Geen idee Mees, in het topic dat jij aanhaalt werkte de airco gewoon helemaal niet.mees schreef: ↑27.06.2024 - 20:43Misschien hetzelfde, als dit verhaal; inclusief de oplossing
viewtopic.php?p=1809023#p1809023
V60 T6 2020, vreemd airco geluid?
- Gouwe
- 7th Gear member
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
En waarom is dat dan "idioot"? Het is werkelijk alleen maar de eerste minuut of zo en alleen bij temperaturen zoals afgelopen week en ja het werkt met een elektrische pomp nu eenmaal iets anders, dus je hoort iets meer bijgeluiden. Jou auto loopt met stationair draaiende motor en ingeschakelde airco na het starten ook lekker te blazen hoor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- 4th Gear member
Omdat het klinkt of er wat mis is of aanloopt etc. er word niet voor niks een topic voor geopend. Dat blazen is niet gek dat is luchtverplaatsing , maar een krijsende compressor ging t hier over .
Staat er fomoco op ?
Bijvoorbeeld een zwaardere pomp pakken op lagere toeren of de toeren iets knijpen duurt t iets langer . Er zijn zat elektrische toepassingen ( standairco vrachtwagen oid ) wat al jaren bestaat en niet zulke herrie maakt .
Andere merken met EV's en dus elektrische airco hebben dit ook ?
Staat er fomoco op ?
Bijvoorbeeld een zwaardere pomp pakken op lagere toeren of de toeren iets knijpen duurt t iets langer . Er zijn zat elektrische toepassingen ( standairco vrachtwagen oid ) wat al jaren bestaat en niet zulke herrie maakt .
Andere merken met EV's en dus elektrische airco hebben dit ook ?
- Gouwe
- 7th Gear member
Er wordt een topic geopend met een vraag, namelijk of het geluid normaal is. Het antwoord op die vraag is: ja, dit is normaal. En misschien ligt het aan mijn oren maar ik hoor niets krijsen, niet in het filmpje, niet bij mijn vorige D6 en nu ook niet bij mijn T8. En nee dat ding komt niet bij Ford vandaan, maar is made in Japan, om precies te zijn van een grote concurrent van mijn toenmalige (ook Japanse) werkgever.
Tuurlijk kun je lager toeren of een nog zwaardere pomp pakken (los dat dat geld kost, extra gewicht met zich meebrengt én extra ruimte inneemt onder de toch al volle motorkap), maar weet je wat zo fijn is aan een elektrische pomp: hij kan altijd zijn volle vermogen leveren, of je nu stilstaat of 100 rijdt. Een elektrische pomp is namelijk niet afhankelijk van het motortoerental van de brandstofmotor, waar dus inderdaad vaak een grotere pomp op zit met variabele slagvolume omdat probleem te compenseren. En ik ben heel blij dat er direct koude lucht de auto instroomt, dat er dan de eerste paar minuten wat extra lawaai is als dat ding op 100% vermogen staat te draaien.....
En je opmerking over een airco in een vrachtwagen is echt appels met peren vergelijken. Alleen al het vermogen wat die dingen kunnen leveren is significant lager en een standairco is bedoeld om de temperatuur op peil te houden, niet om een cabine van 30 graden plus terug te koelen naar 20, dan is de accu namelijk heel snel leeg.
Tuurlijk kun je lager toeren of een nog zwaardere pomp pakken (los dat dat geld kost, extra gewicht met zich meebrengt én extra ruimte inneemt onder de toch al volle motorkap), maar weet je wat zo fijn is aan een elektrische pomp: hij kan altijd zijn volle vermogen leveren, of je nu stilstaat of 100 rijdt. Een elektrische pomp is namelijk niet afhankelijk van het motortoerental van de brandstofmotor, waar dus inderdaad vaak een grotere pomp op zit met variabele slagvolume omdat probleem te compenseren. En ik ben heel blij dat er direct koude lucht de auto instroomt, dat er dan de eerste paar minuten wat extra lawaai is als dat ding op 100% vermogen staat te draaien.....
En je opmerking over een airco in een vrachtwagen is echt appels met peren vergelijken. Alleen al het vermogen wat die dingen kunnen leveren is significant lager en een standairco is bedoeld om de temperatuur op peil te houden, niet om een cabine van 30 graden plus terug te koelen naar 20, dan is de accu namelijk heel snel leeg.
-
- 5th Gear member
Eerlijk gezegd ben ik dit soort herrie niet gewend van elektrische airco pompen. Heb nu m'n 2e auto in bezit, met een HV AC pomp, die hoor je echt niet zo hard, ook niet na een dagje stilstand met 35°C met de AC op LOW. Ik wil best geloven, dat dit normaal is bij een Volvo pomp, maar om nou te beweren dat het per definitie bij een elektrische pomp hoort? Nee daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder een keuze van Volvo.
Made in Tahara
- Gouwe
- 7th Gear member
Je hoort mij ook niet zeggen dat dit geluid per definitie bij een elektrische aircopomp hoort, ik zeg alleen dat het met een elektrische pomp anders werkt dan met een normale door de ICE aangedreven oplossing. En ja, alles hangt af van (ontwerp-)keuzes.volvo440special schreef: ↑28.06.2024 - 11:46 ............maar om nou te beweren dat het per definitie bij een elektrische pomp hoort? Nee daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder een keuze van Volvo.
Het is voor een Volvo PIH gewoon een product eigenschap en dat is dus het antwoord op de vraag van TS. Volgens mij zijn we het dus best wel eens.
En ja in antwoord op de vraag van TS: ook het blazen tijdens het laden is normaal, de accu wordt dan door het airco systeem binnen een juiste temperatuurrange gehouden voor efficiënter laden en om de levensduur van de accu te verlengen.
En dat blazen is niet continu, maar vooral aan het begin van de laadsessie en richting het einde. Mijn buren hebben er nog nooit over geklaagd. Beetje rekening houden met de buren kan geen kwaad, misschien andersom parkeren of zo dat ze er minder last van kunnen hebben?
-
- Starter
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Wellicht dat het uitzonderlijk is door het hete weer, dat het zo luid is. Ik ga het in de gaten houden, sindsdien niet gehoord.
Ik merk verder geen ratelende geluiden of iets, het is puur gewoon luid, maar neemt na een seconde of 30 wel langzaam af. Omdat ik dit niet gewend was van mijn vorige 2017 V40 was dit topic inderdaad bedoelt om eens in te checken bij andere eigenaren!
Dank allen, dit stelt wel gerust, voor de rest fantastische auto!
Ik merk verder geen ratelende geluiden of iets, het is puur gewoon luid, maar neemt na een seconde of 30 wel langzaam af. Omdat ik dit niet gewend was van mijn vorige 2017 V40 was dit topic inderdaad bedoelt om eens in te checken bij andere eigenaren!
Dank allen, dit stelt wel gerust, voor de rest fantastische auto!
- EVO500
- 4th Gear member
Ja, is inderdaad wat luidruchtig op sommige momenten, maar is meestal met erg heet weer. Maar kan me voorstellen dat je denkt dat er iets mis is (had ik ook toen ik hem midden zomer met heet weer nieuw kreeg).Inverted_World schreef: ↑28.06.2024 - 14:22 Ik merk verder geen ratelende geluiden of iets, het is puur gewoon luid,
Kan me er nu niet helemaal aan storen meer.
Hoor geregeld op de parking PIH/EV die meer geluid maken door alleen op de elektromotor te rijden. Terwijl de Volvo fluisterstil elektrisch rijd (buiten het hete weer met de Airco

V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
- Fredhead
- Geartronic member
[MODS BREAK]
Schoongeveegd van weer een aantal fraaie bijdragen.....
Schoongeveegd van weer een aantal fraaie bijdragen.....
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
Dit Airco geluid heb ik ook met mijn T6 Recharge.
Vorige jaar (ook tijdens de vakantie) heb ik het niet zo ervaren, maar dit jaar hoorde ik dit dus wel en vertrouwde het niet helemaal.
Hiervoor bij de garage geweest, maar alles is goed en normaal. Airco is nagekeken en gecontrolleerd op lekkega, maar alles nog goed en ook voldoende koel middel.
Vorige jaar (ook tijdens de vakantie) heb ik het niet zo ervaren, maar dit jaar hoorde ik dit dus wel en vertrouwde het niet helemaal.
Hiervoor bij de garage geweest, maar alles is goed en normaal. Airco is nagekeken en gecontrolleerd op lekkega, maar alles nog goed en ook voldoende koel middel.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
-
- 2nd Gear member
Naar mijn mening is dit NIET normaal. Een airco kan zeker veel lawaai maken, zonder meer, dat is wel normaal. Maar dat is een hoog jankend geluid. Wat ik op deze foto hoor is een fan die kapot aan het gaan is (lagers).
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- Gouwe
- 7th Gear member
Heb je ooit wel eens zelf een PIH gehad? Zo nee, ga bij een willekeurig exemplaar luisteren en je zult horen dat het WEL normaal is. Zoals hier door meerdere PIH rijders bevestigd. De mijne doet het al vier jaar zo en mijn D6 ook. Totaal meer dan 7 jaren en ruim 300K ervaring hier....
-
- 2nd Gear member
Nee. Máár, wel meerdere auto's met airco. En bij hogere buitentemperaturen gaan die hard loeien. Dat is niet abnormaal, nee. Het gaat mij om de 'kleur' van het geluid, de toon. Dat is niet de normale airco-toon, maar de toon van een lager wat kapot is. Ik kan nu ook flauw zijn en zeggen dat kennelijk het kapotgaan van de lagers normaal is bij de PIH.Gouwe schreef: ↑20.07.2024 - 07:41 Heb je ooit wel eens zelf een PIH gehad? Zo nee, ga bij een willekeurig exemplaar luisteren en je zult horen dat het WEL normaal is. Zoals hier door meerdere PIH rijders bevestigd. De mijne doet het al vier jaar zo en mijn D6 ook. Totaal meer dan 7 jaren en ruim 300K ervaring hier....
Ook wat er beschreven wordt, dat het afneemt naarmate het langer duurt, past bij een kapot lager. En ja, met een kapot lager kun je jarenlang probleemloos rijden, tot het mis gaat.
Deed jouw auto dit ook al toen ie nieuw was? Of is het ontstaan na een half jaar gebruik oid?
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ja je bent heel flauw en begrijpt ook niet helemaal wat ik (eerder) heb gezegd. Wat ik heb proberen te zeggen is dat de airco eerst op vol vermogen gaat en dan na een minuut oid gewoon aftoert. Dan wordt het geluid ook minder. Dat heeft dus nul komma nul met een lager te maken. Als je nog nooit een PIH gereden hebt heb je gewoon geen referentie op dat punt en een normale airco is geen referentie in dit geval..
En een normale airco zit er ook niet in een PIH, dat is namelijk een elektrische airco pomp en ja die klinken anders. Net als dat heel veel EV's andere geluiden maken dan een ICE.
En een normale airco zit er ook niet in een PIH, dat is namelijk een elektrische airco pomp en ja die klinken anders. Net als dat heel veel EV's andere geluiden maken dan een ICE.
-
- 5th Gear member
Ja Gouwe, dat kun je wel volhouden. Maar de conclusie is gewoon dat Volvo een goedkoop houtjetouwtje aircosysteem ingebouwd heeft. Een goede HV AC pomp is fluisterstil, ook op 100% vermogen. Ik mag er dagelijks eentje opstarten en die auto is pikzwart en staat ook met dagen als vandaag de hele dag in de zon te bakken, op het werk.
Made in Tahara
-
- 2nd Gear member
Ik heb veel ervaring met electromotoren en gebaseerd op die ervaring zeg ik dat het geluid niet klopt. Dat ie lawaai maakt, prima. Maar specifiek DIT lawaai klopt gewoon niet, dan is er iets mis. Naar mijn mening. Ik refereerde niet aan wat jij zei, maar aan wat de topicstarter zei.
Ik hou er verder over op, want puntje bij paaltje hebben wij beiden DIE auto niet. Ik zou er gewoon even mee langs een garage gaan en het daar laten horen. Dan horen ze de exacte auto waar het over gaat. (en komen ze tot de conclusie dat het niet goed is
)
Ik hou er verder over op, want puntje bij paaltje hebben wij beiden DIE auto niet. Ik zou er gewoon even mee langs een garage gaan en het daar laten horen. Dan horen ze de exacte auto waar het over gaat. (en komen ze tot de conclusie dat het niet goed is

- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik herken en erken dit geluid. Schrok met de pleuris. Ik heb één keer gehad en daarna nooit weer gehoord. V60 T6 recharge en 60.000km mee gereden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Risrael
- 5th Gear member
Ik dacht ook in eerste instantie dat het niet klopte. Ik deed pas geleden een start via de app en toen hoorde ik ook dit geluid. Dus heel herkenbaar. Binnenin de auto hoor je overigens totaal niets.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 5th Gear member
Ik wil hier geen olie op het vuur gooien.
Maar als ik nou iets nooit hoor bij de V60 is het wel de airco. Het enige wat ik altijd hoor bij de auto als je eromheen loopt lijkt het geklik van 29 relais. Hard blazen doet ie bij mij ook nooit.
Bij mij heb ik eerder het idee dat ie amper wat doet, maar koelen doet ie super goed je voelt hem bijna niet.
Tuurlijk slaat de fan wel eens aan bij het uitzetten van de motor en dat is inderdaad vrij hard, maar dat deden mijn vorige auto's ook.
Dat is hetzelfde dat als je gaat hardlopen met 30 graden en je gaat ineens stilstaan je ook uit elkaar ploft.
Maar als ik nou iets nooit hoor bij de V60 is het wel de airco. Het enige wat ik altijd hoor bij de auto als je eromheen loopt lijkt het geklik van 29 relais. Hard blazen doet ie bij mij ook nooit.
Bij mij heb ik eerder het idee dat ie amper wat doet, maar koelen doet ie super goed je voelt hem bijna niet.
Tuurlijk slaat de fan wel eens aan bij het uitzetten van de motor en dat is inderdaad vrij hard, maar dat deden mijn vorige auto's ook.
Dat is hetzelfde dat als je gaat hardlopen met 30 graden en je gaat ineens stilstaan je ook uit elkaar ploft.
-V60 B4 7dct R design wit
- Risrael
- 5th Gear member
Ik vraag me dus af of dit alleen voorkomt bij de T6 en T8 motoren. Ik kan me zo voorstellen dat het aircosysteem daar anders werkt daar die ook moet werken als de motor niet draait.
Zie hier een topic (allemaal recharge modellen....):
https://www.swedespeed.com/threads/2022 ... st-8074751
Zie hier een topic (allemaal recharge modellen....):
https://www.swedespeed.com/threads/2022 ... st-8074751
Laatst gewijzigd door Risrael op 23.07.2024 - 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.