Pagina 2 van 3

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 17.01.2024 - 16:38
door raspaardje
Een V70 P2 is nooit een stuurmansauto geweest natuurlijk. En heeft het P2 platform dat voor het eerst gebruikt is op de S80 vanaf 1998. Geen jaren 80 ontwikkeling dus.
Ik vind het een mooie aflevering!

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 09:56
door BlackcurrantV70
Ik mis mijn V70 nog steeds, gekocht in 2008 en helaas in 2012 in de prk gereden door een roodlichtrijder bij Schiphol.
De auto is wel door een Volvo parts dealer opgekocht en zijn schoonbroer heeft er daarna nog jaren mee gereden.

Wat ik echt niet snap is dat er in NL bij de APK alleen naar lekkage van dempers gekeken wordt en niet naar de dempende eigenschappen. in Belgie bij de jaarlijkse keuring gaat elk wiel op een trilplaat en wordt de demping gecheckt.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 15:18
door brulkjaer
Malmö schreef: 17.01.2024 - 12:43 Ik vind het wel een knappe prestatie dat deze V70 zo ver is gekomen.
Heb het artikel gelezen op Autoweek.nl.
Maar schrok ook wel van de hoeveelheid reparaties die deze V70 door de jaren heen voor de kiezen heeft gehad om deze kilometerstand te bereiken.
Ruim 15000 euro aan onkosten. Foei zeg, daar kan je bijna een nieuwe auto voor kopen.

Brulkjaer:
Even een aantekening bij de kosten. Het is waar, als de dealer alles uitgevoerd zou hebben zou het onbetaalbaar zijn. Aan de andere kant: bij het genoemde bedrag zitten ook de nodige uitbreidingen: Leren interieur, stoelverwarming, elekr. stoelverstelling, radiobediening op het stuur, CFE, div. Volvo accessoires en vooral niet te vergeten: bijna alle slijtagedelen worden vervangen voordat ze slecht zijn. Zo liggen de onderdelen al klaar voor de zaken die Joep ook gevonden had. Nu nog even iets beter weer afwachten. Daarnaast was er achterstallig onderhoud destijds bij aankoop.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 15:26
door Johan s60
Ik schrik niet van die 15000, ik zit daar ook bijna op na 330 dkm en 11 jaar, en dan doe ik het onderhoud nog zelf.
Ben benieuwd welke nieuwe auto jij voor ogen heb voor 15000 euro

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 15:57
door WillyWortel2
Volvo is de onbetwiste kampioen kilometervreters voor mij. Ooit was dat de Mercedes E klasse.
Sinds het toepassen van kleinere motoren waar onevenredig veel vermogen uit gehaald wordt bij Mercedes is die tijd voorbij.
Kleinere motoren zijn een trend die het gevolg is van zwaardere milieu eisen.
Ook Volvo werd die kant uit gedwongen.

De vijf cilinders van Volvo zijn nog steeds de kampioen.

Klagen over onderhoudskosten is vaak ongefundeerd.
Sla die kosten eens om op het aantal kilometers en het ziet er al heel anders uit.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 17:30
door Msuidgeest
Daar zit een kern van waarheid in: wat kost zo'n auto per km aan onderhoud? Het lijkt op 3 cent per km ...

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 19:02
door brulkjaer
Met alle uitbreidingen was ik in 8 jaar tijd dus 15k kwijt, maar gedeeld door het aantal km's kwam het neer op 8 cent per km.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 21.01.2024 - 19:09
door Johan s60
WillyWortel2 schreef: 21.01.2024 - 15:57 Klagen over onderhoudskosten is vaak ongefundeerd.
Sla die kosten eens om op het aantal kilometers en het ziet er al heel anders uit.
Voor mij nog geen 5 cent/ km

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 11:22
door JeroenSpock
Voor mijn D5 3,9 cent/km, voor de 2.5t 2,9 cent.

Mijn vader zei, sommige dingen moet je niet bijhouden Jeroen :'(

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 11:34
door Fss
Oei, en dat is dan nog exclusief afschrijving.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 11:43
door JeroenSpock
Die D5 had 100% afschrijving, heb ik niet meer doorverkocht.
Afschrijving lig ik ook niet wakker van, autorijden kost nou eenmaal (veel) geld en ik koop toch geen nieuwe of jonge auto.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 11:52
door Fss
Dat snap ik, maar als je toch een kostenoverzicht aan het maken bent hoort die post er natuurlijk wel gewoon bij.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 19:50
door JeroenSpock
De echte afschrijving weet je pas als je de auto verkoopt, tot die tijd is het gokken.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.01.2024 - 20:11
door mees
Dan heb ik bij mijn auto's (ben net aan mijn 8e bezig, in 46 jaar) maar weinig tot niets misgegokt :-D
En reken maar dat er flinke afschrijvingen waren :(
Zou met vastgoed ook zo mogen zijn.......

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 15.02.2024 - 06:48
door Bover
Tja..Als je maar blijft repareren vervangen met een Volvo dan blijf je wel rijden is ook een devies hier...wat een onderhoud bij elkaar

.in eigen beheer gaat dat allemaal makkelijker....Via de garage en bijbehorende facturen had je mogelijk al een andere bestemming voor deze auto gezocht. Desalniettemin mooie km stand voor deze auto en klusser:)...

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.02.2024 - 17:39
door Malmö
raspaardje schreef: 17.01.2024 - 16:38 Een V70 P2 is nooit een stuurmansauto geweest natuurlijk. En heeft het P2 platform dat voor het eerst gebruikt is op de S80 vanaf 1998. Geen jaren 80 ontwikkeling dus.
Ik vind het een mooie aflevering!
Het onderstel van de P2 baseert nog steeds op dat van de P80 modellen en is niets meer dan een doorontwikkeling. Het onderstel van de P80 modellen is ontwikkeld in de jaren 80.
De voornaamste reden dat een P2 nooit een strakke stuurmansauto zal worden is het ontwerp van het onderstel. De draagarmen zijn namelijk bevestigd aan het subframe. Dat is iets wat je niet bij veel auto's ziet en wat mij betreft ook een ontwerp/ontwikkelingsfout. Want niet alleen de draagarmen zitten bevestigd aan het subframe, ook de motor natuurlijk en het stuurhuis. Dat is ook de reden dat de P2's zo ontzettend wazig aanvoelen in het stuur. Alle wegoneffenheden komen door in het subframe doordat de draagarmen verbonden zijn met het subframe. Zeker als de auto ouder wordt en de subframe rubbers in slechtere staat komen wordt alles losser en komt er speling op het geheel. Die wegoneffenheden ga je dan ook in je stuur voelen omdat het stuurhuis tevens gemonteerd zit op het subframe.
Ik dacht eerst dat alleen mijn S60 er last van had maar heb ondertussen al zoveel proefritten gemaakt in allerhande S60's/V70's en S80's dat ik met een gerust hart kan zeggen dat ze er allemaal last van hebben. En de P2's met de hoogste km.standen het meeste.
Ik zit er wel eens over te denken van die subframe rubber inserts te plaatsen: https://www.estateservices.nl/pu-subfra ... volvo.html
Maar lees daarover ook wisselende ervaringen. Er zouden meer trillingen ontstaan in het interieur na het plaatsen van deze rubbers en dat wil ik ook niet.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.02.2024 - 17:56
door Urbexpeditie
Mooi verhaal maar volgens mij zijn draagarmen bij nagenoeg alle personenauto's gemonteerd aan een subframe en niet aan het carrosserie. Tenzij je een truck / pick-up oid hebt. Dan zit het aan het chassisdeel.

draagarm-vervangen-1170x500.jpg

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.02.2024 - 18:39
door Malmö
Urbexpeditie schreef: 22.02.2024 - 17:56 Mooi verhaal maar volgens mij zijn draagarmen bij nagenoeg alle personenauto's gemonteerd aan een subframe en niet aan het carrosserie. Tenzij je een truck / pick-up oid hebt. Dan zit het aan het chassisdeel.


draagarm-vervangen-1170x500.jpg
Bij Duitse auto's heel vaak niet in ieder geval. Bijvoorbeeld de achterwiel aangedreven Mercedes modellen.
Bekijk maar eens de Mercedes W211 modellen. Draagarmen allemaal verbonden met de carrosserie en niet met het subframe. En dat verklaart tevens het reuze stabiele weggedrag van deze wagen. Hier wiebelt niets als het onderstel in goede staat verkeert.
Hoe verklaar jij anders dan het wiebelige weggedrag van de P2 Volvo's?

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.02.2024 - 18:40
door Fredhead
Malmö schreef: 22.02.2024 - 17:39 Ik zit er wel eens over te denken van die subframe rubber inserts te plaatsen: https://www.estateservices.nl/pu-subfra ... volvo.html
Maar lees daarover ook wisselende ervaringen. Er zouden meer trillingen ontstaan in het interieur na het plaatsen van deze rubbers en dat wil ik ook niet.
Ik vond het 3 keer niets en had ze redelijk snel weer verwijderd.
S60 reed met een Bilstein B12 set, veerpootbrug achter en een aanpassing aan de bovenste motorsteun waardoor deze ook als veerpootbrug diende behoorlijk strak/direct.

V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

Geplaatst: 22.02.2024 - 18:52
door Malmö
fredhead schreef: 22.02.2024 - 18:40
Malmö schreef: 22.02.2024 - 17:39 Ik zit er wel eens over te denken van die subframe rubber inserts te plaatsen: https://www.estateservices.nl/pu-subfra ... volvo.html
Maar lees daarover ook wisselende ervaringen. Er zouden meer trillingen ontstaan in het interieur na het plaatsen van deze rubbers en dat wil ik ook niet.
Ik vond het 3 keer niets en had ze redelijk snel weer verwijderd.
S60 reed met een Bilstein B12 set, veerpootbrug achter en een aanpassing aan de bovenste motorsteun waardoor deze ook als veerpootbrug diende behoorlijk strak/direct.
Ja, maar wat houd je dan op deze manier aan comfort over?
Grootste klacht die ik heb over het P2 onderstel is dat wiebelige/instabiele gevoel in het stuurwiel. Vooral als je over oneffenheden rijdt.
Ik heb zelf niet zo heel lang geleden mijn hele onderstel laten reviseren. Nieuwe schokdempers rondom, nieuwe binnenste en buitenste stuurkogels, nieuwe voorveren, nieuwe draagarmen voor. Alles is zo'n beetje nu wel nieuw maar toch blijft dat wiebelige gevoel en het hielp allemaal niet echt veel. Grootste verbetering was nog wel toen ik nieuwe voorbanden monteerde met V snelheidsindex. Er zaten een H index op wat helemaal niet hoort op een S60. Toen werd het weggedrag wel een stuk stabieler maar dat wiebelige blijft wel.
Als ik in een vergelijkbare Mercedes C klasse rijd verbaas ik me altijd over het zeer solide en zekere weggedrag van deze wagen. Niet te vergelijken met de Volvo P2's.
Met zo'n C klasse trek ik op de Duitse autobahn zo naar de 200km/u en voel me dan super veilig. Met mijn S60 durf ik nauwelijks 150km/u te rijden.