Verbruik T8 (met PO, MY'21)

wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Oh nee zo vat ik het niet op, juist prima deze discussie. Jouw berekening klopt gewoon als een bus.
1 kanttekening ik ging uit van een V/S 60 en die is een stuk zuiniger, maar haal er 50% vanaf ben je nogsteeds in jouw situatie rendabel.

Met de huidige veranderde regels wordt het elk jaar anders. Als je straks kan laden als de zon schijnt en je lader ook nog kan laten bepalen alleen op zonneenergie te laden, gaat het je inderdaad nog meer opleveren.

De mensen die 3 of 4 jaar zonnepanelen hebben, die hebben ze er nu al uit. Dan is het inderdaad 7 ct teruglever nu en straks zelf -9ct teruglever. Dan verdien je circa 2 euro met elke acculading in de zon, ook niet het hele jaar natuurlijk.
Het worden bewerkelijke berekeningen...... wat koste de auto meer of minder, wat levert die weer op. Of de bijtelling in geval van zakelijke lease.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ik had de titel niet meer op tijd kunnen wijzigen. Had eigenlijk moeten zijn "VERBRUIK T8 PUUR BENZINE (met PO. my'21)"
Ging mij even over "puur op benzine" wat de t8 motor dan doet. Of het dan een zuipschuit zou zijn, en dat vind ik meevallen.

-
Jou B4 vind ik ook best zuinig Wasbeer! Als ik naar mijn Laguna 2.0 diesel kijk (weliswaar bij de tuner er maximaal laten uithalen 207pk/450nm), welke ik deze getallen never nooit nie ga halen en dat op Diesel.
-
Rijd momenteel naar 60K 4,5ltr/100km. Maar dit heeft puur te maken hoeveel dat je stekkerd (helaas doordat mijn Omega in de weg stond voor 4 maanden is dit wat opgelopen)
34x Zonnepanelen al in 2010 aangeschaft welke allang zijn terugverdiend, maar dat is een ander verhaal. Heb geluk dat ik het vroeg inzag en nu de vruchten pluk. Met een grotere accu zou het voordeel nog groter zijn zoals bij Niels en Gouwe.
-
Maar dit heeft ook veel te maken hoeveel km je per dag rijd en kunt stekkeren en of je zonepanelen hebt (die er ook al even liggen met een mate van overcapaciteit)
Strijd zeker niet af dat mensen in situaties zijn, wat rijafstand per dag, het niet of een stuk minder interessant uitpakt! om bovenliggende oorzaken en ik me kan voorstellen dat een b4 of d4 voor je een betere keus is.
Maar was even niet de insteek. Liet alleen even weten wat een "ouder" model motor (met de compressor) toch niet een zuipschuit is wat ik eigenlijk wel verwachte.
-
Ben wel benieuwd wat Gouwe of Niels met hun nieuwer model (zonder compressor) doen op 1000Km zonder laden. Ik zou verwachten iets zuiniger (ligt ook aan de rijstijl natuurlijk)
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

EVO500 schreef: 02.09.2024 - 15:08 Ben wel benieuwd wat Gouwe of Niels met hun nieuwer model (zonder compressor) doen op 1000Km zonder laden. Ik zou verwachten iets zuiniger (ligt ook aan de rijstijl natuurlijk)
Ik heb een XC90, MY2016, dus met turbo en compressor en kleine accu en kleine tank (50 liter).
Ik heb ooit een week niet kunnen laden en toen kwam ik op 1:11 op benzine. Ik denk dat gemiddeld met meer lange en rustige ritten 1:12 echt de max is voor een XC90 (gewicht leeg ca. 2200kg en het frontaal oppervlak van een zeecontainer).
Als ik dat overigens vergelijk met vroeger de 740/940 dan is dat eigenlijk helemaal niet zo gek. Die woog een 1300kg en deed ongeveer hetzelfde verbruik (en op LPG 1:9 a 10). Je zou dus kunnen stellen dat moderne auto's echt wel efficiënter omgaan met energie, zeker als je gewicht en alle comfort en veiligheidszaken die er tegenwoordig op zitten meeneemt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ja, je hebt de XC90 en veel groter frontaal oppervlak (dacht even trouwens dat je model +'21 had, maar zie het nu). Dan is het zo slecht nog niet vind ik.
Wat je zegt de moderne auto's zijn een stuk efficiënter. Rijd met mijn Omega en Monza op lpg circa 1:7 tot 1:8 :-) met wind mee, de een 1350 en de andere 1450kg en zijn nog gestroomlijnder als de xc90
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1331
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Met een XC90 1 op 10 a 1 op 12 vind ik best nog netjes.

De meeste zuinigheid zit in je rechtervoet. Ik rijd net rustig naar mijn werk, eigenlijk normaal met het verkeer mee.
30km eerst 3 door de stad en dan ruim 25 snelweg en dan 2km stad, heel klein beetje file en ik heb 5.2/100km/h staan.
Ik kom ook wel eens aan met 6.5 of zelf tegen de 7.
Met mijn passat diesel reed ik ongeveer de zelfde waarde. Ik heb zo,n app van de LM en de passat zat daar na 5 jaar gemiddeld ook tegen de 7/100km/h
Bij de B4 kan je heel veel voordeel halen door slim te zorgen dat ie de motor uitzet. Bij de afrit hier kan ik dan bijna 1km met de motor uit zonder dat je irritant langzaam voor andere rijd.
Dat kan ik op deze rit 2 of 3 keer als ik dat handig doe. Je moet wel iets ruimte voor je hebben anders zet ie de motor niet uit. Vandaag lukte dat ruim en heb ik denk ik 4km met de motor uit gereden, dat scheelt natuurlijk enorm.

Nu is dit ook ideaal weer, er staat weinig aan qua airco of vervarming. Op winterbanden ga ik ook meteen 10% achteruit.

Ik ben ook wel benieuwd wat Philken met zijn B4 diesel gaat doen, zijn die echt nog (veel) zuiniger? In NL denk ik dat het nooit een financieel voordeel zou opleveren mocht je ze nog kunnen kopen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Mijn huidige MY23 V90 T8 ultimate met 20" en luchtvering staat strak op 5 liter/100 km dus 1 : 20 ik reset nooit. De auto gaat elke week een keertje heen en weer naar Kortrijk (600km) tegen de Franse grens in Belgie ik rijd Vmax plus een beetje. Veel ritjes in NL puur electrisch.
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Oke Niels, maar ik vind het netjes als je iedere week deze (extra) km's maakt. Puur elektrisch maakt uiteraard veel goed.
Kortom ook met v90 nog nette waarden met een iets groter frontaal oppervlak.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”