Pagina 2 van 2
Geplaatst: 23.04.2007 - 21:43
door Oceanracer
BlackSapphire schreef:Kijk, dit maakt mij toch alleen maar verheugder dat ik slotbouten heb.
Wat dan? Zodat het nu onmogelijk is je wielen zonder schade onder je wagen weg te halen? Of bedoelde je soms dat je GEEN slotbouten hebt?
Geplaatst: 23.04.2007 - 21:47
door BlackSapphire
Sorry, ja, ik vergat het woordeken 'geen' te typen. Ik vind het natuurlijk ontzettend rot voor Reimerink wat er gebeurd is. Zelf heb ik geen slotbouten genomen, een beetje uit angst voor dit soort episodes. Daarnaast is het risico van gestolen velgen niet zo groot meer - hoop ik

- aangezien 3/4 van NL met LMV's rondrijdt. Ik neem voorlopig de gok nog maar.
Overigens: ik zit hier wel een erg oud topic leven in te blazen

Geplaatst: 23.04.2007 - 21:49
door Oceanracer
Valt mee hoor, Broekie en Nordwin zijn begonnen.
Ik gebruik al slotbouten sinds ik LM-velgen heb en nog nooit problemen gehad. Denk toch echt dat het door foutief monteren komt. Denk dat je dan ook het probleem daar moet leggen.
Geplaatst: 24.04.2007 - 16:57
door Max
BlackSapphire schreef:Ik vind het natuurlijk ontzettend rot voor Reimerink wat er gebeurd is.
Reimerink heeft allang geen problemen meer, want de garage heeft de slotbouten weten te splijten waarna ze eenvoudig verwijderd konden worden.
Het is Nordwin die nu problemen heeft.
Geplaatst: 24.04.2007 - 18:43
door sjoerdb
het zal er ook wel vanaf hangen wat voor type slotbouten je hebt, zelf heb ik ook nog nooit last gehad van diefstal van velgen, gewoon niet in de nieuwste aut'o's rijden en ook niet met de duurste velgen. succes he
Geplaatst: 24.04.2007 - 22:47
door Nordwin
Ja...Nordwin heeft zeker een probleem....maar we gaan aan de slag....we zullen het oplossen....
Heeft iemand nog een Thor-velg over?
Geplaatst: 03.07.2007 - 08:00
door gaitgroot
Mijn bandenboer heeft bij de laatste bandenwissel de slotbout van mijn LV wiel veel te strak aangedraaid. Voor de vakantie alles nog even nagelopen (je zult maar in het buitenland staan met een lekke band en je wiel kan er niet af). Uiteindelijk hebben ze een dop met links schroefdraad op de kop gezet en draaien.
Na een uur martelen is de bout er zonder schade aan de velg eraf gekomen.
Voor mij nooit meer slotbouten.
Gerrit
Geplaatst: 03.07.2007 - 19:18
door Oceanracer
Zou het anders een idee zijn om 4 bouten per wiel op de voorgeschreven 140 NM vast te draaien en de slotbout op bijvoorbeeld 100 NM? Hij zal er toch niet afdraaien, wel?
Geplaatst: 03.07.2007 - 20:31
door V70ORD5
Vandaag voor een 60K beurtje bij de garage geweest. (kleine beurt, grote rekening) Maar ga de bouten nog wel ff lostrekken en weer vastzetten.
Dit doe ik op 120Nm. Dit is meer dan genoeg, en ik weet zeker dat ik ze weer los krijg.
Maar dan moet het wel eerst ophouden met regenen.......
Geplaatst: 21.07.2007 - 01:55
door kennethbril
Om antidiefstal bouten te verwijderen neem je gwoon één maat groter als dopsleutel. Die sla je met behulp van een houten hamer over de antidiefstal bout . En voila, de dopsleutel heeft genoeg grip om de bout los te kijgen . 100 nm is meer dan voldoende . Vast is vast . En door de tegen de klok draaiende wielen draaien bouten enkel vaster en nooit los . Raar he mechanica :laughing5:
Geplaatst: 22.07.2007 - 03:10
door cornelis
kennethbril schreef:Om antidiefstal bouten te verwijderen neem je gwoon één maat groter als dopsleutel. Die sla je met behulp van een houten hamer over de antidiefstal bout . En voila, de dopsleutel heeft genoeg grip om de bout los te kijgen . 100 nm is meer dan voldoende . Vast is vast . En door de tegen de klok draaiende wielen draaien bouten enkel vaster en nooit los . Raar he mechanica :laughing5:
Ja als je alleen achteruit rijd.
Geplaatst: 22.07.2007 - 09:53
door Oceanracer
De helft van de auto gaat vooruit, de rest achteruit... Met andere woorden, rechts draait 't wiel met de klok mee, maar links draait tegen de klok in. Het verhaal van Kennethbril klopt dus voor de helft.

Geplaatst: 24.07.2007 - 02:55
door Auk
Zoals ik toendertijd bij mijn dealerbedrijf ( SEAT/VW ) geleerd heb... draai bouten nooit TE vast!
Een bout rekt zich uit wanneer je deze vast draaid, dus een bout is ( 5cm ) ingedraaid weer wat langer als in normale toestand.
Kia heeft er een lange tijd problemen mee gehad, een bepaalde oplagen van hun busjes werden met te veel NM aangedraaid (en t materiaal was bros) waardoor je de bout zelfs al met losdraaien kon laten breken!
Wat je toch allemaal niet leert op zo'n stage... dacht dat t nooit van pas zou komen:P
Geplaatst: 25.08.2007 - 23:14
door ufovolvo
Ik blijf erbij (en gelukkig mijn dealer ook) dat de wielmoeren in lichtmetalen velgen handvast moeten worden aangedraaid, om dan met een momentsleutel (op het handje) op 110 - 120 nm te worden geklikt.
Is niet allen beter voor de bouten, maar dat voorkomt ook het in de velg vreten van de moeren en allerlei onvoorspelbare gevolgen.
Geplaatst: 25.08.2007 - 23:36
door DeNNiS_
tevast kan er voor zorgen dat je ze niet meer los krijgt...
ja de bouten afdraaien...
en telos..... dat je wiel er van onderen loopt
daarom altijd ff op het moment zetten... en los tjah lucht sleutel
