Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

OGA244 schreef: 27.07.2024 - 08:24
WillyWortel2 schreef: 27.07.2024 - 01:56 Nog even wachten dan komt de milieu last op gang van versleten accu pakketten. Daar denkt niemand aan.
De laatste generatie dieselmotoren is veruit de beste keuze voor personenauto's.
Minimale milieu last, beter dan benzine motoren en 60% lager verbruik. De uitstoot van de laatste generatie diesel motoren is vrijwel 0.
kom eens met een concreet voorbeeld...
Een diesel onder de 100gr Co2 is heden ten dage echt een unicum, dat is substantieel meer dan vrijwel 0
Bij alle verbrandingsprocessen komt CO2 vrij. In dat opzicht zijn de verschillen tussen benzine motoren en diesel motoren klein.
Diesels met vergelijkbare prestaties stoten iets minder CO2 uit.

De winst bij de laatste generatie dieselmotoren zit in de vrijwel afwezige NOx component en de lage roetuitstoot.
Daar mag je de winst in het raffinage proces van dieselbrandstof bij optellen. De productie van benzine vraagt aanzienlijk meer CO2.
Benzine auto's hebben een hogere uitstoot van fijnstof.
Alles bij elkaar vormt een personen auto voorzien van de laatste generatie dieseltechniek een lagere milieu belasting dan een auto met een benzine motor.
Helaas is de reputatie van de dieselmotor door vooral het geknoei van de Duitse auto industrie om zeep geholpen.
Het is niet alleen de Duitse auto industrie. Ook de Fransen hebben daar een aandeel in gehad.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13657
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik mis een concrete onderbouwing van die bijna 0gr Co2.. die stelling zet je tenslotte zelf neer

De lage diesel uitstoot was alleen door manipulatie realiseerbaar, euro 7 zit er voor personen auto's nog lang niet in...

Mercedes, Volvo, BMW en feitelijk alle diesel fabrikanten haalden de door hen opgegeven uitstootgetallen trouwens ook niet..

Vooralsnog ga ik voor de plug in...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier op korte termijn voor een 6 in lijn diesel.
Daarnaast moet je voor zuinige motoren niet bij onze Zweedse/Chinese vrinden zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10532
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Diesel…. rij niks liever dan dat. Echter de politiek bepaald… diesel voor personenauto’s wordt financieel in de toekomst een kwelling.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

V480-S60 schreef: 26.07.2024 - 12:26

Dit is "onzin". Vooral omdat de verradelijke Duitse 3 zo "machtig" zijn (wat echt schandalig is!!!) wordt er weer teruggekeerd naar iets wat uiteindelijk tot niets leidt. En daar baal ik van.

En nogmaals ik ben GEEN moraalridder in deze kwestie. Of een geitewollensokken aanhanger. Ik ben echt wel een auto liefhebber en kan genieten van het "gerommel" van een 6 of 8 pitter. En ja er moet nog heel veel gebeuren om ook de productie van (B)EV's te verbeteren. Evenals aan de infrastructuur daarvoor. (Waarin overigens buiten NL ook hele grote stappen genomen worden.) Maar dit is echt een verkeerde beslissing door slecht korte termijndenken veroorzaakt. Jammer dat Volvo nu toch ook zwicht onder de invloed van de Duitse 3.
Onjuiste conclusie. Ondanks de invloed die de Duitse auto industrie ongetwijfeld heeft is de trend niet in gang gezet door de industrie maar eerder het gevolg van het vastlopen van de uitbreiding van de noodzakelijke infrastructuur voor de overstap op EVs.
Daarnaast geven de consumenten duidelijk aan pas op de plaats te willen maken. Bestaande financiële regelingen om de overstap op EVs aan te moedigen worden afgebouwd. Zodra de financiële voordelen wegvallen is de interesse om over te stappen aanzienlijk kleiner.

Zou de massaliteit van het wegverkeer met personenauto's onderschat zijn? Twee derde van alle fossiele brandstof die nu verkocht wordt is bestemd voor personenauto's. Een dergelijk aantal personenauto's in tien jaar tijd vervangen door EVs is een monsterlijke operatie.

Auto fabrikanten moeten hun productie enkele jaren vooruit plannen. Dat vraagt visie en onderzoek naar markt trends. Die geven aan dat consumenten nog niet massaal toe zijn aan de EV. Dan is er geen andere keus dan te investeren in een nieuwe generatie schonere verbrandingsmotoren.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Hans oet Twent schreef: 27.07.2024 - 18:09 Diesel…. rij niks liever dan dat. Echter de politiek bepaald… diesel voor personenauto’s wordt financieel in de toekomst een kwelling.
Op dit moment is diesel voor velen al een kwelling. Je bent nog niet bekomen van de fors stijgende kosten of de volgende ramp dient zich al aan. Aanpassing van de milieu klasse die het voor bestuurders van diesel auto's niet langer mogelijk maakt milieu zone's binnen te rijden.
De trouwe diesel zakt daarmee fors in waarde. De aanschaf van een jongere diesel is onontkoombaar geworden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8159
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Nou hier niet hoor. Vanmiddag nog met de dikke 4x4 diesel Ranger door het bos gegaan en wat litertjes opgestookt. Zou wel mooi zijn om dit met een hybride ook te kunnen doen.
Op het Overland Bound forum is er wel eentje die dit doet. Meen met een verhoogde KIA.

Screenshot_20240727_190419_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 27.07.2024 - 14:36 Ik mis een concrete onderbouwing van die bijna 0gr Co2.. die stelling zet je tenslotte zelf neer

De lage diesel uitstoot was alleen door manipulatie realiseerbaar, euro 7 zit er voor personen auto's nog lang niet in...

Mercedes, Volvo, BMW en feitelijk alle diesel fabrikanten haalden de door hen opgegeven uitstootgetallen trouwens ook niet..

Vooralsnog ga ik voor de plug in...
Eens een goed gebruikte phev, zeker de recentere met plus 15 kWh accu's, zijn super efficiënt, flexibel en rijden heerlijk.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

OGA244 schreef: 27.07.2024 - 14:36 Ik mis een concrete onderbouwing van die bijna 0gr Co2.. die stelling zet je tenslotte zelf neer

De lage diesel uitstoot was alleen door manipulatie realiseerbaar, euro 7 zit er voor personen auto's nog lang niet in...

Mercedes, Volvo, BMW en feitelijk alle diesel fabrikanten haalden de door hen opgegeven uitstootgetallen trouwens ook niet..

Vooralsnog ga ik voor de plug in...
Je verwijst naar de lage uitstoot die alleen door manipulatie realiseerbaar was.

Sinds die tijd heeft de auto industrie veel gedaan aan het verminderen van de uitstoot van dieselmotoren.
De schadelijke NOx component is vrijwel volledige verdwenen. De uitstoot van fijnstof is verminderd tot 1000 deeltjes per cm³.

Alleen de CO² component is overgebleven. Die is in vergelijking met benzine motoren iets kleiner.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13657
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dus geen "bijna 0" zoals je eerder toch wel zei

De huidige NOX norm is nog steeds wel 30% hoger dan die van een benzine..
Van "verwaarloosbaar" is ook dan hier ook absoluut geen sprake, stop eens met het roepen van feitelijke onjuistheden.

Een (nu ook in een kwaad daglicht gestelde) plug in vervuild substantieel minder dan een diesel, deze heeft iig die potentie en deze worden nu ook niet meer om uitsluitend fiscale redenen gekocht .
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hans oet Twent schreef: 27.07.2024 - 18:09 Diesel…. rij niks liever dan dat. Echter de politiek bepaald… diesel voor personenauto’s wordt financieel in de toekomst een kwelling.
Mja, tanken doe ik bij de Aral, mrb zit nu op 195 en zou worden met Xdrive 209, blijft over afschrijving.
Voor een nette afschrijving op een Volvo diesel moet je dus ook niet bij de eigen club zijn, daar zit 5k tussen, ze moeten dus op zoek naar andere opkopers of men heeft zelf meer geld nodig.
Heb voor de leuk ook de gebruikte 530e meegenomen, maar stroom is ook niet gratis bij 30 tot 35k per jaar met veel snelweg.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kijkend naar de uitstoot over de gehele levenscyclus van een auto: een auto die na 400k km zonder noemenswaardige reparaties op is kan een stuk duurzamer zijn dan een auto die al eerder veel grotere reparaties (accu, Erad, OBC) nodig heeft om die km stand te halen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

OGA244 schreef: 28.07.2024 - 10:02 Dus geen "bijna 0" zoals je eerder toch wel zei

De huidige NOX norm is nog steeds wel 30% hoger dan die van een benzine..
Van "verwaarloosbaar" is ook dan hier ook absoluut geen sprake, stop eens met het roepen van feitelijke onjuistheden.

Een (nu ook in een kwaad daglicht gestelde) plug in vervuild substantieel minder dan een diesel, deze heeft iig die potentie en deze worden nu ook niet meer om uitsluitend fiscale redenen gekocht .
Hierbij de link met de emissie voor diesel motoren.

NOx vormt samen met SO², HC en CO 0,3 % van het uitlaatgas.
Daarvan komt 0,15 % voor rekening van NOx
Ik noem dat verwaarloosbaar. Jij wijst op NOx bij benzine motoren.
De laatste generatie benzine motoren met drieweg katalysator stoot geen NOx meer uit dankzij de katalysator.
Hoe de laatste generatie diesels 30% meer dan 0% NOx van een benzine motor uitstoot ontgaat me.

Dit is de link die een beeld geeft van de uitstoot van de laatste generatie diesel motoren. https://www.mvwautotechniek.nl/uitlaatg ... 20Zuurstof

Diesel: 67% N², 10% O², 11% H2O , 12% CO² plus 0,3% diversen waaronder 0,15% NOx
Ik noem dat NOx percentage verwaarloosbaar.

De samenstelling van de uitstoot van een moderne diesel motor bestaat op CO² en een minimale hoeveelheid roet na uit stoffen die ook in de natuur voorkomen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13657
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Laatst gewijzigd door OGA244 op 28.07.2024 - 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21202
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het voordeel van een hybride is dat je in stedelijke gebieden op stroom kunt rijden zodat er minimaal of geen uitstoot is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1262
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Msuidgeest schreef: 28.07.2024 - 13:08 Het voordeel van een hybride is dat je in stedelijke gebieden op stroom kunt rijden zodat er minimaal of geen uitstoot is.
Da's inderdaad een goeie. Wat ik me al eens eerder afvroeg...als er steden zijn waar je in de binnenstad alleen maar elektrisch mag rijden, mag ik dat dan met mijn hybride doen? Ben toch benieuwd hoe men dat wil controleren. Ik vrees dat men voor de makkelijkste weg kiest en ook hybrides de toegang zal ontzeggen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ah, daar buiten maakt het niet uit…
Msuidgeest schreef: 28.07.2024 - 13:08 Het voordeel van een hybride is dat je in stedelijke gebieden op stroom kunt rijden zodat er minimaal of geen uitstoot is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BraboFrits schreef: 28.07.2024 - 13:13
Msuidgeest schreef: 28.07.2024 - 13:08 Het voordeel van een hybride is dat je in stedelijke gebieden op stroom kunt rijden zodat er minimaal of geen uitstoot is.
Da's inderdaad een goeie. Wat ik me al eens eerder afvroeg...als er steden zijn waar je in de binnenstad alleen maar elektrisch mag rijden, mag ik dat dan met mijn hybride doen? Ben toch benieuwd hoe men dat wil controleren. Ik vrees dat men voor de makkelijkste weg kiest en ook hybrides de toegang zal ontzeggen...
Misschien heb ik onder een steen geleefd maar zijn er al steden die geen verbranding meer in de stad willen?
Of is het een geval “men lijdt het meest aan dat wat men vreest”?
En idd, wanneer je met een oude VW LT de stad in wil zul je vast een probleem hebben, daar kwamen leden van ER ook achter toen ze met een oude DVM stadsbus de ring van 020 op wilde.
De bus werd achter gelaten in Diemen en met het OV verder.
Een euro 6 is voorlopig gewoon een schoon vervoersmiddel.
Ik zie mensen hier voorbij komen die in een auto rijden uit 2019 en hebben nu 35k met de auto gereden, das 7k per jaar, hoe dan?
Laatst gewijzigd door diesel01 op 28.07.2024 - 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13657
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Amsterdam is er druk mee bezig momenteel
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20661
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In Nederland geldt nog géén algeheel verbod op verbrandingsmotoren in (binnen)steden. Echter er zijn al wel steden waar werkverkeer volledig elektrisch moet zijn. (En ja daar zijn ontheffingen op te "krijgen" tegen bepaalde kosten en onder voorwaarden.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”