Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02.04.2007 - 09:47
door edraket
Vampie schreef:Let wel op, bij de diesel moet je hem zeker niet in zijn 1 naar de 3000++ trekken. Dit is slecht voor de motor!
Kun je dit uitleggen. Ik snap hier niks van, en volgens mij ook onzin. Waarom zou een motor in zijn 2-6 wel boven de 3000 mogen draaien en in zijn eerste niet. De logica ontgaat mij.

Geplaatst: 02.04.2007 - 10:00
door YannickvanRooyen
jochemsmolders schreef:Maar ik zit ook met een vacuum rakende tank. Dus moet dat eerst oplossen.
Er hoort vacuum op de tank, daar zorgt het EVAP systeem voor.. is om je CO te verlagen.. hoe het precies werkt kan ik je niet vertellen, maar volgens vadis werkt het EVAP systeem als er vacuum op je tank zit :)

Geplaatst: 02.04.2007 - 10:16
door Pjotr_DJ
Bedankt voor de reactie Vosje, dit bevestigt mijn vermoeden.
Ik reed eerst ook in te lage toeren, soms weleens 50 in zn 5 :oops: sinds een half jaar heb ik dit afgeleerd.

Heb ik toch nog een vraagje voor de kenners:

Hoeveel um (micrometer) bedraagt het hoogte verschil van de zuiger, tussen een koude motor in rust en een warme motor in vol bedrijf en welk deel daarvan is uitzetting tgv temperatuursverschil?

Geplaatst: 02.04.2007 - 10:21
door Vampie
6? :( Ik heb er maar 5. En dit was verteld door de garage van de eerste eigenaar. In zijn 1 moet je hem niet doortrekken, waarom precies weet ik niet maar ik zal het eens even uitzoeken.

Geplaatst: 03.05.2007 - 23:25
door Kai
mijn 460 had in het begin ook wat moeite met rustig stationair lopen maar na een paar keer flink sportief rijden heb ik daar helemaal geen last meer van, ik rij regelmatig 50 in z'n 5 maar de auto moet af en toe wel even aan het werk gezet worden, af en toe even kijken of die nog steeds met 10 sec. van 0 naar 100 kan dus :wink:

Geplaatst: 04.05.2007 - 22:15
door ReverendNL
Vampie,

Het schijnt dat je een auto in de eerste versnelling ver in het rood en dus over zijn toeren kunt jagen, ondanks een toerenbegrenzer. In de overige versnellingen zou dit minder gevaarlijk zijn...

Groets,

Lau.

Geplaatst: 05.05.2007 - 01:14
door mightyspawn
ik trek m altijd door tot de 18000 toeren,dan loopt die t lekkers in mijn ogen.

Geplaatst: 05.05.2007 - 08:27
door Oceanracer
mightyspawn schreef:ik trek m altijd door tot de 18000 toeren,dan loopt die t lekkers in mijn ogen.
Sommige mensen kun je gewoon niet serieus nemen. :P 18000 toeren... :P

Geplaatst: 05.05.2007 - 09:38
door Maarten
dat haal ik nog niet eens op de motor :P
heb je volgens mij al een F1 auto voor nodig...

Geplaatst: 05.05.2007 - 18:11
door mightyspawn
ja was een grapje, rond de 3000 schakel ik altijd door. Behalve van zn 1 naar zn 2 rond de 1900. En soms gewoon lekker doortrekken tot de 5000

Geplaatst: 20.05.2007 - 20:49
door Kanaleneiland_zuid
beste allen,

ik zit exact ook met iets dergelijks:

ik heb net een 440 GL gekocht uit '91, 102.000km op de teller. van de eerste eigenaar, boodschappen autootje van de vrouw des huizes, met een tandenborstel en zilverdoek schoongehouden en zeer waarschijnlijk nooit echt de staart getrapt, mevrouw inschattende hield het bij 2500-3000 toeren en 105 km/u wel op. :D (n.b. bijkomend aspect: de koppakking is recent doorgebrand en sindsdien niet al teveel gereden)

kan ik het vergeten om deze auto een beetje in te trappen op weg naar zwitserland? of rek ik dan de zuigerstangen zover uit dat ik kans heb op schade? (verhaal vosje)

en als ik af en toe hem iets laat werken, hoe weet ik of ik de vermaarde stootrand die er ongetwijfeld zal zijn, langzaam verplaatst en dan tevens wat vuil weg brand (ergens anders vernomen dat luie wagens daar ook nog wel eens mee te stellen hebben) of dat ik in plaats daarvan mijn renault motor langzaam aan het slopen ben???

groet'n

Geplaatst: 21.05.2007 - 08:26
door Kai
Ik kan het helemaal fout hebben maar als mijn auto zo'n verleden zou hebben zou dat voor mij een goeie reden zijn om hem juist wel flink op zijn donder te geven. Misschien is het raadzaam om de bougies enzo na te kijken en eventueel op te schuren/vervangen, ik ben nog steeds van mening dat af en toe een stoplichtsprintje meer goed dan slecht doet.

Geplaatst: 21.05.2007 - 17:20
door 440GL
ik zeg niet dat het verhaal van vosje absolute onzin is, maar ik denk wel dat het zeer theoretisch is. persoonlijk geloof ik er niet zo in.

het af en toe op zijn staart trappen is niet slecht, zolang het binnen het normale blijft.

het schoon blazen van een automotor is in zekere zin wel risicovol.

bij een motor die altijd rustig bereden en nooit echt is ´schoongebrand´ kunnen zich koolresten afgezet hebben op de cilinderkop, de kleppen en de zuigerbodem. Wanneer je vol gaat planken kunnen deze in één keer losraken, en in plaats van te verbranden in de verbrandingskaper achter te blijven, en aldaar gloeiend van de warmte, het zogenaamde ´pingelen´ te veroorzaken. het mengsel wat de motor binnengezogen wordt wordt dan ontstoken door het gloeiende deeltje kool in plaats van door de bougie zoals normaal gesproken. De verbranding vind dan op een ongetroleerde manier plaats, de zuiger wordt oververhit doordat het mengsel te vroeg onsteekt en zal op den duur smelten, en/of zullen er stukjes uit de zuigerbodem worden gehamerd door de ongecontroleerde verbranding.

ook is het niet denkbeeldig dat er een klep verbrandt, doordat deze door koolafzetting niet goed aansluit op de zitting.

in beide gevallen zodanige motorschade dat je hem naar de sloop kunt brengen.

ik zou eerst een maandje of anderhalf, twee gaan rijden, en kijken hoe de auto rijdt, of hij goed trekt ed. en dan een stuk gaan rijden ca 150 km per uur(harder is zinloos, zeker omdat je je dan misschien meer kapot maakt dan dat her beter van wordt) als de olie goed op temperatuur is (vuistregel: twee keer zolang als het koelwater, voor de veiligheid nog even wat langer wachten)

ik zou geen injectiereingers ed zoals bij tankstations te koop zjn toepassen als er verder geen klachten zijn.

verder nog: als de koppakking pas vervangen is en de kop er dus afgeweest is zou ik geen koolaanslag in de cilinder kop verwachten.

als hij echt lui is moet hij ook een mega olieverbruik hebben omdat de hoongroeven in de cilinders dan weggepoetst zouden moeten zijn, hier geloof ik niet in omdat het draaiend gedeelte van de 1700 behoorlijk slijtvast is.

gewoon rijden, als je gaat planken loop je het risico dat er vanalles kapot gaat, maar 150 constant moet hij gewoon vol kunnen houden

Geplaatst: 22.05.2007 - 10:38
door Kai
daar zit ook wel weer wat in

Geplaatst: 22.05.2007 - 16:12
door YannickvanRooyen
En niet hard doortrekken kan ook veel schelen (matig met de rechtervoet, plankgas is alles behalve nodig om de 150 of hoger te behalen)

Geplaatst: 22.05.2007 - 22:31
door Kanaleneiland_zuid
bedankt voor de reacties.

ik heb hem net vanavond opgehaald:

bij het afremmen op de motor bokt ie een beetje, als ie warmer is al veel minder. verder lijkt ie wat olie te lekken, d.w.z. er lag een piepklein plasje net, maar bij controle zat er ook ietsje teveel in... van boven zie ik niets, maar er ligt een druppel onder.

verder ben ik natuurlijk erg nerveus, het is mijn eerste eigen wagen en ook de eerste 16 j. oude waar ik in rijd... niet dat ik tegen een boom knal ofzo, maar: 'wat hoor ik nu weer?????' wat voel ik???? wat doet ie nu???? doe ik nou alles goed? waar moet ik op letten? wat nou als er iets fout gaat...

Snel maar even met een handig iemand ernaar kijken, die me wat uit kan leggen en gerust kan stellen :D

Geplaatst: 23.05.2007 - 09:52
door Kai
het zal allemaal best meevallen het blijft een Volvo :wink:

Geplaatst: 23.05.2007 - 10:05
door gertsan
Hoog toeren lagen toeren schakelen, ja ik ben lui en heb een automaat. Normaal schakelt hij over rond de 2000-2500 touren en kom bij normaal rijden echt niet boven de 2500 toeren en zit meestal rond de 1500 touren. Allemaal door de volvo elektronica geregeld. Alleen ( en dat doe ik nog steeds maar wel eens te vaak) als ik echt het gas indruk gaat hij richting 6000 toeren maar dan gebeurt er ook wat en wat een geluid.....Maar van vroeger heb ik de ervaring dat lange stukken rijden op de autoweg goed is voor de motor: de uitlaat was weer helemaal licht, de auto liep mooier stationair en hij was weer even wat zuiniger.

Zou dit alleen voor oudere auto's gelden of nog steeds ook voor moderne auto's waar alles geregeld wordt en gemeten en dus alles min of meer optimaal loopt??? leuk discussiepunt lijkt mij!

Geplaatst: 23.05.2007 - 11:30
door Kanaleneiland_zuid
Ondanks mijn zeer beperkte verstand van auto's heb ik inderdaad ook altijd begrepen dat snelweg kilometers hele andere zijn dan stadskilometers, waarbij de eerst genoemde veel beter zijn voor een motor...

Geplaatst: 23.05.2007 - 19:26
door Kai
dat zal er vooral mee te maken hebben dat een motor in het stadsverkeer veel zwaarder belast word dan op de snelweg. Het constant optrekken en afremmen gaat zeker te ne koste van de levensduur van een motor.