Wil ik mijn winterbanden monteren, krijg ik die ... slotbouten niet los!
Maandag maar naar de garage voor hulp en ik laat de slotbouten ook maar vervangen.
Ik had al van diverse kanten negatieve geluiden gehoord over slotbouten.
Is er eigenlijk iemand positief over slotbouten?
slotbout niet los te krijgen
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6342
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Ik heb wel eens GTI-tjes op 4 bierkratjes zien staan. Het is dus wél zinnig
Groeten, Rick Marsman
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
slotbouten zijn er binnen 5 min ook af,dus voor sommige lieden is het een fluitje van een cent om ze te verwijderen.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik ben niet negatief over slotbouten.
Je moet alleen oppassen dat ze in een garage niet van die idiote hoge NM-waardes gebruiken om de wielen te bevestigen.
120 nm is strak zat (vroeger was 100nm al normaal).
Je moet alleen oppassen dat ze in een garage niet van die idiote hoge NM-waardes gebruiken om de wielen te bevestigen.
120 nm is strak zat (vroeger was 100nm al normaal).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Moment sleutel?
Luchtsleutel bedoel je denk ik.
Bij welke dealer gebruiken ze een momentsleutel om de wielen vast te zetten.
Luchtsleutel bedoel je denk ik.
Bij welke dealer gebruiken ze een momentsleutel om de wielen vast te zetten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
- Locatie: Breda
Een goede dealer heeft luchtsleutels waar je het aanhaalmoment ook nauwkeurig mee kan instellen.
Dat in tegenstelling tot de fast-fitters die geen instelbare luchtsleutels hebben en daarom voor de show nog even een momentsleutel van de gamma gebruiken.
Net zo kwalitatief goed als balanceerapparatuur van de fast-fitters die een 5 grams tolerantie gebruiken, terwijl echt goed balanceren toch op 1 gram nauwkeurig moet.
Dat in tegenstelling tot de fast-fitters die geen instelbare luchtsleutels hebben en daarom voor de show nog even een momentsleutel van de gamma gebruiken.
Net zo kwalitatief goed als balanceerapparatuur van de fast-fitters die een 5 grams tolerantie gebruiken, terwijl echt goed balanceren toch op 1 gram nauwkeurig moet.
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6342
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Vandaag zijn de banden losgemaakt en de wintersloffen erop gezet.
Ondanks dat het allemaal mijn eigen banden waren kostte het niks: "Service van de zaak".
Dat mag ik graag horen.
Ondanks dat het allemaal mijn eigen banden waren kostte het niks: "Service van de zaak".
Dat mag ik graag horen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Goede zaak! Ik doe het thuis op de oprit, kost ook niets, zelfs geen tijd om naar de dealer te rijden. Maar wel top dat ie 't niet in rekening bracht!"Service van de zaak"
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Heb ook in het verleden wel eens gehad dat ik fabrieks(dealer) af slotbouten op mijn cinquecento had, lekke band in de winter anwb er bij zaten er 5 pinnetjes de sleutel zeg maar braken er 3 af, met veel pijn en moeite nog de band kunnen vervangen.
Ik naar de dealer dat ik andere slotbouten wilde vonden ze daar niet nodig ik doordrammen, kreeg ik toch mijn zin zijn ze 2 uur bezig geweest met het loshalen van die bouten, de tweede band braken de 2 laatste pennetjes af en toen konden ze de laatste 3 banden mooi de slotbouten (eigenlijk moeren natuurlijk...) met een beitel voorzichtig splijten en dan met die bijtel proberen de moet te draaien..
Probeerden ze nog de kosten op mij te verhalen ook die sukkels, redelijker wijs is die dealer dan ook uiteindelijk failiet gegaan (waren nog wel meer vreemde dingen daar).
Ik naar de dealer dat ik andere slotbouten wilde vonden ze daar niet nodig ik doordrammen, kreeg ik toch mijn zin zijn ze 2 uur bezig geweest met het loshalen van die bouten, de tweede band braken de 2 laatste pennetjes af en toen konden ze de laatste 3 banden mooi de slotbouten (eigenlijk moeren natuurlijk...) met een beitel voorzichtig splijten en dan met die bijtel proberen de moet te draaien..
Probeerden ze nog de kosten op mij te verhalen ook die sukkels, redelijker wijs is die dealer dan ook uiteindelijk failiet gegaan (waren nog wel meer vreemde dingen daar).
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Klinkt voor mij prima!!!
(@XC70 Ondanks je prachtige Rover wil/kan je ons niet missen he' ;-} )
Grt Barry
(@XC70 Ondanks je prachtige Rover wil/kan je ons niet missen he' ;-} )
Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20.11.2006 - 21:56
- Locatie: TRONDHEIM
Heren,
Een heel klein dotje kopervet op de draad (á la kreftie) doet wonderen, gaat het invreten bij te vast aandraaien tegen. Bij lichtmetalen velgen liever speciaal aluminiumvet gebruiken om corrosie bij de boutkop te voorkomen. Wielbouten altijd handvast draaien met een kleine/korte sleutel, kruislings natrekken met een momentsleutel, en na 1000km nog eens op dezelfde waarden. Serviceboekje of Olving nakijken voor juiste aanhaalmomenten.
Banden wisselen is hier in Noorwegen tweemaal jaarlijks een verplichte aangelegenheid, en nu men ook hier pekelen heeft ontdekt (aangezien men spijkerbanden weert), is een goede bescherming tegen invreten en corrosie eens te meer noodzakelijk.
Never no problem gehad met slotbouten, niet na 10jaar met m'n V40 1.9TD.
Kjørevennlige hilsner,
Maarten
Een heel klein dotje kopervet op de draad (á la kreftie) doet wonderen, gaat het invreten bij te vast aandraaien tegen. Bij lichtmetalen velgen liever speciaal aluminiumvet gebruiken om corrosie bij de boutkop te voorkomen. Wielbouten altijd handvast draaien met een kleine/korte sleutel, kruislings natrekken met een momentsleutel, en na 1000km nog eens op dezelfde waarden. Serviceboekje of Olving nakijken voor juiste aanhaalmomenten.
Banden wisselen is hier in Noorwegen tweemaal jaarlijks een verplichte aangelegenheid, en nu men ook hier pekelen heeft ontdekt (aangezien men spijkerbanden weert), is een goede bescherming tegen invreten en corrosie eens te meer noodzakelijk.
Never no problem gehad met slotbouten, niet na 10jaar met m'n V40 1.9TD.
Kjørevennlige hilsner,
Maarten
Sincerely Yours,
Maarten
Maarten
- Nordwin
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02.04.2007 - 11:32
- Locatie: Kop van Overijssel
- Contacteer:
Help!
Het wiel LV is met geen mogelijkheid (plaatselijke volvogarage) los te krijgen.
De slotbout zit muurvast. Waarschijnlijk dus ook te vast gedraaid. Nu de vraag, hoe nu verder? De garagehouder zegt dat ik er rekening mee moet houden dat de hele velg afgesleten moet worden om goed bij de bout te kunnen. Dat wordt een duur geintje. + een andere Thor-velg. Hier baal ik goed van.
Wie heeft hier een oplossing voor?
Het wiel LV is met geen mogelijkheid (plaatselijke volvogarage) los te krijgen.
De slotbout zit muurvast. Waarschijnlijk dus ook te vast gedraaid. Nu de vraag, hoe nu verder? De garagehouder zegt dat ik er rekening mee moet houden dat de hele velg afgesleten moet worden om goed bij de bout te kunnen. Dat wordt een duur geintje. + een andere Thor-velg. Hier baal ik goed van.
Wie heeft hier een oplossing voor?
V70 D5 Edition Sport Geartronic 2006
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Zie bij techniek algemeen.
Nu staat je post dubbel.
Nu staat je post dubbel.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Kijk, dit maakt mij toch alleen maar verheugder dat ik slotbouten heb.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -