Hoi
Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.
Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.
Gr Arjen.
euro 95 vs 98
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat heeft bij een 140pk geen echt toevoegde waarde, die motor is zo laagbelast dat die het verschil in klopvastheid niet omzet naar betere prestaties.arjen schreef:Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.
Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Heel kort en ik hoop duidelijk: je kunt niet praten over voor of nadelen. Uitsluitend van geschiktheid. Het heeft te maken met de compressie verhouding van de motor. Als je een hoge compressie verhouding (ik dacht vanaf 1:9, maar weet niet zeker meer) hebt moet je 98 gebruiken en visa versa. Door hoge druk kan de benzine spontaan en ongecontroleerd ontbranden (pingelen van de motor). Ron 98 heeft hier later (bij een hogere druk) pas last van.
Toch niet zo kort, maar ik hoop wel duidelijk
MvG Martin
Toch niet zo kort, maar ik hoop wel duidelijk
MvG Martin
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15
Niet helemaal waar...want de meeste moderne auto's hebben allemaal meer dan 1:9...en die rijden allemaal op 95...uitzonderingen daargelaten..martin2 schreef:Heel kort en ik hoop duidelijk: je kunt niet praten over voor of nadelen. Uitsluitend van geschiktheid. Het heeft te maken met de compressie verhouding van de motor. Als je een hoge compressie verhouding (ik dacht vanaf 1:9, maar weet niet zeker meer) hebt moet je 98 gebruiken en visa versa. Door hoge druk kan de benzine spontaan en ongecontroleerd ontbranden (pingelen van de motor). Ron 98 heeft hier later (bij een hogere druk) pas last van.
Toch niet zo kort, maar ik hoop wel duidelijk
MvG Martin
voordeel van 98 tov 95 is het klopvastheid...
maar voor een 140pk 2.4 heb je echt geen 98 nodig...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Dus niet kort en niet duidelijk. Er staat ook ik DACHT 1:9 maar weet NIET HELEMAAL ZEKER.
Verder is pingelen en kloppen het zelfde dus klopt het als een bus. Nogmaals het is niet een kwestie van voordeel maar welk brandstof is geschikt voor een bepaalde motor)
Mocht je ron 98 in een motor doen die ron 95 vereist is geen probleem. Andersom wel, maar dit terzijde.
Verder is pingelen en kloppen het zelfde dus klopt het als een bus. Nogmaals het is niet een kwestie van voordeel maar welk brandstof is geschikt voor een bepaalde motor)
Mocht je ron 98 in een motor doen die ron 95 vereist is geen probleem. Andersom wel, maar dit terzijde.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19558
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Heel kort, en heel duidelijk!
Het antwoord is al door bart simpson gegeven!
En dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Geen theorieën en technische uiteenzettingen nodig. Die zijn al in een ander topic besproken. Zoek maar eens
Het antwoord is al door bart simpson gegeven!
En dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Geen theorieën en technische uiteenzettingen nodig. Die zijn al in een ander topic besproken. Zoek maar eens
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je wilt vast wel de moeite te nemen om dat uit te leggen, 98 octaan voegt echt niets toe bij een 140pk, hij loopt niet beter, de prestaties nemen ook niet toe, maar het kost wel meer.martin2 schreef:Er is idd een antwoord gegeven door Bart S maar niet de juiste.
MvG Martin
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Dat heb ik geprobeert (zie hierboven).
Ik ben het met je eens als je zegt dat het geen prestaties verbetert als ron 98 te tanken ipv ron 95 maar ik ben het niet met je eens als je zegt dat het komt omdat een motor zo "laagbelast" is. Belasten doe je met je rechter voet. Het heeft uitsluitend en alleen te maken met de compressie verhouding van een motor.
Misschien dat je met laagbelast bedoelt dat er in verhouding niet veel vermogen uit de motor komt (of hij is niet zo "opgevoerd") dan kan ik gedeeltelijk met je meegaan. Een "opgevoerde" motor of een motor waar bveel vermogen uitgehaald wordt heeft meestal een hoog compressie verhouding. Een auto met turbo niet maar dit moet anders berekent worden aangezien de lucht onder druk in de cilinders wordt geforceert en er dus dan een hogere compressie verhouding is (waar mee gerekend wordt).
MvG Martin
Ik ben het met je eens als je zegt dat het geen prestaties verbetert als ron 98 te tanken ipv ron 95 maar ik ben het niet met je eens als je zegt dat het komt omdat een motor zo "laagbelast" is. Belasten doe je met je rechter voet. Het heeft uitsluitend en alleen te maken met de compressie verhouding van een motor.
Misschien dat je met laagbelast bedoelt dat er in verhouding niet veel vermogen uit de motor komt (of hij is niet zo "opgevoerd") dan kan ik gedeeltelijk met je meegaan. Een "opgevoerde" motor of een motor waar bveel vermogen uitgehaald wordt heeft meestal een hoog compressie verhouding. Een auto met turbo niet maar dit moet anders berekent worden aangezien de lucht onder druk in de cilinders wordt geforceert en er dus dan een hogere compressie verhouding is (waar mee gerekend wordt).
MvG Martin
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Vind je dan zelf ook niet dat dan een "dwingend" advies vanuit (in dit geval) Volvo om dat te moeten doen minimaal de basis moet zijn voor deze stelling?martin2 schreef:Dan moet je 98 gebruiken
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Motor constructeurs testen motoren en bepalen aan de hand van de resultaten oa welk brandstof gebruikt moet worden. Dat wordt dan ook door de motor fabrikant voorgeschreven. De ervaring heeft geleerd dat de grens tussen ron 95 en 98 licht ongeveer bij een compressie verhouding van 1:9 (nogmaals: dacht ik maar het kan ook 1:11 zijn, dat zou ik even moeten opzoeken).
Dit was ook niet het onderwerp van mijn verhaal, dat is nog altijd dat bepalend is de compressie verhouding. De constructeur geeft aan welk brandstof geschikt is. Een ander brandstof gebruiken voegt niets toe aan prestaties. Mocht je ron 95 gebruiken terwijl ron 98 wordt geadviseert dan kan het zelfs schadelijk zijn voor de motor.
MvG Martin
Dit was ook niet het onderwerp van mijn verhaal, dat is nog altijd dat bepalend is de compressie verhouding. De constructeur geeft aan welk brandstof geschikt is. Een ander brandstof gebruiken voegt niets toe aan prestaties. Mocht je ron 95 gebruiken terwijl ron 98 wordt geadviseert dan kan het zelfs schadelijk zijn voor de motor.
MvG Martin
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Op een 140pk wordt door Volvo 95 Ron geadviseerd, zoals op vrijwel alle Volvomotooren op de R en T4 na
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De oorspronkelijke vraag was:martin2 schreef:Beweer ik van niet dan, of adviseer ik iets anders?????
Wellicht wil je even de tijd en moeite nemen om mij uit te leggen waar je precies niet mee eens bent of wat niet duidelijk is.
Daarop meende ik kort te moeten zeggen dat het geen toegevoegde waarde had, jij middels een omweg en een technische verhandeling geloof ik ook.. toch? zo ja, dan zijn we het zelfs roerend eens.arjen schreef:Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.
Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Hoi
Deze discussie is ook al eens op het volvo.pagina geweest;
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=785&i=24636&t=24636.
De meningen zijn verdeeld. Al denk ik ook dat 95 voldoende is en 98 geen kwaa kan.
Gr Arjen
Deze discussie is ook al eens op het volvo.pagina geweest;
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=785&i=24636&t=24636.
De meningen zijn verdeeld. Al denk ik ook dat 95 voldoende is en 98 geen kwaa kan.
Gr Arjen
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
-----------
13e S60 B3 Inscription 2021
14e Hyundai i10 2018
- subvolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40
Dit is niet waar. Tenminste niet volgens mijn handleiding. Zowel voor de 2.5T en de T6 wordt RON 98 geadviseerd als je een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik wilt. Voor 95 geeft de handleiding aan dat dit voor normale rijomstandigheden is. Bij RON 91 staat: "91 kunt u beter alleen in uitzonderings gevallen gebruiken. De motor loopt bij gebruik van deze brandstofkwaliteit echter geen schade op."Mocht je ron 95 gebruiken terwijl ron 98 wordt geadviseert dan kan het zelfs schadelijk zijn voor de motor.
MvG Martin
De compressieverhouding van mijn motor is 1:9,0. Die van de T6 1:8,5.
Mijn voorlopige conclusie is dat de motor zuiniger is met 98. Maar of de duurdere brandstof opweegt tegen de zuinigere motor.......???
Hans
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Als dat in je handleiding staat ben ik abuis wat betreft deze motoren. Het motor management systeem past kennelijk het onstekingstijdstip aan om pingelen tegen te gaan (ontsteking later). Hierdoor heb je minder vermogen en zal het verbruik toenemen.
Verder zal de motor ongetwijfeld een pingel sensor hebben waardoor hij beveiligd is tegen pingelen.
Ik snap nu waar de verwarring vandaan komt.
MvG Martin
Verder zal de motor ongetwijfeld een pingel sensor hebben waardoor hij beveiligd is tegen pingelen.
Ik snap nu waar de verwarring vandaan komt.
MvG Martin
- subvolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40
Hoi Martin,
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de moderne modellen GEEN pingelsensor meer hebben.
Alleen moet volgens mij de ontsteking eerder komen i.p.v. later.
Vrgr,
Hans
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de moderne modellen GEEN pingelsensor meer hebben.
Alleen moet volgens mij de ontsteking eerder komen i.p.v. later.
Vrgr,
Hans
Hans
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998
Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Om pingelen te voorkomen niet. De druk in de cilinders moet lager wordenen dat bereik je door feitelijk te laat te ontsteken waardoor de verbranding tot na het BDP duurt waardoor de ruimte boven de zuiger reeds groter aan het worden is. Hier door dus grotere volume en dus lagere druk.
Denk maar aan oude motoren met verdelers enz. Die gingen ook pingelen als de ontsteking te vroeg stond.
Mvg Martin
Denk maar aan oude motoren met verdelers enz. Die gingen ook pingelen als de ontsteking te vroeg stond.
Mvg Martin