Pagina 2 van 2

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:47
door subvolvo
Het wordt voor mij nu wel erg technisch.
Maar volgens mijn beperkte kennis gaat een motor pingelen als de druk te hoog wordt zonder dat er een ontsteking heeft plaats gevonden. Dus vlak bij het hoogste punt van de zuiger. Als je de ontsteking tot na het hoogste punt laat plaatsvinden heeft het pingelen of al plaatsgevonden of zal nooit plaatsvinden. In het laatste geval is de druk nooit hoog genoeg om geweest om het pingelen te veroorzaken.

Nogmaals, mijn kennis vrij beperkt als het om zuigermotoren gaat. Dus zal ik zeker niet beweren dat je geen gelijk hebt.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier nog een licht op kan laten schijnen.

Groetjes,

hans

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:50
door Ludo
subvolvo schreef:Alleen moet volgens mij de ontsteking eerder komen i.p.v. later.
martin2 schreef:Om pingelen te voorkomen niet.
de onsteking word dan idd later gezet.
als dat het pingelen dan nog niet stopt word er meer brandstof ingespoten om de verbrandingstemperatuur lager te krijgen.

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:52
door subvolvo
OK Martin, 1-0
Ik zat er dus naast.

Terug in de boeken!!!!!!

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:58
door Ludo
pingelen word eigenlijk veroorzaakt door een ontsteking in de verbrandingskamer zonder dat de bougie gevonkt heeft.
en dat kan idd schade opleveren aan zuiger en cilinderkop.

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:59
door martin2
Nee subvolvo, ik was net bezig om een antwoord te schrijven. Je hebt gedeeltelijk gelijk als je zegt dat pingelen ontstaat als er geen ontsteking is geweest.
Als de mengsel ontstoken wordt door bijv gloeiend koolaanslag kan pingelen ook onstaan. Het vlamfront van de verbranding door de kool botst met de flamfront die ontstaat door de ontsteking. Deze botsing geeft het typische pingel geluid.

MvG Martin

Geplaatst: 28.11.2006 - 23:13
door subvolvo
OK, 1-1 dan.

Maar deze uitleg heb ik nog nooit gehoord. Weer wat opgestoken.

Bedankt,

Hans

Geplaatst: 29.11.2006 - 13:32
door trompetje
pingelen is dus eigenlijk dieselen?
:P

Geplaatst: 29.11.2006 - 13:59
door martin2
Nou dieselen doe je met diesel in de tank en niet ron X benzine. :BIG:


MvG Martin

Geplaatst: 29.11.2006 - 14:03
door menjo
dieselen is dus eigenlijk pingelen, zou je wel kunnen zeggen

Geplaatst: 29.11.2006 - 14:10
door martin2
Als de diesel erg beroerd loopt en je de verkeerde brandstof hebt getankt misschien wel. :silly:

MvG Martin

Geplaatst: 18.12.2006 - 21:18
door Michael Oud
Als ik rustig rijd rij ik op 95 (dus wanneer ik niet van plan ben een flink stuk te euhm, "skeurn"), ben ik van plan een paar "onvolvobestuurderwaardige" ritjes te maken dan gooi ik dr mooi 98 in (B200FT, niet helemaal standaard meer).

Does.