Pagina 2 van 2

Hoever kun je elektrisch rijden met XC60 recharge

Geplaatst: 31.01.2025 - 13:47
door raspaardje
Gouwe schreef: 29.01.2025 - 17:21 ijn theorie is dat de impact van die factoren vooral in de ervaring/beleving een grotere invloed heeft op het elektrische rijbereik i.v.m. de veel kleinere accu range t.o.v. een ICE met een 70 liter tank.
Prima als jij blijft hangen op de impact van die factoren in de ervaring/beleving bij een PHEV, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik reageerde uiteindelijk hierop:
-KJ- schreef: 29.01.2025 - 10:40 Het theoretische benzine-/dieselverbruik dat in het boekje staat wordt ook alleen onder laboratoriumomstandigheden gehaald. Daar hoor je vreemd genoeg nooit iemand over klagen.
Waarom zou dit voor elektriciteit anders zijn?

Ik heb het zuiver over de procentuele impact en de werking van grotendeels dezelfde factoren; bij koud weer heeft een PHEV/EV nu eenmaal veel minder elektrische range, bij een ICE heeft de buitentemperatuur veel minder invloed op hoever je op een liter brandstof komt.
Datzelfde geldt voor snelwegrijden icm lage buitentemperaturen: de range van een ICE wordt met 111 km/h per uur gemiddeld over de snelweg rijden nu eenmaal procentueel veel minder geraakt dan de elektrische range van een PHEV/EV, zie https://www.autoblog.nl/nieuws/ga-niet- ... ie-7034448
De verwarming aan hebben: geen invloed bij een ICE, heel veel invloed op de range bij een PHEV/EV.
Veel nieuwe PHEV/EV rijders zullen hieraan moeten wennen.

Overigens rijd ik al jaren met een gunstiger gemiddeld verbruik dan door de fabrikant opgegeven.
En ook dat zie ik niet zo snel gebeuren met een PHEV/EV.