Nieuwste aanwinst

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Ik heb daar ook geen ervaring mee.

Wel had ik ervaring dat de S90 soms onrustig was op de snelweg. De dealer constateerde een slag in 1 velg en heeft dat onlangs keurig onder garantie opgelost. Nadien was het pas echt een strakke comfortabele auto. Wellicht een tip om daar eens naar te laten kijken.
MickaR
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
Locatie: Hoorn

PGV90 schreef: 07.12.2023 - 23:05 Ik had dat wel bij de XC70, niet bij de V90CC. Toen hielp siliconen spray wel wat om vocht weg te houden.
Neem ook meteen de deurrubbers mee.
De deurrubbers was ik inderdaad al van plan om in te vetten zodat ze niet vastvriezen, daar kan dan wat siliconespray voor de spiegels ook wel bij!
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
MickaR
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
Locatie: Hoorn

Het is weer eens tijd voor een update!

Auto is ondertussen 8 maanden in bezit en de eerste 33.000 kilometers staan erbij. Afgelopen dinsdag bij de Volvo dealer geweest voor een kleine beurt. Daarbij kwam een kleine olielekkage naar boven op het motorblok, waar als ik het goed zeg bij de kleppendeksel vandaan kwam. Deze wordt onder garantie gerepareerd. Verder geen klachten en nog steeds erg blij met de auto.

In de afgelopen maanden is de auto wel wat vaker al voor garantie zaken naar de dealer geweest, de hulp accu gaf een storing, die dus onder garantie vervangen is en de auto gaf een storing in aan de knipperlicht, wat uitkwam op een stuk onderdeel in de stuurkolom. Wederom is dit onder garantie vervangen!

Ik lees ook veel op het forum over olie gebruik, daar heeft die van mij (gelukkig) nog totaal geen last van, sinds aankoop tot nu geen enkele keer olie hoeven bij te vullen. Tussen de beurten zat een kleine 32.000 km, dus dat gaat heel goed!

Aankomende juni mag hij zijn best gaan doen met een ritje naar Kroatië en terug en ik ben zelf heel erg benieuwd hoe soepel dat gaat worden. Vorig jaar in de V40 was het al prima te doen, maar ik verwacht dat we nog meer uitgerust aankomen dan afgelopen jaar.

De volgende beurt moet de distriburtieriem en waterpomp vervangen worden (150K interval) dus dat zal even sparen worden, maar de kilometers zullen niet meer zo snel gereden worden als nu omdat we van werkgever gaan veranderen en we een stuk dichter bij huis gaan werken. Waar nu de dagelijkse rit gemiddeld 280 kilometer is, wordt het vanaf juli net geen 90 km. Eigenlijk niet perse diesel waardig, maar we hebben hem, ik ben er zeer blij mee dus we gaan hem zeker niet wegdoen.

Op naar de volgende 30.000 kilometers!
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
MickaR
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
Locatie: Hoorn

We zijn ondertussen alweer 3 maanden verder en een vakantie naar Kroatië, waarbij de auto zich echt perfect heeft gedragen!

Met op de heenweg een stop in Ljubljana, 2 weken in Kroatië en op de terugweg een week in de Oostenrijkse bergen, was deze rit van 3500km echt prima te doen!
Op de Duitse autobahn af en toe zonder het door te hebben rond de 190 gecruised te hebben schoot het aardig op, totdat we bij München van de snelweg af moesten in verband met de overstromingen. Met een omweg uiteindelijk in Ljubljana gekomen en na daar 2 nachten te zijn gebleven nog een kleine 500km door naar Brela in Kroatië.
Helaas heeft het hotel bij het parkeren van een andere auto een pitje gemaakt in mijn achterportier, wat ik eruit laat halen en wat vergoed wordt door het hotel. Daarnaast kwam erbij dat op de 1 of andere manier het rubber van het raam rondom het achterportier gesmolten leek door de warmte. Zelf gok ik dat dit komt doordat de auto onder een boom stond waarbij een paar bladeren tegen dat gedeelte kwamen en bij 30+ graden en volle zon erop. Dit zorgde vanuit mijn kant voor een bestelling van het rubberen gedeelte bij de volvo dealer en het zelf te repareren, wat al met al best mee viel. Maar goed, de terugweg naar Oostenrijk en uiteindelijk huis was zonder problemen verlopen.

Ondertussen is de kilometerstand 145.000, wat betekend dat over 5000km (volgens de dealer) de distributieriem en waterpomp vervangen moeten worden, wat een duur onderhoudsmoment gaat worden. Zijn er andere hier waarbij verteld werd dat dit elke 150k km gedaan moet worden?

Voor de fijnproever nog de foto's van de auto in Kroatië en de reparatie die ik uitgevoerd heb.

Fijne avond allemaal!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
MickaR
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.06.2023 - 17:34
Locatie: Hoorn

Ondertussen wordt het ook wel weer eens tijd voor een update na ruim een jaar.

De kilometerstand is opgelopen tot 168.000, auto wordt op dit moment weinig gebruikt maar mag binnenkort weer dagelijks naar werk rijden. Ook kan ik nog steeds concluderen dat het echt een fijne reisauto is.
Daarnaast is er ook een boel verandert, er zit permanent een isofix achterin de auto, waarbij de grootte van de auto ondertussen meer van pas komt. De kinderwagen en alle benodigdheden passen keurig in de kofferbak met nog een klein beetje ruimte over.

Wel ben ik voor het eerst tegen een probleem opgelopen. Het begon dat ik bij optrekken de interieur ventilator harde hoorde draaien naarmate ik boven de 2500 toeren kwam en oplopend. Dit was iets wat ik niet gewend was maar niet echt kon plaatsen. Zelf eens een kijkje onder de motorkap liet op dat moment wel een ander probleem zien. De distributieriem die er nog maar 15.000 kilometer opzat was aan het afratelen. Hiervoor is direct de garage gebeld waar de riem geplaatst was en nadat ze de auto hadden bekeken kwamen ze tot de conclusie dat ze een verkeerde waterpomp gemonteerd hadden. Deze werd keurig zonder enige kosten vernieuwd. Maar het harder draaien van de ventilator bleef. Zelf had ik ook het idee dat er toch wat vermogensverlies was, maar de auto gaf *nog* geen melding. Totdat hij dat wel deed. Het hier wel bekende oranje schildpadje met de tekst, verminderd motorvermogen kwam tevoorschijn. Direct de garage gebeld en weer daarheen gebracht. Oorzaak was een kapotte turboslang (bekend probleem bij de dieselmotoren toch?). Deze ook vervangen en ze zagen ook dat de hoes van de aandrijfas lekte, welke dus ook vernieuwd werd. Hier kwam wel een rekening voor, maar dit is voor het eerst dat er wat buiten het reguliere onderhoud aan de hand is.

Maargoed, de kilometerstand loopt mooi op, na ruim 60.000 kilometers nog steeds zeer tevreden en we gaan zien wat de toekomst gaat brengen.
Volvo V40 2.0 D2 (321.058) -> Volvo S90 D4 Inscription 104K +
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”