zelf rijd altijd in de Pure modus het dorp uit en afhankelijk van de rit zet ik de auto dan via het menu op "Hold". Op die manier reserveer je de accu voor later gebruik, wordt de accu bijgeladen tijdens het remmen en voorkom je dat je met de benzinemotor de accu moet bijladen (o.a. charge modus) wat je zomaar 30-40% extra benzine verbruik tijdelijk oplevert.
Wat mijn persoonlijke mening is, is dat de hybride modus voor luie mensen is. Immers je hoeft niet zelf de op dat moment beste rijstand te kiezen, dat doet je auto voor jou. Maar Volvo is nog niet zover in jou auto (sensus) dat hij daarbij ook rekening kan houden met de rit die je maakt (ingevoerd in de navi). Dus of het altijd de meest efficiënte stand is?
Pure is de meest efficiënte rijmodus binnen de bebouwde kom. Boven de 80 is dat Pure i.c.m. hold zodat je op de benzinemotor verder gaat. Mijn advies voor km vreten is: rijd in Pure en gebruik de hold functie. Alternatief gebruik je de hybrid modus, eventueel i.c.m. hold. Polestar is alleen leuk voor een stoplicht of inhaal sprintje. Verder wordt de auto er heel onrustig van en heel onzuinig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

B-stand zoals OGA244 aanhaalt is op zich een hele discussie. Mijn mening is dat je gewoon veel eerder je "gas" moet loslaten om maximaal efficiënt te zijn. Elke omzetting van energie, dus ook i.c.m. de B-stand leidt tot een verlies aan efficiency wat je met gas los niet hebt.
Ik gebruik de B-stand alleen in de bergen en als ik te laat het gas het losgelaten. Met je voetrem kun je ook regeneratief remmen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5116
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

als je tijdens de vakantie niet of nauwelijks aan de lader hangt heeft pure naar mijn mening geen zin. Coasten is altijd beter dan regenereren maar je kunt met de voetrem hetzelfde doen als met de B stand, het is keurig op het dashboard te zien wanneer je regenereert en wanneer je blokjes om een schijf aan het duwen bent. Ik gebruikte de B stand alleen bij langere afdalingen
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

In mijn ervaring (Wintersport, skikoffer op het dak, vijf personen aan boord en snelheid maximaal 140 (het is immers vakantie)) kom je inderdaad ergens richting de 1:9. B-stand gebruiken is inderdaad een discussie, maar door die bij afdalingen te gebruiken laad je inderdaad een beetje elektro bereik op. Op rechte stukken zou ik 'm niet continu in B zetten, want je remlichten gaan ook aan. Beetje irritant voor degene die achter je rijdt.

Fijne vakantie!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

B-stand heeft geen rem functie. (veel) Meer vertragen dan bij een normale auto bij gasloslaten doet hij niet. Remlichten gaan volgens mij alleen aan als je one-pedal drive functie hebt en boven een bepaalde mate van vertraging. Die heeft een 2018 T8 niet. Dus probleem met steeds oplichtende remlichten heb je niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

B-stand remt zeker wel meer af dan gas los. je voelt duidelijk meer vertraging. Het is zeker geen one-pedal functie want op lage snelheid stopt het afremmen en rol je dus gewoon door.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Dat van die remlichten twijfel ik over. Vriend van me waarmee ik op wintersport ging en achter me reed maakte opmerkingen over de remlichten terwijl ik bij mijn weten het rempedaal niet aanraakte. Maar dat zal vast ergens in de instructieboekjes terug te vinden zijn. Het zou in mijn ogen niet raar zijn als het wel zo is. De auto vertraagt (meer dan bij gas los) en dus zou het logisch zijn om de achteropkomende auto te waarschuwen.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 816
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

Enige duiding, maar niet op het wel of niet oplichten van de remlichten: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5113b30c3d
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5116
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als B niet meer zou vertragen dan gas loslaten zou B geen zin hebben en dat doet het wel B vertraagt duidelijk meer dan coasten.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb het over gas loslaten bij een benzine motor niet over coasten bij een PHEV.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AirBoxeRT
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07

Gouwe schreef: 09.07.2023 - 10:57 Had ook al even een reactie gestuurd op je PB. Ik zelf rijd altijd in de Pure modus het dorp uit en afhankelijk van de rit zet ik de auto dan via het menu op "Hold". Op die manier reserveer je de accu voor later gebruik, wordt de accu bijgeladen tijdens het remmen en voorkom je dat je met de benzinemotor de accu moet bijladen (o.a. charge modus) wat je zomaar 30-40% extra benzine verbruik tijdelijk oplevert.
Wat mijn persoonlijke mening is, is dat de hybride modus voor luie mensen is. Immers je hoeft niet zelf de op dat moment beste rijstand te kiezen, dat doet je auto voor jou. Maar Volvo is nog niet zover in jou auto (sensus) dat hij daarbij ook rekening kan houden met de rit die je maakt (ingevoerd in de navi). Dus of het altijd de meest efficiënte stand is?
Pure is de meest efficiënte rijmodus binnen de bebouwde kom. Boven de 80 is dat Pure i.c.m. hold zodat je op de benzinemotor verder gaat. Mijn advies voor km vreten is: rijd in Pure en gebruik de hold functie. Alternatief gebruik je de hybrid modus, eventueel i.c.m. hold. Polestar is alleen leuk voor een stoplicht of inhaal sprintje. Verder wordt de auto er heel onrustig van en heel onzuinig.
Hi Gouwe, eens met dat bijladen tijdens het rijden onzinnig is. En dat coasten in D het zuinigst is. Overigens kan dat ook in B bij one pedal drive, het vergt een beetje doseren met het gaspedaal. Maar ik weet eerlijk gezegd niet precies of op een 2018 XC90 T8 ook one pedal drive zit.

Wat ik merk in de XC90 T8 2022 late is dat de hybride modes wel heel erg goed samenwerkt met Sensus. Nu al een paar keer mogen meemaken. Ik rij regelmatig tussen Regio Rotterdam en Regio Deventer; 134km altijd van zelfde adres naar zelfde adres. Te ver voor de accu met een actieradius van 70km. Het hybride systeem houdt steevast voldoende elektriciteit km over om van de snelweg naar huis te rijden. Vanavond weer, kwam precies met een lege accu thuis.
Als ik niet op de navigatie rijd dan houd ik inderdaad de pure modes aan tot snelheden van circa 70 km/h. Daarboven ging ik altijd over op hybride, dan sloeg de motor ook aan. Ik zal eens de combi pure met hold proberen.
***
Volvo XC90 Recharge Longrange 2022 late

🇸🇪Mijn persoonlijke weblog🇸🇪
viewtopic.php?t=92292

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”